Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Metalliväri ja paikkamaalaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Metalliväri ja paikkamaalaus

    Onko tuo ihan tuhoon tuomittu homma ja saako sillä vain aikaan sen, että vie viimeistään maalarille koko kylkien maalaukseen?

    Urssissa on pikkaisen suomi-auton vaivaa, eli ovilistojen alla on päässyt kakka muhimaan ja molemmista etuovista on about samasta kohtaa pienet maalinpalat lähteneet irti. Listatkin retkottaa ikävästi vänkärin puolella...

    Ei oikein kiinnostais noin pienten juttujen takia viedä maalarille.
    Normaalivärejä on kyllä tullut paikkamaalattua ihan ok menestyksellä, että tekniikka on suht hallussa.

    Vaan miltä se näyttää kun vanhan mustan auton paikkamaalaa ja mitkä on työvaiheet varsinaisen maalauksen jälkeen?
    Buleerataanko pinta tai muuten kiillotetaan jollain, tai hiotaan?
    Vai viimeisteleekö lakka ja sen jälkeen buleeraus metallivärin?

  • #2
    Ilmeisesti ihan paukkupullolla meinasit maalata? Massa on helppo suihkia mutta lakan sumuraja on aikalailla vaikea saada häipymään. Kannattaa kokeilla ilman mitään rajauksia ja lakan kuivuttua yrittää kiillottaa sumua pois.

    Itse en kyllä paljon kämmentä isompaa aluetta paukkupullolla kokeilisi maalata mikäli aluetta ei saa rajattua kunnolla esim. listoihin. Good luck!

    Comment


    • #3
      No en tiedä oikein millä maalais.
      Vehkeet kyllä olis että ruiskullakin vois mutta kun ei ole tullut ennen käytettyä, niin voi mennä pieleen.
      Voishan sitä harjoitella ruiskulla mutta toisaalta pitäis varmaan ostaa kunnon peli ja se maksaa.

      Juu, ja ilman rajauksia. Olen todennut että se on kuitenkin helpompi versio viimeistellä.

      Comment


        #4
        Ite oon paikka maalaillu kynäruiskulla, sillä saa aika tarkat rajaukset ja helppo maalata pieniä alueita. Isolla ruiskulla tuppaa tuleen liian paljon maalia pienien kohteiden maalaukseen.

        Comment


        • #5
          Oi hitto, kiitos Jouni taas vinkistä.
          Ton mä haen ja kokeilen kesälomalla miten onnistuu.

          Comment


          • #6
            Käsittääkseni kaikkien tieteen ja taiteen sääntöjen mukaan tehtynä maalataan paikattava alue tai koko ovi, ja vedetään lakka koko oveen, tai mikä se paikattava alue sitten onkaan. Ton ikäsessä autossa kun kuitenkin on haalistunut ja kulunut pinta, niin se on sitte siitä kiinni että haluaako katella häivytyksen rajoja vai eriväristä ovea... Koska jokatapauksessa viimestään lakkapinnan kiiltoero paljastaa paikkauksen.

            Kynäruiskusta sen verran, että metallivärien kanssa peuhatessa pitää olla oikeen kokonen (eli riittävän iso) suutin jotta siitä mitään tulee. Liian pienellä suuttimella ei tuu tarpeeks tavaraa ja metallihiukkaset jää ikäänkuin pystyyn. Pinnasta tulee karhea ja väristä jotain ihan muuta kuin mitä piti. Esim. tuos bilteman vehkeessä 0,3mm reikä, kun pitäs olla luokkaa 1,5mm... Pikkusuuttimella se on niin hidasta tusaamista että ehtii aiemmat kuivaa ja sumut jää näkyviin/karheeksi. Kyllähän sillä tietysti taidemaalauksia ja kalan kiskomis vieheitä maalailee ihan sujuvasti ;) mutta auton maalaukseen suosittelisin oikeeta ruiskua. Ensin maalia kunnolla tasasen märäksi, kuivatus himmeäksi ja lakkaa perään.

            Nämä siis sellaselta kokemuspohjalta, että aikoinaan muutaman vuoden katellu vierestä ammattilaisten touhua ja kymmenkunta vuotta harrastellu autojen, irto-osien ja paikkauksien maalailua. Eli viisaammat korjatkoon

            Comment


              #7
              Tässä juuri paikkailin lötkön kaaria, takakulmia ja oven kulmaa. Piti alunperin vedellä ruiskulla (ruiskumaalaukseen olisi kylläkin ollut kaveri konsulttina, kun omaa kokemusta ei ole...), mutta metallivärimassaa kun ei enää saa kuin vesiohenteisena, päädyin spraypulloihin.

