Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Talvi tulee; mitkä renkaat?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ei noita kovin hyviksikään voi kehua.
    Silmämääräisesti vanteet ovat suorat kun rengaskoneessa pyörittää. Yhdessä vanteessa oli alunperin reilu 1mm pystyheittoa, jonka kävin L-weldillä oikaisemassa tasapainotusten välissä mutta ei tuo oikaisukaan juuri parantanut tilannetta eli sen verran pieni näköjään oli.
    Ensimmäinen rengas kun otettiin irti ja laitettiin tasapainotuskoneeseen niin antoi "tasapainotetulle" renkaalle 25-25g painot. Muita renkaita en jäänyt paikanpäälle katsomaan mutta asentajapoika sanoi, että kaikissa oli heittoa.

    Sen enempää ei ole renkaita kokeiltu eri vanteille.

    Comment


    • Mullakin oli ensimmäinen kerta ikinä kun tarviaa käydä toiseen kertaan tasapainottamassa settejä, siis ilman että esim. painepesurilla olet irroittanut vannepainoja tai että ajat vanteet johonkin monttuun ja vanne vääntyy.

      Johtuuko Hakka seiskoista vai vanteista vai molemmista, en tiedä, harvinaista silti ja vielä melko lyhyeen aikaan. Aika näyttää pitääkö niitä kerran kuussa käydä rengasliikkeessä tasapainottamassa :)

      Comment


      • Edelliseeni vielä palatakseni, niin itse olen nostanut auton nurkka kerrallaan ylös ja ja laittanut vaikka putkenpätkän jonkun millin etäisyydelle kulutuspinnasta. Sitten pyörittää rengasta ja seuraa, että pysyykö rako tasaisena. Tuolla tavalla olen itse etsinyt tasapainoituksenkin jälkeen täristäneestä rengassarjasta sitä mustaa lammasta.

        Poistitteko muuten ennen tasapainoitusta pikkukivet renkaista? Itse poistin ja yllätyin, kun sarjasta kaivaa yllättävän ison kasan kiviä. Joku rengasmies sanoi, että kivet ei vaikuta, mutta en tiedä, painoa niissä ainakin on.

        Comment


        • Hakka8:sit alla ja nyt ajettu 300km. On hiljaiset, mutta toivottavaa olisi loskan päällä ajamisesta. Ehkäpä tuo rengas tuosta vielä saattaa parantua sisäänajon jälkeen..? Tai sitten ei..

          Comment


          • Minkä kokoiset? Mulla a4 avantin alla 205/55-16 piti kauheaa mekkalaa. Vaimon Focuksessa 175/65-14 pitää normaalia nastarengasääntä.

            Comment


              Minulla ei ole kasissa olevissa hakkakaseissa mitään ongelmaa. Ei ole tarvinut tasapainottaa uudestaan. Tai on oikeastaan yksi "ongelma", ne pitää kuin tauti, eikä sillä voi suditella :) Tai sitten vauhtia pitäisi olla niin paljon että menee liian vaaralliseksi. Loskan päälle tuntuu tosin nousevan aika helposti, mutta siihen vaikuttanee 255 leveät kumit.

              Vanteissa on kyllä ongelma. Ne on ATP Propellerit joissa on se asennusura sisäkehällä, jonka takia vanteen keskellä on suht iso ja syvä ura. Sinne kertyy helposti Paljon kuraa, ja se kyllä täristää ja paljon kun kurat kuivuu alakohtaan.

              Comment


                Alkuperäinen kirjoittaja vayne Näytä viesti
                Kumho I Zen kw27 245/45 19 V kitkat nyt alla ja kuten odottaa saattaa, niin eipä ajotuntuma kesärenkaista juuri muuttunut. Hyvät on ajaa ja jos pitokin olisi talvella kohtuullinen niin passelit on.
                Nyt kun päässyt lumellakin testaamaan, niin tyytyväinen olen noihin nopeusluokan kitkoihin. Yllättävän paljon joutuu kaasulla härnäämään, jotta saa autoa linttaan eli renkaat toimii ok. Eli näillä pärjää kyllä.

                Lumettomalla tiellä toki ei paljoa kesärenkaista poikkea, hiljaiset ja ok jäykkyys, toki ei ihan kesärengas tasoa se.

                Näillä etelän "talvilla" ei ole tullut yhtään ikävä nastoja, duuniautossa niitä kuulee vetelistä Nokian Hakka renkaista ihan tarpeeksi.

                Comment


                • Tuli laitettua nyt nuo hakka 8 tilaukseen, saas nähdä miten äijän käy noiden kanssa. Ilmoittelen kokemuksia sitten kun nuo mustat pyöreät saapuvat.

