Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 jarruvalo vilkkuu ja abs valo palaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 jarruvalo vilkkuu ja abs valo palaa

    Moro!

    Eli otskon mukainen ongelma -95 vuoden vajaaveto audi a4:ssä.
    Mikähän mahtaa olla vikana? Jokin aika sitten valot tekivät samaa mutta kun sammutti auton ja käynnisti uudestaa niin valot eivät enää vilkkuneet tai palaneet. Valot syttyivät välillä uudestaa, mutta sammuttamalla auto ja käynnistämällä uudestaa eivät taas palaneet. Meni jonkin aikaa kun valot eivät palaneet ollenkaan, mutta nyt taas ongelma palasi ja valot eivät tälläkertaa saamu ollenkaan vaan palavat jatkuvasti. Eli huutomerkkivalo vilkkuu ja absvalo palaa jatkuvasti. Auto katsastettiin vähän aikaa sitten ja pääsi läpi ilman ongelmia. Huom. silloin valot eivät palaneet

  • #2
    Vikakoodien luku paljastaisi varmasti jotain.
    Saattais olla tunnistinvika, ABS-valon palaminen viittaa yleensä siihen, joskin huutomerkki tietääkseni sitten taas ei.

    Comment


      #3
      ABS-puolen ongelmia on käsitelty ko. korimalliinkin liittyen runsaasti. Monesti viat liittyvät anturien säätöön, ovat liian kaukana hammaskehästä.

      Lähtisin liikkeelle tarkistamalla säädöt kaikista pyörimisnopeusantureista periaatteella kiinni hammaskehään->irti sen verran etteivät hankaa. Samalla voi tarkastaa anturien johdot silmämääräisesti.

      Seuraavaksi mittaisin anturien johdot boksin kyljessä olevalta liittimeltä, ohjeet tähän löytyvät mm. Autodatasta. Mikäli eivät valot ole vieläkään sammuneet, vikana on boksin sisältä katkenneet johtimet. Tästä löytyy myös haulla keskusteluja, korjaajia ei taida vieläkään Suomesta löytyä...?

      Edit: Aki ehti ensin. Tosiaan, vikakoodien luvulla voi päästä jäljille, samoin kuin pyörimisnopeuksien vaihtelujen eri pyörien kesken seuraamisella VAG-COMilla.

      Comment


      • #4
        Mistä anturit pääsee parhaiten säätämään

        Comment


        • #5
          Testerillä tosiaan paljastuu jos ongelma on viallinen anturi tai anturin johto, väärin hammaskehälle säädetty anturi ei kai näy testerillä vikakoodina.

          Jos testeri valittaa ettei saa ohjainlaitteeseen yhteyttä, on koko ohjainlaite todennäköisimmin korjattava/vaihdettava.

          Audicenteriltä et saa muuta kuin arvauksen, että [kallis] ohjainlaite on uusittava, tietenkin asiakkaan laskuun. Ja katsotaan sitten josko se vika sillä korjaantuisi. :)

          Comment


          • #6
            Kyllä se väärässä syvyydessä oleva anturi näkyy vikakoodina. Eli silloin ohjainyksikkö ei saa signaalia. Jos se on taas kiinni siinä niin jossain vaiheessa anturi kuluu puhki.

            Anturi säädetään ihan vain painamalla se oikealle syvyydelle, mahdollisimman lähelle pulssikehää mutta ei kiinni.

            Comment


            • #7
              Mites sen anturin saa liikkeelle? Kokeilin Golffista saada apparin puoleista säädettyä, kun valittaa abs-sensorista, muttei hievahtanukkaa.

              Comment


                #8
                Pyörä irti, anturit on edessä navan etupuolella. Irrotussprayta suojakumin alle, ja varovasti naputtelemalla esim. pienellä kumivasaralla sisäänpäin. Ulospäin tuli ainakin minulla kun varovasti väänti sopivalla työkalulla sieltä kaulalta. Ymmärrät kun otat pyörän irti ja katsot. Takana samalla tavalla, paitsi että anturit sijaitsevat navan takapuolella (muistaakseni).

