Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Talvi tulee; mitkä renkaat?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Minä olen ajanut tämän talven Trianglen kitkoilla (245/45 R18. Minusta todella hyvät, varskinkin hintalaatusuhteeltaan. Hiljaiset, hyvät ajaa ja pitoa on tähän mennessä ollut riittävästi.

    Comment


    • Itsellä oli alku talven Michelin Cross Climate kitkat. Ja pitoa riitti niin kauan ennenkö tuli lumi. Leikkiminen vehkeellä oli kyllä helppoa mutta vauhtia ei saanut nimeksikään. Nyt laitoin sitten nastat alle. Valmistajaa en muista mutta venäjällä valmistetut ja kuvio on hakkapeliitan jonkun vuosi mallin kopio. Ja on aivan järkyttävä ero pidon kannalta. Jopa jäisellä tiellä vetää penkkiin kiihdyttäessä ja mutkiin ulos tulo vauhtia saa kerättyä huimasti.

      En enään nuihin kitkoihin kyllä koske ennenkö helsinkiin muutan. Saa nähdä miten jäällä toimivat kunhan sinne uskaltaisi mennä ja löytäisi jonkun paikan, jossa saa ajaa.

      Comment


      • No en itsekkään kitkoista niin välitä kun kunnon talvirenkaitakin on saatavilla, mutta nuo krosskliimaksit on kyllä kesärenkaat missä on m+s merkintä, ei kitkarenkaat.

        Comment


        • Tuossa on pitkä testi, jossa on erilaisia rengastyyppejä verrattu toisiinsa, mukana myös Michelinin Cross Climatet:
          https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...in-verrattuna/

          Comment


          • Pohjoismainen kitkarengas (Continental Conti Viking Contact 7)
            • + Ajettavuus lumella ja jäällä
            • + Lumipito
            • + Melu ja mukavuus
            • – Märkäpito
            • – Kuivapito
            • – Ääritilannekäytös sulalla
            Nyt loskaisella moottoritiellä ajettua muutamia tuhansia kilometrejä pitää todeta, että olisi pitänyt jättää autoa hakiessa ostetut saksankitkat välikelin renkaiksi (Kumho WP71). Talvella noi Contit on kyllä tosi hyvät mutta tuli vissiin ostettua liian leveät (255) niin ei nuo loskakelillä ole oikein miellyttävät. Ei ole nyt vertailukohtaa muihin saman kokoisiin pohjoismaisiin kitkoihin mutta onhan tuossa Contin kuviossa veden/loskan poistuvuus aika heikon näköinen.

            Click image for larger version

Name:	vikingcontact-7-tire-image-data.png
Views:	1393
Size:	562,6 Kt
ID:	1907360 Click image for larger version

Name:	kumho-wintercraft-wp71.png
Views:	1354
Size:	529,8 Kt
ID:	1907361

            Comment


            • Vähän samoja havaintoja Michelineistä. Nastat tuli sq5 alle ja otin 255 leveät, kun ajattelin tuolla massalla menevän tietä pitkin. Kuitenkin jo joku 5cm loskakerros nostaa aika komiasti auton ilmaan ja saa olla aika huolellinen kaistan vaihdoissa. Muuten kyllä tykkään. Kokona aika muhku 255/55/19 muistaakseni.

              Comment


              • Oli nuo Conti Viking Contact 7 kakkosautossa alla noin viiden millin pinnalla 225 leveenä ja aivan eri oli päästellä sohjo/loska keleillä kuin Audilla 255 leveellä vastaavalla kitkalla. Väitän siis että renkaan leveys on pääsyy käytökseen.

                Comment


                • Juu, harmillista, kun arvoin vielä pitkään 235 vs 255. No näin tällä kertaa, josko loskakelejä ei olisi liikaa enää.

                  Comment


                  • Omassa 4G:ssä on nyt 255/40R19 Nokian Hakkapeliitta 9:t alla, enkä ole pannut merkille, että leveämpi rengas olisi merkittävästi huonompi sohjokelissä kuin vaikka edellisessä B8.5 Avantissa olleet 225/45R18 Michelin X-Ice XI3:t. Etukäteen kyllä kävi mielessä, että noinkohan 255 leveä talvirengas toimii, mutta ainakin omalla kohdalla se on toiminut varsin hyvin.

                    Comment


                    • Jep, Hakkapeliitoissa kuten mulla edellisessä B6 olleet Goodyearit loskaa paremmin poistavalla kuviolla toimi loskassa paljon paremmin. Kuitenkin 225 ja B6 niin pienempi pintapaine kun 255 ja A7. Noh, ei tarvitse itsekkään arpoa seuraavaksi 235 ja 255 välillä kun on tuokin kantapään kautta koettu - tai sitten loskassa toimivamman mallinen rengas.

                      Comment


                      • Just viime viikolla käpistlein eri renkaita. Misukan nastoissa reilut urat keskeltä laidalle asti, lähes sormen levyiset. Voisi kuvitella että poistaa loskan tehokkaasti. Joskin itselleni alle tuli contin icecontact 2:set kun 3:sta ei tuossa koossa vielä saanut. Icecontact 3 olisi ollut v kuvioinen misukan tavoin. Hyvin kyl tuntui nuokin poistavan 245 leveänä 4mm Nokian R2:sten jälkeen.

