Allekirjoittanut käy perinteistä kitkat vs. nastat debaattia oman pään sisällä. Yksiäkään kitkoja en ole koskaan omistanut saatikka ajanut. Viimeisimmät nastat (HKPL 7) menivät ajokelvottamaan kuntoon yhdessä talvessa. Ajo on pääasiallisesti motaria. Auton ominaisuudet (keveys, etuveto, ei ajonvakautusta) ovat nastojen valinnan puolella mutta kaikkialla kehutaan kitkoja lähes varauksetta.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Talvi tulee; mitkä renkaat?
Collapse
X
-
On laatukitkat sen verran hyviä pidoltaan, että et kamalan korkealta putoa, vaikka päättäisit kokeilla. Suosikki kinastelu kitkat vs.nastat sai itseni ostamaan ensimmäiset kitkat vuosia sitten(Nokian R,195/65/15).
Ensimmäiset liukkaat ja sitten kunnon lumet sai ajatuksen kallistumaan kitkoihin jatkossakin. Erittäin hyvä pito, tuntui lähes nastarenkaan veroiselta.
Seuraavana talvena pito-ominaisuudet vaikutti selvästi laskeneen ja kolmannen talven vielä sinnittelin, mutta aika liukkailta vaikuttivat jo.
Nyt olen siirtynyt taas nastarenkaisiin takaisin. Ajatuksena kitkoille oli se, että on vähän verrokki pohjaa tähän tunteita herättävään talvirengaskeskusteluun.
Omat huomiot oli:Samassa autossa(3B Passat),sama työmatka(Akaa-Tampere,motaria) ei Nokian kitkat vs.Nokian nastat isompaa eroa, kun renkaat uudet ja tuoretta paistoa. Kitkoissa pitokyky kuitenkin romahtaa nopeammin, kuin saman firman nastoissa, suhteessa ajettuihin kilometreihin. Kaikki renkaat olen varastoinut aina varastossa, en auringonvalossa ulkona.
Eli kannattaa kokeilla, kyllä oma etuveto niillä ihan hyvin eteni, varsinkin uutena. Nastoihin siirryin takaisin, koska en ollut täysin tyytyväinen jäisellä pinnalla kitkojen pitoon ekan talven jälkeen. Pihinä miehenä tietysti vaikuttaa sekin, että nastarengas kierroksella kuljen 3 talvea työmatkaa, kitkat olisi pitänyt uusia 2 talven jälkeen.
Comment
-
Itsellä yhdet kitkat omistaneena olikohan 2009.
X-ice testivoittajakitkat.
Olivat kyllä hiljaiset ja mukavat.
Lumella pito huippuluokkaa, mutta juurikin tuo pidon menetys tapahtui mielestäni liian jyrkästi.
Ensin piti ja piti, sitten rajan tullessa vastaan lähti lapasesta liian radikaalisti.
Comment
-
Etuvetoiseen ottaisin nastat ihan liikennevaloista lähtöjä varten. Etuvetoisessa autossani kitkat oli muuten jees mutta nyppii paikaltaan lähdön vaikeus kiillotetulla risteysalueella, joten nastat olen siinä pitänyt.
Nelikoissani suosin kitkaa, sen verran mukavat/hiljaiset ajaa ja pito ihan riittävä.
Comment
-
Löytyykö kokemusta korkeiden nopeusluokkien kitkarenkaista?
Tuli nyt sisään ajettua 1400km:ä Hankook Winter iPike RS2:sia 205/55 16. Peräkärry oli seurana yli 1000km:ä, joten vielä ei ole pahemmin kommentoitavaa renkaista. Kainuussa oli lumisadetta ja jäistä tietä, joten tuli sentään jotakin kokemusta. Täällä etelämpänä pärjäisi aika pitkään keski euroopan kitkoilla, joten sellaiset ajattelin välikelin renkaiksi vielä ostaa. Kokona suunnittelin 225/45 17.
