Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S2 takapään jarrut

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    S2 takapään jarrut

    Mitä isompia satuloita ootte käyttäny vanhojen jäädessä pieniks?

    Onko tiedossa mitään satulaa missä olis käsijarru samassa, kuin orkkiksessa?

    Mites toi Risa2:sen jarrut, käsijarru rummulla, sopiko edes navan kanssa?

    Eikös A mersustakin oo sovellettu etujarruja.

    #2
    Mulla on 200 20v avantin / c4 ässän satulat, S8 kannakkeet ja A3 280mm levyt. Levyä joutuu koneistamaan hiukan, uusi jako ja keskireikä 3mm suuremmaksi, muistaakseni 2mm shimmi kannakkeen ja tolpan väliin.

    Comment


      #3
      B7 S4:n takajarrut sopii varsin pienellä sovittamisella. Hintaa noille uusista osista kasattuna tulee about sama mitä isoille etujarruille satuloineen.

      Comment


      • #4
        B7 S4:n takajarrut sopii varsin pienellä sovittamisella.
        Eikös se oo niin että B-seiskan jarrut menee S2-avanttiin taakse heittämällä.

        Comment


          #5
          Ihan sama kannake ja levy on riippumatta siitä onko kyseesä coupe, sedan tai avant.

          Comment


            #6
            Suurin erohan on siinä mihin suuntaan käsijarruvaijeri lähtee.

            Comment


              #7
              Eikös se oo niin että B-seiskan jarrut menee S2-avanttiin taakse heittämällä.
              Kannakkeesta tai olkakappaleesta joutuu ottamaan vähän tavaraa pois. Käsijarruvaijeria ja jarrukilpeä joutuu hieman muokkaamaan.
              Eli melkein heittämällä menee paikoilleen.

              Viikon verran nuo ovat nytten olleet ajossa. Kyllä hieman paremmilta tuntuvat, kuin alkuperäiset rimpulat.
              Viimeksi muokannut Sleepy2; 21.7.2007, 14:58.

              Comment


              • #8
                Eli käsijarruvaijerit riittävät myös coupessa ns. bolt-on asennukseen?

                Comment


                  #9
                  Taitaa olla coupessa vähän mutkikkaampi juttu. Puhuin avant/sedan alustaisista.

                  Comment


                  • #10
                    Taitaa olla coupessa vähän mutkikkaampi juttu. Puhuin avant/sedan alustaisista.
                    No tätä vähän ajoinkin takaa. Vaikka Teppo tuossa totesikin että levyt ja kannakkeet ovat kaikissa samat, niin coupeen tuo päivitys ei mene "ihan" yhtä heittämällä kuin avant/sedan korisiin.

                    En halua viilata pilkkua, vaan pitää huolen ettei coupeen jarrupäivitystä tekeville tulisi väärää tietoa.

                    Comment


                    • #11
                      Porkkis tuossa jo totesi sen oleellisimman asian satulaa valittaessa. Sedanin ja Avantin käsijarruvaijeri on inan liian lyhyt modatulle A3 280 levylle. Coupe S2:een OK esim. uudemmilla S8 alusatuloilla, joissa vaijeri vetää keskeltä suunnilleen "vetarin suuntaisesti". Avantissa ja Sedanissa vaijerin veto on "kardaanin suuntaisesti" ja siksi vaijeri hieman liian lyhyt.

                      Coupe S on helpompi kohde vaijereiden takia kuin S Sedan/Avant.

                      Comment


                        #12
                        mulla on tossa testissä sierran (juu luit oikein) takajarrut, harmi vaan että näitäkään jäähdytettyjä satuloita ei tarvikkeena ole, mutta aavistuksen halvempaa ku a8 jutut, mutta pahuksen nilkan kiinnitys on eri korkunen, muuten pulttijaot on kaikki samat niin kannakkeen kuin nilkan kiinnityskin, mutta koska tuo on tolla paremmalla sivukiinnityksellä, selviää lattaraudalla jossa 4 reikää, ja saa sitte sen paksuuden oikein valinnalla ja levyn mätsäyksellä myös järkihintaan isommat levyt taakse.

                        Toki yksi ongelma on, eli käppärin vaijerin kiinnitys on ihan erilainen, tarttee jotenkin se ratkaista, mutta tallin menetys pisti pitkät tauot rakenteluille.

                        Comment


                          #13
                          Nuo avant/sedan vaijerit yltää siis tuolle S4 levylle 300x22 vähän "jatkamalla". Auttaa varmaan asiaa kun tuo vaijerin kiinnitys on samalla kohdalla kuin alkuperäisessä. Kuskin puolella vaijeri yltää vielä senkin jälkeen alkuperäisiin kiinnikeisiin, mutta apukuskin puolella joutuu oikaisemaan yhden kurvin.

                          Comment


                          • #14
                            Vanha topic, mutta kysellään jos on keksitty uusia takajarruja tässä kolmessa vuodessa, jotka sopivat S2:seen. Omassa kun ei ole edes S2 alkuperäisiä, niin mistä kaikista uudemmista malleista takajarrut on edes melkein bolt-on Typ89 takapäähän?
                            Nuo S4 300mm on ehkä turhan järeät, kun etujarruiksi tulee 290-300mm levyt nelimäntäsatuloilla.

