Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ABS-boksi + mittaristo

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    ABS-boksi + mittaristo

    Ongelma on seuraavanlainen: Autosta oli ilmeisesti jo ennen ostamistani hajonnut ABS-ohjainlaite, jonka johdosta silloinen saksalainen omistaja oli päättänyt eliminoida mittaristossa palavan ABS valon. Auton Suomeen tuonut kaveri ei ilmeisestikään tästä ollut tietoinen, mutta sai silti auton katsastuksesta läpi. Oireena tästä päällepäin on ainoastaan se, että tuo kyseinen ABS - valo ei syty virta-avaimesta käännettäessä, joten tokihan epätarkalta katsastusmieheltä saattaa tuollainen mennä ohikin. Niin ja autoa ostaessani meni itseltänikin ohi..

    Joka tapauksessa merkkiliike ehdotti, että laitetaan uudet lelut laatikkoon, hintaaosille yhteensä vajaat 1400? ja työt päälle, joten ei kiinnostaisi. Varaosahaulla katselin ja samalla varaosanumerolla oleva Boschin ABS-laite löytyisi hintaan 150?. Kyseinen boksi on ollut Passatissa aiemmin.

    Ruotsista löytyisi bildelsbasenista lähes samalla numerosarjalla varustettu mittaristo, joka tosin on ollut 1,8t A4:ssä. Oma autoni on A4 -99 2,5 TDI.

    Eräs paja täällä Oulussa jo lupaili, että osat saadaan korjattua. Auto on ollut korjuulla kohta kuukauden ja osia lähetelty jopa Hollantiin asti, vaan ei niitä kukaan saanut kuntoon sielläkään, joten lienee parempi tilata jostakin nuo osat.

    Kysymys koskee lähinnä noiden osien yhteensopivuutta, eli jos tilailen noita käytettyjä osia ja säästän itselleni about 1000?, niin onko kyseisten osien kanssa kuinka tarkkaa esimerkiksi se, että ovat olleet aiemmin juuri samanlaisessa autossa? Tai pitääkö osien valmistaja / varaosakoodi täsmälleen sama? Laitteitahan ilmeisesti pystyy jollain lailla ohjelmoimaan autoon sopivaksi?

    #2
    Homma on niin että ne hajoo ajan kanssa joten käytetyn ostaminen ei ole järkevää. Just laitoin omani tänään bba-rema.com:lle jotka laittaa sen kuntoon ja 2V takuu sille hajonneen osan korjaukselle.

    hintaa tulee jotain £150 + 34euroo lähetys (jos saavat kuntoon)

    Comment


    • #3
      Mullakin on toi sama tilanne päällä ja valot oon "sammuttanu" mustalla sähköteipillä merkkivalojen päälle. Pelkkä 3x piippaus siis tallella.

      Comment


        #4
        Tuo bba-rema.com kuulostaisi muutoin ihan hyvältä, mutta jos se Hollantilainen asialle vihkiytynyt paikka ei saanut parsittua ABS-boksia eikä mittaristoa kuntoon, niin epäilen, että ei sitä saisi kuntoon itse Copperfieldkään. Toisekseen kun auto on kohta ollut pois pelistä 4 viikkoa niin alkaa riittää meikäläiselle, tarttis saada auto alle ja mitä pikemmin sen parempi.

        Huomasin tuossa tosiaan, että tuota mittaristoa tuskin kannattaa alkaa tilaamaan käytettynä, paitsi jos löytyy täsmälleen samanlaisesta autosta revitty mittaristo. Bensa-auton mittaristossa tuskin on meikäläisen dieselille hehkutus valoa. Omassa mittaristossani (automaatti-auto) on myöskin ruudun alaosassa näyttö josta näkee päällä olevan vaihteen ja manuaaliauton mittaristo tuskin osaisi tuota näyttää. Eli ilmeisesti ainakin tuo menee merkkiliikkeen kautta ja saa sanoa vanhalle viistonniselle heihei..

        Comment


          #5
          Olen useamman tehdasuuden abs-boksin vag-vehkeisiin toimittanut. Hintaa moiselle tulee 495eur
          teppo.kalske@iki.fi

          Comment


            #6
            Ihmetyttää vaan että mikä siinä mittaristossa mättää. Luulis, että se valo (led) on vaan otettu siitä pois.

