Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Talvi tulee; mitkä renkaat?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vaikka haluaa kapeamman renkaan niin kannattaa silti pyörimiskehä säilyttää. Esim. 215/50R17 olisi paljon lähempänä. 215/40R17 saattaa loppua jo kantavuuskin kesken, tuohan on esim. Polon ja A1:n vakiokokoja.

    Comment


    • Kannattaa pysytellä ihan niissä alkuperäiskoossa. Ei se 215/225 nyt niin leveä rengas oo etteikö sillä suomen talvessa pärjäisi. Toki kapea on loskalla parempi mutta väittäisin ettei normaali siviilikäytössä tuolla erolla ole mitään merkitystä ja kuten turbokiisseli mainitsi niin kantavuus taitaa loppua noilla pikkurenkailla

      Comment


      • Jos se 225/45R17 tuntuu liian leveeltä talvirenkaalta 8P:hen, niin sen sijaan voi laittaa myös kapeamman 205/50R17, mikä on vierintäkehältään hyvin lähelle vastaava koko.

        Comment


        • Juuri näin. Nuo pienemmän on tarkoittettu keveämpään autoon, ja näin ollen runko elää enemmän kuin renkaan valmistaja on suunnitellut. Ja se auton ESP järjestelmäkin on säädetty toimimaan alkuperäis koon renkailla.

          Comment


          • Jos keli jatkuu tälläsenä joutunee vaihtaa noi Kleberin saksankitkat nastoihin. Testasin jarrutuspitoa niin lumisella asfaltilla menee ihan suksena eli ihan kuin oli kesärenkailla ajanut :D

            Comment


            • A3:nen on aika kevyt auto. Kantavuusvaatimus on 91.

              Muistin väärin noi profiilit, mitä autossa nyt on. Rekisteriotteen mukaisia kokoja on siis nyt käytössä, 18" kesävanteilla ja 17" talvivanteilla. Profiilit on vastaavasti 40 ja 45.

              Passatisa mulla oli 185 XL 16" vanteella ja se oli kyllä hyvä.

              Ohjekirjasta en löytänyt rengaspainesuosituksia. Mitenkäs näissä teräsvöissä menee tuo kulumunen yli- ja alipaineen suhteen? Maalaisjärki sanoisi, että ylipaine kuluttaa renkaan keskiharjannetta ja alipaine laitoja.
              Viimeksi muokannut Killeri; 4.11.2016, 06:58. Perustelu: Tapatalkin allekirjoitus poistettu.

              Comment


              • Juuri päinvastoin. Alipaineella saat keskelle uran. Ylipaineella et tuhoa renkaitasi mitenkään.

                Tampereen leveysasteilla liukkaista ei tietoakaan kun kunnollisilla saksankitkoilla ajeli.

                Comment


                • Vag:n vehkeistä pääsääntöisesti löytyy tankinluukusta rengaspaineet. Talvella sit +0.3bar lisää.

                  Itse aikoinaan kokeilin kakkiksessa 185/55r15 eagle f1 3bar painetta. No renkaat pääsi yllättäen kulumaan ihan sileäksi niin koko rengas eli tasaisesti kulunu ja ulkoreunalta noin 3cm leveydeltä ainoastaan hahmotti kuvion ja mistään kohtaa ei ollut kankaat näkyvillä. Eli konkreettisesti tuli havaittua että lievä ylipaine ei vaikuta renkaan epätasaiseen kulumiseen.

                  Comment


                  • Mielenkiintoinen tuo kantavuusvaatimus tuossa A3:sessa. Kuitenkin kun akselipainojen mukaan mennään B7 Audissa niin riittää 87 taka-akselille jossa painot on 1085. Tämä on siis minimi minkä saa laittaa.

                    Comment


                    • No taakse ehkä, mutta etupäähän sen määrittää, koska on painavampi lähes aina. Normaalisti kun ostetaan renkaat samaa sarjaa :)

                      Comment


                      • Itse tässä rekisteriotetta katsoessani niin itsellä taka-akselin paino on 1085 ja etu akseli 1045. Tämän takia otin itselleni tuon painavemman vaihtoehdon :)

                        Comment


                        • Tuo on itsellä se painavempi akseli kun rekisteriotteesta kastsoo.
                          Viimeksi muokannut Hallikainen; 4.11.2016, 10:08.

                          Comment


                          • Itellä b5 avant etuakseli 1010 ja taka 1095

                            Comment


                            • Nelipyttysen dieselin kanssa piisaa B7:ssa 88, kummastelen myös siis tota A3:sen 91-minimiä.

                              Comment


                              • B7 kuningasdieselissä on 91 vaatimuksena (akselipaino 1220 kg edessä), joten oudolta tuntuu sama vaatimus A3:ssa.

                                Comment


                                • Ja mulla B6 1.8t quattro avant etu 1050kg ja taka 1135kg. Aika hyvin on pärjännyt kun ei ole lähtenyt oleellisesti muuttamaan rengaskokoja.

                                  Comment


                                  • Heh, näköjään olen tottunut möhköihin. Itsellä kun on ollut keulilla viimeiset autot v6 diesel, v6 bensa, v6 diesel ja tuossa rinnalla I5 urssi, niin noissa keulapainot on toistepäin ;)

                                    Comment


                                    • Onko nyt niin, että A3:n otteessa lukee rengaskoot ja niille joku kantavuusindeksi, ja nyt kuvitellaan että se on minimi? Eikös kuitenkin se kantavuus riitä, millä otteen akselipainot ylitetään?

