Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Kokemuksia 19" hyvistä (tai huonoista) nastarenkaista painavamman luokan autoista. Hakkapeliitta 8 oli melko selkeä ykkösvaihtoehto ennen kuin satuin lukemaan tätä linkkiä Hakka 8 nastojen ongelmista http://www.vagarena.fi/index.php?topic=21438.0
Toki aina löytyy jotain sanottavaa mutta tuo alkaa jo vaikuttamaan enemmän säännöltä kuin poikkeukselta.
Taksikuskit sanoneet että hkpl8 ollut parhaita ja kestävämpiä nastarenkaita. Continentalista oli puhetta paikallisessa rengasliikkeessä, talven aikana tullut useita asiakkaita sanomaan että rengas vuotaa. On nasta mennyt taustasta läpi eli vuotaa nastanreijästä.
Tällä hetkellä jos pitäisi ostaa niin ostaisin hankookin uusimman mallin.
Itsellä kanssa uusien nastarenkaiden hankinta edessä. Meinasin noita hakkapeliitta 8, mutta satuin lukemaan samaa ketjua kuin Mikse ja alkoi vähän epäilyttämään.
Toiset kehuu vuolaasti noita hkpl8 ja toisilta renkaat aivan loppu talven jälkeen. Alkuun ilmeisesti kaikilla todella hyvä pito. Vähän on kalliit renkaat jos joka talveksi pitäisi ostaa uudet. Soittelin sukulaismiehellekin, jolla tuli hkpl8 uuden Octavian(4x4) mukana viime talvena ja hän kehui pitoa todella hyväksi. Tosin ei hän osannut sanoa mitään renkaiden kunnosta talven jälkeen.
Tällä hetkellä mietinnässä Hakkapeliitta 7, Goodyear Ultra Grip Ice Arctic ja Continental ContiIceContact. Kokona 205/60R16. Aika saman hintaisia kaikki. Suosituksia tai kokemuksia?
Tallissa odottelee viimesyksynä ostetut Goodyear Ultra Grip Ice Arcticit. Ei ainakaan ole muuta kun positiivista sanottavaa. Hiukan äänekkäämmät kun edellisessä olleet Bridgestone Noranza 2:set. Vetopitoa on paha vertailla kun tehoa on 80hp ja vääntöä tuplat entiseen. Hintakaan ei ollut paha 225/45-17 koossa 650e.
Tuli itelle laitettua Hankook Winter iPike RS 235/40/18 679€
Osin hinnan ja suht hyvän testimenestyksen johdosta.
Täytyy talvella infota miltä tuntuvat.
Hakkapeliitta 1:ssä oli hyvä pito, ne oli hyvät ajaa ja ne oli hiljaiset. 4 oli muuten samanlainen, mutta helvetin äänekäs. 7:ssa ei ole enää jäljellä kuin hyvä ja tasainen pito.
Jos Nokialaiset tuota tahtia huononevat mitä viime vuosina on vauhti ollut, niin pakko se on alkaa katsomaan muita vaihtoehtoja alle.
Toistaiseksi kuitenkin Nokialainen ja tarkoitan 7 mallia, on mielestäni tarjolla olevista vähiten huonoin. Esimerkiksi viime talvena lähti vaihtoon Hankookkelit, kun niissä oli kaikki nastat poikki ja reiät holoja, vaikka pintaa oli oikein hyvin.
Jos ykköset olisi uunilämpöiset (tuoreet), niin aivan varmasti on paremmat. Sehän on vaan kaupallista höpöhöpöä, että uusi malli olisi aina parempi kuin edeltäjänsä. Eihän ne uutuudet voisi olla silloin entistä äänekkäämpiä ja huonompia ajaa, jos ne olisi renkaana kokonaisuutena edeltäjäänsä parempia.
Hankookit ollu pari talvea kutosen alla ja muuten ok, mutta lähtenyt joitain nastoja(alle 10 nyt kuitenkin joka renkaasta). Toki en ole noita hirmuisesti säälinyt ja raskaan auton alla saaneet kenkää jonkin verran.
Jos ykköset olisi uunilämpöiset (tuoreet), niin aivan varmasti on paremmat. Sehän on vaan kaupallista höpöhöpöä, että uusi malli olisi aina parempi kuin edeltäjänsä. Eihän ne uutuudet voisi olla silloin entistä äänekkäämpiä ja huonompia ajaa, jos ne olisi renkaana kokonaisuutena edeltäjäänsä parempia.