                  Comment


                  • On ollut kyllä paskat renkaat nuo 205/55-16 hakka kasit. Yksi nastakin lähtenyt vaikka olen varonut todella paljon. 90% tasaista maantieajoa. Sisäänajoa tein asennuksen jälkeen maantiellä ~700km ilman mainittavia kiihdyksiä tai jarrutuksia. Muutaman kerran käynyt kaupassa ja sitten taas maantie ajoa. Tasaisessa ajossa kuului pyöräkotelosta napsahdus ja nastahan se oli lähtenyt. Kamalat leijat ajaa ja meluaa tolkuttomasti.

                    Comment


                    • Itelle tulisi 225/50R17 kokoluokassa..

                      Comment


                      • Ostin käytetyt hakka 7, noin 7mm pintaa ja kokona 205/60/16. Parhaat talvikumit ikinä, hiljaiset ja tosiaan pito on aivan älytön jopa vetovammaisessa. Hyvin ne on ainakin sisäänajettu kun on tasaisesti kuluneet ja kaikki nastat tallessa.

                        Comment


                        • näköjään kaikki on "yksilöitä", pitää toivoa ettei itselle tule maanantaikappaletta :)

                          Comment


                            Mulla oli Hakka 7 195/60 15" koossa toissa talvena, yhtä äänekkäät ja vetelät ainakin ne oli, kuin koko muu hakka-sarja.

                            Comment


                            • Hyvin on halpis kiinakitka toiminut lumella, loskassa ja varsinkin sulalla asfaltilla. Tänään meinasin luisua rekan alle jäisellä asfaltilla. Tiedä olisiko paremmin jarrutus onnistunut muilla kitkoilla? Heitin kuitenkin nastat nyt alle, kun pitäisi lähteä pohjoiseen.

                              Comment


                              • Kuten Mikko jo aiemmassa kommentissaan mainitsi, niin saman ongelman olen havainnut Hakka 8:sien kohdalla. Loskalla nousee "pinnalle" ja pito heikkenee reilusti. Ja toisen minkä olen huomannut, niin näillä Hakka 8 kumeilla (235/40*18") puskee välillä ihan hitokseen, Hakka 5 (225/40*18") ei puskenut juuri lainkaan ja loskalla sai ajaa kovempaakin. Erikoista, vai vaikuttaako tuo yhtä kokoa leveämpi rengas niinkin paljon??


                                Kumina 235/40*18" ja autona b6 Avant 1.8tq.

                                Comment


                                • Nyt on hakka8 alla ja tosiaan koossa 225/50/17 ja ainakin 300km ajon jälkeen olen vielä hyvillä mielin.

                                  Comment


                                    Mulla oli tosi hilkulla ettei kasi mennyt ojaan loskakelissä. Sitä oli ehkä viisi senttiä, ja vauhtia ~50 km/h. Väsyneenä päästin loivassa mutkassa auton loskan päälle, ja sitten mentiin suoraan. Onneksi viime hetkellä se otti pitoa ja kääntyi. Tuntuu että nuo lähtee loskaliirtoon helposti, mutta leveyttäkin toki on 255 joka ei siinä auta.

                                    Comment


                                    • Oisko 205/60-16 ihan ok koko a4b6:sen alle? Orggiksena ollut 215/55 ja sellaiset siellä nytkin. 205/60 aavistuksen korkeampi ja joidenkin lähteiden mukaan kapeampi pitää paremmin.

                                      Comment


                                      • 205/55R16 meni aikanaan parissakin B6:ssa aivan hyvin. Myös 195/60R16.

                                        Comment


                                        • 205/55 tulee iso mittarivirhe. Samoin kantavuus on vain 94 joten veltompi ajaa kuin 97 tai 96 kantavuudella. Hankookia saa 95 kantavuudella mutta ne oli kaupasta loppu.

                                          Comment


                                            205/55R16 on ok, sitähän on saanut B6:een ensiasennusrenkaanakin. Mittarivirhe kasvaa n. 1,5 km/h@100 km/h verrattuna 215/55R16. Kantavuuksien kanssa ei pitäisi olla ongelmaa, 94 riittää vallan hyvin. Ei ole ainakaan itsellä tuntunut veltolta, mutta yleensä olen painettakin laittanut aika reilusti, 2,6-2,7 bar.

                                            Comment


                                            • Vaihdoin 205/55->215/55 ja selvästi tukevuus parani. 205:ssa pidin 3bar, se teki hiukan pintokovaksi. 215 riittää 2,7bar eikä ole niin pintakova, kuitenkin tukevampi kuin 205 3baarilla.

