=) Asian tuntijoita riittää ja se on oikein. Mä kuvat nähtyäni rajaisin tohon pokkaukseen ja suihkuttaisin isolla ruiskulla koko pokkauksen matkalta yli. Hiois ensin sen maalia tiputtaneen kohdan siten ettei se näy kanttina ja sit ajais hyvät pohjat ja sitten pintaväri. Sinkkiu tuosta valitettavasti menee jokatapauksessa rikki kun sitä hioo.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Metalliväri ja paikkamaalaus
Collapse
X
-
Tuut Aki sitten näyttämään millainen tuli niin minä osaan tehdä samalla tavalla. Jos tuli hyvä nimittäin. Jos ei, niin tiedän miten ei saa tehdä. :-)
Eli täällä on yksi lisää kerhoon. Uitettu ja listan yläpuolinen osastolle.
Miten tuollaisen paikkamaalatun kohdan uudelleenruostumisen voisi parhaiten välttää?
Edit: sorry, kirotusvihreViimeksi muokannut Ipsi; 13.6.2007, 11:16.
Comment
-
Ei kai tuolle mitään tarvii tehdä jos vaan on maali lähtenyt? Eihän se ruostunut ole. Eri asia sitten jos on jostain syystä lähtenyt ruostumaan ja sen takia maali poissa.
Eli ilman muuta pinta puhtaaksi ja hapettumat pois.
Pintavärejä ei myöskään koskaan maalata peltipinnalle.
Comment
-
Niih, sellainen juttu vielä että tekeekö esim. tällä ruiskulla mitään?
Onhan siinä maalimäärän ja kuvion säätö mutta ilman ei.
Se on sitten ihan eria asia tekeekö tällainen amatööri edes millään ilman säädöllä mitään.
Jos sitä nyt pitäis mennä yli satasen ruiskua ostamaan, niin taidan kallistua pullojen kolistelun puolelle sitten.
Edit: Niin, tuossa on 1.4mm suutin vakiona. Vois esim. ostaa 1.7mm suutinsarjan varuiksi?
Comment
-
Vesiohenteiset maalit, joita siis jatkossa melkein kaikki ovat, vaativat kuulemma ruiskulta ominaisuuksia eivätkä kaikki siihen sovellu. Mitä ne sitten ovat, sitä en tiedä.
Vanhan maalipinnan paikkauksessa on ehkä ikävintä se, että aivan samaa sävyä on todella vaikea saada aikaiseksi. Metalliväreissä ainakin vanhan maalin lakan kiilto on yleensä aivan eri luokkaa kuin sen uuden, mistä seuraa lievä sävyero.
Kyllähän ton Aki pulloillakin maalaa. Yläraja todella siihen pokkauksen reunaan ja alaraja listan alle piiloon. Sitten vain hioo ja maalaa koko oven matkalta. Hiekkapuhallin on äärimmäisen kova sana pohjien teossa.
Comment
-
Siihen pohjiksi työntäisin happo maalin ja sen päälle fillerin. Tosiaan alkaa olee sit ihan viimeiset hetket käsillä hakea niitä värejä jos meinaa itse maalata , vesiväreillä on hieman hankalampi aloitella. Se 1.4mm suutin riittää vallan mainiosti ja tuollaisen paikan maalaa vaikka bilteman ruiskulla. Niillä säädöillä ei eka kertalainen tee yhtään mitään.
Niin ja metallihohdottamat maalit saa jatkossakin tinsu ohenteisina,mut jos tosiaan meinaa hohtoja maalata niin mars mars maalikauppaan. Jos ei saa enää tinsu väriä niin ajaisin paukkupullolla värin ja ruiskulla lakan. Jos siis väri kuitenkin saatavana koli koli pullossa.
Comment
-
No niin, vihdoin alkoi ottaa päähän noi jäljet paljon ja rohkeuttakin on kerätty melkein vuosi...
Tein vänkärin puolen tänään, tuossa muutama shotti millainen se oli:
1
2
3
Ja millainen tuli:
1
2
Rajaus onnistui itse asiassa hemmetin hyvin (jouduin tekeen sen vielä tuohon ylempään pokkaukseen) mutta kuten ehkä huomaatte, pikkaisen on persikkaa pinnassa.
