Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

RS2 kokemuksia erilaisista pyöränkulmista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    RS2 kokemuksia erilaisista pyöränkulmista

    Olen miettinyt semmoista ,onko kukaan RS2 omistajista koskaan kokeillu eri camberkulmilla autoaan ja jos on ,miten ajettavuus on muuttunut ?
    Varsinainen pyörän pystykallistuman säätöhän löytyy taka-akselilta ja
    edessä ovat ne pitkäreikäiset alapallot .

    Itsellä ois tarkoitus kokeilla eri kulmia .En vielä tiedä miten menee ääriasentojen säädöt "yli" ohjearvojen .

    Edellyttän tietysti ,että renkaat eivät ole ylileveät, puslat ja alusta ovat kunnossa . Vanteet originalit edelleen .

    Ja tietysti painopistevaikutukset ajettavuuteen ja alustan jäykkyys eli onko madallusarja

    Jos tietoa löytyy ,niin vinkkejä otan mieluusti vastaan .

    #2
    Sama kiinnostaa myös säästömallin kanssa
    S2 Avantti vetelee nyt aika reippaasti, kulmat pitäisi olla kondiksessa.
    Alustana Bilstein/H&R ja RS2 vakaajat.

    Tietäis mitä säätää ja miten.

    Comment


      #3
      Uskoisin että tehtaan arvoista ei voi paljoakaan camberia lisätä, koska sitten alkaa häviämään renkaista sisäreunat.

      Comment


        #4
        Joo ,en uskokaan että paljoa tehtaan ohjearvoista saa poiketakaan .
        Opeliin tein aikoinaan etutolppiin uudet yläpäitten kiinnityspisteet korin puolelle ,jolloin tolppaa pystyi säätämään ja sen sain uriin tunteettomaksi.

        Renkaat kuluivat todella tasaisesti...tosin auto oli madallettu 60 mm.
        Eli etucamber ei ollut ohjearvossa madalluksen jälkeen ,siksi em. yläpäitten muutos .

        Audia en ala pilkkomaan kyllä ! :)

        Comment


          #5
          Jos olis jokin keino, millä pystyis kohtuullisen tarkasti mittaamaan miten camber-kulma muuttuu sisään/ulosjoustossa, niin siitä saisi varmaan osviittaa muutoksiin. Camberin pitäisi kaiketikin sisäänjoustossa lisääntyä, ja ulosjoustossa vähentyä, kenties jopa mennä vähän positiivisen puolelle.
          Staattisen camberin muuttaminen on vain yksi keino, mutta varmaankin kokeilemisen arvoista sekin.

          Comment


          • #6
            Miettinyt kanssa eri kulmien kokeilua, vetelee vähän liikaa urissa tuo omakin romu. 255:set eturenkaat kyllä hieman rauhoitti 225:siin verrattuna tuota käytöstä, jotenkin asettuu uriin eri tavalla.

            Comment


              #7
              Tuohon Esan probleemaan, onko puslat varmasti kunnossa? Ne kun saavat renkaankulmat herkästi harituksen puolelle, ja tällöin vetely urissa on hurjaa.

              En lähtisi tehtaan asetuksista mihinkään. Mutta jos haluaa kääntyvyyttä maksimoida, niin camberit voisi säätää sinne tehdasasetuksen maksimin tienoille.

              Comment


                #8
                Tukivarsien puslat on uusittu, näyttäs olevan n. 20tkm ajetut.

                Ongelma on vielä että etupään joustaessa vetelee voimakkaasti, suuntaan ja toiseen.

                Comment


                  #9
                  Harituksellahan se vetely on voimakasta. Samoin orkkista pienempi vanteen ET aiheuttaa kokemukseni mukaan S2:ssa vetelyn voimistumisen. Toki riippuu renkaan leveydestä, millaisella vanteella se on, ja myös renkaan mallista. Toiset vetelevät voimakkaammin, ja ovat myöskin välittömämpiä ohjaustuntumaltaan. Löysempirunkoinen rengas taas ei vetele yhtä raisusti, eikä vastaa ohjaukseenkaan samalla tavoin kuin jäykempi.

