Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

audi 100 etujarrut

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • audi 100 etujarrut

    Minulla Audi 100 type 44 vm-89. Ongelmana on etujarrujen jumiin jääminen varsinkin kaupunkiajossa missä jarruja joutuu paljon käyttämään. Jumitus lähtee pois noin vartin odottelun jälkeen. Satulat osineen on jo kunnostettu mutta vika on edelleen olemassa. Oisko kellään neuvoa ja kokemusta vastaavasta.

  • #2
    Kuulostaa pääsylinterin työntötangon virheelliselle säädölle. Eli painaa mäntää lepoasennossa liian syvälle, jolloin nesteen takaisinvirtaus estyy.
    Näin jarrunesteen laajeneminen lämmön vaikutuksesta saa jarrut jumimaan päälle.

    Comment


    • #3
      Kuulostaa erittäin loogiselta. Mutta miten ton saa säädettyä? Ja kiitoksia jo etukäteen.

      Comment


        #4
        Voi olla myös vikaantunut pääsylinteri. Erittäin todennäköisesti vika pääsylinterissä, jos molemmat etujarrut jumivat.

        Comment


        • #5
          No lähinnä apukuskin puolen jarru heittää jumiin mutta kyllä myös kuskinpuoli lämpenee. Mutta toi apukuskin on paljon pahempi.

          Comment


          • #6
            Uusia pääsylintereitä näillä oireilla on vaihdettu ja vika on yleensä korjaantunut, mutta näissä tapauksissa ei pelkkää säätöä ole edes kokeiltu, joten vika on saattanut silti olla vain siinä säädössä.

            Itse tarkistaisin säädön ensin ja jos se on virheellinen, niin pitäisi selvittää, mistä se johtuu.
            Kulumien ei pitäisi säätöön vaikuttaa, mutta esim. jo vaihdettu pääsylinteri voi olla mitoitukseltaan erilainen kuin alkuperäinen.

            Jos säätö ei auta tai varmaa diaknoosia ei pystytä syystä tai toisesta tekemään, vaihtaisin pääsylinterin ja varmistaisin sen oikean säädön.

            Tuota männän palautusta testaisin satulasta, painamalla mäntää sisäänpäin ja jos se tuntuu nahkealle, niin ilmaruuvia auki ja jos sillä mäntä herkistyy, niin silloin siellä laittaa hanttiin jarruletku tai se pääsylinteri.
            Kun tässä tapauksessa jumivia pyöriä oli kaksi, niin todennäköisempi se on se pääsylinteri, joka ahistaa.

            Kun en muista, minkälainen rakenne siellä polkimen päässä on, niin tarkemmin en osaa virheellisen säädön toteamiseen ohjeita neuvoa.
            Yleisesti voidaan löysätä pääsylinterin kiinnitystä tehostimesta aavistuksen (vain testin ajaksi!), tai vaihtoehtoisesti irroittaa polkimen ja pääsylinteriin menevän tangon tappi ja tarkistaa sen sopiminen takaisin reikään ilman tangon painamista.
            Jos tankoa pitää painaa sisäänpäin, niin se kertoo mielestäni juuri siitä virheellisestä säädöstä.

            Comment


            • #7
              Apukuskin puolen jarruletku on uusittu mutta voihan olla että jarruputki pääsylinterille on sillen tukossa etta ei päästä painetta takaisin pääsylinterille päin. Jos painaa satulalta pihdeillä mäntää niin ei painu kasaan kuin ilmaus ruuvia löysäämällä "silloin heti kun jarru on jumittunut".
              Tai kyllä se painuu mutta hithaan laisesti.

              Comment


                #8
                Jarrupolkimen ja tehostimen välissä on kierretanko, joka on kierteillä kiinni tehostimessa, lukitus mutterilla, ja y-haarukalla jarrupolkimessa. Säädetään siis ruuvaamalla sitä y-haarukkaa eli pitää ensin irroittaa jarrupolkimesta. On vain sokalla kiinni, joten irtoaa helposti.

                On muuten varsin ahdas paikka joogata. Kuvassa tehostin ja yhdystanko sekä tangon pituuden säätöarvo.
                Attached Files
                Viimeksi muokannut jasso; 26.10.2007, 16:31.

                Comment


                • #9
                  No kiva homma kun sain nuo tiedot säätämisestä. Pitää tarkistaa huomenna jos pelittää tolla pelkällä säädöllä. Jos pelaa niin monikohan on vaihtanut turhaan pääsylinterin.

                  Comment


                    #10
                    Sanotaan näin, että tuon ikäluokan autossa ei pääsylkän vaihto ole aivan hukkaan heitettyä, vaikka vikä ei siinä juuri silloin olisikaan.

                    Ei välttämättä kannata tuota mittaa niinkään seurata orjallisesti, vaan suuntana. Tuota kun ei tarkasti mittaa kuin tehostin autosta irti. Säädä niin, että jarrupolkimessa on lepoasennossa hieman väljää tuohon tankoon nähden, niin silloin ei ainakaan ole liian pitkä.

                    Comment


                    • #11
                      No näin pika kokeella kun painaa jarrupoljinta niin pääsylinterinmäntä liikkuu ennenkuin edes ehtii sanoa on muuten rapula. Mulla ei ole kyllä yhtään löysää säädössä. Mutta kun tää pää kipu hellittää niin tsekkaan. PS. Oli illalla soitto keikka ja ilmasta alkoholia.

                      Comment


                      • #12
                        Aivan ilmeisesti autossasi on viallinen pääsylinteri! Vaihda se niin taas soitto soi ja laulu raikaa...

                        Comment

                        Working...
                        X