Ehkä saan sen hyvällä hiomatahnalla paremmaksi, tai sitten tekniikka on väärä.
Mutta silti olen melko tyytyväinen.
Comment
-
Maaliavian korjausta (s4 -93)
Eli tuli eilen vaihdettua vanha foordi S4:seen. Kuitenkin Audissa pientä maalivikaa, eli konepellissa noin 2cm x 10cm kohta josta lakka lähteny, maali kuitenkin paikallaan. Sitten ovien alareunassa maali lohkeillu pois. Mietin, että mikähän olis paras vaihtoehto itse noita korjailla?
Aloitetaan vaikka tosta konepellistä, eli laitetaako hiomavahalla vai miten?
Miten noi ovien alareunat? Ilmeisesti hiekkapaperilla hiotaan, sitten pohjamaalia jonka jälkeen samalla värikoodilla oikeaa väriä?
Ehdotuksia ja neuvoja otetaan vastaan, kiitos jo etukäteen!
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Joni88 Näytä viestiEli tuli eilen vaihdettua vanha foordi S4:seen. Kuitenkin Audissa pientä maalivikaa, eli konepellissa noin 2cm x 10cm kohta josta lakka lähteny, maali kuitenkin paikallaan. Sitten ovien alareunassa maali lohkeillu pois. Mietin, että mikähän olis paras vaihtoehto itse noita korjailla?
Aloitetaan vaikka tosta konepellistä, eli laitetaako hiomavahalla vai miten?
Miten noi ovien alareunat? Ilmeisesti hiekkapaperilla hiotaan, sitten pohjamaalia jonka jälkeen samalla värikoodilla oikeaa väriä?
Ehdotuksia ja neuvoja otetaan vastaan, kiitos jo etukäteen!
Tuossa hyvä ohje aloittelijoille paikkamaalaukseen, voi soveltaa muuhunkin maalaukseen järkeä käyttämällä.
Mutta tuolla pääsee alkuun...
Ja täällä myös paljon asiaa maalaukseen liittyen, josta varmasti selviää monikin asia joka voisi askarruttaa http://www.overdrive.fi/forum/viewfo...915ec741ad1658
Comment
-
Tää on ehkä hivenen ohi aiheesta, mutta maalailin tuossa auton muoviosia valmiiksi sekoitetuilla kilikali purkeilla.
Ja nyt olivat kuivuneet 3vuorokautta noin 22asteessa. luulisin olevan kuivat..
Aloin innoissani kasailemaan osia ja huomasin että ei helvetti lakkapintaan jää edelleen sormen jälkiä!!
Nyt sitten uudet pohjat ja maalit..
Olisiko sekoitus suhteissa vikaa?
Lähettelin sähköpostia tuossa kyseiseen firmaan..
Comment
-
Ei olisi ensimmäinen kerta jos sekoitetusta kilikalista olisi unohtunut kovete kokonaan pois tai tullut liian vähän suhteeseen nähden.
Laitoitko muovintartunta primeriä? Ja jos, niin oliko yhteensopivaa ko. muoviosan kanssa?
Niitäkun on oikeissa maaleissa ainakin eri muovityypeille omat tartuntansa.
En tiedä kyllä miten käyttäytyy jos sotkee väärää primeriä väärälle muovityypille, kun ei ole kantapäällä oppimisella tätä viitsinyt kokeilla.
Comment
-
Pohjamaaliksi laitoin ihan perus harmaata pohjamaalia mikä kuivui kyllä nopeasti ennen varsinaista maalausta. Ja tietysti muovi primeri kaikista alimmaisena.
Primerin,lakan sekä maalin antoivat sieltä liikkeestä käteen.
On noita muoviosia ennekin tullut maalaitua ja ovat kuivuneet noin vuorokaudessa kosketus kuivaksi.
En kyllä usko että se pohjamaali noin paljoa vaikuttaa asiaan?
Comment
-
Tulipahan todettua, että kynäruiskulla onnistun itse ainakin miljuunasti paremmin metallivärin kanssa kuin paukkupullolla.
Kahteen kertaan yritin Passatin lokarin kaarta paukun kanssa ja en ollu tyytyväinen.
Tänään otin ja hain Motonetista halvimman kynäruiskun ihan kokeeksi.
Eihän se mikään hyvä ruisku ole ja varsinkaan kun en meinannu saada sitä toimimaankaan.
