Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lasin hionta (ajovalon lasi)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lasin hionta (ajovalon lasi)

    Tietääkö joku miten ja millä vehkeillä onnistuu lasin hionta? Millä esimerkiksi lasialan ammattilaiset mahtavat lasia hioa?

    Ajatuksena oli ajovalon lasin hiominen tasaiseksi sisäpuolelta, eli rivoitukset ja kaikki merkinnät pois. Lasia pitäisi siis pystyä poistamaan kohtuullisen suuria määriä. Tämän jälkeen lasin taakse olisi tarkoitus laittaa valmiita valo-moduuleita (esim. Hellalta löytyy). Suoraksi hionnalla haettaisiin sitä että asennus olisi laillinen (ei vanhoja vääriä merkintöjä etulasissa) ja valokuvio pysyisi valmistajan tarkoittamana (etulasin rivoitukset ei levittäisi lisää valonsäteitä).

    Tällä foorumilla oli muistaakseni joskus jopa linkki johonkin ulkomaiseen projektisivustoon, jossa juuri Audin lasi sisäpuolelta sileäksi hiottiin, mutta en millään enää löydä sitä.

    #2
    Lasia voi hioa esim. sopivan kiven ja veden kanssa- hitaasti ja kärsivällisyydellä. Hionna lopuksi lasi tulee vielä puleerata kiiltäväksi. Mikään ei tietysti ole mahdotonta, mutta tuollaisen erittäin hankalasti hiottavan ajovalon lasin sisäpinnan ollessa kyseessä, sanoisin, että tee itsellesi palvelus ja unohda koko homma.

    Comment


      #3
      Nyt mä tippusin kelkasta...Miten ajovalojen laseista saa "lailliset" hiomalla kaikki merkinnät pois?. Eikö katsastuksen setä juurikin tartu tuohon E-hyväksyntään? Ja mitähän se mahtaa tuumailla kun ne on hiottu pois? Eikös ne merkinnät ole juuri oikeat ko. ajovalolle?

      Comment


      • #4
        Valmiissa valo-moduuleissa on E-hyväksynnät ja E-merkinnät jo olemassa. Suoran ja merkinnättömän lasin taakse asennettuna luulisi niiden olevan edeenkin lailliset. Ajatus oli hiomalla tehdä alkuperäisestä lasista tällainen suora ja merkinnätön. Mutta kuten Ilkkakin tuossa toteaa, niin taitaapa olla turhan iso urakka, joten unohdetaan koko juttu.

        Comment


        • #5
          Eikös ne Hellan moduulit kelpaa ilman erillistä lasiakin?

          Comment


            #6
            Kelpaahan ne, mutta tarkoitus olisi ilmeisesti säilyttää lähes alkuperäinen ulkonäkö autolla. Olen noita valomoduleita itsekkin pohtinut, mutta keulan järkevän näköiseksi rakentaminen on yleensä saanut innon loppumaan.

            Comment


            • #7
              Mites joku lasiliike suhtautuu jos sieltä käy kysymässä hiontaa??

              Comment


              • #8
                Terve!

                Olen Optikko ja hinkkaan noita laseja päivät pitkät:). Mulla on hiomakone jolla pyöristän nuo lasisten linssien reunat jotteivat flisut lennä.

                Muovilinssejä kiilloitan rättilaikalla hionnan jäljiltä mutta lasisista ei ole kokemuksia kun tuo maailma on mennyt muovin suuntaa. Faija poraili 1940 luvulla lasilinsseihin reikiä mutta ei tainnut kiillotella niitä. Faija ei ole Optikko mutta elää edelleen:).

                Kuulostaa aikaa työläältä...

                Itse ehkä harrastaisin vaimon kanssa laatu aikaa tuon sijaan:). Tai sitten grillaisin makkaraa Weberillä:).

                Comment


                  #9
                  Laiskana miehenä en viitsi kaivella linkkejä, mutta etsi netistä kaukoputken tekijöitten sivustoja - siinä hommassa poistetaan lasista suurempiakin ainesmääriä. Siis ihan TI-harrastehommissa. Yhden 120 mm peilin hioneena voin sanoa, että hiljaa hyvä tulee...