                Sen tuntee ja kuulee selvästi, kun anturi on hammaskehässä kiinni. Sitten aavistus takaisin päin, pyörästä pyörittäen kunnes ei kuulu enää kahinaa.

                Comment


                • #9
                  Niin siinä anturin yhteydessä oleva kuusiokolo ei pidä siitä varsinaisesti kiinni vai? Kokeilin koputella sitä muttei hievahtanukkaa. Väliä kehän ja anturin välissä on sellanen mattopuukon terän paksuus, jos aavistus ylikin.

                  Ei varmaan koskaan ole koskettu ennen noihin, joten voi olla kovassa?

                  Comment


                  • #10
                    Itselläni profiilinautossa rupesi kyseiset valot vilkkumaan ekojen pakkasten aikaan. En tarkistellut antureita tai muuta, vaan suoraan otin ABS-yksikön irti ja pistin kaverin mobiilifirmaan ja siellä kaveri kolvasi mikroskooppi-kolvilla yhen juotoksen uudestaan kiinni ja toiminut siitä lähtiin moitteetta.

                    Koko lystistä maksoin vapaaehtoisesti 50e, ku marmoritiski pyysi 800e yksiköstä. ;)

                    Comment


                      #11
                      Petri: Golfissa on nuo anturit erilaiset, en tiedä onko säädettävissä. Uudemmissa nuo anturit on kiinni ainoastaan ahtaalla sovituksella napaan, ei mitään lukitusruuveja.

                      Comment


                      • #12
                        Ei varmaan koskaan ole koskettu ennen noihin, joten voi olla kovassa?
                        Niin ne sannoo, voi mennä vissiin rikkikin kun sitä voimakeinoin sieltä yrittää.
                        Mulla kutosessa pääsi aikanaan jousien vaihdon yhteydessä yksi anturi hieman ulos pesästään, vaikka en mielestäni edes koskenu siihen.
                        Eli se ei ainakaan ollu lujassa, eikä kaikesta päätelleen myöskään millään kuusiokolo tms. ruuvilla kiinni. En kyllä huomannu katsoakaan on siinä jokin ruuvi pitämässä paikoillaan, pökkäsin vaan takaisin kohtaan jossa se oli jäljistä päätellen ollu.

                        Comment


                        • #13
                          Eli anturit saa säädettyä ottamalla pyörän pois.

                          Comment


                          • #14
                            Jaa no niin tietysti. Pitää opiskella alfameeriä tarkemmin. Eipä uusi kallis ollut motonetissä.

                            Ja kyllä siihen pitää vähän muutakin tehdä, kuin ottaa rengas pois, jotta anturit saa kohalleen :)

                            Comment


                            • #15
                              Miten tuon anturin nyt saa säädettyä??

                              Comment


                              • #16
                                Oletko nyt jo selvittänyt, että mikä anturi antaa väärää tietoa, vai onko vika ylipäätänsä antureissa. Turha rueta säätämään, jos ei tiedä oikeaa anturia

                                Comment


                                • #17
                                  varoitus

                                  Ja kun rupeat säätämään niin vaikka siinä anturissa on kiintoavaimen paikan näköinen suora kylki niin sitä EI SAA PYÖRÄYTTÄÄ!!!
                                  Menee heti paskaksi se anturi ja herjaa vikakoodina että connection break / short to B+...

                                  Piti muuten omassa tunti takoa liukuvasaralla ennen kun irtos se anturi, että voi olla lujassa... Enkä muuten paljon sääliny sitä enää siinä vaiheessa, kun olin jo vikakoodista päätelly että se on sökö.

                                  Uus kustantaa marmorilla 155? ja tarvikkeena satkun.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kaikille janoisille tiedoksi, ettei C4-koppaseen Audiin saa osaa tarvikkeena ainakaan normi autotarvikeliikkeistä.
                                    Mikähän ihme se on, että siinä pitää olla "eksoottisesti" AEG:n (vai oliko Siemens) anturit?
                                    C5-koppaseen A6:seen taas saa tarvikkeena, samoin lähes kaikkiin saman aikakauden volkkareihin.
                                    C4:sen etupyörän anturi maksaa marmoritiskillä ~180 rahaa. Halpa on !

