Sen verran tuohon aikasempaan viestiini todeten että en suosittele Achilles Winter 101:siä. Pärjää lumella jos haluaa mut onhan ne ihan surkeet. Eipä tosin ollut kovin suuri yllätys...
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Talvi tulee; mitkä renkaat?
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja EJH007 Näytä viestiJust kävin hakee 16" Hakka kasit, mutta en saanut vielä vanteelle ja alle. Ehkäpä alkuviikosta kokemuksia melusta. Ihan älyttömän pehmeää kumia nuo on.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja TeroPeeNeidin autossa on Contin 5 nastattomat koossa 205/50-17. Ajelin sillä Tampereelle ja takaisin viikonloppuna kesärajoituksia noudattaen. On vetelät ja nuljuaa koko ajan johonkin suuntaan. Lisäksi kun noihin yhdistää sähköisen ohjaustehostuksen nukahtelun niin ajaminen on kaukana miellyttävästä uraisella tiellä.
Comment
-
Tuli hankittua setti 245/40 R18 Hankook i-Pike RS (W419), kun olivat selkeästi samassa "kastissa" kalliimpien renkaiden kanssa tossa TM:n vertailussa, mutta hinta huomattavasti alempi. Rengastöineen 900€, kun H8:t 1250€. Alkuvaikutelma hyvä, toki nyt kun ajetaan vasta sisään niin käytöksestä vaikea sanoa. Yllättävän hiljaiset, katotaan sitten Q-keleillä myöhemmin miten pelaavat :)
Comment
-
245/40R19 Hakka8 ei tunnu mitenkään äänekkäältä tosin autokin on hiljaisimmasta päästä. Aika pehmeän oloinen rengas tosiaan on kun asfalttiajossa auto tuntuu hieman nuljulta jopa 19" kokoisena, 20" kesäkumeihin nähden ero on aika suuri vakaudessa. Odotellaan liukkaita niin nähdään miten on pitoa.
Comment
-
205/55-16 on erilainen kuin muut koot, eli testissä oli "parempi" rengas. Muut koot vastaavat viime vuoden testissä ollutta rengasta.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja EJH007 Näytä viestiNyt ne on alla ja aikamoista jollotusta pitää. No eipä olleet kalliit niin ei voi paljon toivoa.
Comment
-
Minä kävin seiskat painottamassa uudelleen ja parani. Isot puntit on seiskoissa, vaikka vanhoilla kumeilla oli todella pienet painot. Minusta tuo seiska on vähän täristävä tuntumaltaankin, vaikka ei varsinaisesti vatkaisikaan alla. Jotenkin sellainen rautapyörämäinen. Kovasti kehui kasia rengasmyyjä ja oli kuulemma seiskaa paljon parempi, mutta en uskonut kehityksen suunnan Nokialla yhtäkkiä muuttuneen. Lähes viimeisen 15 vuotta on uusi rengasmalli ollut aina edellistä kurjempi ajaa.
Koska Nokian hinta nousee joka mallin myötä ja laatu laskee, niin kokeiltiin mielenkiinnosta ostaa vähän käytetyt Goodyearit Torista ja yllätys oli, että ainakin Goodyearin kohdalla on viimeisen 15 vuodan aikana tapahtunut jonkinlaista kehitystäkin parempaan suuntaan, toisin kuin Nokialla. Todella hiljaiset kumit ja mukava ajella koossa 205/55-16. Pito ei ole ehkä niin tautinen kuin Nokiassa, mutta toisaalta ei motarillakaan tunnu, että on lumiketjut alla. Sitä jäin miettimään, että onko näissä samaa ongelmaa kuin joskus kauan sitten omistamissani Goodyeareissä, että pitokyky voi muuttua jyrkästi kelin muuttuessa. Nokialainen on pärjännyt tuossa yleensä hyvin, että se ei menetä pitoa missään tilanteessa täysin ja ei muutenkaan tule suuria muutoksia. Oldsmobile meinasi joskus mennä metsään, kun vaihtui jäästä loskaiseksi keli ja meni rengas kerrasta tukkoon.
