Linglongin nastat koossa 205/55/16 on astra h alla. Ei moitittavaa vs hakka5 toki ne oli ihan paskana jo.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Talvi tulee; mitkä renkaat?
Collapse
X
-
Nankang Ice Activa ice-1 oli Tekniikan Maailman tämän vuoden rengastestissä joukon huonoin kitkarengas. Arvostelussa huonoa ajettavuus kaikissa olosuhteissa, hyvää kohtalainen vierintävastus.
Jarrutus lumella oli kaikilla renkailla tasaista, Nankang kitka 53,6 m ja verrokkina Nokian kitka 52,3 m. Jäällä ne suurimmat erot löytyvät, siellä parhaan kitkan ja Nankangin ero on jo reilu 13 m.
Itselle tuli nyt testiin tuollaiset Nankang -merkkiset kitkat, saa nähdä ovatko aivan "kusiluistimet".
VilleP:
Ostin itsekin juurikin ne vanhemmat mallit. Vuoden 2005 Tekniikan Maailman numerossa 17 on se testi jossa kyseistä rengasta testattiin. Silloin jarrutuksessa jäällä Nankang voitti mm. Nokian, Continentalin, Goodyearin ja Bridgestonen.Viimeksi muokannut diudi; 17.10.2016, 16:03.
Comment
-
Formula Ice nastarenkaista kokemuksia? Pirellin kakkosmerkki. https://riekko.eu/tuote/20555r16-91t...a-formula-ice/
Comment
-
Nankang SW-7 nastarenkaista on viime talvelta kokemusta parin tuhannen kilometrin verran kun sellaiset A2:n mukana seurasi, ja väittäisin, että olivat paremmat kuin odotin, mutta silti todella huonot. En ostaisi ja omasta mielestäni jäävät nastoista huolimatta huippukitkoille.
Comment
-
Onko kellään kokemusta tällaisista? 351€ kierros 18" nastakumeista kotiin kannettuina on suorastaan edullista.
Comment
-
Joensuun talvista en tiedä, mutta Tampereella viime talvi meni TS830P:illä eikä mitään negatiivista sanottavaa, toki en yrittänytkään ehdoin tahdoin niinä muutamana liukkaana päivänä hakea ongelmia. Olenkin suositellut tänne etelään kaupunkialueille noita eurokitkoja, täällä tiet ovat märät tai kuivat 99% päivistä.
Comment
-
Itse en kyllä eurokitkoihin koske Suomen oloissa vaikka ~Kuopion korkeudelle asti ajetaankin pääasiassa sulilla tai suolatuilla teillä 90% ajasta. Jo pohjoismaiset kitkat ovat nollan molemmin puolin teiden jäätyessä kohtalaisen liukkaat ja silloin eurokitkoilla ei tee yhtään mitään. Halvallahan noita saisi, mutta en jaksa tai halua turvallisuudessa säästää.
Comment
-
Janne, itse ostin isommassa koossa, eli vähempinastaisena nuo. En suoraan sanottuna tykännyt ainakaan noista. Halvathan ne oli, mutta jotenkin tuntui, ettei pitoa ole oikein missään kohtaa. Ajetaan niillä nyt toinen talvi ainakin, mutta ensi kerralla tulee jotain michelin, goodyear, nokia akselilta tms...
Comment
-
Oman kokemuksen pohjalta, Keski-euroopan kitka on talvella (lumi/jää) = hemmetin arvaamaton rengas. Sen ymmärrän että esim. tuontiautossa ovat tuollaiset renkaat alla ja tästä syystä "joutuu" niillä hetken ajamaan ennen oikeiden talvirenkaiden hankintaa. Mutta miksi ihmeessä sellaiset täytyy varta vasten talveksi saada autonsa alle. Edullinen hinta... ei riitä aivan ymmärrys. Joo, isoissa kaupungeissa lumettomat ja kuivat tiet. No niin no, on ja ei. Kuinka nämä jotka ajavat "lumettomissa" kaupungeissa Keski-euroopan kitkoilla, eikö heidän tarvitse ajella koskaan missään jossa olisi oikea talvi. Tai lähteä tien päälle, oli keli mikä tahansa. Jos oma turvallisuus ei ole lähellä omaa sydäntä kun (talvi)renkaita hankkii, niin tulisiko sitä ajatella kanssa autoilijoita.Viimeksi muokannut Audi; 23.10.2016, 21:23.
Comment
-
Kun noilla mainitsemillani mastersteeleillä lähdin talveen, niin epäilin kyllä täysin että onko niistä mihinkään. Luottoa ei ollut juurikaan, mutta niin vaan ne toimi. Noissa ei ainakaan ollut puhettakaan mistään arvaamattomuudesta. Ja tuona talvena pääsi ajamaan kaikilla mahdollisilla veden olomuodoilla.
Autona oli vielä tuolloin A6 C5 avant q ja rengaskoko 225/45-17.
Comment
-
Joo, kaikki jotka jaksaa toistaa tuota samaa vanhaa propagandapaskaa noista KE-kitkojen hengenvaarallisuuksista ei selkeästi ole sellaisilla ajaneet. Tottakai ne eivät ole jäällä yhtä hyvät kuin huippunastat, mutta normaalissa ajossa etelän lämmössä toimivat niinä muutamana talvipäivänä riittävän hyvin, lopun ajasta ne sitten ovat ylivoimaisesti paremmat vesiliirtojen vastustajana.
Comment
-
Olen ajanut useallakin sarjalla. Ja en kyllä alle laittaisi. Tampatulla pakkaslumella vielä jonkinlainen pito. Mutta jää ja vasta satanut lumi, niin ei kyllä mitään jakoja liikenteeseen. Se kun ei riitä että osaa itse ajaa. Jos muut pysähtyvät ympärillä kaksi kertaa nopeammin, nii. Aika heikoilla on. Ja sulaa tyhmyyttä jos moiseen ryhtyy.
