Vaikka haluaa kapeamman renkaan niin kannattaa silti pyörimiskehä säilyttää. Esim. 215/50R17 olisi paljon lähempänä. 215/40R17 saattaa loppua jo kantavuuskin kesken, tuohan on esim. Polon ja A1:n vakiokokoja.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Talvi tulee; mitkä renkaat?
Collapse
X
-
Kannattaa pysytellä ihan niissä alkuperäiskoossa. Ei se 215/225 nyt niin leveä rengas oo etteikö sillä suomen talvessa pärjäisi. Toki kapea on loskalla parempi mutta väittäisin ettei normaali siviilikäytössä tuolla erolla ole mitään merkitystä ja kuten turbokiisseli mainitsi niin kantavuus taitaa loppua noilla pikkurenkailla
Comment
-
A3:nen on aika kevyt auto. Kantavuusvaatimus on 91.
Muistin väärin noi profiilit, mitä autossa nyt on. Rekisteriotteen mukaisia kokoja on siis nyt käytössä, 18" kesävanteilla ja 17" talvivanteilla. Profiilit on vastaavasti 40 ja 45.
Passatisa mulla oli 185 XL 16" vanteella ja se oli kyllä hyvä.
Ohjekirjasta en löytänyt rengaspainesuosituksia. Mitenkäs näissä teräsvöissä menee tuo kulumunen yli- ja alipaineen suhteen? Maalaisjärki sanoisi, että ylipaine kuluttaa renkaan keskiharjannetta ja alipaine laitoja.
Comment
-
Vag:n vehkeistä pääsääntöisesti löytyy tankinluukusta rengaspaineet. Talvella sit +0.3bar lisää.
Itse aikoinaan kokeilin kakkiksessa 185/55r15 eagle f1 3bar painetta. No renkaat pääsi yllättäen kulumaan ihan sileäksi niin koko rengas eli tasaisesti kulunu ja ulkoreunalta noin 3cm leveydeltä ainoastaan hahmotti kuvion ja mistään kohtaa ei ollut kankaat näkyvillä. Eli konkreettisesti tuli havaittua että lievä ylipaine ei vaikuta renkaan epätasaiseen kulumiseen.
Comment
-
Mielenkiintoinen tuo kantavuusvaatimus tuossa A3:sessa. Kuitenkin kun akselipainojen mukaan mennään B7 Audissa niin riittää 87 taka-akselille jossa painot on 1085. Tämä on siis minimi minkä saa laittaa.
Comment
-
Itse tässä rekisteriotetta katsoessani niin itsellä taka-akselin paino on 1085 ja etu akseli 1045. Tämän takia otin itselleni tuon painavemman vaihtoehdon :)
Comment
-
Tuo on itsellä se painavempi akseli kun rekisteriotteesta kastsoo.Viimeksi muokannut Hallikainen; 4.11.2016, 10:08.
Comment
-
Tossa kun rekisteri otetta luen niin siellä on tyyppihyväksytty renkaita 91/93 kantavuuksilla ja sitten yksi muutos katsastus 88 painoilla. Eli taidetaan tarkoittaa otteeseen merkittyä painoa, eikä akselipainoilla katsottua?
Comment
-
Laitoin auton mukana tulleet Hakkapeliitta 7:t (225/50/R17) auton alle ja huomasin, että ovat kantavuudeltaan 98 XL. Eikö nuo ole jo turhankin kantavat? Meinaan, että rengas olisi turhan jäykkärunkoinen ja sitä kautta ajomukavuus hieman kärsii?
Comment
-
Ei välttämättä. XL tarkoittaa vahvistettua runkoa, jolloin voidaan käyttää korkeampia rengaspaineita ja sitä kautta saadaan kantavuutta lisää. Toisaalta kukaan ei pakota normaalia korkeampia paineita XL-renkaan kanssa käyttämään. Normaalisti tuon kokoinen rengas olisi kantavuusluokkaa 94.
Comment
-
Ok. Laitoin ilmaan renkaisiin sen verran mitä kuljettajan ovessa suositeltiin ja mielestäni ajotuntuma muuttui huonompaan suuntaan sitten kesärenkaiden. Autosta tuli jotenkin erittäin pintakova. Osasyy saattaa tietenkin olla, että DOT oli muistaakseni 2010, joten ikäähän noilla nastoilla on jo.
Comment
-
Itse taas hyppäsin 10v vanhoista kesärenkaista dot 3416 renkaisiin niin tuli paaaaljon pehmeämpi. Tosiaan tuo 6 vuotta nasterenkaassa niin kovettaa jo kohtuullisen paljon.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja T.Hell Näytä viestiItse justiinsa sain vaihdettua talvirenkaat ja tuommoiset contin ts850:set. Uskoisin että noilla pärjää ihan hyvin. Ainakin yhden talven ajelut Mastersteel winter+ saksankitkoilla meni ilman mitään ongelmia, joten eiköhän nuokin aja asiansa.
E: mainitaan tuo kokokin, mikä on ihan "perus" 205/55-16Viimeksi muokannut T.Hell; 4.11.2016, 16:39.
Comment
-
Conti Wintercontact TS830P tuli auton mukana (Audin orggis talvirengaspaketti RS6:een), 245/40R20 koossa. Pienemmät ei keraamijarrujen takia mahdukkaan.
"Saksankitkathan" nämä on ja tehty mahdollisimman vähällä kompromissilla märkä- ja kuivapidon osalta eli jääpito ei liene kovin hyvä nastoihin nähden.
Luulisi pärjäävän kuitenkin, ainakin ero kesärenkaisiin on huomattava. :D Tuntuisi olevan kutakuinkin samalla tasolla pito kuin B6:n alla olevissa 7 vuotta vanhoissa mutta silmämääräisesti hyväkuntoisissa Noranza 2 nastoissa.
Comment
Comment