Comment
-
Nuo nopeusluokan kitkat haukutaan aina vaikka ei olisi kokemuksia :)
Itse olen ajanut vuodesta 2005 nopeusluokan kitkoilla, Nokian wr, Kumho kw yms. ja sellaiset on juuri nytkin tulossa rahdilla Suomeen.
Eli kyllä noilla pärjää, varsinkin etelässä mukavat ajaa, verrattavissa kesäkumeihin asfaltilla. Toki kaikki Lapin reissut ja jääradat noilla on aina ajettu, luonnollisesti ilman ongelmia.
Ostin vuosi sitten toiseen kulkineeseen nastat kokeeksi, kadutti heti. Aivan veltot noi matalan nopeusluokan renkaat, ei innosta yhtään :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja vayne Näytä viestiNokian wr, Kumho kw yms. ja sellaiset on juuri nytkin tulossa rahdilla Suomeen.
Comment
-
Vieras
Good Year UltraGrip Ice+ 225/50/17 koossa 4F alla. Hiljaiset on, eipä oikein muuta kerrottavaa vielä. Ensimmäiset kitkat koskaan. 770€ töineen, ei alle laitettuna.
Comment
-
Vi bilagäre:
"Kitkat
Testin huonoimmat: Maxxis Presa Ice, Nankang Snow Viva SV-1
Huonoimmat lumella: Dayton SW 510, Maxxis Presa Ice, Nankang Snow Viva SV-1
Huonoimmat jäällä: Dayton SW 510, Maxxis Presa Ice, Nankang Snow Viva SV-1
Huonoimmat sateella: Kumho Ice Power KW-21, Maxxis Presa Ice, Nankang Snow Viva SV-1
Huonoimmat kuivalla tiellä: Dayton SW 510, Gislaved Soft Frost 3, Goodyear Ultra Grip Ice+, Nankang Snow Viva SV-1"
Comment
-
Välikelin renkaina itsellä painotus olisi paljaassa asfaltissa ja märkäpidossa.
TM:stä lainattua: Testissä olleiden nopean ajon renkaiden nopeusluokitus on H (210 km/h) tai V (240 km/h), ja ne on suunniteltu sekä kestämään korkeita nopeuksia että antamaan pitoa ja ajettavuutta ennemminkin märällä ja kuivalla asfaltilla kuin lumisella ja jäisellä tiellä.
Nopean ajon kitkarenkaat ovat sulalla kelillä lähes kesärengasmaiset ajettavat. Tarkempi ohjautuvuus ja renkaan jäykkyys auttavat huomattavasti erityisesti kaarreajossa ja maantienopeuksissa, jolloin auto ohjautuu tarkemmin ja vakaammin. Varsinkin äkillisissä väistötilanteissa etu on merkittävä.
Suurin ero Keski-Euroopan kitkarenkaiden hyväksi voidaan merkitä märän asfaltin ominaisuuksissa. Useimmat pohjoismaiset, jäälle suunnitellut renkaat liikkuvat märkäominaisuuksiltaan jossain kelvottoman ja onnettoman rajamailla, eikä parhaissakaan ole juuri kehumista.
http://tekniikanmaailma.fi/autot/ren...karenkaat-2011
Comment
-
Etelässä mennyt välikelillä ympäri vuoden tähän mennessä. Sula jää/ kiillottunut kovalumi on ainoa, missä saattaa tulla nastoja ikävä, lumipito yllättävän hyvä ja jopa pakkaspintainen jää/kovalumi pitää. Mutta toki perässä pohjoiseen suunnitelluista renkaista nuo pito asiat.
