Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia saksan kitkoista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    No ihan sama. Ajelkaa millä ajelette, mulle riitti 3:t saksan kitkat.
    Aamulla oli jo keretty suolata, mutta eilen oli kiva 0-keli ja tiet kuurassa.
    Ja hienoa jos ette ole jääneet talvella mihinkään kiinni, minä olen.
    Nordic kitkat voisin laittaa alle. Threadissähän oli kyse saksan kitkoista.

    Se on ihmeellistä miten neliveto auttaa liikkeelle lähdöissä verrattuna vanhaan etuveto golffiin.

    Nastoja en vedä tähän enempää mukaan.

    Comment


    • #32
      Jukuri:
      Pitää oikein kysyä että minkä mallin Michelinit sulla on ollut?
      Onko ne juuri saksanmalliset vai pohjoiseen tehdyt?
      Nimittäin Michelin Maxi-Icet koossa 205/55-16 olen omistanut ja en keksi mitään moitittavaa niistä.
      Niillä oli suorastaan unelma ajaa, pitoa oli jäälläkin eikä nastat rapissut.
      Mielestäni erittäin hyvät kitkarenkaat. Joten minä kyllä suosittelen niitä.

      Muistelisin että joissakin talvirengastesteissäkin ne on ollut parhaita.

      Mutta siitä onkin jo aikaa(5v), renkaat kehittyy joka vuosi..
      Viimeksi muokannut Janek; 16.11.2007, 15:57.

      Comment


      • #33
        Janek :
        Ne on Michelin X-Ice 255/50R17 Q.
        Ne oli autossa kun ostin sen. Nopeusluokasta Q (160 kmh) voi päätellä, että se on tehty Suomen käyttöön. Renkaat oli autossa toista talvea eli ainakin piti olla ihan kunnossa.

        Noiden X-Ice:n pito oli hyvä eteen- ja taaksepäin, mutta sivuttaispito katosi välillä kokonaan. Ensimmäisiä kertoja se tuli esille ohitustilanteissa kun auto oli "irti" tiestä enkä tajunnut mistä "irti"-tunne johtuu, mutta jälkeen päin ajatellen kyse oli sivuttaispidon totaalisesta loppumisesta. Asiaa ei tajunnut kovin helposti koska pitoa tuntui muuten olevan hyvin. Autolla pääsi siis hyvin kiihdyttämään liukkaallakin, mutta olo oli muuten kuin peilijäällä.

        Sitten kerran pienehköllä nopeudella käytännössä muuten lähes ongelmattomissa olosuhteissa tuo ominaisuus yllätti ja auto lähti käsistä. Onneksi vauhtia ei ollut paljoa enkä osunut vastaantulijaan kylki edellä enkä siihen bussipysäkin tolppaankaan.

        Samalla tiellä isommalla nopeudella ja huonommissa olosuhteissa kuluneemmilla Nokian Q:lla mitään kummallista ei olisi havainnut eikä tapahtunut. Nykyiset Nokian RSI:t ovat Q:n tasoiset ellei paremmat ja erittäin hiljaiset.

        Minullekin on sama millä kukakin ajaa. Jos joku haluaa nastat niin siitä vaan. Ehkä kitkoissa on kuitenkin ns merkkirenkaiden välillä isompia eroja kuin nastarenkaissa ja oma ajatukseni on, että jos voin auttaa jotakuta olematta valitsematta itse vaarallisiksi havaitsemiani renkaita niin silloin kaikki on OK. Ja toivottavasti kukaan ei sellaisilla tule vastaankaan.

        Comment


        • #34
          Ok. Täytyy silti todeta että jos tuo 255 leveys ei ole kirjoitusvirhe,
          on niin leveät kitkat auttamatta huonot.
          Mutta jos sulla on yhtä leveistä muista kitkoista parempi kokemus niin ehkä ne vaan sitten on ollut huonot ne x-icet.
          Sitä näemmä mainostetaan huipputurvallisena renkaana ja omaa 4,5 metriä lyhyemmän jarrutusmatkan kuin muut kilpailijat, joten ehkä jarrutusmatkan lyhentäminen on vaatinut veronsa sivuttaispidosta, eikä varmasti vähiten vaikuta se järkyttävä leveys talvirenkaassa.

