Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tuli vettä auton sisälle

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tuli vettä auton sisälle

    Searchilla kokeilin etsiä aiheesta, mutta eipä tainnut oikeen löytyä (tai sitten en osannut käyttänyt oikeita sanoja...?).

    Mutta kuitenkin, aamulla kun menin autolle, niin yllätyksenä huomasin, että kuskin penkissä istuinosan vasemmalla reunalla oli 10cm x 10cm kokoinen kostea läiskä. No, heti tietenkin kokeilin, että onko lattialla vettä ja olihan siellä. Tosin ihan oven vieressä, mutta oli kuitenkin ja sen verran, että piti käydä hakemassa oikein rätti. Muualla ei ollut kosteutta.

    Eipä ole vielä aikaisemmin tullut vettä Audin sisälle. Tässä iltasella kävin sitten pesemässä auton oikein kunnon painepesurilla ja suihkin sen verran kovasti joka paikkaan, että olis voinut kuvitella vettä tulevan lisää sisälle, mutta eipä tullut...

    Viime yönähän täällä etelässäkin oli kunnon myräkkä ja vettä tuli oikein vaakatasossa, mutta tuliko muka kovempaa kuin painepesurista...ilmeisesti tuli...!?

    Autossa on kattoluukku, mutta vesi ei kyllä ilmeisesti ole tullut sieltä, koska läiskä penkissä oli sellaisessa kohdassa, että pikemminkin olisi tullut kuskinoven/ikkunantiivisteen välistä ja vettähän oli myös lattialla oven vieressä. Auto oli koko yön ihan vaaterissa tasamaalla.

    Onkos muilla ollut vastaavia kokemuksia? Tiedän, että vesihän on tunnetusti sellanen "vihollinen", että se tulee siitä pienimmästäkin reiästä sisään...mutta ihmetyttää kovasti, että ei edes kunnon painepesurilla parin sentin päästä suihkuttamalla tullut mitään sisälle!

    Onko kenelläkään tähän mitään järkevää selitystä?

  • #2
    Vesi on katolta peräisin. Valunut tiivisteen välistä, koska tuuli on vettä kuljettanut toiselle reunalle. Suosittelen kumitiivisteiden käsittelemistä esim.siliconipuikolla, häviää kitka, jolloin tiivisteet mukautuvat paremmin pintaa vasten. Näin olettaisin asian olevan maallikkona.
    Painepesuri ei ole auton pesuväline! Ja sillä et saa sellaista kulmaa, josta vesi on mennyt sisään katolta.

    Comment


    • #3
      Painepesuri ei ole auton pesuväline!
      Tarkentaisitko? Nimittäin itse pesen painepesurilla ja en ole keksinyt, mitä vahinkoa se voisi tehdä terveelle maalipinnalle.

      Comment


      • #4
        No pieni tarkennus:) Laiskan miehen väline. Oikeasti ei sillä puhdasta tule. Ja maalipintaa se ei vahingoita jos ei ole bareja tarpeeksi, tai suihkua käytä pistemäisenä. Mutta vettä saat menemään joka kerta sellaisiin rakosiin, missä ne ajan myötä tekee tuhojaan. Alkaa umpiot, vilkut jne. vuotamaan. Tiivisteille paineella tuleva vesi ei ole hyvä. Ymmärrän raskaan kaluston pesun tuolla laitteella, en henkilöauton. Tämä on minun mielipiteeni. Perustuu omiin kokemuksiin:(

        Comment


        • #5
          Samaa mieltä Tuomon kanssa. Sopii ainoastaan esipesuun, että saa suurimmat kurat pois. Mutta puhdasta sillä ei saa. Harjahärvelit on sitten asia erikseen, niillä luulisi tulevan puhdastakin.

          Pyöräkoteloiden/alustan pesussa painepesuri on omiaan. Vesisuihkua ei luonnollisestikaan saa silloinkaan kohdistaa laakereihin ja tiivisteisiin.

          Comment


            #6
            OFF TOPIC: Painepesuri...
            ... ei tee yhtä puhdasta kuin "kontaktipesu". Painepesuri ei irrota maalipintaan tarttuneita metalli- ja muita hiukkasia läheskään niin hyvin kuin sienellä tai harjalla pesu.
            Tietysti pyöränkoteloiden jmv. paikkojen huuhteluun painepesuri on hyvä, saa möhnät pois koloista joihin ei muuten pääse käsiksi. - Paineet toki oltava tolkun rajoissa.

            Comment


              #7
              No niin, tais mennä aika off topicikiksi, mutta kuitenkin...

              Kokeilin painepesua siis ihan vaan siksi, että olisi nähnyt vuotokohdan, mutta eipä tullut sitä vettä sisään mistään. (muutoin aina käsin pesu)

              Ja kyllähän painepesurillakin saa vaikka millaisia kulmia aikaiseksi ja tehoakin pystyy säätämään...ja esipesuun omiaan.

