Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 -95 ohjausvaihde/raidetanko? Kolinaa.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 -95 ohjausvaihde/raidetanko? Kolinaa.

    Autossa on tänä kesänä ilmennyt hiljaisessa vauhdissa esim. parkkipaikalla käännellessä varsin kovaäänistä kolahtelua. Sormen kun laittaa vas. eturenkaan kylkeen ja kääntelee rattia niin siinä tuntuu selvä klappi.

    Vein kärryn huoltoon ajatuksella, että ehkä raidetangon pää on loppu - ei iso homma.

    No, soitto tuli: koko höskä on rikki mutta vika ei ole raidetangon päissä vaan itse ohjausvaihteessa. Ja sisäpäässä ei ole mitään vaihdettavaa eli ainoa tapa korjata on uusia koko systeemi. Maksaa kuulemma kokonaisedullisen 950e + työt.

    Onko tosiaan näin, että siellä ei sisäpäässä ole mitään vaihdettavaa/säädettävää vaan ainoa ratkaisu on kokonaan uusi raidetanko/ohjausvaihde vaimikäsenyton?
    Viimeksi muokannut ToniH; 19.9.2007, 11:21.

  • #2
    Sisäpäässä tavallaan on vaihdettavaa kyllä. Mutta mitään nivelpäätä siellä ei ole, se on puslaversio.
    Uudemmassa C5-kopassa on vasta nivel sisäpäässäkin.

    En tiedä miten pahasti sellainen voi mennä, eli alkaako oikein kolista.
    Kannattanee kuitenkin ottaa selvää, raidetangot on moninkertaisesti halvemmat kuin se ohjausvaihde.

    Comment


      #3
      No, tämä ei onnistunut. Auton on kolmatta päivää huollossa ja nyt soittivat, että tuli väärä ohjausvaihde. Pitäis tilata saksasta ja hinta 1300e. Pyysin pistämään nippuun, nyt täytyy vähän pohtia mitä sen kanssa tekee.

      Onko kukaan muuten ostanut Motonetin kokonaisia raidetankoja (á 60e)? Onko ne mistään kotoisin? Ei tappaisi budjettia (vrt uusi ohj. vaihde) kokeilla josko niistä olisi mitään apua.

      PS. katoin Etkasta ja toi hinta sopii yhteen ohjausvaihteeseen, jonka model -kohdassa lukee "servotronic". Mitäs toi meinaa? Jokaisen kohdalla sitä ei lue.

      Comment


      • #4
        Servotronic on ajonopeuden mukaan sähköisesti säätyvä ohjaustehostin.
        Paree olis tietää tietty vanhasta osanumero, niin tietäis tarkalleen mikä siellä on.

        Comment


          #5
          Tuskin sitä ihan vapaaehtoisesti saan tietooni mutta ko. vuosimallille tulee Etkasta useampi o-vaihde joista eka täsmää ensin saamaani hintaan ja 4A1 422 065 AN tuohon toiseen. Muut merkittävästi eri hintaisia.

          Huolto siis tilasi sen ekan ja sen saavuttua rupesivat katsomaan, että vastaako orkkista. Ei vastannut.

          Erottaako servotronic-systeemiä silmällä katsoen tavallisesta? Meinaan, että laskusta tullaan varmaan käymään keskustelua ip. Eli pistävätkö maksettavakseni kaikki hommat vaikka tilasivatkin väärän osan. Olisiko ammattitaitoisen asentajan pitänyt huomata, että se on servotronic ja sen perusteella olla tilaamatta tavallista boksia?
          Viimeksi muokannut ToniH; 19.9.2007, 11:23.

          Comment


          • #6
            No enpä minäkään ole koskaan servotronicia nähny livenä sillai kunnolla.
            Vaikea sanoo miten ammattitaitoinen pitää olla huomatakseen eron, servomalliin ainakin tulee sähköjohtoja.
            Niistä sen sitten ainakin huomaa jos yleensä tietää, että niitä on servolla ja ilman.
            Toki korjaamon moista tilatessaan käsittääkseni täytyy törmätä siihen asiaan, että useampia on tarjolla.

            Comment


            • #7
              Jos olen oikein ymmärtänyt, vag-korjaamot saavat alustanumeron perusteella selville mitä kaikkea ko. autoon on tehtaalla asennettu, joten ihan selvä huollon/varaosaosaston moka.

              Comment


                #8
                Niin, kyseessähän on merkkikorjaamo. Mun vinkkelistä heidän tulisi osata varmistaa, että tilataan oikea osa. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään laitteen sisäinen nippeli, jota ei näe ilman avaamatta vaan ihan kokonainen ohjausvaihde. Hehän yrittivät sitä säätää pyynnöstäni ekaksi eli joku siellä oli avaimen kanssa lähikontaktissa.

