Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5: Hammastanko hajosi?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B5: Hammastanko hajosi?

    Aamulla duunimatkalla alkoi ohjaus takertelemaan ja pumppu pitämään meteliä. Uutta nestettä kehiin huoltoasemalta mutta ei ne pysy sisällä alkuunkaan: Molemmilta puolilta raidetangon sisemmistä kumeista vuotaa nesteet pihalle.

    Molemmilla puolilla on myös klappia mikä tulee sisemmästä nivelestä tai jostain, voiko tämä aiheuttaa vuotoa?

    Uusi hammastanko ainoa toivo? n.500e varaosaliikkeestä..

    Miten molemmilta puolilta voi hajota saman 10km aikana? Öljyä ruiskuaa suojakumin välistä ku rattia kääntää.

    Edit: jos joku löytää jostain halvemmalla kun toi 500 tai puretun tälläsen voisi ilmoittaa.
    Viimeksi muokannut juhop; 5.7.2007, 18:26.

    #2
    Siis sulla vuotaa ohjausvaihde, ei hammastanko?

    Voisiko pumppu temppuilla, niin että ylipainetta pukkaa. En tiedä kyllä.
    Ihme, jos molemmat puolet ruvennu vuotaan samaan aikaan.

    Tuo pumpun metelöinti loppuu kun laitat nestettä tarpeeksi vai jatkaa silti?

    Comment


      #3
      Muistutukseksi, että näihin peleihin saa käyttää vain G004000 (ent. G002000) tai vastaavaa nestettä (Febi S6161, M6162). Reilusti vuotavassa järjestelmässä tosin jokin muu öljy pysyy hätäapuna hieman paremmin.

      Muut kuin mainitut öljyt syövät tiivisteet.

      Comment


      • #4
        Alkuperäset öljyt siellä oli. Ehjä käytetty Valkolta 300e, onkohan iso homma vaihtaa? Talli löytyy. Oisko jassolla ketään vinkkiä kuka vaihtas ku samoilla nurkilla asutaan?

        Comment


          #5
          2.8 V-6:een (A4) tuonti Audiin vaihdoin pari vuotta sitten .
          Ei mielestäni paha vaihtaa ,mutta tilaa ei liikaa ole.

          Joku toinen voi olla erimieltä ..

          Comment


            #6
            Eipä ole vinkkejä vaihtajiin eikä vaihtamiseen minulla.

            Comment


              #7
              Olikohan näin :
              - ratti lukkoon pyörät suorassa/lukitse ohjauspyörä keskiasentoon
              - raidetangon päät irti raidetangoista
              - hydrauliikkaletkujen banjoliittimet irti ( ehkä veemäisessä paikassa)
              - ohjausakselin "klemmari" irti hammastangosta
              - akku irti ja pystyasennossa olevat pultit irti vesikourusta
              - vedä ohjausvaihde pois vasemmalle ahtaasta välistä
              Tässä yleisohjeet. Älä riko airbagin kellojousta.
              Asentaessasi uutta ohj.vaihdetta se on luultavasti keskiasennossa,mut varmista vielä .
              On tuosta pari vuotta aikaa ,joten joku korjatkoon jos niikseen näkee .
              Ei paha vaihtaa :)
              Niin ja uudet öljyt ja Fortè-käsittely samalla järjestelmään .

              Comment


                #8
                http://www.audiclub.fi/forum/showthread.php?t=41490

                Comment


                • #9
                  Käykö kaikki -95 - -99 a4:sten hammastangot tähän siis kaikista moottoreista keskenään vai onko esin nelivetosissa omat?

                  Comment


                  • #10
                    Joo oottelin sit 3 viikkoa ihan turhaan korjaamolle viemistä:

                    Paikallisen autokorjaamon kanssa sovittiin korjauspäiväksi 25. tätä kuuta ja eilen sitten soitettiin että ei ehdi/osaa vaihtaa hammastankoa. Kuulemma isompi homma mitä ensin ajatteli ja että koko viikon työt menisi aikataulujen puolesta sekaisin. No ei muutakun kohta hakemaan auto pois ja alan itse vaihtamaan sitä tankoa. Ihan sama vaikka menisi korjaamisee vaikka 3 viikkoa, sen joutuisi kuitenkin odotella uutta korjausaikaa.