Mutta niin sillä vaan onnistuin.
Kuvittelisin, että kun ostan vaikka tässä ketjussa mainitun Bilteman kynän, niin en varmaan parempaa tartte.
Comment
-
Luinpa tässä koko ketjun ja huomasin että sitä on kirjoiteltu jokunen vuosi.
Muutamista jutuista haluaisin antaa oman mielipiteeni ja korjata jonkun asiavirheen.
Paikkaus on aina paikkaus, ja pitää muistaa mitä kukin siltä odottaa. Toiselle kelpaa se että se on sutilla töpötetty ettei ruostu ja toinen haluaa ettei huomaa missään tilanteessa edes suurennuslasilla. Totuus on se, että pienemmällä vaivalla maalataan koko ovi tms. suurempi alue jonka voi rajata korisaumoihin. Se taas, tuleeko siitä sellainen minkä kehtaa näyttää muillekkin on taas maalarista ja eritoten ruiskusta kiinni.
Häivytyksen myllyttäminen tehdään foorumilla tosihelpoksi hommaksi mutta aika moni kokematon onnistuu myllytteleen maalin puhki siitä häivytyksen vierestä ennenkuin varsinainen häivytettävä kohta on edes puolivälissä.
Ja kuka hoputtelee menemään pian maalikauppaan hakemaan liuotinohenteisia massoja ja lakkoja?? Ei kukaan ole kieltänyt niiden myyntiä tai ostamista. Ainoa asia mikä on kielletty on autojen maalaminen ko. tuotteilla. Mopoja, museoajoneuvoja, keinutuoleja, haravanvarsia mitä muuta tahansa saa kyllä maalata niillä tuotteilla..kukin vetäköön omat johtopäätökset tästä.
Maalausneuvoja en ole enää viitsinyt antaa foorumilla kun aina löytyy joku jonka serkun kaiman sokea isoisä on tehnyt erilailla ja huomattavasti paremmin pimeessä ulkotallissa pakkasella.
Comment
-
Mulla on edessä auton maalipinnan ehostus, käytännössä koko auton maalaus ja ihan itse. Väriä en vaihda, mutta saatan siirtyä metalliväriin, jos kukaan ei onnistu puhumaan ympäri. Ajatuksena yrittää itse ja jos menee kuninkaallisesti munille, viedä ammattilaiselle, joka toivottavasti vielä pystyy korjaamaan vahingot. =)
Ottaisinkin mielelläni kaikki mahdolliset vinkit, neuvot, avun ja oppimateriaalin mielelläni vastaan, jos sitä joku malttaa jakaa. Kokemusta kun ei ole kuin jostain mopon tankin maalauksesta melkein 15 vuotta sitten käläkälällä ja jostain peltivanteista samoilla maaleilla.
Esim. eri työvaiheiden tarkoitus ja vinkit siitä, mitä voi tehdä perseelleen ja miten se pitäisi tehdä, olisivat erityisen mieleisiä. Jopa ne 'vie vaan suoraan maalarille' -kommentit, jos onnistutte perustelemaan hyvin.. :)
Comment
-
Ei ne Seppo ammattimaalaritkaan niillä hienoilla vehkeillään laboratorio-olosuhteissa tunnu onnistuvan välttämättä yhtään sen paremmin, niistäkin täältä foorumilta on saanu lukea.
Itselläkin on ihan kahdesta autosta kokemusta. Parempi kun tekee noi pienet hommat itse, niin saa sellaisen kun sattuu tulemaan.
Comment
-
Olet ihan oikeassa ammattimiesten suhteen, toiset ei osaa ja toiset ei viitti tehdä hyvin. Esim. Porissa on useita automaalaamoita/ammattimaalareita joista ainoastaan yhteen veisin autoni jos tarvisi. Mutta onpa jonokin sen mukainen kuulemma...
Comment
-
Auto oli sitten tuossa renkaanvaihdon yhteydessä yötä kaverin tallilla, niin eikös päässyt pihalla joku puskuri kaatumaan auton perään.
Nyt sitten hyviä vinkkejä jälkien paikkailuun?
Kannattaakohan viedä ihan jonnekkin missä ns. ammattimies tekee homman?Viimeksi muokannut JesseR; 6.8.2009, 11:03.
Comment
Comment