Onko takajarruilla olemassa jotain asentotunnistin? Madalluksen jälkeen takajarrut liian tehokkaat, eli kovassa jarrutuksessa perä lähtee vaeltaan. Auto on Audi A3 1.8 -97. Eli luuleeko nuo jarrut, että auto olis täyteen lastattu?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Takajarrujen paineensäädin?
Collapse
X
-
Asiaa mistään tarkistamatta, oletan siellä sellaisen olevan ja toiminta on juurikin kuvaamasi kaltaista.
-
Säädä. Jos jousivälitteinen (yleensä VAG), vaihda sopiva jousi, jos tanko (mm Ducato), niin siinä on säätö. Jos joku sähkövempele, niin...? Onko niitä edes sähköisiä?
Comment
-
Ainakin aktessa näyttäis tutulta jousikuormitteiselta. Muistaakseni jousen pitää olla auto kuormaamattomana jokseenkin lepotilassa.
Comment
-
Vanhassa 100:sta paineensäädin löytyy kuskin puolelta, taka-akselin etupuolelta. Säätö on mielestäni ammattilaisen hommaa. Perusaudissa on tehtaan säädöt, mutta muutosten jälkeen?
Turvallisuudesta on kysymys.
Comment
-
-
Eikös ABS:sien pitäisi pitää huolta siitä että takapää ei aiheuta yllätyksiä? Onko ongelma varmasti jarruissa?
Näistä ABS-systeemi vakiona ilman poiskytkentämahdollisuutta -sukupolven jarruista on joskus tullut vastaan tarinaa jonka mukaan niissä jarrut on tehty tarkoituksella takapainoisiksi ja auton käyttäytyminen jarrutuksessa hallitaan sitten ABS:sien avulla. Näin väitti myös kaverit kokeiltuaan ABS:sien poistoa sulakkeen poistamisella. Idea siinä takapainoisuudessa on kai että taka-akselillekin saadaan jarruvoimaa jo pienellä polkimen painalluksella eikä vasta kun potkitaan hengenhädässä poljinta konehuoneen puolelle. Onko näissä uusimmissa versioissa enää sitä jarrupaineensäädintä ollenkaan?
Comment
-
Muistelen lukeneeni ihmisten poistaneen näitä paineensäätimiä vanhemmista nelikoista. Itse en mokomaan projektiin ole raaskinut ryhtyä, mutta mielessä on tälläinen testimielessä käynyt, semminkin kun tuntuu ettei takarenkaille aivan mielettömiä jarruvoimia välity tällähetkellä.
Tuosta abs:n vaikutuksesta en tiedä. Aikoinaan tämän auton hankkiessani raavin päätäni hetken, kun huomasin ettei takarenkaille mene kuin yksi jarruputki, joka haarautuu sitten kahtia. Siinä piti miettiä hetken, että miten abs tässä toimii, ennenkuin sitten tulin siihen johtopäätökseen, että ei se muuten toimikaan, kuin taka-akselille kokonaisuudessaan, kai?
Comment
-
Jep, minä ainakin poistin koko venttiilin pois 200:sta. Alko takapääkin jarruttaa. No, alkuperäinen syy poistamiseen oli jumiutunut säädin.
Tästä asiasta käytiin jännä keskustelu erään katsastusinssin kanssa(baarissa). Hän kyseli koko ajan, että miten käy jarrutustehon sitten kun perä lastataan täyteen? Ei tajuun mennyt että ei se siitä enää teho voi kasvaa minkäänlaisella säätimellä :)
Comment
-
Tästä voisi päätellä että osasyy audien takajarruongelmiin on liikaa rajoittava säädin?!
Itselläni on ilmeisesti joku kiinteä säädin, eli kuristin, heti pääsylinterin jälkeen takapiirille, ei kuormaherkkää. Hämmentävää kyllä jarrut toimineet kuin unelma vaikka en edes jaksanut laittaa niitä rasvanippoja käsijarrulle.
Comment
-
GT -passatissa sellainen oli ja katsastaja totesi sen olevan jumissa, mistä hylkäys. Jonkinmoisen herkistelyn jälkeen alkoi toimia ja katsastusmieskin oli tyytyväinen.
Viime keväänä muutoskatsastin Caddyn ja katsastusmies oli tarkkana: seuraavan vuosimallin kori olisi vaatinut taakse paineensäätimen.
En lähtisi sellaista siis poistamaan.
Comment
-
Kannattaa sitten muistaa se, että jos ottaa takasäätimen pois/disabloi sen, niin kasvanut takajarruteho on samassa suhteessa pois etujarruilta. Olettaen siis, että jarrupoljinta painetaan samalla voimalla. Auton kokonaisjarruteho ei muutu miksikään, oli takana säädin tai ei. Etujarruilla auto kuitenkin pysäytetään.
Mun mielestä ton takasäätimen käpisteleminen on järkevää ainoastaan silloin jos on rikki, esim. jakaa jarrupainetta epätasaisesti vasemman/oikean pyörän välillä.
Comment
-
Ex audissani se säädin oli (ja on varmaan yhä) ruostunut jumiin ja vipu & vieteri hapertunut kokonaan pois. Onneksi oli jäänyt sellaiseen asentoon, että takapää jarruttaa oikein sopivasti. Ei ole koskaan katsastusmies sanonut siitä mitään. Lienee auton muu hyvä kunto sokaissut inssin...?