                  Comment


                  • #10
                    Entäs jos siihen lasin tilalle tekasis "muovista" tai "pleksistä" (virallisesti esim polykarbonaattilevystä) uuden "lasin"? Esim. vaikka ottaisi muotit orkkis-laseista ja niiden avulla tai jotain... Tulipahan vaan mieleen. Useimmissa 2000-luvun autoissa on jo muoviset ajovaloumpiot, joten laillisuuden kanssa ei pitäisi olla ongelmaa.

                    Mutta klasin hionnasta tuli de-ja-vuu: Oli nimittäin viime talvena jo mielessä, kun nuo vm. 93 ajovalot on jo jonkin verran kiveniskua saaneet, että saisikos sitä ulkopintaa hiottua ja kiillotettua paremman valotehon toivossa, onko tommosesta kellään kokemuksia? Maksaako vaivan, verrattuna mahdolliseen varaosa-lasiin (jos sattuu löytymään)...

                    Comment


                      #11
                      Kysy lasiliikkeestä, niillä lienee aika hyvät hiomakoneet tuoho(kin). Voi olla ihan onnistuva homma, kun/jos lasit saa irralleen.

                      Comment


                        #12
                        Lasin kiilloituksesta en tiedä, mutta profiilin audista kiilloitin ajovalojen "muovin" Novuksen hionta-aineella, muovissa kun oli naarmuja ja pieniä nirhaumia, jotka ajovalojen ollessa päällä näkyivät häiritsevästi. No, pienen hiontatyön jälkeen totesin, että eipä maksanut vaivaa. Silmämääräisesti pinta oli saman näköinen kuin ennen kiilloitustakin. Mutta...ajoin auton tallista ulos pimeällä ja suljin nosto-oven. Siinä sitten olikin hyvä tehdä A-B vertailua valkeaa taustaa vasten. Se, jonka kiilloitin, tuotti selkeästi kirkkaamman ja valkeamman valokuvion kuin kiilloittamaton. Ero oli silminnähtävä. Nyt vain pitää vielä toinenkin ajovalon muovi kiilloittaa.

                        Comment


                        • #13
                          tuotapa on tullut itsekin mietittyä. se linkki tais olla yhteen rapeen umpioihin tehtyihin linssivaloihin josta tosiaan oli hiottu pois heijastuspinta lasista, taitaneepi löytyä tuolta minun projekti topikista.. kopsaan sen tähän kun löydän.

                          tuota muotti juttuakin mietin ja yksi idea mitä meinasin kokeilla on tehdä tosiaan muotti palikka jonka päälle laitetaan "pleksi" levy ja uunissa varovasti lämmitellä ja kokeilla muotoutuuko lähellekään vai meneekö käppyräksi..

                          edit: tuossa tuo http://audi-limits.de/Audi%2090Typ81...jekt200106.htm

                          Nyt vieläkun löytäisi noita moduuleja edullisesti..
                          Viimeksi muokannut jvt1; 19.11.2007, 12:36.

                          Comment


                            #14
                            Tuosta muovin muotoilusta hivenen:
                            Ajovaloumpion "lasiksi" ei normaali pleksi (akryylimuovi) sovellu, sen iskunkestävyys on varsin heikko, tosin naarmuuntumista se sietää aika hyvin.
                            Vaihtoehdoksi jääkin Polykarbonaatti (PC), joka on erittäin sitkeää ja sen iskunkestävyys on huippuluokkaa. Polykarbonaatin muovailu on hivenen ongelmallista, se ei kovin helposti taivu hankaliin muotoihin tai tarkkoihin mittoihin. Kylmänä se taipuu voimalla, mutta kun ajattelee ajovalolasin 3D-muotoa, niin kylmämuokkaus ei tule kysymykseen. PC:a voi muotoilla lämpimänä, mutta se vaatisi silloin kyllä muotin. Esim. autojen sivulaseja on tehty PC:sta ihan tavallisessa saunassa, sauna lämmitetään 80...90 asteeseen ja sivulasi muottiin taipumaan, aikaa taipumiseen menee muutamia tunteja. PC:n ominaisuudet heikkenevät jos lämmitys tapahtuu liian nopeasti ja liian korkealla lämpötilalla. Sen tähden kuumailmapuhaltimella lämmittäminen ei ole suositeltavaa.