            Comment


            • #7
              Teppo; onko kyseessa koko yksikko pumppuineen vaiko vain ohjaava tietokone? Jos koko yksikon saa tuohon hintaan niin taytyy kylla jalleen ihmetella mista Audicenterin hinta oikein muodostuu?

              Comment


                #8
                Tuohon hintaan irtoaa pelkkä elektroniikka.

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja amalin
                  Ihmetyttää vaan että mikä siinä mittaristossa mättää. Luulis, että se valo (led) on vaan otettu siitä pois.
                  Kaveri joka mittaristoa laitteilla tutki, sanoi että siitä on käräytetty se ABS homma, eli ei tule kuntoon lamppua vaihtamalla. Tämä nähtävästi siksi, että jos lamppu vaihdettaisiin toimivaan, niin ABS-valo paljastaisi että boksi on rikki. Itseäni suunnattomasti ihmetyttää, ettei tuollaista vikaa saada korjaamalla kuntoon. Muuten mittaristo pelittää loistavasti.

                  Comment


                    #10
                    Jaa, mitäköhän se tarkotti sillä "ABS hommalla" kaiken järjen mukaan mittaristossa on mikroprosessori, joka ohjaa noita varoitusvaloja, ellei niitä ohjata suoraan ABS-yksiköstä. Jos sieltä olisi joku ohjauselektroniikan osa käräytetty, luulisi, ettei muutkaan varoitusvalot toimisi. Tuon ikäisissä on valot yleensä LEDeillä. Oiskohan mahdollisesti mittarimies vierastanut pintaliitosledejä?

                    Sinuna ottaisin toisen mielipiteen tuosta mittaristosta tai ainakin kysyä tarkemmin, että mitä tuo korjaaja tarkotti "ABS hommalla"

                    ABS-boksin sisältä on varmaan vaan katkennut maadoitusjohdin, mutta harvinaisen hankala korjata luotettavasti.

                    Comment


                      #11
                      Niin, siis autoa tutkinut kaveri sanoi, että ABS-boksista on A/D muunnin kärähtänyt. Sen lisäksi sanoi, että mittaristosta ilmeisen tahallisesti hajoitettu joku osa (itse en muista mikä osa oli hajoitettu), jotta valo ei pala. Kertoi vaan että mittarit ovat sinetöityjä ja että ei niitä huvikseen kukaan auo. Epäili että ABS-boksi tulisi korjaamalla kuntoon, jos lähetettäisiin asiansa osaavalle ammattilaiselle, mutta mittaristosta ei voinut luvata mitään.

                      Ja niinkuin jo sanottua, niin kumpikaan ei tullut kuntoon alan ammattilaisten käsittelyssä. Se hyvä puolihan siinä toki on että operaatio ei maksakaan mitään, kun ei tullut kuntoon..

                      Comment


                        #12
                        Jotenkin vieläkin kuulostaa nurinkuriselta tuo selitys. ABS-boksi on kyllä kovemmin sinetöity kuin tuo mittaristo. ABS-boksin kotelo on valettu umpeen ja sen sisällä oleva piirilevy on kauttaaltaa suojageelissä ja mikropiirit on suoraan bondauslangoilla keraamisessa piirilevyssä.

                        Mittaristossa ei tietääkseni ole mitään sinetöintiä, kun niissä ei enää ole mekaanista kilometrimittaria. Ja kaikki mikropiirit on piirilevyllä näkyvillä normaalisti juottamalla.

                        Mutta jos alan ammattilaiset on sitä tutkineet, niin täytyy uskoa.

                        On ollut sitten viimesen päälle tee-se-itse mies saksassa, kun on saanut noin hyvin hajotettua.

                        Comment


                        • #13
                          Katsoppa sellaista firmaa kuin Vekatronics, Vaasasta. Korjaa mittaristot, ABS-yksiköt ja ohjausboksit ym. (www.vekatronics.fi). Minulla on hyviä kokemuksia siitä. Postipaketti sinne ja tulee takaisin muutaman päivän päästä. Hinta edullinen.

                          Comment

                          Working...
                          X