Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100, jarrut jumittuvat ja kuumuvat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Ihan satavarma en ole, mutta eiköhän oikea sylinteri ole:

    100 1,9-2,2 8.82--87 jos Ø23,81 (ei CS). . . . . . . . . . . . . 23-5086 69.72
    100 5-sylint 88--7.88 jos 23,81 (ei hydr-vahv). . . . . . . . . 23-5086 69.72
    100 2,23/Quattro 88--90 Ø23,81 (ei vahv jarrut). . . . . . . 23-5086 69.72

    Jos katsot varaosanumeroa tarkemmin, niin huomaat, että kyseessä on sama sylinteri kaikille kolmelle mallille.

    CS-merkintä tarkoittaa CS-mallista satkua, jossa on samat jarruhilppeet, kuin A200:sessa.

    Comment


      #32
      Ok, kiitoksia vastauksesta Ilkka. Itsekin olin tuon sylinterin kannalla, sillä se tuntui oikeimmalta. Laitoin sen nyt tilaukseen ja jos motonetin tilausaika lupauksiin on luottaminen, niin sen pitäisi olla perillä jo keskiviikkona. Joka tapauksessa loppuviikosta saattaisin päästä sitä jo asentelemaan paikoilleen, tässä kohtaa on kuitenkin pieni säävaraus sillä lämmintä tallia ei ole käytettävissä.

      Tilasimpa samalla kertaa myös kahvat etuoviin. Alkaa ainakin tuo kuskinpuolen kahva olla jo sen tuntoinen, että se jää kohta käteen. Se on kerran aiemmin kuulemma jo hajonnut ja sitä on korjattu siellä samassa paikassa missä jarruvikaa etsittiin 5000 markan arvosta löytämättä mitään. En tiedä miten tuota kahvaa on korjattu, mutten hämmästyisi vaikka sieltä löytyisi rautalanka virityksiä.

      No minä kertoilen sitten remontin tuloksista kunhan saan sen alulle. Toivotaan nyt että vika korjautuu tuolla pääsylinterin vaihdolla, jos ei niin sitten yritetään jotain muuta. Eiköhän se siitä.

      Comment


        #33
        Tänään tuli postissa uusi pääjarrusylinteri (kuva alla). Päällisin puolin se näyttäisi samalta mikä autossa on paikoillaankin, en tosin tuossa ilta hämärässä päässyt sitten sen parempaa vertailua tekemään.


        Huomenna on tarkoitus ottaa ja vaihtaa pääjarrusylinteri. Toivottavasti ei kovin kylmä ilma ole, sillä taivasalla joutuu tuonkin remontin tekemään. Onko tuon jarrunestesäiliön tyhjentämiseen olemassa mitään kätevää konstia? Säiliö on kuitenkin tyhjennettävä ennen irrotusta. Itselle tulee lähinnä mieleen limsapullo johon alipaineella imaistaan nuo vanhat jarrunesteet.

        Olisi myös kiva kuulla paljonko tuohon remonttiin menee jarrunestettä? Kävin jo litran ostamassa DOT 4:sta, vanhoja nesteitä ei tietenkään kannata enää takaisin järjestelmään laittaa. Haynesin kirjasta koetin etsiä jarrusäiliön tilavuutta, mutta eihän sitä sieltä tietenkään löytynyt.

        Comment


        • #34
          Litrassa on jo varmasti riittävästi nestettä. Minä vaan nappasin sen säiliön siitä päältä ja sormilla putket tukkoon siiron ajaksi ja säiliö vatiin valumaan. (sitten käsienpesulle)

          Comment


            #35
            Iso lääkeruisku on oiva vekotin tuollaisiin säiliötyhjennyksiin.

            Comment


              #36
              Minä vaan nappasin sen säiliön siitä päältä ja sormilla putket tukkoon siiron ajaksi ja säiliö vatiin valumaan.
              Tuli tässä vielä ennen remontin aloitusta mieleeni, että lähteekö tuo säiliö irti ihan vain repäisemällä vai onko siinä jokin nerokas kiinnitys systeemi?