Comment
-
TT:hen pitäis hommata talvirenkaat orkkis 9x18" vanteille. Orkkisrengaskoko tolle vanteelle on 245/40/18, joka kuulostaa omaan korvaan jo aika leveältä talvirenkaalta.
Mielipiteitä että laittaako ennemmin toi 245 vai 225?
Tolle vanteelle nyt kai menis kumpikin, vaikka toi 225 taitaa jo hieman venyä. Hintaeroa ei oo montaa euroa tossa ko. renkaassa mitä oon kattonut ja kantavuus riittää kummassakin.
Comment
-
Keskieuroopan kitka on sellanen hyvän kelin rengas, joka ei jäällä pidä juuri ollenkaan. Kokemusta on kahdesta autosta. Normikelissä pärjää hyvin talvella, mutta niin melkein pärjäisi kyllä kesärenkaallakin, kun usein on suolattu tai muuten kuiva tie.
Jäällä, pakkautuneessa lumessa tai siinä 0 tienoilla olevassa jäisessä tihkusateessa, joka jäätää tien, hengenvaarallinen. Eipä siinä kelissä toki ole nasta tai pohjoismaitten kitkakaan mikään turvallisuuden tae, mutta parempi kumminkin.
Toisaalta mikä vaan on varmaan uutena parempi kuin loppuun ajettu talvirengas.
Nankangia saa nastana 225/50/17 400e hintaan. Mallia ei valitettavasti ole tähän laittaa. Mietin, että onko se 800e rengas kuinka paljon parempi sitten.
Toisessa autossa on nyt Bridgestonen Noranza 2 muutaman vuoden takaa ja on yllättävän hiljainen rengas nastaksi. Hyvin ne C4:n alla toimi, nyt Caddyssä. Pitää odotella liukkaita, että osaa sanoa miten vajaan talven ajettu ja varastossa muutaman vuoden ollut rengas toimii.
Tuohon leveyteen niin itse laittaisin sellasen renkaan vanteelle, joka vielä vähän antaa rungosta periksi. Tämä on nyt aivan omaa ajattelua, joten tän voi korjata, mutta oma fiilis on, että parempi pito jos runko vähän antaa myöten, kuin oikeen jäykkä rengas.
Comment
-
Täälläkin laitettiin Hankookin kitkat tilaukseen. On noi ainakin paremmat mitä nykyiset kuluneet nakangit, sade kelillä lähtee perä irti suoralla tiellä jos lyö lapun pohjaan. ;)
Comment
-
Audiin jouduin pakottavista syystä ostamaan vielä uudet talvipyörät ja en halunnut säästää muutamaa satasta turvallisuuden kustannuksella, joten päädyin Goodyearin Ultra grip ice arctic:iin.
Toivottavasti ne on paremmat kuin loppuun ajetut Ässä pinnatut nastarenkaat tai uudet Nankang nastat.
Hintaa 225/45/17 sarjalla tuli alle laitettuna 700e. Kaupanpäälle vielä Pipo ja jääskrapa. Joku puhkeamattomuus takuu ja 2 viikon tyytyväisyystakuu vielä lisäksi. Ainoa paska homma on, että kesärenkaat meni kierrätykseen joten ei sitä ilman renkaitakaan ajaa jos ei ole tyytyväinen.
Comment
-
Talvi tulee; mitkä renkaat?
Menee vähän tonne antiikki-osatolle, mutta mulla oli VW RallyeGolfissa Bridgestone Blizzakit, 195/50-15.
Samalle vanteelle tuli myöhemmin Continental ContiContact 4:t (muistaakseni). Sellainen epäsymmetrinen, ulkosyrjässä vinot palikat ja sisäsyrjä suorempikuvioinen.
Ainakin luistonestoja vailla olevassa nelikossa tuo Blizzak oli todella hyvä ja ajettava. Vetooitoa oli mukavasti ja sivupitoon nähden tarpeeksi, jotta autoa pystyi liukkaalla ohjaamaan kaasulla.
Conti ei toiminut huonostikaan. Sivupitoa oli niin paljon suhteessa vetopitoon, ettei auto kääntynytkään enää kasulla ja käytös muuttui selvästi aliohjaavaksi. Perinteinen nelivedon käskeminen ja eteneminen eturenkaiden suuntaan muuttui todella arvaamattomaksi puskuksi, joka saattoi ja yleensä päättyä kyljen edelle ryntäämiseen, kun takapää tuli mukaan pienellä viiveellä. Sai olla nopeet reaktiot ja toivottava, että oli tarpeeksi pieni vaihde pesässä.
Nyt on A3 SB 2.0 TDI qu:sa kuluneet Hakka 8:t nastoilla. Metriäkään ei lumikelissä ole vielä ajettu sillä, mutta odotusarvot vanhojen kokemusten perusteella ei ole kovin korkealla, kun rengaskoko on 215/40-17.
Saattaa mennä vanteet vaihtoon ja alle 195/55-16 kokoista pyörää. 185 XL ois toiveissa, mutta semmosia ei näytä olevan juuri missään 16-17-tuumaisille vanteille tarjolla.
Lapio on jo pantu takakonttiin liukumaan.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viestiMiksi noin kapeaa ja ali koossa? Eikös A3 orkkis koko ole 225/45/17 tai 205/55/16. Vastoin vanhankansan uskomuksia kapeampi kumi talvella ei tuo lisäpitoa, päin vastoin. Toki loskassa parempi.
Comment
Comment