              Comment


              • #8
                Petri, kokeile haulla: vettä puskee kuskin jalkatilaan, hätä, tai vettä sisään 80 avantin jalkatilaan. Itse epäilisin rintapellin kaukalon vedenpoistoreijän tukkeutumista roskista tai konepellin avausvaijerin läpivientiä. Toki on mahdollista kattoluukunkin vasemman etupoistoreijän tukkeutuminen roskista-epätodennäköistä, koska sen poistoputken alapään reikä on aika iso verrattuna takapään "tuttiin" Jk. Toisaalta, jos audisi on parkissa niin, että takapää on alempana etupäätä on mahdollisuus: Kattoluukun takapään poistoputket (tai vasen) on tukossa. Löytyy takapyörien etupuolelta alustassa. Niissä on "kumitutti" (luulisin) putken päässä. Putkessa on niin pieni poistoreikä, että roskat eivät pääse ulos. Itse ratkaisin asian tekemällä viillon poikittain= reikä isoni.

                Comment


                • #9
                  OT jatkuu: Itseltä löytyy kuumapainepesuri ja edes sillä ei saa autoa niin puhtaaksi, kuin käsinpesulla. Esipesuun sopii hyvin, kun löytyy riittävästi järkeä vasemman korvan oikealta puolelta, että minkä verran painetta ja mihin kaikkeen painesuihku suunnataan.

                  Comment


                    #10
                    Joo tuo rintapellin tukkeutuminen on ilmeisesti aika yleinen syy veden tuloon, mutta luulen, että nyt ei kuitenkaan ole kyse siitä. Sen verran vielä, että auto oli koko päivän tänäänkin samassa paikassa (tasamaalla ihan vaaterissa) vesisateessa ja kävin tässä illalla katsomassa, mutta vettä ei ollut tullut sisälle laisinkaan...

                    Liekö myräkkä ollut sitten syyllinen veden tuloon...? Vettä oli kuitenkin vain se läiskä kuskin penkin vasemmassa laidassa ja lattialla ihan oven vieressä, ei siis kuitenkaan pitkin lattiaa. Ihan kuin olisi tullut oven/ikkunantiivisteen välistä. No, pääasia, että nyt ainakin on kuivat paikat ja kaikki poistoreiätkin olivat ihan auki. :)

                    Hieman OT: Oletteko te, joilla on kattoluukut, huomanneet sellaisen seikan, että jos kattoluukku on sillä tavalla kokonaan auki ja sen sulkee, niin se menee ikään kuin tiiviimmin kiinni kuin että jos sen sulkee siitä pystyasennosta? Tällaisen ilmiön huomasin edellisen autoni (Golf3) kattoluukun kanssa. Varsinkin ajossa sen huomasi selvimmin. Kun luukun oli sulkenut siitä yläasennosta (hieman rakosellaan), niin ilmanvastuksen aiheuttama suhina kuului huomattavasti selkeämmin (moottoritienopeuksissa erittäin selvä ero!). Audissa en vielä ole tätä "ominaisuutta" pystynyt todistamaan/kokeilemaan kun melkein joka päivä sataa vettä ja kelit on muutenkin olleet aika hanurista...

                    Mutta kun luukun sulki "kunnolla" eli kokonaan auki -asennosta kiinni, niin suhinat katosi, vaikka silmämääräisesti sulkutavalla ei ollut mitään eroa luukun kiinni-asentoon. Silloin huomasin myös, että sateella tippoja tulee luukun välistä vähän sieltä sun täältä. Liekö ehkä kuitenkin Golffin (juuri sen yksilön?) luukun ominaisuus? Yllättävä juttu kuitenkin.

                    Comment


                    • #11
                      Nieppi: Sellaisen ohjeen sain kavereiltani, että kun kelit syksyllä alkaa olemaan sellaiset, että kattoluukkua ei enään tarvitse, niin siihen ei ennen kevättä sitten kannata koskea. Ennen viimeistä sulkemista tiivisteiden putsaus ja suoja-aineet päälle ja puoleksi vuodeksi unholaan :)

                      Comment


                        #12
                        Hieman OT: Oletteko te, joilla on kattoluukut, huomanneet sellaisen seikan, että jos kattoluukku on sillä tavalla kokonaan auki ja sen sulkee, niin se menee ikään kuin tiiviimmin kiinni kuin että jos sen sulkee siitä pystyasennosta? Tällaisen ilmiön huomasin edellisen autoni (Golf3) kattoluukun kanssa. Varsinkin ajossa sen huomasi selvimmin. Kun luukun oli sulkenut siitä yläasennosta (hieman rakosellaan), niin ilmanvastuksen aiheuttama suhina kuului huomattavasti selkeämmin (moottoritienopeuksissa erittäin selvä ero!).
                        Mulla on täsmälleen sama juttu,luukku jää suhisemaan kun sen sulkee siitä takareuna-auki asennosta .Vettä ei kylläkään oo tullu sisään

                        Comment

                        Working...
                        X