              Comment


                #37
                Säiliö lähtee sylinteristä irti ihan vetämällä tai oikeastaan se kannattaa varovasti nitkutella irti, ettei mene rikki.

                Comment


                  #38
                  No, niin nyt on sitten uusi pääjarrusylinteri paikoillaan. Vanhan irrotus sujui melko pienen ongelmin. Ainoa mikä aiheutti harmaita hiuksia olivat jarruputkien mutterit jotka olivat luvattoman tiukassa. Lämmittämällä ne olisi varmasti saanut parhaiten/siisteimmin auki, mutta minkäänlaisia kaasuvehkeitä ei ollut juuri nyt käytettävissä. Putkipihdeillä ne sitten lopulta aukesivat ja loppuseltaan varsin siististi - olosuhteisiin ja työkaluihin nähden.

                  Tulin nyt pyörähtämään kahvilla ja suunnittelemaan tuota jarrujen ilmausta. Tällä hetkellä tilanne on se, että jarrunestesäiliö on täynnä jarrunestettä, mutta jarru ei silti "ota" ollenkaan, vaan poljin painuu lähes vapaasti pohjaan. Itse tulkitsin tämän siten että järjestelmässä on ilmaa ja reilusti. Miten tuo ilmaus nyt tulis suorittaa jotta se tulee tehtyä mahdollisimman tehokkaasti ja hyvin? Jokainen pyörä on ilmeisesti käytettävä irti ja kaiveltava ilmausruuvit? Pääjarrusylinterissä ei ilmausruuvia ollut. Onko noita ilmausruuveja missään muualla kuin jarrusatuloissa/sylintereissä? Onko pyörien ilmaus järjestyksellä mitään väliä?

                  Comment


                  • #39
                    Meinasin sanoa, että ensimmäisenä ilmataan kytkin, mutta en sanokaan ;) Jarrut järjestyksessä oikea taka - vasen taka - oikea etu - vasen etu.

                    Comment


                      #40
                      No, niin. Pääsylinteri on nyt vaihdettu, jarru ilmattu ja kaikki tuntuisi olevan ok. Olisin antanut palautetta tänne foorumille jo aiemmin, mutta kohtalo puuttui peliin. Kone jolla näitä kirjoittelin sai sellaisen virustartunnan että oksat pois. Piti tyhjätä koko kone.

                      Tuo auto on nyt kuitenkin ollut jo vajaan viikonpäivät ajossa tuon sylinterin vaihdon jälkeen ja kaikki tuntuisi pelaavan ok. Vika siis kaikesta päätellen oli tuossa pääjarrusylinterissä. Kertaakaan tuon remontin jälkeen jarrut eivät ole edes yrittäneet leikata kiinni. Joten kiitos neuvoista ja avusta. Minun kohdallani tämä foorumi osoitti ylivertaisuutensa. Jos olisin pelkän Haynesin kirjan ja omien arvailujeni varassa ruvennut tuota remonttia tekemään, olisi se todennäköisesti ollut huomattavasti kivisempitie.

                      Tuohon jarrujen ilmaukseen keksin pienen niksin tai oikeastaan tämä liittyy noiden ruostuneiden ilmausruuvien irroitukseen. Minun tapauksessahan nuo takajarrurumpujen ilmausruuvit olivat aivan umpiruosteessa. Millään avaimella niihin ei päässyt käsiksi. Kun oli oikean takajarrun ilmausruuvin jo muljannut muodottomaksi ja kaikki toivo oli koko hommasta kadonnut keksin naputtaa vasaralla ilmausruuvia kevyesti kohtisuoraan ylhäältä päin. Ja yllätyksekseni tämän pikku naputtelun jälkeen ilmausruuvi aukeni pihdeillä (toki tähän oli crc:kin jo ruiskuteltu). Käytin kuitenkin samaa kikkaa muitten jarrujen kohdalla ja ne aukenivat huomattavasti kivuttomammin.

