Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lukkojen huolto osaksi syyshuoltoa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Lukkojen huolto osaksi syyshuoltoa

    Juttelin eilen lukkosepän kanssa ja hän kertoi muutaman asian, jotka ajattelin laittaa tänne:

    1. Lukkosulaa ei olisi syytä käyttää. Lukkosula auttaa kun lukko on jäässä, mutta jäätymisen olisi estänyt ennakkoon syksyllä tehty lukkojen öljyäminen ja vetreyttäminen. Lukkosula on lukkosepän mukaan murhaa lukolle.
    2. Lukkojen voiteluun soveltuu ompelukoneöljy, aseöljy, lukkoöljy tms vikkelä öljy joka ei sisällä parafiinia tai alkoholia. Lukkoöljyn nimellä myydään myös lukkosulamaisia aineita. Hyvää on esim Abloyn lukkoöljy lukkoliikkeestä (n. 6,5 eur / 200ml tai 3,5 eur/50 ml, aerosoli)
    3. Jos oven lukonreiän peiteläppä on sivussa on jo yhden talven jälkeen totaalisen jumissa ja ehkä vaihtokunnossa. Katso, että peiteläpän jousi toimii hyvin.
    3. Ongelmallista on nykyautoissa jos avainta käytetään vain virtalukossa. Tällöin avain kuluu normaalisti, kun taas oven lukon haitat ovat tehdasuudet. Vähintään kerran vuodessa avainta kannattaa "renkata" lukossa ja varmistaa, että lukko aukeaa avaimella.

    Kaikki kotilukot kannattaa voidella myös 2x vuodessa samalla aineella: Pari lyhyttä suihkautusta avaimenreikään, samoin sisäpuolen vääntönupin juureen. Sitten kieli sisään ja pitkähkö suihkautus yläviistoon. Jos kieliä on lukkorungossa kaksi, niin molempien kielien kohdalta yläviistoon suihkautukset.
    Viimeksi muokannut jasso; 25.4.2012, 18:52.

    #2
    Täyttä asiaa. Laajentaisin myös muihin merkkeihin tätä, kun eräissä uusissa autoissa ei sinänsä avain osalla ole mitään muuta arpaa kuin toimia "hätä" sisäänkäyntinä. Näissäkin autoissa kannattaa muistaa tehdä se mekaanisen lukon herkistely, koska keskellä ei mitään 30 asteen pakkasessa kovassa tuulessa käpy menee varmasti jäähän, kun kake simahtaa pakkasessa ja lukot on jumissa. Siinä ei enää auta vaikka kuinka olisi takakontissa nuotio tarpeet tiellejäämisen varalta.

    Comment


      #3
      Siinä oli kyllä painavaa asiaa. Pitäiskö tää arkistoida FAQ:hun vaikkei välttämättä kovin usein esillä olekaan?

      Mites ns. voitelevat lukkosulat? Itellä ollut joskus jotain mobilin tekelettä... Ongelmana kait lukosulassa että alkoholi vie öljytkin mennessään ja kuivattaa lukon.

      Comment


        #4
        Panu: vastasit jo itsellesi, ja Jouni kertoi loput. Eli mitään sulattavaa ei tarvita, jos lukot ovat öljyttynä, ei sinne silloin vesi pääse pinnoille jäätymään.

        Vähän samaa aihetta sivuava kysymys: B5 Avantissani tuo takaluukun lukko on käyttämättömyyttään jumiintunut, enkä ole sitä pelkällä aseöljyllä liottamalla saanut irtoamaan. Täytyykö koko lukkosylinteri purkaa, vai onko joku saanut herkisteltyä lukon helpommalla?

        Comment


          #5
          Jumiutuneen takaluukun lukon itse liottelin melkoisella määrällä jarrukliineriä, CRC:tä ym. litkuja, aikamoinen rättipino alla imemässä läpivalunutta tavaraa. Lähti toimimaan, mutta työtä teetti.

          Comment


          • #6
            Oman peräkontinlukon sain ihan öljyllä toimimaan. Öljyä meni desi ja aikaa tunti. Kuuma kesäpäivänä öljy oli riittävän notkeaa, että muita aineita ei tarvinnut.

            Comment

            Working...
            X