          Comment


          • #35
            Juu on ne tosiaan 255. En ehtinyt/jaksanut etsiä järkevämpää rengas+vannepakettia, joten piti ottaa nuo. Selvää on, että kapeampikin rengas riittäisi näille teille ja toimisikin paremmin.

            Misukan mainos on minusta aika alkeellinen, varsinkaan jos ei kerrota mikä se toinen rengas on, mistä nopeudesta ja missä olosuhteissa. On eri asia puhutaanko 50:n vai 120:n nopeudesta, lumesta, jääpolanteesta vai peilijäästä..... Ja kysehän on tasan yhdestä ominaisuudesta.

            Misukan sivuttaispidon rajan äkkinäisyys käy kyllä ilmi esim TM:n testien teksteistä kun oikein etsii ja Nokialla sitten toiseen suuntaan.

            Comment


            • #36
              Pitkästä aikaa alla ihan oikeat talvirenkaat eli germaaniset 255-40-17 Michelin Pilot Alpinit, ei mitään ongelmia kelillä kuin kelillä. Ja muka peli menetetty kun auto lähtee saksanpulkilla sivuttain? varmasti joo.

              Perheessä käytetään vain kitkarenkaita keskisuomessa asuvia vanhuksia myöten. Ei kolareita tai suistumisia.

              Ja eipä se auto renkaiden takia tieltä suistu.

              Ennakoiva kuski pärjää vaikka kesärenkailla.

              Kädetön kuski katottaa auton vaikka jääpiikeillä.

              Comment


              • #37
                No minulta löytyy alta INTIALAISET kitkarenkaat merkki on CEAT malli on ICE III ja jos näillä pärjää niin pärjää kyllä saksalaisilla kitkoillakin. (tulivat auton mukana ajan ne loppuun vaihdan sitten parempaan)(auto on italiasta uitettu joten rengas on ilmeisesti siellä käytössä oleva merkki).

                Comment


                • #38
                  Pari edellistä talvea ajoin saksan kitkoilla ja ei mitään ongelmia kun muistaa mitä on alla. Jäisellä tiellä saa varautua pitäämään kunnon turvallisuusvälit.

                  Comment


                    #39
                    Kestävät renkaat nuo dunlopin ms2:set. Tuli auton mukana jotain 6mm pinnalla ja vielä jotain 4mm neljän talven jälkeen (sydäntalvet vedetty kaks vuotta nastoilla). Ei ne juurikaan pidä mihinkään suuntaan, mutta harvoin täällä pakkastakaan on. Harmi kun takarengas on alkanut vuotaa. Pitänee sudittaa nuokin puhki, ettei ole maksanut turhasta.

                    Comment


                    • #40
                      Alkuperäinen kirjoittaja oldskoolV8 Näytä viesti
                      ...Ennakoiva kuski pärjää vaikka kesärenkailla...
                      Pelottavaa, että liikenteessä liikkuu tuolla asenteella varustettuja ihmisiä.

                      Comment


                      • #41
                        Jokin ennakoiva kuski juuri ilmeisesti seinäjoella tuli liukkaalla kelillä jotain kylki edellä vastaan.

                        Kannattaa hieman kyllä miettiä muitakin kuin itseään noissa rengasvalinnoissa.

                        Comment


                        • #42
                          Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti
                          Pelottavaa, että liikenteessä liikkuu tuolla asenteella varustettuja ihmisiä.
                          Niin, on se vaan merkillistä, että ihmisillä riittää uskoa omaan ylivertaisuuteensa. Kannattaisi varmaan lotota, kai lottonumerotkin pystyy ennakoimaan, jos kaikki liikennetapahtumatkin. Täälläpäin sattui liikenneonnettomuus jokin vuosi sitten, jossa paikallinen liikenneopettaja kitkarenkaillaan joutui kolariin, ja Aamulehdessä hän aika ponnekkaasti puhui nastarenkaiden puolesta, tuli järkiinsä. Kitkoilla kun ei sopivalla kelillä yllättävässä tilanteessa ei ole oikein mitään tehtävissä.