                    Aika hyvä palvelu kyseisessä liikkeessä!!

                    Comment


                    • #11
                      Joo.Kuulostaa oikein "hienolta" paikalta.Tuo jos joku on "asiakaspalvelua".:(

                      Comment


                        #12
                        Samaa soopaa mullekkin tarjottiin A8:n ohjausvaihteen vaihdosta.
                        Liian vaikee, joutuu purkaan puoli autoa, ei ole työkaluja.

                        Eli menisi huolloilta liikaa "öljynvaihto ja saranoidenrasvaus"-aikaa hukkaan.

                        Vaihdoin sitten itse tuon yksin. Ei ne niin vaikeita oikeasti ole, mutta ei ihan helpoimpiakaan hommmia. Ahtaat paikat vaatii kunnon työkalut.

                        Comment


                        • #13
                          Ahtaat on paikat mutta mäkin alotin äsken purkamaa. Pyörät pois, akku,kotelo ja alusta pois, ohjausakselin "klemmari" pois sisäkautta. Seuraavaks sitte yläkautta niitä kiinnityspultteja irti ja sit ihmetellää taas et mitäs tehää.

                          Miten noi raidetangon päät on noin kovaa kii? Pitääkö ensin ruuvata kierteiltä pois vai voiko sen irrottaa vaa siitä nivelestä? Siin nivelessä on sellanen tappi mikä jumittaa puolessa matkassa ihan 100%.


                          Miten ohjausakselin läpiviennin kumi lähtee irti? tuleeko se hammastangon mukana ulkokautta vai lähteekö se jotenkin muuten? nivel on irti hammastangosta jo.

                          Kuva läpiviennistä:

                          Viimeksi muokannut juhop; 26.7.2007, 11:57.

                          Comment


                            #14
                            Se on huonossa asennossa jos puoleen väliin jumittaa. Ensin kiinnitys mutteri pois ja sitten tappi pois kolosta.

                            Comment


                            • #15
                              Noni nyt ois ne 2 letkuakin irti, olipa vittumaisen ahdas paikka! sit raidetangot irti? sen jälkee sisälokasuoja ja hammastangon pultit ja sit vaa pois kuskin lokasuojan sisältä??

                              Comment


                                #16
                                Minä en saanu passatista (Samat systeemit kuin A4:ssa) raidetankojen päitä irti lekalla, lämmittämällä olis varmaan saanu. Olivat kyllä tosi kovassa.

                                Lekalla saa sen pään helposti siihen kuntoon, ettei mutteria enään tartte yrittää kiinni.

                                Vein sitten huoltoon jossa vaihtovat sen 20e:llä.

                                Comment


                                • #17
                                  Mistähän sellasen uros-torx tms hylsyn saa? onko se joku erikoistyökalu kun näyttää niin paljon kulmia olevan?

                                  Comment


                                    #18
                                    Vai olisko XZN nimeltään, noh paljon enemmän torxiin verrattuna nystyröitä. Niitä saa esim Biltemasta n. 10e satsi.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Noni ohjauvaihde vaihdettu, uudet öljyt sisällä ja kulmat säädetty.

                                      Kiitokset kaikille auttaneille!!!

                                      Comment


                                      • #20
                                        juhop

                                        Olis itsellä sama askare edessä tällä viikolla kun uusi tankokin tuli. Itsellä on kyllä aika kattavat ohjeet paperilla mutta mitä kannattaa ottaa huomioon kun vaihtaa tangon? Otitko polkimet irti? Ilmeisesti uuden tangon keskitys kannattaa tarkistaa. Pitääkö ohjausakseli tukea kiinni jollain tapaa kun sen irrottaa tangosta pois? Muuta nyt ei tähän hätään tulee mieleen.

