Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B5:sen keulan kolahtelu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B5:sen keulan kolahtelu

    Pistänpä oman ketjun B5:sen ongelmalle.

    Eli itseällä alkoi keulasta kuulua kolahtelua jarruttaessa.
    Äänen saa myös kuulumaan kun käännyt oikealle, kiihdytät ja heilutat rattia.

    Tämän äänen seurauksena, vaihdoin kaikki muut nivelet keulaan paitsi raidetankon nivelet. Raidetangon uloimmat nivelet on vaihdettu vuosi sitten.
    Autoon on myös vaihdettu hiljattain kaikki laakerit+levyt ja palat.
    Muistaakseen laakerin vaihdon jälkeen ilmeni toi ääni.

    Eli mistä tuossa b5 vois tommonen ääni johtua.

    ÄÄNI on kova

    Auto on a4 avant 1.8ts quattro -00

    #2
    Yhdet monesti unohdetut nivelet ovat B5:ssakin sisemmät raidetangon päät. Eivät joudu liikkumaan kovin paljoa, mutta kuluvat silti. Molempiin omiin B5:in olen nuo nyt vaihtanut. Kannattaa kokeilla, eivät pahan hintaiset, mutta hieman ikävät vaihtaa.

    Comment


    • #3
      Tuntuu vaan ihmeeltä jos sisempinivel saa tommosen äänen aikaan.
      Vasemmalle päin käännyttäessä en saa ääntä kuulumaan, tuo minua tuossa eniten ihmetyttää.

      Onnistuuko noita sisempiä vaihtamaan itse kivutta? vai olenko taas niin laiska että vien korjaamolle.
      Toki nelipyöräsuuntauksen joutuu teettää ammattilaisella.

      Comment


        #4
        Eivät ole pahat vaihtaa, vain kumin saaminen sisäpäästään oikeaan koloonsa ja klemmarin kiristäminen ovat pahat paikat. Siinä sisälokasuojassa on muovisuoja, jonka saa taitettua sivuun, niin saa vähän enemmän tilaa. Kannattaa ottaa myös ulompi irti, niin saa mitattua uuden paketin saman mittaiseksi.

        Toinen vaihtoehto voisi tietenkin olla ohjausvaihde, jota pitäisi säätää alla olevasta ruuvista hieman tiukemmalle. Arvauksia, arvauksia.

        Comment


        • #5
          Kiitoksia mikalle vinkeistä, mutta nyt oli vika korjaamossa.
          Eli olivat unohtaneet etummaisen alatukivarren mutterin kokonaan pois, eli pultti oli vain paikoillaan. Sekin oli tullut jo sentin ulospäin.

          Onneksi oli öljynvaihto ennen kuusamon reissua, niin pääsi katsomaan kunnolla auton alle.
          Pystyypä nyt lähtee huoletta ajelee pohjoiseen.

          Comment


            #6
            Melko tavalla vaarallinen unohdus korjaamolta. Etummaisen alatukivarren pultti muistaakseni pääsee melko vapaasti tulemaan pois tilastaan. Olisipa ollut menoa jos olisi tien päällä tippunut pultti, perhe kyydissä ja viikonlopun menoliikenne...

            Onni onnettomuudessa, että selvisit noin vähällä.

            Comment


            • #7
              Itsellä kolahtaa terävissä kuopissa, jossa rengas pääsee "tipahtamaan" nopeasti, paikansin äänen raidetangon päähän, vaihdoin uloimman jonka jälkeen kolina jatkui. No, keula uudestaan ilmaan ja huomasin että sisempi nivelhän se siellä kolisee. Ohjauksessa ei kuitenkaan juurikaan ole välystä, nivelen välyksen huomaa vain kun sitä liikuttaa ylös-alas-suunnassa, sivuttaisvälystä ei ole.

              Olisiko kellään antaa hyviä vinkkejä tai kertoa selostus mitä kaikkea vaatii sisemmän pään vaihto? Tarvitseeko esim. mitään erikoistyökaluja? Alfamerin oppaassa ei ollut kuin uloimman nivelen vaihto selostettu.

              Comment


              • #8
                Sisäpään saa vaihdettua kun kääntää ratista täpöt niin, että se raidetanko tulee ulos jolle puolelle homma on tarkoitus tehdä.

                Sitten vaan ulompi pää irti ja haitarikumi pois.
                Siinä näkyykin sisempi pää kiinnityksineen, en muista minkä kokoinen avain siihen menee (22,23,24mm?) kun mulla edellisestä Pasaatista aukaistiin se julmetun kokoisella jakoavaimella. Voi meinaan olla tosi tiukassa, A6:sta en saanut sitä auki kotipihalla.
                Eli siitä vaan avaimella sisäpää auki, irti ja uutta palikkaa kiinni.