                        Jännä että tuota ei testata lehdissä.

                        Comment


                        • Kyllä sitä testataan. Niitä osatestejä painotetaan eri arvolla sitten loppuarvostelussa enemmän tai vähemmän testaajien mielihalujen mukaan. Vaan ne osatestien numeraaliset tuloksetkin on olemassa sen takia että jokainen voi ite perata sieltä keskeltä sen ominaisuuden joka on itelle tärkeä. Jos vaikka melu ei haittaa yhtään niin voi hyvin ottaa sen jossa on kaikki muu kymppiä paitsi melu nelonen, noin kärjistetysti. Tai jos ajaa hyvin paljon märällä kestopäällysteellä vaikka rannikolla niin ei välttämättä tee paremmalla lumipidolla yhtään mitään.

                          Comment


                          • Ei muuten ainakaan TM testaa, piti ihan tarkistaa. Saisivat kyllä testata kun kesärenkaillakin testaavat vesiliirtoa.

                            Comment


                            • TM:n testejä minäkin lähinnä lukenut, eikä niissä ole sohjoliirtoa mitenkään mainittu. Äkkiseltään voisi ajatella että tuo sohjoliirto on helpoin tapa saada auto metsähallituksen puolelle suoralla tiellä,

                              https://tiresvote.com/articles/test-...tire-test-r16/

                              Comment


                              • Toisaalta sohjon ei pitäisi tulla kellekkään yllätyksenä, ainakin itse näen sen tiellä ja voin sovittaa ajonopeuden sellaiseksi ettei tartte puristaa perskannikoita yhteen kokoajan.

                                Comment


                                • Andren kanssa täysin samanlaiset kokemukset tuosta Continental Conti Viking Contact 7 kitkarenkaasta. Vaikka mulla on se 235 leveänä Q5:n alla, on se silti todella arvaamaton loskakelillä. Harmi, kun muuten niin hyvän tuntuinen ja mukava rengas.

                                  Vertailupohjana myös 225 leveä Goodyear UltraGrip Ice 2 C5 Allroadin:n alla, enkä muista että loskassa olisi koskaan ollut mitään ongelmia.

                                  Pakko hankkia joku toinen malli kunnon urilla tuon Contin jälkeen. Täällä päin kun talvet tuppaa olemaan enimmäkseen sitä loskakeliä.

                                  Comment


                                  • Hakkapeliitta RS3 255/55R19 e-tronin alla, omamassa 2.639 kg. Silti nousee ikävästi kolmen sentin loskapatjan päälle.

                                    Comment


                                    • Mulle ei TM tule enää enkä rengastestejä juuri jaksa lukea kyllä muutenkaan mutta muistan että on aiemmin ollut mainintoja myös loskapidosta. Esmes minun Cayennen mukana tuli sellaiset renkaat joilla ei ohituskaistalla päässyt viime talvena Nissan Paskaista ohi kun ei vaan ollu yhtään pitoja siinä märän loskapatjan päällä. Kaivoin netistä vanhoja rengastestejä joissa erikseen mainittiin huono loskapito miinuksena tuolle renkaalle.

                                      Comment


                                      • 80:pin alle tarviis talvirenkaat, koko 225/45-17 Käyttö on rälläystä kunhan talvi tulee niin ei ihan kalliimpia viitsi ostaa niin mikäs alemmas keskikastin nasta(?) olis hyvä

                                        Comment


                                        • ^Hankook ipike rs2+ on hyvä ja edullinen nastarengas.

                                          Comment


                                          • Itse tuosta Kontion Icepaw renkaasta olen yrittänyt etsiä infoa, mutta mitään kokemuksia ei löydy. Lieneekö siis joku aivan uusi Suomi-Kiina nastarengas?

                                            Comment


                                            • Hankook ipike oli viimeisimmässä autossa, eli E-mersussa.
                                              Ei tule toiste. Hakka 8 oli aiempi, huomattavasti pitävämpi.
                                              Hakkapeliitan ongelma enempi oli ne sivut, ei tarvinnut kummoista osumaa kun oli puhki.

                                              Nyt alkutalveksi menee alle ne mitä ostaessa autossa oli, mitä lie.
                                              Ajelen niillä tovin ja katsotaan sitten. Varmaankin kitkalle vaihdetaan tällä kertaa.

                                              Hakka R3e ois kiinnostava, mutta hinta on aika kova uutudella vielä.
                                              Voi olla, että se on Blizzak tms. minkä hankin.

                                              Joko 225/60-17 tai 235/55-17.

                                              Comment


                                              • Kahdella autolla ajanut missä tuo rs2+ malli. Ei kyllä pahaa sanotaavaa ole. Onhan nuo testeissäkin pärjänneet.