                          Mutta asiaan, mulla oli juurikin nuo Contin TS790 CDI Mersussa, saattaa olla toki edellistä mallia, kun ovat jo muutaman vuoden vanhat. Olivat myös testivoittajat aikoinaan Saksalaisessa testissä. Ne on tosi hienot ajaa sulalla tiellä, maltillisen profiilinsa takia melkeimpä norminopeuksissa paremmat kuin kesärenkaat näillä urisilla Suomen teillä. Talvella vaan pitoa sopivilla keleillä ei ole oikein ollenkaan, pieni kaasun liikautus saa heti keltakolmion vilkkumaan. Tuntuu, että ne on yhden talven renkaat, sitten kovettuvat liikaa. Vaihdon sitten Contin nastat alle ja tuntui, kuin olisi käynyt autokaupassa ja ESPkin rupesi toimimaan kunnolla. Kitkoilla se ei vissiin saanut riittävää pitoa toimiakseen jouhevasti.

                          Comment


                          • #43
                            Juu, ilmeisesti osa kitkarenkaista kovettuu parissa talvessa niin, ettei lamellit enää toimi kunnolla. Yleensähän se ongelma tulee esille kun sivuttaispito loppuu yhtäkkiä. Liihdytys- ja jarrutuspito tulee esille ensimmäisen sadan metrin aikana.

                            Tiedän useitakin ihmisiä, jotka vihaavat kitkarenkaita yli kaiken. Tosin heille yhteistä tuntuu olevan, että kitkarenkaina ovat olleet jotkin "kitka"renkaat, keski-euroopan mallia tai jotkut jo vanhentuneet.

                            Suomalaiset taitavat osata tehdä talvirenkaita suomalaisille kuitenkin varsin hyvin.
                            Tämä noin 300 000 km vajaan kymmenen vuoden aikana kitkoilla ajaneena. Nastoja en ota enää ikinä.

                            Comment


                            • #44
                              Noissa saksankitkoissa on todella suuria eroja kuvioinneissa. Osalla saattaa hyvinkin ajaa suomessa ja osa on suoraan rinnastettavissa kesärenkaisiin. Kannattaa laittaa rinnalle saksankitka kuvio ja suomikitkan kuvio ja miettiä siitä ihan maalaisjärjellä että tekeekö noilla saksankitkoilla mitään vai ei...

                              Itsellä tuli etelä ruotsista auton mukana 17" Pirellin Sport W210 SnowSportit. Noilla olis kuvion puolesta ajanut hyvin suomessa. Noissakin huomaa selkeästi kuviossa eron Nokialaiseen kitkaan. Nokian kitkoissa yksittäinen lamelli about 1-2mm paksu kuin Pirelleissä 2-3mm. Saattaapi vaikuttaa pitoon aikalailla...

                              Comment


                              • #45
                                Otti korvaan tuo "Ei nastoja enään ikinä".
                                Mistä moinen ehdoton asenne? Ei nastarenkaat niiin huonot ole.

                                Kyllähän ne uudet pohjolaan tarkoitetut kitkat on ihan päteviä. Tuossa sanotaan aikasemmin, että ei ole lunta eikä pakkasta kovin usein siellä etelässä. Ei siinä mitään, mutta pysykää sitten kehä III:n sisäpuolella.

                                Tässä toissapäivänä oli täällä pohjanmaalla tiet niin kuurassa, että nastat oli ihan tarpeen. Mutkassa Golffin perä lähti irti noin 40:n vauhdissa. ABS:it otti siitä nokkiinsa, mutta tänä aamuna oli taas pelissä mukana. Toki se on jyrkähkö mutka.

                                Minä kyllä pohdin nasta ja kitkarenkaiden välillä jos siihen on syytä. Nyt vain sattuu olemaan tarve nastoille kun aamuisin monasti ennen suola-autoja ajelee töihin.

                                Comment


                                • #46
                                  Mie tykkään nastoista osin senkin takia, että niistää kuulee milloin ollaan pidon rajamailla. Koeajossa ollut A3 (kitkat) oli kyllä hiljainen mutta Tussulantien rampissa ihan rauhallisestikin ajaen tuli yllätys esp-valon vilkkumisesta. Valo vilkkui jo ennen kun olin ehtinyt havaita luistontynkää. Nastoilla olisin luultavasti kuullut pidon menetyksen olevan lähellä. Itse voisin harkita kitkoja jos autossa olisi ESP ja talvella olisi ajamillani teillä enemmän lunta kuin jäätä.