                Mika: sanoivat, että varaosasysteemin mukaan ko. malliin on saatavilla 2 eri boksia ja heille tuli väärä. Antoi vielä ymmärtää, että syy olisi se, että autossa on kaikenmaailman saksan juttuja, joita ei suomimalleissa ole mutta tuskin Servotronic sellainen on?

                Comment


                • #9
                  Toi on kyllä niin helvetin surkea selitys taas, että kun se on saksantuonti.
                  Mistähän ne kaikki tänne on tullu?

                  Ja suuresti täytyy ihmetellä, että jos merkkikorjaamo ei ole törmännyt mahdolliseen servon olemassaoloon ko. automallissa...

                  Comment


                  • #10
                    Pöh. Varaosasydeemi tosiaan näyttää kaikki vaihtoehdot, mutta heillä on myös tietokantasysteemi, jolla saa selvillä mitkä varusteet on juurikin kyseiseen autoon asennettu. Ei siinä Saksanjutut paljoa paina.

                    Tämähän toimii samalla tietokannalla, jos vaan on taas toimintakunnossa: http://www.oilshop.ro/catalog/vagvin.php

                    Comment


                      #11
                      Ekaa kertaa ne tota selitystä mulle tarjoavat mutta ei taida olla oikein eväitä muuhunkaan.

                      Kun eka ilmoittivat, että o-vaihde on rikki kaivoin tehdasmanuaalin esille ja katsoin mitä siellä sanotaan. No, siellähän oli saatöproseduuri, jolla klappi ja kolinat saadaan pois. Soitin ja kysyin tästä. Kuulin läpi kun kundi kysyi mekaanikolta asiasta. Vastaus oli: "emmätie, voi siellä semmonen ollakin, emmäoo kattonut". No, meilasin ohjeet ja 2 tunnin päästä tuli uusi soitto: ei onnistunut, rikki se on. Tässä kohtaa jo luottamus ammattitaitoon aika alhaalla mutta minkäs teet.

                      No, nyt 3:tta päivää vuokra-auto alla ja heillä on väärä osa. Saas nähdä mitä seuraa kun keskustellaan veloituksesta (niin työstä kuin tosta auton vuokrastakin). Ei mielestäni kuulu mulle ne purkutyöt mitkä on mahdollisesti tehty väärän osan asentamiseksi. Diagnoosi ja säätöyritys tietysti ovat hyväksyttäviä töitä. Tosin, diagnoosi oli ratin heiluttelua ja auton alla silmällä kattomista, että missä on klappi. Eli se on totaalirikki -diagnoosi tuli sekin mitään avaamatta.

                      Ei tämä muuten eka kerta ole: pari vuotta sitten asensivat mulle 3 päivää käsijarruvaijereita. Eka luovuttivat testaamatta, että toimiiko k-jarrut. Katsastuksesta tuli 30min päästä hylsy. Eikun takas. Oli kuulemma toinen vaijeri sentin liian pitkä eivätkä tajua miten se on mahdollista. Taas tehdasmanuskasta asennussivu heille avuksi. Siinä selvisi, että jos sen säätökoukun asentaa väärin päin niin toinen vaijeri ei kiristy. No, tunnin päästä soitto, että valmis on. Ei kuulemma ollut ko koukusta kiinni vaikka ihmettelivät sitä 3 päivää ;)

                      Alkaa olla kyllä usko ko. huoltoa kohtaan aika lepo.

                      Comment


                        #12
                        Mulla oli tossa profiilin kulkineessa ihan samanlaiset oireet. Tosin klappia ei ollut kauheesti. Olihan sulla auto käynnissä kun totesit että väljää on?

                        Aikani yritin säätää ohjausvaihdetta huonolla menestyksellä. Homma onnistui ja kolinat hävisi, kun kaveri heilutteli pienellä liikkeellä rattia edestakaisin ja itse kääntelin korvakuulolta säätöruuvia, tai siis pulttia.

                        Comment


                          #13
                          Joo totesin klapin kone käynnissä. Vas. etupyörässä tuntui selvä klappi kun rattia heilutteli. Ja kolahtelut kuuluivat joka kerta kun parkkipaikalla kääntelin.

                          Bentleyssä sanotaan, että moottori ei käynnissä ja mekanikko 1 kääntelee rattia 30° eestaas kuunnellen kolinoita ja mek 2 säätää muutteria kunnes lakkaa kolisemasta, sitten 45° (1/8 kierrosta) lisää ja koeajamaan. Jos ei palauta niin 15° takas. Eli itse säätö on 2 miehen homma.