Comment
-
Entisessä autossa säädin sen paineensäätimen normaalitilassa sillai, että jousi oli hieman irti kiinnikkeissään eikä jäänyt normaalikorkeudessa yhtään kantamaan.
Katsastusmieshän on kiinnostunut ainakin täällä vain siitä että se vipu liikkuu hieman paineensäätimessä kun jarrua painetaan ja että jarruvoimaa jakautuu tasaisesti molemmille akseleille.
Comment
-
Ongelmaa olisi typ89 Coupen kanssa. 2kk Sitten takajarrujen tehot 1,7kn ja 1,9kn.
Viikko sitten mitattiin 0,7kn sekä 1,7kn. Uusien palojen ja levyjen jälkeen tehot olivat 1,0kn ja 2,0kn, eli leimaa ei irtoa. Käsijarru antaa n. 1,5kn kummallekkin puolelle, joten jotenkin tuntuu että vika olisi paineensäätimessä? Minulla se on kahdella venttiilillä varustettu. Kun "nupikka" on mahdollisimman ulkona, antaako säädin silloin eniten painetta?
EDIT: Tuli tässä vielä mieleen, että poljin kyllä tuntuu normaalilta, mutta voisiko ilma järjestelmässä aiheuttaa moisen eron?
Comment
-
Minun C4 -96 takajarrut toimii omituisen vähän suhteessa etusiin. Takalevyt lähinnä vain ruostuu ja palat ovat tosi pitkäikäiset. Jarrut on vuosittain huollettu, että se on OK. Kaiken kaikkiaan jarrut ovat aika tehottomat. Ei saa nenää lasiin vaikka kuinka polkis. Onko se oikein?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Goldust Näytä viestiOngelmaa olisi typ89 Coupen kanssa. 2kk Sitten takajarrujen tehot 1,7kn ja 1,9kn.
Viikko sitten mitattiin 0,7kn sekä 1,7kn. Uusien palojen ja levyjen jälkeen tehot olivat 1,0kn ja 2,0kn, eli leimaa ei irtoa. Käsijarru antaa n. 1,5kn kummallekkin puolelle, joten jotenkin tuntuu että vika olisi paineensäätimessä? Minulla se on kahdella venttiilillä varustettu. Kun "nupikka" on mahdollisimman ulkona, antaako säädin silloin eniten painetta?
EDIT: Tuli tässä vielä mieleen, että poljin kyllä tuntuu normaalilta, mutta voisiko ilma järjestelmässä aiheuttaa moisen eron?
Nyt arvot oli 1,8kn ja 2,2kn, eroa vieläkin mutta tulos kelpaa leimasedälle, sekä tässä vaiheessa myös minulle.
Comment
-
Minun C4 -96 takajarrut toimii omituisen vähän suhteessa etusiin. Takalevyt lähinnä vain ruostuu ja palat ovat tosi pitkäikäiset. Jarrut on vuosittain huollettu, että se on OK. Kaiken kaikkiaan jarrut ovat aika tehottomat. Ei saa nenää lasiin vaikka kuinka polkis. Onko se oikein?
Meinaan mulla oli satkussa samanlaista ongelmaa ja katsuri valitteli takajarruista sanoen, että pitäisi jarrutella kovaa sillointällöin.
Sanoessani, että eipä meikän ajotyylillä paljon tuota tarvetta ole, niin vastaus oli että, no korjaamotarvetta sitäkin enemmän. ( Hyvässä hengessä kuitenkin asian mainitsi).
Kai siihen jarruhuoltoon on sitten sisältynyt joskus myös nesteitten vaihto?
Comment
-
Lainaan vaikka tätä vanhaa ketjua, kun sivuaa aihetta, enkä löytänyt suoraan vastaavaa keskustelua.
A6 C4 petti toiselta puolelta takaa jarruputki. Tarkemmin tutkittuani, kyseessä onkin se alumiininen murkula 4A0 611 789 C, joka tulee jarruputken ja -letkun väliin ennen satulaa. Taitaa olla jokin paineenrajoitin. Toiselle puolelle tuli uusittua se muutama vuosi sitten, mutta nyt ei löydy uutta osaa enää mistään, edes Traditionista.
Mietin, että voiko sen jättää pois välistä? Pitäisi toki tehdä sama sitten toiselle puolelle. Toisaalta jokin tarkoitushan sille lienee. Toinen vaihtoehto voisi olla, että kävisi jollain konepajalla teettämässä uuden, hinnasta ei kylläkään mitään hajua.
Onko joku muu kohdannut samaa ongelmaa? Kiitos :)
Comment
-
Hieman ongelmia 80 B4 quattron takajarrujen kanssa, edellisellä leimalla sai 0,9kN tehoa takajarruille ja nyt vaan 0,5kN. Saman verran kummallakin puolella. Päivitetty sen jälkeen B6S4 takasatulat ja levyt ja 27mm pääsylinteri ja käyty hiekkatiellä kokeilee ilman abseja ei mene takajarrut lukkoon. Alkaa epäilyttää pääsylinterin ja abs purkin välissä oleva paineensäädin 893612303A. Onko kokemusta vikaantuuko se ja voiko sitä entrata?
Comment
-
Comment