                  Joustossahan ne kulmat muuttuvat, eikä sille oikein mitään voi.

                  Tosin kaikki on suhteellista, aina noissa S2:ssa ja RS2:ssa ratista on pidettävä kiinni uraisella tiellä, vetely paljon voimakkaampaa kuin moderneissa peleissä, vaikka kulmat ja et olisi kunnossakin.

                  Comment


                    #10
                    Jos muut tekijät pysyvät vakioina, pienemmällä ET:llä varustettu vanne aiheuttaa renkaan siirtymisen kauemmas olka-akselista, jolloin rengas aiheuttaa epätasaisuuksia kohdatessaan suuremman momentin olka-akseliin -> vetelee. Tämän vuoksi suhtaudun varauksella ET muutoksiin, vaikka raidevälin kasvattaminen periaatteessa lisää auton vakautta.

                    Joustossahan ne kulmat muuttuvat, eikä sille oikein mitään voi.
                    Tästä asiasta olen jossain määrin eri mieltä. Joustossa tottakai kulmat muuttuvat, mutta pyöräntuennan muutoksilla voidaan saada aikaan halutunlaisia kulmien muutoksia. Katuautossa tosin lailliset muutokset taitavat olla vähissä.

                    Kerran törmäsin erinomaiseen linkkiin, (kenties tälläkin foorumilla mainittu?) missä oli tutkittu mk4 golffin pyöränkulmien ja erityisesti camberin muutosta joustoissa. Muistaakseni autoon oli kokeiltu myös audi tt:n olka-akselia, jolla saatiin alatukivarren kulmaa muutettua ja näinollen camberin hallintaa parannettua.

                    E: löyty se linkki: http://www.peterpyce.com/Suspension_Geometry/
                    Viimeksi muokannut Mr.Crossfire; 5.7.2007, 10:09.

                    Comment


                      #11
                      Selvyyden vuoksi, viittasin siis B4 S-RS ympäristöön, jonka pyöränkulmat kyllä joustossa muuttuvat. Osittain varmaan ihan suunnitellusti. Mutta ei ihan niin hienosti kuin noissa uudemmissa.

                      Comment


                        #12
                        Niin , ei ne huvikseen sitä tukivarsiviidakkoa sinne ole tehtaalla kehitelleet uudemmissa .

                        Comment


                          #13
                          No niin...nyt on hommattu alusta joka tiputti sopivasti. Lisäksi hain Powerflexit etu alatukivarsiin. Valu tukivarret kyseessä. Puslat mitoiltaan. halkaisija 44 mm. Pituus: 41 mm.

                          Kunhan sais vielä camber-säätöpultit jenkeistä, niin säädän kulmia tarkemmin .

                          Comment


                          • #14
                            Apurungon puslat on kans yksi ongelmakohta, jos ovat elämänsä ehtoo puolella. Kannattaa ainakin tsekata että ne on yhtenä palana.

                            Comment


                              #15
                              Ne uusinkin viime kesänä, vaikka ei ne myöten antaneetkaan.
                              Mutta kummallista on se vaikka uusin ne alatukivarsienkin puslat, niin pyörä liikkuu jo käsin väännellen mielestäni liikaa edes takas. Ja noin painava ja tehoton auto kuiteski kyseessä.

                              Comment


                              • #16
                                Kiristitkö alatukivarsien puslat auton painon ollessa pyörillä? Jos puslat on kiritty nosturin varassa, niin niiden käyttöikä tipahtaa murto-osaan tarkoitetusta.

                                Ja painoahan saa pois kun nakkoo tavaraa konttorista pihalle, kunnes puntari näyttää silmälle sopivia lukuja. =)

                                Comment


                                  #17
                                  No kyllä kiristin. Kokeilin sen etupyörän liikkeen heti asennuksen jälkeen.

                                  Heh! No käyttiksenä pidän tuon vielä.. ;)

                                  Comment

                                  Working...
                                  X