              Vetelin melkoisella "katsotaan nyt mitä tulee" -periaattella, mutta pinnasta tuli oikeastaan varsin hyvä. Muutamassa kohdassa pääsi lakka hieman valumaan, mutta nekin onneksi kaaren kohdasta, joka jää oven taakse. Metalliväristäkin tuli täysin siedettävä, vaikka alunperin pelkäsinkin epävakaan suihkukäden aiheuttamia metallihileiden peilauskulmissa näkyviä muutoksia.

              Raja vanhan kuluneen ja uuden pinnan välillä jäi osissa kohtia kyllä vielä melko selkeäksi, mutta suht siedettäväksi. Häivytellä yritin ihan ilman rajauksia. Ajattelin turvautua häivytyksessä raakaan epätoivoiseen vahaukseen :)

              Itse sprayt toimivat vallan mainiosti. Automaalikaupasta happopohja, hiontapohja, teetetty massa ja lakka. Hintaa neljälle purkille tuli muistaakseni 45e, tarvitsin kaksi neljän satsia. 3-4 kerrosta per maali.

              Tarvikepaukkujahan ei sitten kannata edes ajatella.

              Comment


              • #8
                Pigmaei gigantum humeris impositi plusquam ipsi gigantes vident
                Mitähän...

                Mjaa, täytyy sitten varmaan miettiä uudestaan Jarin ja jasson kokemusten perusteella.
                Viimeksi tuli Passatin kaaria paikkailtua ja hain kyllä nimenomaan alan erikoisliikkeestä maalin joka sotkettiin paikan päällä pulloon.
                Eipä tuota osannut itsekään buleerauksen ja vahauksen jälkeen etsiä missä raja menee.
                Siitä saa hyvän kun jaksaa työstää.

                Mutta se olikin normaaliväri, eikä mikään metalli...

                Comment


                • #9
                  Nii joo, kyl mä sen ymmärsin mutta vinkkasit moisen linkkivinkin.
                  Kun kunnon kynäruiskua ei käsittääkseni alta satasen yleensä kuitenkaan osteta.

                  Comment


                  • #10
                    Kynäruiskutuksessa pitää muistaa sekin että vaikka suutin ois ns sillä hehtaarilla, niin jaksaako ite ruisku puhaltaa riittävästi ilmaa läpi, ja tuleeko siitä sit hyvä jos/kun pikkusäiliöö pitää tankata kesken kaiken.

                    Lakan häivytys on vähä kyseenalaista. Voi näyttää hetken hyvältä, mutta jokunen pesu+vahaus aiheuttaa ikävää hilseilyä...

                    Mut nää on vähä hankalia juttuja kun maalattavia alueita, tekijöitä ja laatuvaatimuksia on niin moneen lähtöön. Jos keskittyy ekassa viestissä mainittuun C4-korin ovilistan hiertymään, niin se voi olla niin pieni vamma että kynäruiskuttelulla tehty pienen pieni paikka voi olla kaikista huomaamattomin. Jos taasen joutuu tekee esim. kittaamaan/pohjamaalaamaan niin usein maalattava alue kasvaa niin isoksi että on helpompi ruiskia isolla kädellä ja ainakin lakkausvaiheessa läträtä kokonainen ovi
                    Viimeksi muokannut JariN; 12.6.2007, 07:40.

                    Comment


                    • #11
                      Tässä tapauksessa paikattavat alueet on pieniä, tai ainakin näyttää pieniltä. Sellaisia max. peukalon pään kokoisia.
                      Se on sitten aivan eri asia miten pitkälle maali on oikeasti lähtenyt irtoamaan, sen tietää vasta kun ottaa hiomavehkeet kouraan.

                      Edit: Katselin tuota tarkemmin ja uskoisin tuosta saavan parhaimman kuitenkin teipillä rajaamalla. Sen saa nimittäin mitä ilmeisemmin heti listan yläpuolella olevaan sisäpokkaukseen rajattua.
                      Viimeksi muokannut A6tonen; 12.6.2007, 09:31.