                          Mites tohon säätöön pääsi muuten käsiksi? Mahtuuko työkalut/käsi hyvin nosturilla?
                          Viimeksi muokannut ToniH; 19.9.2007, 12:44.

                          Comment


                            #14
                            Tää meni huoltamon kanssa lopulta ihan ok. Lasku oli eritt. kohtuullinen. Täytyy nyt löytää joku ratkaisu itse ongelmaan.

                            Comment


                            • #15
                              Olisiko mahdollista saada kuvaa ohjausvaihteesta ja/tai säätöruuvista/pultista?

                              Comment


                                #16

                                Comment


                                  #17
                                  Noi ohjausvaihteet saa Saksasta kolmanneksella siitä mitä täällä maksaa. Vaihtokaan ei ole mitään kovin vaativaa.

                                  Ei nuo huollot taida osata kuin saranoiden rasvauksen kunnolla. tai sitten on siellä toinen osaa lukea ja toinen kirjoitaa kuten eräällä ammattikunnalla.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mistähän Saksasta tuota saisi ja olisi myös varastossa. Olen yrittänyt metsästää ohjausvaihdetta öljyä vuotavan tilalle kohtuuhintaan, mutta ei oota kauppaavat aika monessa paikassa. mm. http://www.autoteile.net/shop/produc...094a4b83cb1317
                                    ja sama juttu myös Tepolla ;(

                                    Eli A6 vm -96 ohjausvaihde hakusessa. Vinkkejä ostopaikasta (tehdaskunnostetulle) otetaan ilomielin vastaan. Laakkosella maksaa lähemmäs tonnin ;(

                                    Comment


                                      #19
                                      Jaa no siihen en osaa sanoa, että mistä. A8:iin taisi tulla juuri Autoteilestä.cc ohjausvaihde aikoinaan. Vaikka piti olla neue niin oli kuitenkin korjattu.
                                      Viimeksi muokannut Puuhapete; 20.9.2007, 16:25.

                                      Comment


                                        #20
                                        Eikös noita ole iibeissä ihan monta?
                                        Käytettyjä ja uusia. Autoteile.cc näytti myyvän uusia. Liekö tuolla olis sopiva?

                                        Ebay: Artikelnummer: 110103889393

                                        Comment


                                        • #21
                                          Onko kukaa säädelly B5:sta ohjausvaihdetta, onko mimmonen homma?

                                          Comment


                                            #22
                                            http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=44265
                                            Tuolla lisää hammastangon kiristämisestä.

                                            Comment


                                              #23
                                              En oo ite säädelly, mutta Leppäsuonhuoltokorjaamolla tekivät sen. Sanoivat, että alakautta joutuu tekemään ja oli ahdasta. samantyyppinen kiristyspulttisysteemi sielläkin on, mutta eripuolella ohjausvaidetta, kuin noissa vanhemmissa.

                                              Ahtaus varmaan jotu mulla siitä, että siinä on mulla webasto vieressä.

                                              Comment


                                                #24
                                                Voi härregyd missä paikassa se on. Ilman tota toisessa ketjussa olevaa kuvaa (linkki kopsattu alle) olisin etsinyt sitä auton alta. Mulla ei näy läheskään noin paljon kuin kuvassa. Näkyy vain tuon säätöosan etureuna ja ihan käsikopelolla joutuu ettimään säätömutteria. Tuntuis olevan 10mm.

                                                http://www.gfoto.com/UserPicPopup.as...B68770#PicShow

                                                Mutta, miten toi o-v vaihdetaan? Ei ole paha homma??

                                                Tulee äkkiseltään mieleen, että tarvii ottaa vain moottori, jarrutehostin ja kuskinpuoleinen vetoakseli pois tieltä ja sitten sen on jo melkein helppia ;-)

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Juu se on 10mm pultti. Siinä on ruuvilukitetta, joten voi olla aluksi hieman tiukassa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tuonne postattuun linkkiin ei pystyny enää vastaamaan eli aattelin ny viä koittaa täältä. Onko tietoa minkä kokonen ruuvi B5:ssa on, sama 10mm? Ruuvi ei vissiin näy suoraa alhaalta vaan on ilmeisesti tangon yläpuolella ja pitäs käsikopelolla säätää?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mutta, miten toi o-v vaihdetaan? Ei ole paha homma??
                                                      Jarrutehostin on ainakin otettava pois, ja oliko myös polkimet. Oli edessä vaihto C4:een muutama vuosi sitten ja silloin tuli opiskeltua vaihtoa, mutta auto myytiin pois ennen.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X