Mä myös tilasin talvivanteille pultit tuolta samasta paikasta saksasta. Tais tulla aikalailla yhtä nopeesti kun yleensä kotimaiset postipaketit liikkuu. Ja tietty halvemmalla.
Ostin tänään tuohon A6toseeni uudet aluvanteet ja renkaat joiden mukana tuli niin soviterenkaat kuin uudet pyöränpultitkin. Renkaiden vaihdon yhteydessä tulikin sitten erikoinen ongelma.Noilla uusilla pulteilla(normaali kartio) etupää hirttää jumiin eli etupyörät eivät pyöri vaikka pulttien kierreosan pituus on täsmälleen sama kuin Audin omissa pallokartiopulteissa.Ruuvasin etupyörät nyt väliaikaisesti kiinni noilla pallokartioilla jotta pääsin kotiin työpaikan parkkipaikalta jossa vaihdoin renkaat.Matkaa onneksi alle kilometri niin uskalsin väärillä pulteilla ajaa tuon.
Kertokaapas viisaammat mihin nuo pultit tuolla etunavoissa ottavat kiinni niin ettei rengas pyöri ja miten se ylipäätään on mahdollista kun pulttien kierreosa on samanmittainen.
Uusissa vanteissa pienempi ET -> pultit tulee läpi asti ja blokkaa pyörimisen? Uusien vanteiden kanssa kyllä tuppaa tulemaan sopiva pulttisarjakin yleensä...
Ei se vanteen ET vaikuta vaan materiaalin paksuus pultin alla. Eli pultin kierreosa tulee pidemmälle vanteen takana kuin vanhoissa vanteissa. Ei välillä ole paljosta kiinni kun jo hirttää edestä kiinni. Takana taitaa olla yleensä tilaa pidemmillekin pulteille.
ET on pienempi sillä originaaleissa 15" on ET45 ja noissa uusissa 16" näkyi olevan ET38.Siltikään en ymmärrä mihin nuo pultit tuolla navassa ottavat kiinni.En muista tuon etunavan rakennetta kun on jo pari vuotta aikaa jarruhilppeiden vaihdosta mutta ihmetyttää jos siellä tosiaan on niin vähän tilaa.
Pultit tulivat rengasliikkeestä samassa paketissa joten täytyypä käydä tuolla uudestaan.Matkaa tosin on n.13km ja hieman mietityttää uskallanko noilla väärillä pulteilla ajaa kun ei viitsis pilata uusia vanteita.
Lipponen,sitähän minäkin ettei ET:n pitäis tuohon vaikuttaa milään lailla vaan nimenomaan ainevahvuuden pultin alla.Noissa orkkisvanteiden täytyy olla sitten melkoisen paksuja kun noissa uusissakin näytti vahvuutta olevan melkoisen paljon.Lyhyempiä pultteja kuitenkin huutelevat.
Viimeksi muokannut Turska; 4.6.2013, 20:33.
Perustelu: Vastattu väliin tulleeseen viestiin
Itselle on käynyt niin, että edellisenä kautena alla olleet vanteet eivät seuraavalla kaudella olekaan mahtuneet pyörimään. Hieman ihmetytti, kunnes muistin vaihtaneeni välillä uudet harrupalat eteen ja taakse, jolloin satulat tulivat noilla vanteen muodoilla tielle.
Jos uudet on kartiolla ja vanhat pallokartiolla, kartiopultti yleensä uppoaa syvempään, vaikka kierrettä olisi saman verran.
Etujarrulevy tulee kiinni n. 10mm paksua napalaippaa vasten, jonka takaa lähtee olka-akseli. Vakio pallokartion kierreosa on 27mm pitkä ja 31mm millisellä kierreosalla ottaa jo kiinni olka-akseliin. 28mm mahtuu pyörimään, että ei siellä kauheasti tilaa ole. Kartiokanta menee sitten syvemmälle pallokantavanteeseen.
Juuri pultteja 3mm lyhentäneenä osaan tämän kertoa. Myös jarrulevyjen keskiön materiaalipaksuuksissa voi olla eroja oem vs. tarvike.
Itsellä kanssa kokemusta tuosta, että edessä pikkusen liian pitkät pultit jymäyttää paikat jumiin. Siksi tulee aina kokeiltua pultteja laittaessa, että rengas vielä pyörii, kun on vielä ilmassa. Näin myös 3B passatissa, A4 B5:ssa ja A6 C5:ssa (sama etupään rakenne).