                                      Comment


                                      • Tossa kun rekisteri otetta luen niin siellä on tyyppihyväksytty renkaita 91/93 kantavuuksilla ja sitten yksi muutos katsastus 88 painoilla. Eli taidetaan tarkoittaa otteeseen merkittyä painoa, eikä akselipainoilla katsottua?

                                        Comment


                                        • Renkaathan tulee siis valita akselipainojen mukaan, noilla tyyppihyväksytyillä ei ole sinällään väliä. Niistähän saa sitäpaitsi hieman poiketa(oliko 2cm leveydessä esim.).

                                          Comment


                                          • Laitoin auton mukana tulleet Hakkapeliitta 7:t (225/50/R17) auton alle ja huomasin, että ovat kantavuudeltaan 98 XL. Eikö nuo ole jo turhankin kantavat? Meinaan, että rengas olisi turhan jäykkärunkoinen ja sitä kautta ajomukavuus hieman kärsii?
                                            Viimeksi muokannut Spoonie; 4.11.2016, 20:32. Perustelu: stilisointi

                                            Comment


                                            • Ei välttämättä. XL tarkoittaa vahvistettua runkoa, jolloin voidaan käyttää korkeampia rengaspaineita ja sitä kautta saadaan kantavuutta lisää. Toisaalta kukaan ei pakota normaalia korkeampia paineita XL-renkaan kanssa käyttämään. Normaalisti tuon kokoinen rengas olisi kantavuusluokkaa 94.

                                              Comment


                                              • Linglong greenmaxit koossa 224/45R17 ovat kantavuusluokkaa 94. En ole huomannut eroa mukavuudessa ainakaan huonompaan suuntaan vrt. contin nastat samassa koossa mutta kantavuudella 91.

                                                Comment


                                                • Ok. Laitoin ilmaan renkaisiin sen verran mitä kuljettajan ovessa suositeltiin ja mielestäni ajotuntuma muuttui huonompaan suuntaan sitten kesärenkaiden. Autosta tuli jotenkin erittäin pintakova. Osasyy saattaa tietenkin olla, että DOT oli muistaakseni 2010, joten ikäähän noilla nastoilla on jo.

                                                  Comment


                                                  • Itse taas hyppäsin 10v vanhoista kesärenkaista dot 3416 renkaisiin niin tuli paaaaljon pehmeämpi. Tosiaan tuo 6 vuotta nasterenkaassa niin kovettaa jo kohtuullisen paljon.

                                                    Comment


                                                    • Siirryin DOT 1416 kesärenkaista noihin nastoihin ja ero on kyllä huomattava.

                                                      Comment


                                                      • Alkuperäinen kirjoittaja T.Hell Näytä viesti
                                                        Itse justiinsa sain vaihdettua talvirenkaat ja tuommoiset contin ts850:set. Uskoisin että noilla pärjää ihan hyvin. Ainakin yhden talven ajelut Mastersteel winter+ saksankitkoilla meni ilman mitään ongelmia, joten eiköhän nuokin aja asiansa.
                                                        Nyt lyhyen talvikelillä ajon perusteella sanoisin näitä ihan ok renkaiksi. Täysin "normaali" pito normiajossa. En tiedä olisko hitusen heikompi sivuttaispito kuin aiemmin (toissa talvena) alla olleissa hakka R -kitkoissa. Ainakin pidon saa irti helpommin. Tosin nyt jäykempi alusta alla ja moottorissa vähän enempi kiukkua kuin vanhassa 2.8:ssa, joten ihan 1:1 ei voi verrata ;)

                                                        E: mainitaan tuo kokokin, mikä on ihan "perus" 205/55-16
                                                        Viimeksi muokannut T.Hell; 4.11.2016, 16:39.

                                                        Comment


                                                        • Conti Wintercontact TS830P tuli auton mukana (Audin orggis talvirengaspaketti RS6:een), 245/40R20 koossa. Pienemmät ei keraamijarrujen takia mahdukkaan.
                                                          "Saksankitkathan" nämä on ja tehty mahdollisimman vähällä kompromissilla märkä- ja kuivapidon osalta eli jääpito ei liene kovin hyvä nastoihin nähden.
                                                          Luulisi pärjäävän kuitenkin, ainakin ero kesärenkaisiin on huomattava. :D Tuntuisi olevan kutakuinkin samalla tasolla pito kuin B6:n alla olevissa 7 vuotta vanhoissa mutta silmämääräisesti hyväkuntoisissa Noranza 2 nastoissa.

                                                          Comment


                                                          • TS830p mullakin alla, 235/40r19 ja viime talvi ajeltiin ongelmitta Tampereella. Merkkirenkaat on aina hyvät, eri asia jos jotain halvimpia kiinalaisia saksankitkoja vertaa johonkin hakkakasiin jäällä.

                                                            Comment


                                                            • Talvi tulee; mitkä renkaat?

                                                              Sallitut akselimassat A3 SB 2-l TDI qu:ssa on 1070 kg.

                                                              Tulisiko nuo kantavuusluvut nopeusluokan kautta, kun ne on H ja W?
                                                              Viimeksi muokannut Killeri; 5.11.2016, 20:08. Perustelu: Tapatalkin allekirjoitus poistettu.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X