                      Comment


                        #12
                        Olen maalaillut jollain iänikuisen vanhalla bilteman kynällä ja se on oiva kapistus pikku korjaamiseen. Isoa pintaa Erittäin hidas ja huono maalata koska suuttimen koko on pieni ja viuhkan leveys mitätön. Siis metallihohto väri pintaan (jos jostain enää tinsu ohenteisena saat) ja sitten lakka päälle ilman mitään rajauksia.
                        Pohjamaalin toki voit ja pitääkin rajata , mutta hio sitten se raja pois siitä pinnasta ja sitten lopuksi lakan kuivettua myllytät sumun pois. Jos sävy osuu kohdalle on mahdollista tehdä lähes huomaamaton paikkaus ottaen huomioon kokemuksen puutten. Jos alat isoja pintoja maalauttamaan niin sama maalauttaa koko kippo ja tehdä kunnolla pohjat koska tuon ikäiseen peliin tulee pieniä paikkaus kohteita joka kevät.

                        Kynäruiskuun on sitten syytä ohentaa maalia ja etenkin lakkaa melkein puolet enemmän kuin isoon ruiskuun.Ei muuten tule pihalle ruutan pienestä suuttimesta.

                        Comment


                          #13
                          Teipillä rajauksessa pitää sitten saada se maalipuolen reuna irti pinnasta, muuten tulee erittäin rumaa pykäläistä rösöreunaa, kun teipin vetäisee irti. Ilmeisesti ihan kylmästi taitaa teipin reunaa kaksinkerroin jonkin moiselta leveydeltä, jolloin taitto jää irti pinnasta ja sumu toivottavasti rajautuu nätisti.

                          Voi olla, että tuolla tavoin tulee vapaata häivytystä parempi rajaus. On selkeä kohta, jota sitten puleeraa vahalla häivyksiin. Peukalon kokoiset kohdat saattaa onnistua varsin nätisti ihan paikkauspensselilläkin.

                          Vai miten se oikeaoppinen rajaus teipillä tehdään?

                          Comment


                          • #14
                            Eräs maalari kerran neuvoi: vedä paperin reunaan teippi niin, että puolet liimapintaa jää näkyviin. Paperin reuna levitetään rajausta pitkin siten, että paperi on ensin maalattavan kohdan päällä. Sitten taitetaan paperi suojattavankohdan päälle siten, että teipin liimapuoli tulee rajaukseen. Teipin kaarrosta muuttamalla saumaan saa haluamansa häiveen

                            Comment


                              #15
                              Teippaat sen rajan vaan ihan tiiviiksi ja sitten noin 10min maalin ruiskutuksesta poistat sen. Jos maalarinteippisi on hyvää jää siisti raja , jos se oili huonoa on se imenyt itseensä hieman maalia ja saattanut sutata rajaa. Toisaalta sillä suttauksella ei ole niinkään merkitystä jos jokatapauksessa hioo pohjamaalin rajan pois. Aikoo rajaamalla tehdä niin kannattaa siilti hioa pohjamaalin raja pois ennen todellista maalin ruiskuttamista jolloin rajasta ei jää niin näkyvä.

                              Maalarinteippi kannattaa sitten poistaa mahdollisimman nopeasti aina teippauksia tehdessä eikä esim vasta seuraavana päivänä. Saattaa olla kiva homma edessä jos teippi päättää jostain syystä esim lämmettyää jättää liimaa pintoihin tai muutenvaan tarttua tiukkaan.

                              Comment


                              • #16
                                Viime viikolla maalasin vaneria ja piti jättää teippi peitoksi maalauskertojen välillä. Joutui pitkään hankaamaan teipinjämiä pois.

                                Itse käytän hyvin usein tuota "käännettyä teippausta". Sama maalari kertoi myös ikkunantiivisteiden rajauskikan: painetaan puolentoista neliön sähköjohto tiivisteen ja pellin rajaan ja teipataan tiiviste suojaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Hyviä neuvoja sataa roppakaupalla.
                                  Katsotaan nyt mihin päädytään kun koko alue paljastuu ja miten pitkälle tosiaan pitää hioa.
                                  Listan alla nyt ei ole niin jäljestä väliä kunhan sais sillai onnistumaan ettei heti uudestaan tartte tehdä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Yhteen saksantuonti-urssiin olen tuon listojen alaisen peltiosan maalaillut. Siitäkin oli maali irtoillut palasina. Sinkkipinta ei ole mikään helpoin pohja. Paukkupullolla maalasin, mutta maalaus ei hiekkapuhallusta kauaa kestänyt, vaikka oli roiskeläpät.
                                    Tuohon laitteeseen vedettiin kiveniskumaali alimmaisen pokkauksen alle, suosittelisin, jos olisi isommasta rempasta kyse.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Minulla ei onneksi ole pelkoa kivisuihkusta kun kyse on oven keskellä olevan listan alle pesineestä kurasta. Tai siitä luulen tuon johtuvan.
                                      Pelti listan alapuolella taas on ihan hyvässä kunnossa.
                                      Nappasin muutaman kuvan, niistä saanee käsityksen millainen jobi on tulossa.
                                      Ehkä aikaisemmin mainitsemani peukalon pään kokoinen alue täytyy oikaista Mauno Koiviston peukalon pään kokoiseksi alueeksi...