Jos ykköset olisi uunilämpöiset (tuoreet), niin aivan varmasti on paremmat. Sehän on vaan kaupallista höpöhöpöä, että uusi malli olisi aina parempi kuin edeltäjänsä. Eihän ne uutuudet voisi olla silloin entistä äänekkäämpiä ja huonompia ajaa, jos ne olisi renkaana kokonaisuutena edeltäjäänsä parempia.
Tekniikan Maailman 17/2014 vertailussa oli sekä Hakkapeliitta 8 että Nordman 4, jotka ovat siis vanhat Hakkapeliitta 4:t. Pistetaulukossa Nordman oli kahdessa kohdassa parempi (melu ja vierinvastus) ja yhdessä kohdassa arvosana oli sama (suuntavakaus). Kaikissa muissa kohdissa kasit olivat paremmat kun neloset.
Tässä vielä joitain mittaustuloksia:
ABS-jarrutus jäällä
Hakka 8: 34,1 metriä
Nordman 4: 44,9 metriä
vertailun vuoksi: Nokian Hakka R2 -kitka: 40,7 metriä
Käsittelykoe jäällä
Hakka 8: 48,1 sekuntia
Nordman 4: 64,6 sekuntia
vertailun vuoksi: Nokian Hakka R2 -kitka: 60,0 sekuntia
ABS-jarrutus lumella
Hakka 8: 52,4 metriä
Nordman 4: 53,4 metriä
vertailun vuoksi: Nokian Hakka R2 -kitka: 53,3 metriä
Käsittelykoe lumella
Hakka 8: 59,1 sekuntia
Nordman 4: 60,4 sekuntia
vertailun vuoksi: Nokian Hakka R2 -kitka: 59,4 sekuntia
ABS-jarrutus märällä asfaltilla
Hakka 8: 42,3 metriä
Nordman 4: 43,9 metriä
vertailun vuoksi: Nokian Hakka R2 -kitka: 42,0 metriä
Kaiken maailman direktiivit ovat varmasti rajoittaneet renkaiden kehitystä ja pitoa ja nykyään kaikki kun pitää tehdä mahdollisimman halvalla niin ymmärrän, että vanha saattaa jossain olla uutta parempi. Ehkä tässä on myös vähän laivat puuta ja miehet rautaa -henkeä mukana :-)
Mutta palatakseni tuohon omaan kysymykseen kun noita 19" ei ihan joka valmistajalta löydy eikä voi verrata miten jokin rengas on 15" koossa pärjännyt testeissä.
Meinasin raapasta KUMHO IZEN KW27 kitkat alle aika roisissa koossa, 235/35/19! Ei hotsita hommata uusia vanteita talveksi ja varastossa olis vanhat 19" kesävalssit jouten. Mahtaako olla kokemuksia Kumhon kitkoista? Ne on tuohon kokoluokkaan suht edulliset sillä mittarilla, että tunnen rengasmerkin! Kumhon kesärenkaat oli aikanaan yhessä Volvossa ja ne oli kyllä melko muovisen oloiset ja pitivät kovaa mekkalaa... tosin.
Edit. Jaa taitaakin olla niin sanottu keskieuroopan kitka. Nehän ei oiken pidä missään kelissä. Kerran oli jotkut vitosen rimpulat ja auto oli kun pulkka.
Viimeksi muokannut Sabotaasi; 7.10.2014, 23:29.
Perustelu: Typo
Tekniikan Maailman 17/2014 vertailussa oli sekä Hakkapeliitta 8 että Nordman 4, jotka ovat siis vanhat Hakkapeliitta 4:t. Pistetaulukossa Nordman oli kahdessa kohdassa parempi (melu ja vierinvastus) ja yhdessä kohdassa arvosana oli sama (suuntavakaus). Kaikissa muissa kohdissa kasit olivat paremmat kun neloset.--
Mielenkiintoinen vertailu. Kuinkahan kaukana Nordman 4 on Hakkapeliitta 4:sta. Onkohan esimerkiksi nastoitukseen jouduttu tekemään muutoksia, kun uusia vaatimuksia on tullut. Pidän epätodennäköisenä, että Nordman 4 on täysin vastaava rengas kuin aikanaan testissä ollut Hakkapeliitta 4. Tuollainen vertailu on vähän siitä huono, että jos vaikka verrattaisiin uutta A6:sta ja tänä vuonna jos tehtäisiin Audi 100:sta painos, niin kysehän on tämän päivän laadusta, direktiiveistä ja äkkiähän meillä olisi sihti tukossa vitosestakin, lokasuojan kaaret ruosteessa ja jne. - Ero laadussa olisi paljon pienempi kuin se on todellisuudessa. Että en nyt silti suostu ostamaan tuota, että kehitys olisi yhtäkkiä lähtenyt kulkemaan taas eteenpäin. :)
Korkkaamaton Michelin X-Ice 3 -sarja on odotellut vanteilla talvikautta jo muutaman kuukauden. Taitaa olla viides sarja kitkoja peräkkäin, ei taida olla rapinarenkaisiin paluuta itsellä.