Comment
-
Tulis Tampereelle lunta niin sais kokemusta kumhosta talvikelillä, mutta näin märällä/kuivalla asvaltilla ei valittamista reilun kk/1000km ajolla.
Ja sen yhden päivän kun oli valkoista maassa niin pitoa oli aivan riittävästi omiin tarpeisiin. On prof. maximassa hiljainen eikä ole ihan veltto moottoritiellä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja EJH007 Näytä viestiNyt alkaa Hakka kasien meteli ja velttous ärsyttämään, mitä tilalle?
En yhtään tiedä minkälaiset ne Hakka kasit on ja oliko vaan paremmat katteet niillä Continentalissa, mutta nuo Continentalit ainakin on jämäkän oloiset, eivätkä melultaankaan hassummat. Mitä nyt lumella ja jäällä viime talven tuli ajeltua niin varsin hyvät pidoltaankin.
Nastojakaan ei irronnut koko sarjasta kun 3 viime talvena, vaikka suurin osa kilsoista tuli sulalla asfaltilla ja lunta jos sattui olemaan niin Q-kivaa tuli kyllä surutta harrastettua.Viimeksi muokannut Eemeli82; 10.12.2014, 18:48.
Comment
-
A6 4F avant 3.0tdi Q Nastarenkaat, mutta mitkä?
Jeps, eli olisi tarkoitus hankkia uudet nastat kulkineen alle. Olen pohtinut testien perusteella noita Hankook Winter iPike RS W419 renkaita, kun hinta-laatu suhde on kohdillaan. Onko noihin mitään järkeä sekaantua, vai pitäisikö laittaa jokin seuraavista vaihtoehdoista?
Hakka 7
Hakka 8
Pirelli Ice Zero
Continental ContiIceContact
Goodyear UltraGrip Ice Articit?
Kiitos ja anteeksi :)
Comment
-
audiq: Mulla piti käydä myös tasapainottamassa uudelleen seiskat.
Eli oon noin kuukauden ajellut Hakka 7 renkailla (235/35/19).
Alku meni hyvin mutta viikko sitten alkoi tärystämään, ajattelin että hiekkaa ja savipaskaa olisi kertynyt vanteisiin (painepesurilla hankala saada puolien takaa kaikkea puhtaaksi).
Käytin varmuuden vuoksi renkaat ja vanteet tasapainotuksessa, yllätyksenä oli että jokainen vanne/rengas oli epätasapainossa, vaikka ei ollut painoja irronnut edes. Sanoivat rengasliikkeestä että "ne uudet renkaat vähän tekeytyy aina". Jännä juttu, ainiin n.5tkm oli ajettu allelaiton jälkeen.
Muuten paha sanoa oikein renkaista vielä juuta tai jaata, kyllähän nastat rapisee asfaltilla jonkun verran, lumella vähemmän mutta kun sitä ei ennen tätä päivää oikein ole ollut. Tuossa rengaskoossa kovuutta on jonkin verra vs. Esim. 205/55/16 sarjaan.Viimeksi muokannut The Base; 13.12.2014, 19:05.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja The Base Näytä viestiaudiq: Mulla piti käydä myös tasapainottamassa uudelleen seiskat.--
Jos renkaiden irroituksen jälkeen tärinä muuttuu, niin on syytä kiinnittää huomiota vanteisiin. Alumiinivanteet aiheuttavat monella tavalla pahaa mieltä. Yksi tapa on kulahtaneet tai puuttuvat soviterenkaat ja siitä johtuva vatkutus, joka muuttuu aina vanteiden asentamisen jälkeen erilaiseksi. Ja jotkut aluvanteet eivät vaan asetu samalla tavalla, vaikka mitä temppuja tekisi. Siksi kannattaisikin valaa kynttilänjalkoja aluvanteista ja käyttää huolettomia peltivanteita.
Comment
Comment