                      Vielä pari asiaa/toteamusta itse remontista. Tuossa remontin aikana huomasin, että toinen tehostesylinterille menevä johto on irti. Tämän huomion tein siis irrottaessani pääjarrusylinteriä. Ensin ajattelin että olen varmaankin itse epähuomiossa johdon nykäissyt irti, joten en kiinnittänyt asiaan sen enempää huomiota vaan liitin johdon paikoilleen. Kun sitten sain remontin siihen vaiheeseen että oli koeajon aika alkoivat harmit. Jarrut oli tässävaiheessa ilmattu, jarrunestesäiliö täytetty ja kaikki piti olla ok. En ehtinyt autoa edes tielle peruuttaa kun kojelautaan syttyi valo ja kuului piippaava varoitusääni.

                      Käyttöohjekirjasta kaivoin tämän varoitusvalon selityksen. Selityksiä oli kolme ensimmäinen syy varoitukseen oli liian vähäinen jarrunesteen määrä säiliössä, toinen vika mahdollinen syy oli jarruvika ja kolmas mahdollinen syy oli tehostesylinterin liian alhainen työpaine. Tässä vaiheessa mieleeni välähti se johto jonka oli aiemmin kytkenyt takaisin paikoilleen, kun luulin sen vahingossa huitaisseeni irti.

                      Rupesin miettimään asiaa tarkemmin ja totesin että mitä suuremmalla todennäköisyydellä tuo johto oli irti jo alunperin, ennen kuin aloitin koko remonttia. Tästä vetäisin sen johtopäätöksen, että tämä edellinen jarrukorjaaja oli tuon johdon ilmeisesti tahallaan jättänyt irti kun oli ko. varoitusvalon saanut syttymään kojelaudassa eikä muuta järkevää korjauskeinoa ollut keksinyt. Tästä ratkaisusta huokuu ns. "paskapatentti". Eli auto oli pitänyt vain saada mahdollisimman äkkiä ulos ja asiakkaalta rahat pois.

                      No joka tapauksessa "korjasin" itse tuon saman vian irroittamalla anturin johdon pääjarrusylinteriltä. Puolustuksekseni sanottakoon, että kello oli jo lähempänä puoltayötä ja pakkanen alkoi kiristyä - ei enää jaksanut ruveta purkamaan ja vaihtamaan tehostesylinteriä. Ajattelin kesäaikaan purkaa tuon vanhan tehostesylinterin pois ja vaihtaa tilalle alkuperäisen.

                      Tänään perjantaina kävin sitten näyttämässä Audia katsastuskonttorilla. Jarrut olivat muutoin ok, mutta oikean puolen etujarru oli kuulemma vuotanut hieman jarrunestettä. Liekö syynä sitten löysälle jäänyt ilmausruuvi vai palaneet tiivisteet. Täysin ohi tämä jarruremontti ei siis vielä ole. Suurempi murheenkryyni oli kuitenkin tuo automaattivaihteisto, mutta sen onkin sitten kokonaan toinen tarina, joka löytyy kokonaisuudessaan täältä:

                      http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...?p=41477#41477

                      Comment


                        #41
                        Etujarrusatulan tiivistesarjoista olisin tässä vielä kaivannut hieman tietoa. Kuten tuossa ylempänä totesin, jarruissa oli havaittavissa pieni vuoto. Vuoto on oikeassa etujarrusylinterissä. Tuolta Motonetin sivuilta katselin jarrusatulan tiivistekumisarjoja tarkoituksenani tilata sellainen. Yllättäin näitä kumisarjoja näyttäisi olevan kahdelta eri valmistajalta.