                                              Tuo 205/55 on kevyempien Focusten yms rengaskoko. B6:sen kanssa samanpainoinen uusi A4 tulee isommilla renkailla joissa enemmän kantavuutta, kai tuossa joku idea on. Etenkin kun nykyaikaiset talvirenkaat on löysempiä rungoltaan ja seokseltaan kuin renkaat B6:sen ollessa uusi.

                                              Comment


                                                Alkuperäinen kirjoittaja EJH007 Näytä viesti
                                                B6:sen kanssa samanpainoinen uusi A4 tulee isommilla renkailla joissa enemmän kantavuutta, kai tuossa joku idea on.
                                                Onhan siinä ideaa, esim kuivalla kesäkelillä tuo sentin lisälevyeden tuoma lisäpito varmaan jossain tilanteessa tuo etua. Ei noita kesärengaskokoja voi aina soveltaa ihan suoraan talvirenkaisiin ja päätellä että pakkohan siihen on joku syy olla kun tehdas on noin tehnyt. Itseasiassa jossain Audin teknisessä dokumentissä oli mainittu että rengaskokoa (ulkohalkaisija) on kasvatettu auton ajettavuuden takia (en nyt löytänyt tuota dokumenttia jotta voisin lainata sitä).

                                                Jos tuijottaa pelkkää painoa niin uusissa autoissa pitäisi olla sitten pienemmät renkaat kun autojen kehitys menee kevyempien autojen suuntaan?

                                                B8 vs B6:

                                                Pituus 4703 vs 4544 (focus farmari 4560)
                                                Akseliväli 2808 vs 2650
                                                Raideväli edessä 1564 vs 1528
                                                Raideväli takana 1551 vs 1526

                                                Isompaan autoon isommat renkaat.

                                                Comment


                                                • Vanhat oli Hakka5 ja toimi tuolla mainitsemallani 225/40*18" koolla loistavasti, jopa huomattavasti paremmin kuin uudet...

                                                  Comment


                                                  • Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viesti
                                                    Onhan siinä ideaa, esim kuivalla kesäkelillä tuo sentin lisälevyeden tuoma lisäpito varmaan jossain tilanteessa tuo etua....
                                                    Niin ei tuo leveys niinkään vaan kantavuus. 205/55 ja 205/60 sama leveys mutta 60:ssä isompi kantavuus.

                                                    Comment


                                                      Se nyt tuppaa olemaan niin että renkaan kantavuus suurenee samalla kun renkaan ilmatilavuus kasvaa...

                                                      Comment


                                                      • Laitoin tuossa pari viikkoa sitten kierroksen Goodride FrostExtreme renkaita A6 C6 malliin, koossa 205/60r16. Hintaa oli asennettuna 460 euroa.

                                                        Nyt kun tuli nämä ekat talvikelit, niin hyvinhän nuo toimi. Tasainen käytös, ei vetele tai nouse loskan päälle kun vaihtaa kaistaa ja esim. perän (tahalliset) menetykset tapahtui todella rauhallisesti ja EPS korjasi tilanteen tyynesti. Ääni on hyvin maltillinen, tosin hiemanhan nämä ujeltaa, mutta ei sen enempää mitä perus hakkapelitatkaan. Eivät täristä ja ilmeisesti painojakin meni maltillinen määrä.

                                                        Comment


                                                        • Nyt alla tämän talven 4. talvirengassarja. Goodyear ice arctic 205/60-16. Todella hiljaiset, ei paljon kitkoista eroa. Ero ulvoviin Hakka kaseihin todella suuri.

                                                          Comment


                                                            Nyt on testattu Misukan nastojen kestävyys, vajaa kaksi talvea ja yhdestä kylki paskana. Hakkikset sentään kesti useamman vuoden. Kokona 225/40-18

                                                            Comment


                                                            • Möhköön (Q7) vaihtuu nyt kitkojen tilalle nastat. Vanteiksi hommasin ebay:n kautta Audin OEM 10x21" ja nyt pitäisi vielä hommata renkaat. Orkkiskoko näyttäisi olevan joko 295/35/21 tai 275/40/21. Tällä hetkellä alla on 265/35/22 kitkat. Tänään minulle ehdotettiin paikallisen liikkeen toimesta seuraavia:

                                                              Nokian Hakkapeliitta 7 265/45/21
                                                              Michelin x-ice north 2 265/45/21

                                                              Hinta oli molemmilla sama. Onko jollain kokemuksia näistä "painavamman" auton alla?

                                                              Aiempien autojen kanssa olen pärjännyt kitkoilla, mutta möhkön massa yhdistettynä kitkoihin on melkoisen "pitelemätön" yhdistelmä jäisillä keleillä. Eli pitoa on haussa, mutta myös mukavaa ajettavuutta.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X