                                  Mutta jokainen valitsee omien mieltymystensä mukaan. Mulle henkilökohtaisesti rengasmelu on pieni hinta siitä, että tiedän sen että valitsemillani renkailla pidon menetys ja sen takaisin tulo oikeasti liukkailla keleillä on parempi.

                                  Comment


                                  • #47
                                    On myös tilanteita, joissa autokoulun opettajakaan (ilmeisesti ylin ajamisen guru?) ajaa onnettomuuden. Mielestäni yllä tyrmätty oldskoolV8:n asenne, jossa ennakoidaan ja otetaan keli ja renkaat huomioon, ei pelota. Sen sijaan nämä "nastat alla lokakuussa, ei hätää" tai "Kato on liukasta, espi valo vilkkuu, hehe" -asenteella varustetut autoilijat pelottavat. Mutta kukin tyylillään.

                                    Täytyy kuitenkin sanoa, että kyllä on pirun liukas tuollainen liuossuolattu asfaltti (alla nokian RSi). Ei tarvitse kovaa ajaa, kun auto on jo luiston rajamailla, tuntuu että normiliikenteen tahdissa jo luistaa. Onko muilla samaa kokemusta? Eli keli luokkaa 0...+5, suolattu kostea pinta == superliukas?

                                    Eli onko tämä:
                                    -minun kuluneiden renkaiden ongelma
                                    -suomikitkojen tai RSi:n ongelma
                                    -liuossuolauksen tulos, eli vaikuttaako myös nastamiehillä / saksankitkoilla?

                                    Comment


                                      #48
                                      Sanoisin RSi huonon vesipidon ja liuossuolauksen tulos.

                                      Kommenttina aiempiin viesteihin, enemmän itse pelkään niitä jotka uskovat nastarenkaiden kaikkivoipaisuuteen, kuin niitä jotka uskovat ennakoinnin kaikkivoipaisuuteen. Voisin väittää että nuo ensiksi mainitut joutuvat useammin vaaratilanteisiin.
                                      Viimeksi muokannut Sleepy2; 20.12.2007, 14:31.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Empä tiedä, kaikki ottaa riskejä. Ei siinä renkaisiin kannata tuijottaa.

                                        Saksankitkoista kun oli kyse niin niiden kanssa vaatii kyllä ennakointia. Eivät omaa samaa lamellimäärää kuin pohjoisen nasta/kitkarenkaat.

                                        Ja kyllähän meille esimerkkejä lumikeleistä löytyy kun vaan kattelee jenkkien luikastelua kesärenkailla. Siitä vaan kokeilemaan kesäluikkareilla talvella ne jotka ei sitä ole vielä testannu.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Ennakoiva kuski jättää kesäkumeilla auton kotiin. Voi silti pärjätä talven läpi.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Petri.Koskinen Näytä viesti
                                            ...Ja kyllähän meille esimerkkejä lumikeleistä löytyy kun vaan kattelee jenkkien luikastelua kesärenkailla...
                                            Heidän mielestään ne on kitkarenkaita, kun M+S merkintä löytyy. Itse olen kokeillut Cooperin nastarenkaita, jotka vähän karkeammat noista perus M+S renkaista. Pitoa ei ollut lumella juurikaan ja jäällä tuntui vain vauhti kiihtyvän, kun painoi jarrua.
                                            Pitkä akseliväli ja leveä auto tekevät menosta kuitenkin suht rauhallista, mutta tilanne, jossa vaaditaan nopeaa reagointia kyllä päättyy todennäköisesti huonosti.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Ettei nyt kenellekään jäänyt väärää kuvaa mun mielipiteestä tuon aiemman viestin perusteella, totean että tietenkin myös minun mielestä tärkein talviajon turvallisuuteen vaikuttava tekijä on ratin ja penkin välissä. Ennakointi on tärkeää ja paras tapa valmistautua. Mutta jos kaikesta ennakoinnista huolimatta tulee tilanne eteen jossa auto lähtee luistoon jäällä, olen luistossa mielummin nastarenkailla (ja esp:llä) varustetulla autolla kuin kitkoilla sillä pito palautuu yleensä hieman paremmin jos alla on nastarenkaat.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Jospa pysytään aiheessa. Alkaa menemään kitkat vastaan nastat väännöksi.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X