Näin niin kuin kymmenvuoden ajoilla tuumattuna ja tosiaan tuo jäykkyys tekee lähes kesärenkaiden ajettavuuden kovilla pinnoilla, kuten tekniikan maailmakin sanoo
Duuniautossa aina olleet taas uusimmat Nokian testivoittaja nastat jo 15 v parin vuoden välein uusittuna, joten niistä verokkia tullut. Etuvetoisessa pakko olla, että pääsee eteenpäin valoista :)
Comment
-
Ekaa kertaa neliveto ja hiukan jännittää tuleva talvi. Alla nyt Nokian R kitkat joissa pintaa uudenveroisesti ja paistoleimakin vähivuosilta. Eilen ajoin pientä hiekkatietä joka oli jäässä sieltä täältä. Kiihdytys sujui ilman esp valoa, mutta jarrutuksessa ABS rutisi eikä vauhti juuri hidastunut. Aloin miettimään pitäisikö olla sittenkin nastat tai edes uudet kitkat, ettei käy vanhanaikaisesti. Kiihtyy hyvin, mutta ei pysähdy...
Comment
-
Juu tällä viikolla sai hyvin tuntumaa, kun lumisella/jäisellä kaupunkiolosuhteilla sai kuluneilla kesärenkailla yhden päivän suoriutua. Näin siis harvinaisesti helsingin keskustassa tähän vuoden aikaan, mukulakivi alamäet alkoi olla haastavia saada kosla pysähtymään..
Comment
-
Kuriiri kiikutti vihdoin tänään Hakkapeliitta R2:set kotiovelle ja positiivisena yllätyksenä renkaiden kyljessä luki "Made in Finland" Olin lähes varma että Rengas-Onlinen Nokialaiset tehdään Venäjällä..
Comment
-
Neidin autossa on Contin 5 nastattomat koossa 205/50-17. Ajelin sillä Tampereelle ja takaisin viikonloppuna kesärajoituksia noudattaen. On vetelät ja nuljuaa koko ajan johonkin suuntaan. Lisäksi kun noihin yhdistää sähköisen ohjaustehostuksen nukahtelun niin ajaminen on kaukana miellyttävästä uraisella tiellä.
Comment
-
Teron kommenttiin ehdottomasti +1! Audin mukana tuli Contin Vikingcontact 5 kitkat ja ei ole hurraamista. Pito kuivalla ja märällä on OK ja ovat TODELLA hiljaiset, mutta jäällä ja sohjossa hieman arvaamattoman tuntuiset. Ajotuntuma on surkea ja hakevat urissa aika rankasti.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja tumpelo666 Näytä viestiKuriiri kiikutti vihdoin tänään Hakkapeliitta R2:set kotiovelle ja positiivisena yllätyksenä renkaiden kyljessä luki "Made in Finland" Olin lähes varma että Rengas-Onlinen Nokialaiset tehdään Venäjällä..
Comment
-
Mitä tulee renkaiden löysyyteen ja siten vakauden puutteeseen, niin oman kokemuksen mukaan matalan nopeusluokan renkaat on aina löysiä, vielä profiilin suhteen mukaan toki kasvaen.
Itsellä on ollut saman valmistajan matalan ja korkean nopeusluokan renkaat samalla profiililla ja ero oli järkyttävä.
Myös nuo duuniauton Hakkapeliitat ovat aina olleet pirun löysiä/velttoja matala luokka niissä toki.
Toki matalan luokan talvirenkaat pitää paremmin, siitä ei epäselvyyttä mutta velttous tulee toki mukana.
Comment
-
Kannattaa ehkä myös pitää mielessä, että pudotus jäykästä 18-19 tuumaisesta kesärenkaasta mahdollisesti vakioon 16-17 tuuman kitkaan voi olla melkoinen muutos. Jäykkä alusta taatusti vielä korostaa eroa.
Itsellä lähes vakio alusta (oliskohan ässän jouset), kesä- ja talvirenkaat vakiot 16". Hädin tuskin huomaan eroa Nokian R -kitkoihin siirryttyä.
Comment
-
Joo totta tuo, omassa duunihärpäkkeessä saman koon renkaat ja valmistaja kesä/talvi, hakkapeliitat hemmetin veltot kesärenkaisiin verrattuna.
Ässässä oli tosiaan saman kokoiset talvikumit, toiset matalan luokan ja aivan hirveät. Tiukka alusta vielä vahvistaa tuota eroa.
Onneksi etelässä pärjää noilla korkeilla luokilla.
Comment
Comment