Mistähän saisi pultteja jaonmuutosadaptereihin.
Itsellä on FK:n adapterit minkä pulttien kannat on aika matalakantaiset, jotta mahtuu adaptereihin vanteen alle. Ovat vaan vähän turhankin matalakantaiset, koska nuo lätyt on 30mm niin tilaa olisi kyllä vähän korkeammillekin pulteille helposti. Noissa kun on vaarana, että hylsy lipsahtaa ja nylppää pultin kannan pilalle, ja siitäpä ne sitten alkaa ongelmat. FK:n sivuilta en löytänyt korkeampi kantaisia pultteja noihin.
Viime syksynä oli jostain syystä niin pirun tiukassa, että sai tosissaan pitää avainta tiukasti sitä vasten jotta ei pääse lipsahtamaan, vaikka olin momentilla laittanut sen 110nm niihin.
Hemmetti kun tämäki tuli mieleen vasta nyt kun eilen vaihdoin renkaat. Olis voinut sillon mitata miten korkea sinne mahtuu. Pitää vielä ottaa rengas irti ja mitata.
Totta, en muuten ole koskaan ajatellut onko noissa mun vanteissa. Pitääpä ottaa ja tutkia. Sillonhan sinne menisi tosiaan näppärästi varmaan ihan normi pultitkin.
edit. Vanteet on Inter Actionin B9 ja äkkiseltään googlettamalla näyttäisi, että niissä olisi sitä tyhjää välissä.
Tää topikki nousi sopivasti esiin, ihmeteltiin torstaina VV-Auto Herttoniemen tiskillä että C5 S6:ssa on vakiona pultit joissa on se kartio-osa liikkuva sen pultin kaulan ympärillä. Ovh n 9€/kpl.
Muuta syytä vakioihin verrattuna ei nyt keksitty kuin että tuo teoriassa kiristyy paremmin sitä vannetta vasten jos siellä on likaa tai kulumaa.
EDIT: varaosanumero on WHT002438, pyöränpultti M14x1,5x27
Viimeksi muokannut ommiK; 10.4.2016, 20:50.
Perustelu: Varaosanro
Ja ihan näin ohimennen, kävin omaani hakemassa pidemmät pultit Autotekiltä, hinta taisi olla 2€ kpl ja uskoisin sieltä löytyvän vähän sitä sun tätä pulttia. Jos siis on pk seudulla pultin tarve niin sinne.
Ei ne epäkeskoja ole mutta se kartio on vaan "irtonainen". Audin alkuperäinen, autossakin on sellaiset ja sen verran ruosteessa että ovat varmasti myös originaalit. Varaosanumero löytynee ETKAsta, en muista ulkoa juuri nyt.
Niitä irtokartiolla olevia pultteja saa myös H&R:ltä esim. tuolta. Tuosta luettelosta löytyy H&R:n numerot. Itse hankin tuollaiset, kun tuli tarvetta pidemmille pulteille. Mielestäni tuo "irtokartio" suojaa vanteessa olevaa kartiota, kun ei pyöri mukana pultteja kiristäessä ja varsinkin kun tulee renkaita vaihdettua vähän useammin. Mitään löystymisiä en ole havainnut näillä pulteilla.
Nuo irtokartiopultit kiristyy tosiaan paremmin kiinni kuin tavalliset. Palloirtokartiota löytyy v8 malleista alkaen ainakin, jos suoralla irtokartiolla haluaa niin esim xc90 pultit toimii.
Meneekö A6 4G:n pultit Tiguaniin? Tulossa siis A6:n alkuperäiset aluvanteet (mahdollisesti pultteineen) ja mietin että pitääkö ettiä uudet pultit vai ei?
Eli onko kaikissa VAG alkuperäisvanteissa nuo pallokantaiset pultit, vai onko näitä kuinka monenlaisia? Meillä on ollut tuon ykkösauton vanteet kiinni tavallisilla kartiopulteilla jo vuosia, eikä missään korjaamollakaan olla muka huomattu, että pultti on väärä!?
Ja nyt puhutaan siis aluvanteista...peltivanteissahan on pallokartiot yleensä muillakin merkeillä? Onko vagilaisten peltivanteissa siis sama pultti ku aluvanteissa?
Comment