                        100 9.82--90 Eteen Ø54 jos Girling (ei Turbo). . . . . . . 23-6007 9.08e
                        100 8.82--90 Eteen Ø54 jos ATE (ei Turbo). . . . . . . . . 23-6005 7.40e

                        Mistä minä nyt tiedän kumpaa tiivistesarjaa tuohon omaan autooni tilaan? Tietysti voisin tilata molemmat, mutta turha heittää rahaa kaivoon - varsinkaan kun sitä ei liikoja ole. Autohan oli tuo Audi Avant 100 CD-2000-automatic vm.-86

                        Comment


                          #42
                          Valmistaja selvinnee varmimmin katsomalla satuloista, mitä valumuotissa on lukenut.

                          Comment


                            #43
                            Helpoiten ko. valmistajat erottaa liukupulteista. Girlingissä näkyy pultin pää ja ankkurin ja satulan välissä on haitarikumi. ATE:ssa ei näy pulttia vaan se on kokonaan koteloitu mustaan kumituttiin, jossa korkki päässä.

                            Comment


                              #44
                              Onko näiden molempien valmistajien satuloita käytetty sekaisin, vuosimallista riippumatta? Vai onko joissain tietyssä vuosimallissa aina jompaa kumpaa?

                              Taidan tilata molemmat. Ei ole oikein mielekästä tuossa parkkipaikalla ruveta tuota asiaa selvittämään. Varsinkaan kun ei ole kunnon työkaluja käytössä.

                              Tuota jarrujen ilmausta tehtäessä tuli muuten Audi kaksi kertaa tunkilta alas. Onneksi ei ollut kummallakaan kerralla onneksi ihmistä alla. Kyseessä oli Audin oma (yksijalkainen) tunkki ja liukas, epätasainen piha.

                              Comment


                                #45
                                Jos arpomaan lähdetään, niin mun veikkaus on, että autossasi on ATE:n etusatulat. Sellaiset olen nähnyt parissakin tuon ikäluokan 44:sessa. Mutta voi ne olla Girlingitkin.

                                Comment


                                  #46
                                  Korjaussarjat jarruihin saapuivat eilen postissa. Tänään pääsin jarruja vihdoin purkamaan. Valitettavasti homma tyssäsi alkuunsa sillä en saanut jarrusatuloita irti, en sitten millään. En siis päässyt käsiksi jarrumäntään, jotta olisin sinne uudet tiivisteet voinut paikoilleen nakata.

                                  Kun silmäilin noita satuloita, tulin siihen tulokseen että niiden purkamiseen/irroittamiseen tarvitaan ilmeisesti kuusiokoloavainta. Onko tuolla avaimella jokin omakoko (kenties tuumakoko), sillä en tähän hätään mistään löytänyt sopivan kokoista kuusiokoloavainta. Homma ei etene ennenkuin jostain sopivan avaimen löydän. Jos joku tietää millä vehkeellä nuo jarrut puretaan, niin olisin enemmän kuin kiitollinen tiedoista ja neuvoista.

                                  Comment


                                    #47
                                    Hyvä 6mm kuusiokolo, kai.

                                    Comment


                                    • #48
                                      En oo varma mut oisko jotain 7mm , ota 8mm avain ja hio laikalla pienemmäksi.(jos oli näin?)

                                      Comment


                                        #49
                                        ATE:n liukutapeissa on 7mm kolot ja jos ankkuri on tolpassa kiinni kuusiokoloin, on ne muistaakseni 8mm. Joka tapauksessa "standardit" eikä erikoinen koko kuten tuo 7.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Männän ja tiivisteen voi vaihtaa liukutappeja irrottamatta. Ota koko satula irti, palat sisätä pois niin pääset käsiksi sisuksiin. Saattaa olla satulan pultit melko kovasti kiinni mutta pitempi vääntövarsi auttaa.

                                          Comment


                                            #51
                                            Saattaa olla satulan pultit melko kovasti kiinni mutta pitempi vääntövarsi auttaa.
                                            Jeps, minä yritinkin avata satulanpultteja, mutten saanut niitä kertakaikkiaan auki - en tosin koettanut edes pidemmällä varrella. Jos tuo satulanpulttien irrotus on helpompi tapa vaihtaa tiivisteet, niin koetan tietysti vielä sitä, käyttäen kuitenkin isompia työkaluja.