                                                Comment


                                                • Minulla alkoi Nokian kesärenkaat hajoamaan VUODEN VANHANA auton alle. Kulutuspinnasta on lähtenyt lohkeamaan paloja, kuvioissa on palkeenkieliä ja kulutuspinnan urien pohjat on täynnä halkeamia. Renkailla on ajettu 10000-12000 km. Renkaat kirjaimellisesti murenevat alle.
                                                  Takuukäsittelyssä tuli hylkäävä päätös, koska renkaat on ollut sellaisen auton alla, johon niitä ei ole tarkoitettu. Myönsivät itsekin, että rengas ei kestä kyseisen auton alla.

                                                  Huvittavinta asiassa on se, että Nokian renkaat omilla sivuillaan olevalla rekisterinumerolla haettavassa suosituslistassaan suosittelevat kyseistä rengasta kyseiseen autoon ja vieläpä ensimmäisenä vaihtoehtona kyseisessä koossa. Myöskin autoon on tyyppihyväksytty kyseinen rengasmalli. Aiemmin auton alla olleet vastaavat, mutta toisen merkkiset renkaat kestivät aivan normaalisti.

                                                  Sen lisäksi, että Nokian renkaiden valmistamat renkaat on paljastuneet täydeksi kuraksi, niin en ole koskaan ennen törmännyt niin huonoon reklamaation hoitoon. Ensin on pompoteltu ihmiseltä toiselle ja alueen Nokian edustaja naureskeli vain asialle. Lisäksi olen Nokian pyynnöstä ajanut jo 400 km renkaita näyttämässä eri paikoissa ja nyt pitäisi lähettää pelkät renkaat tehtaalle. Ihan uskomatonta asiakkaan loputonta juoksutusta ja väsyttämistä. Luojan kiitos on muitakin rengasmerkkejä ja nämä oli kyllä viimeiset nokialaiset meidän kalustossa. Nyt kun kävi näin, että rengasmerkki vaihtui, niin otinkin nastarenkaiksi testiin Goodyearit, pitkästä aikaa.

                                                  Comment


                                                  • Kokemuksia Matador -nastarenkaasta? Pitäis viimein vaihtaa Ur-Alluun uudet Nokian tehtaalla 2007 paistettujen Noranzojen tilalle. Ne kun ei suostu kulumaan tai kovettumaan mutta ovat varmasti jo mitä tahansa rengasta liukkaammat.

                                                    Comment


                                                    • Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viesti
                                                      Kahdella autolla ajanut missä tuo rs2+ malli. Ei kyllä pahaa sanotaavaa ole. Onhan nuo testeissäkin pärjänneet.
                                                      Oliko tuo plussa-malli se, jossa oli enemmän nastoja? Kakkosautoon tuli Hankook I*pike RS2 W429, ilman plussaa siis. Minusta tuo, ja aiempi malli RS W419 on balanssiltaan huomattavasti yliohjaavampi, kuin vaikka Hakka 7 tai Contin IceContact2 varsinkin asvaltilla. Ei sinänsä ollenkaan huono juttu luonnostaan aika puskevissa autoissa :)

                                                      Comment


                                                      • Joo plus malli jossa enempi nastoja. Hieman sanomista ollut nimenomaan asfaltilla ajossa, ei niin suurta omaa kokemusta että pystyisi kommentoimaan. Contin ice contact 2 oli kyllä loistava kaikissa skenaarioissa. Nyt buimuriin tuli gy ice grip Arctic 2 245/45r18 koossa. Heitän alle kohta alle ja kerron miltä tuntuu.

                                                        Comment


                                                        • Hankookit tuntuu olevan tehty niin, että ne lähtee pitorajan lähestyessä hieman varottaen pehmeästi luistamaan ennen kuin se raja tulee vastaan. Varsinaiset merkkirenkaat tuntuu nykyään tekevän niin, että pito säilyy ja säilyy, kunnes raja löytyy terävästi ja sitten mennään. Pidon hahmottaminen on paljon helpompaa, kun se pieni luisto kertoo rajan lähestymisestä. Oikeita lumelle ja jäälle tehtyjä talvirenkaita ovat Hankookit nykyään.

                                                          Comment


                                                          • Juuri näin. Epäilen että tuo yliohjaavuus johtuu siitä, että kevyemmällä taka-akselilla on juuri tuota pehmeää luistoa on hippasen enemmän. Ei rengas silti tunnu liukkaalta, ainoastaan balanssi on erilainen tuon ohjattavuuden suhteen. Dynaamisemmassa ajossa mahdollistaa paremmin kikkailun moottorijarrulla :)

                                                            Comment


                                                            • Tarvismieli piteitä autossa tällä hetkelle 2019 venäläiset jotkut nasta kummit 205/60 r16 koossa en tykkää noi korkeesta rofiilista muljuu jne jne ja humisee toi ryssänkumi 100 ylös päin, nii saisin 140e riittää tälle talvelle ajot niillä ne on 2015 hakkapeliitta kitkat 6-7millin pinnalla ja pehmee kumi vielä, ja koossa 205/55 nii uskaltaako ja tekeekö tolla mitää enään? kitka kyseessä

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X