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mikähän on kun nuo valot eivät nyt halua sammua. Epäilykset ovat siirtyneet abs jarrujen 50A pääsulakkeeseen. Nyt ongelmana se, että missä tuo sulake sijaitsee? Onko kukaan tietoinen asiasta?
                                      P.S anturi vaihdettii uuteen joka oli sökönä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Itellä oli samanlainen ongelma valojen kanssa. Viaksi paljastui ABS-boxin sisällä oleva kylmäjuotos. Otin boxin irti ja töissä sitten korjailimme tuon kylmäjuotos ongelman. Tämän jälkeen boxi kiinni autoon ja varoitusvalot katosivat.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Luin vikakoodit kone sanoi, että abs rele on rikki. Mutta jos sulake on rikki tuosta välistä niin konehan ilmoittaa silloin luultavasti että rele on rikki??

                                          Comment


                                          • #22
                                            Eikö kukaan tosiaan tiedä missä sulake on?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Onko siellä tosiaankin noin tuima sulake kuin 50A? Voi tietty ollakin.
                                              Se voi sijaita pelkääjän jalkatilassa, panelien ja verhousten alla. Tai moottoritilassa.
                                              Myös sulaketaulussa on ABS:n sulakkeita:
                                              http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...t=A4+sulakkeet

                                              Comment


                                              • #24
                                                KUn huoltamon tietokoneella katsoo niin sieltä löytyy jostain pelkääjän puolelta 50A sulake, mutta kuvasta ei erota onko sulake moottoritilassa vaiko sisätiloissa. Otettiin sitten hansikaslokero pois ja katsottii sieltä, mutta sulaketta ei tunnu löytyvän mistään. Edes bernerin huollossa eivät tienneet missä sulake on.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kuskin jalkatilassa ratin alla relepaneelissa. Pitäis olla alhaalla oikeanpuolimmainen sulake.

                                                  Joudut ottaa ratin alta sen muovin pois jossa on huoltokirjan kokonen lokero.

                                                  Siellä on sitten 2 relettä: J105-ABS Return Flow Pump Relay ja J106-ABS Solenoid Valve Relay

                                                  Tuolle J105:lle on se 50A sulake ja J106:lle on 25A sulake.
                                                  Viimeksi muokannut amalin; 20.9.2007, 20:29.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kuskin jalkatilassa ratin alla relepaneelissa. Pitäis olla alhaalla oikeanpuolimmainen sulake.

                                                    Joudut ottaa ratin alta sen muovin pois jossa on huoltokirjan kokonen lokero.

                                                    Siellä on sitten 2 relettä: J105-ABS Return Flow Pump Relay ja J106-ABS Solenoid Valve Relay

                                                    Tuolle J105:lle on se 50A sulake ja J106:lle on 25A sulake.
                                                    Mites jos releet on siinä ecu:ssa, onko sulake silloin missä?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mites jos releet on siinä ecu:ssa, onko sulake silloin missä?
                                                      Mitkä releet ja missä ecussa ja mikä vuosimalli.

                                                      Jos puhut ABS-yksiköstä, niin siellä ei ole mitään releitä sisällä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Siis moottorinohjauksen muoviboksissa on myös sulakkeita ja taisi olla joku relekin, ainakin mulla.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Jos puhut ABS-yksiköstä, niin siellä ei ole mitään releitä sisällä.
                                                          Kylläpä on kaks relettä kannen alla niin ja tarkoitin siis abs:n yksikköä

                                                          Joo tuossa tdi:ssä on siellä moottorin ecu:n luona muutama sulake ja rele mut ne taitaa olla lämppärin hehkuja varten.

                                                          Mut nyt kyseessä tuo 1.8t -96 aeb.
                                                          Eli tuossa on nuo releet boksin sisällä pumpun kupeessa kiinni.

                                                          Pitänee varmaan purkaa muovit ratin alta pois jos sieltä jostain löytys se iso sulake.
                                                          Viimeksi muokannut Putko; 30.10.2008, 12:45.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Sulake löyty mut vikaa ei :(
                                                            Mistään ei meinää löytyy tuohon edes kytkentäkaavioo, tuossa liittemessä ei ole kun 20 pinniä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X