Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Juuri ennen lomamatkaa, lötkö kadottaa hydrauliikkanesteitä, ärr!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Juuri ennen lomamatkaa, lötkö kadottaa hydrauliikkanesteitä, ärr!

    Tänä aamuna töihin lähtiessä huomasin jarrujen varoitusvalon välkehtivän ja ajattelin että kosteus vain tekee tepposia. Vaan eikö mitä, hydrauliikkanesteet alle minimin. Tasan kaksi kuukautta sitten vaihdettiin pumppu joka laski ihan reilusti alleen ja sen jälkeen ei kuukauteen ole hävinnyt pisaraakaan kun seurasin kulutusta. Kunnes nyt sitten. Autosta on laitettu vuosi sitten jarrujen putket ja letkut uusiksi enkä usko että sieltä mistään vuotaisi. Konehuoneessa ei näy selvästi mitään vuotokohtaa missään eikä pumppu ole päältä märkä. Onko jotain yleisiä vuotopaikkoja piilossa mistä voisi katsoa? Viikko aikaa selvittää ongelma ennen 2000km ajoa...

    #2
    Laita lisää vaan. Aika usein vuotaa "huomaamattomasti" myös niistä pumpun isoista ristipääruuveista. On sen verran kuumassa paikassa, että melkeinpä haihtuu pois.
    Olis tietty hyvä tietää onko se vajunut hiljakseen vai ihan yhtäkkiä.
    Shellin Donax TA toimii aika hyvin tuossa, jos joku paikka vuotaa paljon ja on silti pakko päästä liikkumaan.

    Comment


    • #3
      Tässä nyt koitan kovin muistella niin kahden kuukauden aikana on siis laskenut reilusta maksimista alle minimin. Ja en tosiaan oo märkiä paikkoja löytänyt. Vois kuivan asfaltin päällä koittaa jarrua piestä ja katsella että ruikkiiko jonnekin... Katoaa sitten vissiin niin vähän että voipi olla ihan haihtumistakin, toivottavasti.

      EDIT: niin mitä tavaraa tuonne hydraulisysteemiin EI saanut laittaa? vai kannattaako hankkia ihan ehtaa VAG:in hydraulilitkua samantien? vihreää sen ainakin piti olla.
      Viimeksi muokannut dj_pirtu; 9.7.2007, 14:08.

      Comment


        #4
        Hydrauliikkanesteet eivät vuoda juurikaan jarrupolkimen liikkeen mukaan. Jarruputkissakaan ei mene hydraulinestettä vaan jarrunestettä, joka on aivan eri juttu eivätkä liity toisiinsa.

        Vuodon voi kädellä tunnustella seuraavista paikoista: pumpun alta, hammastangosta (ohjausvaihteen alta ja kumihaitaria puristelemalla), jarrupolkimen juuresta sisätiloissa.

        Jos ei hammastankoon ole koskaan kajottu, vuotaa 100% varmuudella.

        Shell Donaxi TA pysyy paremmin vuotavassa järjestelmässä sisällä, mutta se syö sitten kaikki loputkin tiivisteet koko järjestelmästä ja on pakkasella käynnistettäessä todella jäykkää. Kun ei oikealla tehostinöljyllä enää pärjää, voi Donaxilla vetkutella korjausta kuitenkin vielä parikin vuotta. Ainoa oikea öljy, jota sisään saa laittaa on VW:n G004000 (entinen VW G002000) tai Febin M6162 tai S6161. Täältä mm. lisää ja haulla kasapäin vielä samaa jorinaa. Muut öljyt teurastavat tiivisteet, mutta tuota Donaxia voi siis käyttää viimeisenä vitkuttelukeinona.

        Kahdessa kuukaudessa max-rajasta min-rajalle ei nyt ole lötkö-asteikolla vielä vuotava järjestelmä eikä mikään :) Eli kyllä sillä lomareissut tekee ihan oikeastikin vielä. Litran pullo Febin M6162:ta vain mukaan.
        Viimeksi muokannut jasso; 9.7.2007, 18:46.

        Comment


        • #5
          Heh, loistavaa jos on "normaalia" nesteen katoamista. Tosiaan kaks kuukautta sitten vaihdettiin pumppu JA hammastangonhaitari. Käyn huomenna hakemassa pari törppöä tätä:

          http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=59-0002

          ja homma toimii. :D

          OT: olipa hikinen päivä tänään, asensin XBOXIN ja 15" TFT:n autoon, lomamatkalle tekemistä... :)

          Comment


          • #6
            Hydraulinesteen säiliön alapäästä lähtevä letku näytti olevan aika märkä... Lisäsin FEBin S6161:stä ja pitää nyt sitten seurata että vuotaako se tosiaan jostain.

            ps. http://www.nbl.fi/~nbl2192/boxi.mp4

            Comment


              #7
              Jep. DONAX TA on tosiaan hätävara öljyä. Tosin ajelin niillä itse kahdellakin kulkineella vuosikausia (yli 5 vuotta), joten ei se nyt ihan hirveää ainetta ole. Käsittääkseni TA:ssa on kuitenkin suurin piirtein sopiva koostumus, siis ei-tasan-epäsopiva.

              Noita vihreitäkin kyllä saa nykyään aika hyvin, eikä hinta ole enää kovin paha, saa varmaan 10eur /litra

              Comment


                #8
                Juu. Ei Donax mitään muuta riko, kuin ne tiivisteet, jotka Donaxia tarvittaessa tosin ovat jo muutenkin vaihtokunnossa.

                Comment

                Working...
                X