                                            Comment


                                              #52
                                              Nyt on jarrut sitten vihdoinkin saatu korjattua viimeistä piirtoa myöten sellaiseen kuntoon että katsastusaseman kiltti setäkin ne hyväksyy - toivottavasti. Tiivisteet vaihdoin siten että irrotin koko jarrusatulan, aivan kuten Ceecee tuossa neuvoi. Satulan pultit olivat tiukassa, mutta sopivalla hylsyllä, räikällä,jatkovarrella ja crc:llä homma hoitui suhteellisen kivuttomasti.

                                              Ongelmia oli jonkin verran tuossa männän saamisessa takaisin paikoilleen. Aluksi mäntä ei kertakaikkiaan suostunut menemään paikoilleen, syytä tähän en löytänyt. Olisiko mennyt jotenkin kieroon tai sitten en vain osannut sitä sinne oikealla tavalla asetella. Otin männän uudelleen irti ja toisella kerralla sain männän painettua ihan nätisti paikoilleen.

                                              Kun mäntä oli paikoillaan kasasin vain jarrut ja ilmasin ne. Tämän jälkeen lähdin koeajolle ja kaikki tuntui pelaavan aivan oikein (jarrujen osalta). Ensi viikolla käyn vielä hakemassa leiman paperiin ja sitten saakin päästella vuoden ajan ennen kuin uusi katsastus on ajankohtainen.

                                              Omasta puolestani kiitän kaikkia neuvoja antaneita henkilöitä tässä vaiheessa. Neuvoista on ollut paljon apua ja niiden ansiosta on säästetty paljon turhaa työtä ja sadattelua, joten lämpimät kiitokset.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Mitäs raati sanoo, mulla ei lötkössä ilman abseja (abseista sulake atm pois) takapyörät mene lukkojarrutuksessa lukkoon, edes soralla..
                                                1) onko sielä joku kuormantunteva paineensäätöventtiili?
                                                2) sen tapana jumiitella?
                                                3) onko huollettavissa?

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Itselläni Audi 100 2.8 Quatro -91 jossa vasen takajarru kuumenee ja jumittaa. Asiaa tutkittuani huomasin satula männän olevan jumissa. Satulaa en jaksa ruveta purkamaan vaan ostan kokonaa uuden maksaa jonku 130e ja on vaihdettu 10min.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Jaksa? Justihi joo. Parinkympin kumisarjalla sais kuntoon mut sun päätöshän tuo on.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Sen mitä itse noiden c4 korin takajarrujen kanssa on joutunut tekemään olen tullut samaan johtopäätökseen Aleksin kanssa. Mielipahan välttämisellä on hintansa, mielummin maksan sen, kun kiroan atomeina olevan satulan kanssa...

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Aika monella käynyt myös se perinteinen. Ensin huolletaan pari iltaa vanhoja satuloita ja sen jälkeen tilataan uudet satulat...

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Ja ainakin minun nielestä 130e jarrusatulasta ei nyt ole mikään ylitsepääsemätön hinta. Motonetistä saattaa saada vielä edullisemmin, mutta maku asia. Itse päädyin siihen tänään että uusin samalla kertaa nyt molemmat satulat ku toinenkin tuntuu takertelevan huomasin kun vaihdoin uudet käsijarru vaijerit ja samalla ilmaa molemmat.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Paras ratkaisu on laittaa rasvanipat uuteen satulaan ja rasvata pölysuojan tausta kunnolla. Seuraavaksi paras ratkaisu on tehdä nuo edellä mainitut vanhaan satulaan. Uusi satula suoraan kiinni on loppupeleissä aika lyhytaikainen ilo.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              poistaa takasatulat kokonaan..=))))

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X