                                      click and another click

                                      Comment


                                        #20
                                        Näyttää niin tutulta paikalta, juuri viikonloppuna painepesuri "teki" tuollaisen jäljen kuskin oveen.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Just, suomiauton ja uitetun ero on siis siinä, että suomiautossa maali irtoaa listan yläpuolelta 8)

                                          Comment


                                          • #22
                                            "Just, suomiauton ja uitetun ero on siis siinä, että suomiautossa maali irtoaa listan yläpuolelta 8)"

                                            Kyllä minulla on pieniä jälkiä listojen yläpuolella. Syy lienee siinä, että auto on ollut jo 4 vuotta ns suomiauto:)

                                            Pitää kylkilistat irrottaa ja korjata "pienet"? jäljet aikaisemmin mainituin keinoin.
                                            [RIGHT]Pikavastaa[/RIGHT]

                                            Comment


                                              #23
                                              ööh, mulla on sitten varmaan säännön vahvistava poikkeus, kun uitettu, ja listan yläpuolella jäljet :D

                                              Comment


                                              • #24
                                                No joo, sori. Huono sanavalinta, kyllähän minä tiedän molempia omistaneena.

                                                Kyllä tuo varmasti kurasta/kurasuolamömmöstä saattaisi johtua.
                                                En vain tiennyt, että se on urssissa (Audeissa yleensä?) yleisempääkin.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  jostain luin, että tuo on c4 kopan helmasynti. Eikä ilmeisesti uudemmatkaan audit ole "listaongelmilta" säästyneet jos kerran uudempiinkin on maahantuojan piikkiin laitettua ovia kuntoon listojen aiheuttaman syöpymisen takia.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Heh, ihan samannäkönen ku mun ex C4.

                                                    Tuohan vois mennä kivasti ku fillerillä varovasti täyttäis tuon lohjenneen kohdan ja sit rajais maalauksen tuoho pokkauksen reunan alapuolelle ja lakan rajauksen tekis pokkauksen reunaan.
                                                    Lakka on vedettävä aavistuksen pidemmälle kuin maali, jotta tuloo hyvä. Lukkarisen mainitsema teipinkääntötemppu on hyväksi havaittu.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Oon yrittäny tota Lukkarisen vinkkiä päässäni väännellä mutta oon vissiin sen verran juntti ettei mee oikein jakeluun ;)
                                                      Täytyy varmaan ottaa teippiä ja paperia ja havainnollistaa se itselle, katsos nääin poika :)

                                                      Edit: Eiku niinku toi on vähän sama homma jos pitää vapaalla kädellä vaikka pahvinpalaa jonkun verran irti maalattavasta pinnasta.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Niin, eli käännät puolet teipistä irti. Teipin leveydellä ja käännettävällä osuudella voi siis vaikuttaa rajan terävyyteen eli rajaan jäävän sumun määrään.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Eli siis teippaat paperin rajaan kiinni siten, että paperi peittääkin maalattavan kohdan ja lopuksi heität paperin nurin sinne suojattavalle alueelle.

                                                          Käsitinkö minä edes oikein?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Homma toimii kaksikerroin vedetyllä teipillä joka poistetaan heti maalauksen jälkeen.
                                                            Teippiä ei paineta lyttyyn vaan raja jätetään pallomaiseksi tai jarin kuivailemalla tavalla kokonaan irti pinnasta, ei kuitenkaan kovinkaan paljon.

                                                            jos maalataan massa+lakka on lakka vedettävä vähän massan yli, eli ennen lakkausta teippirajaa on tönittävä vähän ylemmäs.
                                                            Viimeksi muokannut Jyppe; 12.6.2007, 22:53.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X