                            EDIT:
                            Unohtui mainita PC:sta että se sisältää aika paljon vettä. Mikäli PC:a aikoo kuumailmapuhaltimella lämmittää, niin PC täytyy ensin kuivata esim. saunassa; noin 100 asteen lämpötilassa @1h/mm. Muutoin liian nopealla ja rajulla lämmityksellä PC:n saa helposti pilalle (PC:n sisältämä vesi alkaa kiehua ja tekee ikäviä rakkuloita).
                            Viimeksi muokannut jannekk; 19.11.2007, 13:37.

                            Comment


                              #15
                              Valitettavasti pykälien mukaan hyväksytyn umpion edessä ei saa olla mitään lasia/pleksia josta puuttuu hyväksynnät. Käytännön tulkinta muuttui muistaakseni 2005. Aiemmin esim. pystyttiin tekemään jenkkiautoihin hyväksytyt ajovalot upottamalla sinne Hellan moduuleja, enään ei onnistu.

                              Comment


                                #16
                                Lisää kokemuksia ajovalojen peitemuovin hionnasta kiitos. Tuo uudempi profiilin kulkine on saanut
                                niellä maantietä sen verran että ajovalojen (xenon) lasi (muovi oikeasti) on vähän himmeä. Onko
                                tuosta novuksen tuotteesta kellään enemmän kokemusta? Onko tuo ajovalojen muovi polykarbonaattia,
                                vaiko jotain muuta? Onko novuksella jälleenmyyjää vai onko tuo postiennakko ainoa tapa?

                                Entä käytäntö, rättilaikka ja akkuporakoneellako?

                                Comment


                                  #17
                                  Tuolta sai ainakin aikaisemmin novuksen tuotteita ja opastustakin:
                                  NOVUS Tuulilasikorjaamo
                                  Ted's Garage Oy
                                  Revontulentie 1, Tapiola
                                  Puh. (09) 6922 432
                                  mobile: 0400 467 676

                                  Comment


                                    #18
                                    Muutamat muovi"lasit" on tullut kiillotettua ihan hiomavahoilla, periaatteessa joku fiksari varmasti kiillottaa sulle nuo käden käänteessä.

                                    Comment


                                      #19
                                      Ei ei, kyllä nämä pitää tehdä itse. :)

                                      edit: Ted's Garage löytyi ja Novuksen tuotteitahan heillä, kiitos Jarkko.
                                      Viimeksi muokannut haraldh; 2.1.2008, 18:32.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Olen tätä miettinyt tätä ajovalomodausta mitä Jouni_K puuhaa ja olen tullut siihen tulokseen, että ainut järkevän näköinen modaus on tietysti luukkulamput. :-)
                                        Joko luukut maalataan korinvärisiksi tai sit ne tehdään tummennetusta pleksistä.
                                        Jotta ei aina tartvitse ajella luukut auki, niin tarttee puskurin ritilöihin roplata ne uuden S6:n ledipatteristot..

                                        Käytännössä sinne ei varmaan mahdu helpolla rakentamaan luukku mekanismeja.

                                        Eikös niitä originaali linssiprojektoreita voisi korvata vain isommilla(paremmilla), orggis umpiossa ois varmaan tilaa.. Sumuvalon voisi korvata kaukovalo projektorilla ja kaukovaloheijastin voisi olla lisäpitkä.
                                        Olis niin "orggis", että katsisetä ei ehkä huomaisi mitään.

                                        Ne sellaset tarvike lyhdyt, missä on noita linssivaloja korinvärisessä kehyksessä, mitä näkee voyagereissa yms, niin ne ei oo kovin hyvännäkösiä, itseasiassa tosi rumia, näin tänään sellaset pajerossa, ja ei ei ei..
                                        Viimeksi muokannut ez-E; 3.1.2008, 12:11.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X