                            Comment


                              #15
                              Urssin jäähdytetyt 269mm?

                              Comment


                                #16
                                Tepolta saa valmista setti 280mm levyllä.

                                urssin takajarrut on bolt-on setti urkin tolppaan/napaan

                                Comment


                                  #17
                                  Joo t89 kaksiosaiseen tolppaan urssin jarrut ei ole bolt-on. Tai siis jarrusatula on, mutta levy täytyy tehdä itse. Itse tein jostain passatin tai A3 etulevystä.

                                  Tuo 280mm on varmaan aika ok, jos painoa siirtää taka-akselille rakentelun yhteydessä tai laittaa jarrupaineen säätimen. Omassa tyyppikasiysissä on sillä hilkulla että takaset on liian tehokkaat, joillakin renkailla/rengaspaineilla on täysjarrutuksessa vähän levoton, toisilla pysyy stabiilina.

                                  Comment


                                    #18
                                    Huomaa vaijerin lähtösuunta kun speksaat muista autoista satuloita. B4/B5 jne vaijeri lähtee eri suuntaan kuin t89/urssi jne. Urssin satulat ja sopiva levy lienee sellainen aika järkevä kohtuullisen budjetin ratkaisu.

                                    Comment


                                      #19
                                      Onko hajuja mikä levy tuohon olisi bolttoni? Tuosta a3 levystä piti sorvata keskireikä isommaksi, halkaisija pienemmäksi ja tehdä uusi jako. Ei ihan maailman huoltoystävällisin ratkaisu. :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ok, eli esim. tuosta setistä satulat+kannakkeet ja sitten nuo A3 levyt koneistettuna?

                                        Comment


                                          #21
                                          Itsellä on todellinen budjettiratkaisu. Peugeot 605:n levyt, 290x10 mm. Vähän sorvilla sisäosasta reunusta pois (autossa on käsijarru kengillä) ja napaan muistaakseni 1.5 mm:n soviterengas. Sitten orkkissatulalle adapteri, jolla sen saa siirrettyä ulommas. Poralla sopiva pulttijako. :)

                                          Huoltoystävällisyys nolla, hinta kymppi. Tehosta en tiedä, etupään 314x30 mm A8:n levyillä ja G60-satuloilla ei ole ollut radalla ongelmia.

                                          Ehkä nyt, kun opiskelut on opiskeltu, saattaisin jarruhommissa hieman kasvattaa hinta/oma työ -suhdetta... :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            No jos edes vähän lähemmäs bolt-on paketti löytyisi mitä tuo, niin olisi hyvä. =)
                                            Tuo nyt ei haittaa jos levyjä joutuu muokkaamaan, kun nuo itselle tulevat etulevytkin joutuu sorvaamaan ja se mitä tuolla autolla tulen ajamaan niin en ihan heti taida saada levyjä loppuun.

                                            A4:ssa on myös 280mm levyjä, mutta onko niissä offset väärä, että sen takia pitää tehdä tuosta A3 levystä?

                                            Comment


                                              #23
                                              Sanokaas oisko tuo B7 ässän 300mm takanen sopiva vai liian järeä 320mm etusen kanssa? Edessä siis nyt isot punaiset ja taakse jos sovittelis edellä mainitun setin.

                                              Comment


                                                #24
                                                Voi olla avanttiin ihan ok. Omassa sedanissani en ole kaivannut urssijarruja isompaa taakse, löysällä alustalla tuppasi vetämään takapyöriä lukkoon jo niilläkin. Avantissa toki enemmän massaa taka-akselilla. RS2 isommat jarrut ilmeisesti 322 ja 299 levyillä, että tuskin tuo ihan metsässä on.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Luulisn että on ihan ok. Paineensäätimellä selviää jos ongelmia tulee.

                                                  RS2 on eri säädin kuin normivehkeissä eli ei varmaan ihan suoraan vertailukelpoinen juttu.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Itsellä etuset possun 996 satulalla ja 323mm levyllä ja takana tuo b6/b7 s4 300mm. Toimii varsin tasapainoisesti, ei mitään pahaa sanaa.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Joutuiko askartelemaan minkä verran?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kokolailla bolt-on. Käsijarruvaijereita piti vähän nykiä ja jarrukilvet askarrella b5 rs4 kilvistä. S2forumilta löytyy kyllä hyvät ohjeet tuohon hommaan.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Kohtuu hyvät kilvet saa vakiostakin. Kannakkeesta tai olkakappaleesta joutuu ottamaan vähän tavaraa pois.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Aiheeseen liittyen. Itse askartelin viisi vuotta sitten RS2 takajarruja siten, että koneistin jarrusatuloiden kiinnityspinnoista 5mm. pois. Satula siirtyy ulommaksi ja tällöin takajarrulevyjen hinta tipahtaa murto-osaan, koska noin levyvalikoima pompsahtaa hieman. 150 euroa maksoin reikälevyparista. Käkkärikengät nuolee vieläkin koko leveydeltä "rumpua". Vahvuus satulakannakkeissa riittää takuuvarmasti. Mielestäni on hauska vitsi maksaa jarrulevyparista sen reilu 500 euroa, kun esim. isompaa samanrakenteistakin levyä saa halvemmalla.
                                                            Viimeksi muokannut RS2; 22.7.2012, 20:58.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X