Tilasin itselleni Goodyearin nastarenkaat riekosta. Eli http://riekko.eu
Renkaat tulivat Itellan (vai joko se on posti) kyydissä kolmessa päivässä. Tässä oli jännää se, että renkaat tulivat virosta. Paistoleimat 2014 ja renkaat uudet. Voin suositella.
Kellään vanhoja testejä tallessa? Suht samalla tavallahan nuo testit on aina tehty, joakin olosuhteet ovat toki aina eri.
Eri testit eivät ole vertailukelpoisia keskenään, ellei testeissä ole ollut mukana samaa rengasta millä voi suhteuttaa tuloksia. Kelien vaihtelu kun tekee ison osansa, varsinkin kun mitataan jääpitoa. Pieni kosteuden ja lämpötilan muutos niin puhutaan helposti kymmenien prosenttien erosta esim jarrutusmatkassa.
Lisäksi vertailu on siltikin hankalaa vaikka olisikin samanniminen rengas testeissä, ellei tiedä 100% varmuudella että on sama kehitysversio. Joka talvi yleensä jotain muuttuu merkkirenkaissa, vaikka malli pysyisikin samana.
Olipa vaikeeta tehdä talvirengasvalinta... Lopputulemana Nokian Hakkapeliitta 8 koossa 245/40/R18. Eiköhän noilla jonkun tovin ajele, vaikka aiemmin ajattelinkin, etten enää koskaa palaa kitkoista nastoihin :)
Kyllä noissa talvirengastesteissä on mainittu että jääpito on testattu eri lämpötiloissa ja tulokset ovat yhdistettyjä keskiarvoja.
Yhteen testiin osallistuvien välillä voi vertailun tehdä, mutta kahden eri testin välillä ei. Vaikka yhden testin sisällä otetaan eri olosuhteissa ajetuista testituloksista keskiarvot, ei kahden eri testin välillä olevien tuloksien välille voi tehdä vertailua ilman verrokkirengasta, koska keskiarvojen takana olevat luvut on saatu eri olosuhteissa.
Esimerkki:
Testi A: lämpötilat -25, -20, -28, -18. ka: -22,75
Testi B: lämpötilat -10, -30, -12, -8. ka: -15,00
Onko kellään kokemusta SAILUN ICE BLAZER WSL 2:sta? Halvat kiinalaiset ovat, mutta kumminkin pärjäsivät ihan hyvin TM:n talvirengastestissä. Testissä Pirellin kanssa sama arvosana ja taakseen jätti Kumhon ja Dunlopin vastaavat.
Pitkän mietiskelyn jälkeen tilaukseen meni Rengas-onlinesta Hakkapeliitta R2 225/50R17 koossa. Nämä ensimmäiset kitkat minulle... Tosin autokin on ensimmäinen neliveto.
Noin 160e säästöä verrattuna halvimpiin Suomihintoihin.
Viime talvena 2014 vaihdoin kuusi talvea ( noin 80tkm ) ajetut nokialaiset uusiin HP kaseihin. Vanhoissa kaikki nastat tallella. Kulutuspintaa 3mm keskiarvo. Kasit tuntuvat asiallisilta ja jos kestävyys yhtään edellisten luokkaa, niin hyvä.
Jepulis. Siksipä juuri ihmettelenkin. Ilmeisesti ei ole ulkomailla kauheasti menekkiä nokialaisilla tuossa koossa niin ei voi ostaa paljousalennuksella valmistajalta?
Pitäis näin sunnuntain kunniaksi lähteä vaihtelemaan nastoja...
Saas nähdä.
Autona 4f ja kiekkoina 245/40 19 hakka7 Rs4 alkuperäisillä et29 vanteilla.
Kuinkahan tiukka tulee sovituksesta s-line alustan kanssa :)
Comment