                                        Muutkin asiasta jotain tietävät voi vastata.
                                        Viimeksi muokannut Kime; 23.7.2008, 05:52. Perustelu: Lisäys

                                        Comment


                                        • #21
                                          Purku alotettu mut törmäsin seuraavaan ongelmaan eli otin raidetangon päät pois ja vasta sitten laitoin rattilukon päälle mutta ratti jää todella vinoon, on muutenkin pyörän kulmissa heittoa mutta ei noin paljoa. Eli vieläkö se laitattaa raidetangon päät takas paikalleen ja sit rattilukko päälle? Muutakin infoa voi laittaa ken asiasta jotain tietää.

                                          Comment


                                          • #22
                                            En nyt ihan tarkalleen tiedä, että mitä haluat tietää. Mutta jos sitä hammastangon keskitystä mietit, niin se onnistuu Bentleyn(kannattaa ostaa..wink..wink..)ohjeiden mukaan parhaiten irrallaan.
                                            Eli hammastangon etupuolelta kuskin puolelta löytyy pultti joka kierretään pois reiästään(ehkä m8 tai m10, selviää kun irrotat). Sitten kun irrottaa haitarikumin niin sen sisältä löytyvästä hammastangosta löytyy kolo, joka liikutetaan pultin reiän kohdalle. Sitten reikään vaan kierretään joko Vagin spesiaalityökalu 1907 tai kärjestään teroitettu pultti joka lukitsee hammastangon paikalleen. Voilaa...vai miten se oli..

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kyllä keskityshomman tiedän miten se tehdään mutta kun entistä tankoa otetaan irti ni ohjeiden mukaan ratti täytyy laittaa rattilukkoon. Ja normaalisti kun ratti laitetaan lukkoon esim. parkkiksella niin se jää lähes suoraan mutta tässä tapauksessa ratti jäi aika paljon vinoon kun sen lukitsin vaikka silmämääräisesti katsoen vanhan hammastankon keskitys onkin kohdallaan. Kaippa se siitä normalisoituu kun laittaa uuden tangon paikalleen.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Homma bueno mun puolesta. Turhaa hätäilyä.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Palaten aiheeseen. Unohtui silloin vaihtaa banjopulttien kupariprikat ja nyt vuotaa sieltä. Samalla ajattelin ainakin toisen(pienemmän pultin) vaihtaa joten onko niissä jotain erikoista etteikö niitä tavan hydrauliikkaliikkeistä sais? Jos jollain ois tietoa pulttien koosta. Toinen on ainakin 19 mm ja toinen 21 mm mutta kierteistä yms. ei ole tietoa.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Pultit on luultavasti eri kierteillä kuin mitä hydraulikaupasta saa. Ainakin turboissa on niin, tuli kerran kyseltyä. Ei niitä banjopultteja tarvitse vaihtaa jos eivät ole rikki, tiivisteet riittää.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Eihän niissä mitään vikaa ole, hieman vaan kulmat pyöristynyt. Eli tiivisteiden ostoon vain.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Eli a4 b5 nyt vaihdettu hammastanko,ja ohjaus on toisellapuolelle kääntäessä löysä(oikealle) onko jäänyt ilmaan? tanko ei vuoda mistään.. ja mitä tossa vaihdossa pitää ottaa huomioon?

                                                        Ja yleensäkin voiko sieltä ns:hajota mitään muuta kun stefat,että alkaa vaan vuotamaan? ja auto on 1.8t -96

                                                        Kiittää ja kumartaa vinkeistä:)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Onko tyypillistä että ohjausvaihde vioittuu niin että se ei vuoda tms. mutta tuntuu selvästi väljää ohjauksessa? Raidetangot ja kaikki muut nivelet on uusia joten en keksi muuta kuin tuon ohjausvaihteen ja rattiakselin. Rattiakselissa tuntuisi olevan ihan vähän väljää, mutta ei kuitenkaan niin paljoa että se yksin selittäisi ongelmaa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Varmaan joudut kohtapuoliin uutta tankoa laittamaan. Mullakin oli aluksi väljää ja kesti aikansa kunnes öljyt tuli pihalle.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X