Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrusatula jumissa A4:ssa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jarrusatula jumissa A4:ssa

    Käsijarru sitten alkoi jumittelemaan profiilin nelosesta. Käytin pajalla arvuutettavana sen verran, että selviäis mikä jumittaa. Nopsaan vilkaisivat, että oikean puolen takajarrusatulan "mäntä" jumittaa. Sanoivat, että jarrusatula vaihtoon.

    Miten todellisuudessa kannattaako noita itse korjata vai suosiolla lähteä hakemaan vaihtolaite varaosamyynnistä? Mitään vuotoja ei kuitenkaan ole. Ainoastaan käsijarrun jos vetäisee, niin jääpi kyllä jumiin. Vaihtolaitteiden hinnat kuitenkin noin 120e paikkeilla ovat, joten aika arvokkaat ovat uusia. Vinkkejä vastaan?

    #2
    Voihan sen purkaa ja katsoa onko mäntä ruosteessa. Kaipa siihen saa korjaussarjaa?

    Tuosta tulikin mieleen että minulla on muutamia 240 x 10 millin levylle sopivia satuloita ylimääräisenä.

    Comment


    • #3
      jarrumäntä irti ja takas, entäs nyt

      Lainaan topikkia, tuli irrotettua takajarrumäntä ja eihän siellä mitään likaa tai ruostetta ollut vaan kirkas siisti metallipinta. No laitoin männän takaisin ja kiersin sitä kiinni niin että sain uuden levyn ja palat paikoilleen. No hyvä, eipä onnistunutkaan jarrun ilmaus vaan nyt menee jarrupoljin kevyemmin pohjaan ja jarrut ei ota kuin vähäsen.

      Käsijarru toimii kyllä ja alkuperäinen syy männän irrotukseen oli kun ilmeisesti jarrumännän tai muun jumimisen takia jarrulevy kieroutui.

      Onko tuolla nyt vieläkin ilmaa ja pitääkö kaikki nurkat ilmata vaikka irrotin vain takaoikean jarrun?

      Omasta mielestä jarrunestesäiliön pinta ei ehtinyt missään vaiheessa liian alas eli ei olisi pitänyt hörpätä ilmaa.

      Comment


        #4
        Jos muissa jarruissa ei ole ilmaa, niin sitten on pääsylinterin kumit pettäneet

        Comment


          #5
          Zuuppovi: Se käsijarrun mekanismi siellä luultavasti jumii, samaa vikaa kuin vanhemmissa Audeissa ja Volsuissa, vaikka tappi onkin nyt hieman paremmassa asennossa. Viime vuonna sain ulkopuolelta voidetta uitettua tapille sen verran, että vuoden toimi. Pitäisi ilmeisesti tehdä sama kuin vanhalle 80:lle, satula paloiksi, puhdistus, voitelu ja uusien tiivisteiden kanssa kasaan. Samalla voisi tarkistaa, kannattaisiko tuonne laittaa rasvanippa, niinkuin 80:nkin.

          Uskoisin, että turha alkaa uutta satulaa ostamaan.

          Comment


          • #6
            samaa vikaa vissiin

            Jees, ilmauksella alkoi taas jarrut pelaamaan, oli sittenkin päässyt ilmaa putkiin. molemmat takapäät ilmasin ja nyt pelaa.

            Uusien jarrupalojen koeajolenkin jälkeen tulin siihen tulokseen että mäntä ei voi jumitella kun pinnat on kiiltävät ja nyt kun on uudet levyt ja palat niin ei nekään luulisi jumittelevan. -> kai se on ensivuonna käsijarruremontin paikka itselläkin.

            Voiko tuon käsijarrumekanismin purkaa mäntää irrottamatta? ts. sieltä toiselta puolelta vain rojut irti.

            Comment


              #7
              Ainakin vanhan mallin satula piti purkaa täysin osiin. Tuosta kyllä löytyy kertomuksia ja ohjeita pitkin nettiä kuvien kanssa ja ilman.

              Uskoisin, että näissä tuo mekanismi on vähän samankaltainen, tai ainakin ongelmat ovat: se käsijarrun tappi jumii satulaan, kun tiivisteet ovat pettäneet, likaa väliin ja ruostunut kiinni. Jos otan tuon syksyn aikana kokonaan auki, pitää yrittää muistaa dokumentoida asia kunnolla.

              Comment

              Working...
              X