                Haitarikumin sisäpään joutuu todennäköisesti laittaamaan nippusiteellä, on sen verran ahdasta ettei välttämättä metallisidettä saa kiinni laitettua.

                Comment


                  #9
                  Ei tarvita erikoistyökaluja, vähän isompi avain tarvitaan sisäpään irrottamiseen hammastangosta. Itse olen yleensä ottanut molemmat nivelet kerralla irti, niin saa vähän helpommin mittailtua ~saman pituiseksi uuden setin, tosin sisäpään vaihdossa ei pitäisi päästä mitta juuri muuttumaan.

                  1. Nurkka ilmaan ja pyörä irti.
                  2. Väännä raidetangon ulomman nivelen kierteellä sijaitsevaa lukitusmutteria auki juuri sen verran, että pyörähtää.
                  3. Raidetangon ulompi pää pois tilastaan (pikkuruuvi päältä ja isompi sivusta, pudota pois tilastaan).
                  4. Suojakumin klemmarit auki, vedä sisäpäätä auki niin paljon että näet nivelen.
                  5. Väännä avaimella sisäpää irti hammastangon päästä (normaalit kierteet).
                  6. Ota koko paketti käteesi, kierrä sisäpää kokonaan irti (älä edelleenkään ruuvaa lukitusmutteria).
                  7. Vaihda suojakumi vanhasta sisäpäästä uuteen, jos et laita suoralta kädeltä uutta kumia. Itse olen yleensä korvannut sisäpään ison klemmarin rosteri-nippusiteellä.
                  8. Ruuvaa uusi sisäpää vanhaan kiinni ja kasaa päinvastaisessa järjestyksessä.

                  Näiden lisäksi hommaa helpottaa jos ottaa sen muovin sieltä sisälokasuojasta pois (eli se joka "pienentää" sitä hammastangon reikää. Näin saa vähän lisätilaa sen suojakumin klemmarin kanssa taisteluun. Tuossa lyhykäisyydessään koko homma. Pyöränsuuntausta ei olisi pahitteeksi tarkastaa.

                  Comment


                  • #10
                    Oletko varma, ettei taaimmainen alatukivarsi ole väljä. Itsellä oli samat oireet ja katosi sen vaihdolla...välystä ei meinannut edes katsastussetä löytää, mutta tuon varren takimmainen nivel oli todella kulunut, kun se oli kädessä.

                    Sellainen ikävä huomio, kun noita niveliä vaihtelee yksitellen, niin kolina siirtyy seuraavaan paikkaan. Helpoin tapa ostaa koko tukivarsi ja raidetangonpää setti esim. Febin laadukas setti Tepolta ja vaihtaa kaikki varret samalla kertaa...pääsee ainakin yhdellä pyörien suuntauksella!;)

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja jaarli81 Näytä viesti
                      Oletko varma, ettei taaimmainen alatukivarsi ole väljä.
                      En täysin 110% varma ole, mutta kyllä alatukivarsia heiluteltiin ja väännettiin sellaisella apinanraivolla että pitäisi tuollainen välys jo huomata siinä vaiheessa. Ja kyseinen varsi oli vaihdettu pari vuotta sitten uuteen. Mutta ei se tietenkään täysin poissuljettua ole.
                      Molempia raidetankoja heilutellessa kuskinpuolella kolisee kyllä sen verran pahasti että epäilen sen olevan sisempi pää. No, nyt viikonloppuna se selviää kun saan auton tallille.

                      Comment


                      • #12
                        Raidetangon sisäpään mahdollisen välyksen voi todeta niin, että käännät taas sen puolen raidetangosta ulos rattia pyörittämällä missä epäilet välystä olevan.
                        Sitten kyseinen kulma ylös tunkilla, renkaasta tukeva varttia vaille kolme ote ja yrität ikään kuin kääntää vielä yli.

                        Itsellä tuntui selvä välys tuolla systeemillä.

                        Comment


                        • #13
                          Siinä tapauksessa jos kolina löytyy tuolla lailla, niin luulisi oleva raidetangon päässä välys.

                          Tuli vain mieleen, kun omasta ei välystä löytynyt, kun vasta etukulman ollessa ylhäällä ja katsastussetä väänsi jotenkin ihmeellisesti tukivarren toisesta päässä, niin välys näkyi toisessa päässä...ikään kuin ajaisi pieneen kuoppaan...vaikea selittää.

                          Comment


                          • #14
                            Nyt kävi omassa tapauksessa niin että kolinan aiheuttaja ei ollut raidetangonpää, eikä alatukivarret, vaan vakaajan yhdystanko. Uskomatonta että noinkin pieni kalikka voi aiheuttaa niin isoäänisen kolinan. Välystä ei huomannut vasta kun palikka oli kädessä. Toinen pallonivel aivan lopussa. Kyseessä siis kuvanmukainen osa:


                            Luin jostain, että kyseinen osa olisi uudemmissa audeissa korvattu helapäisillä puslilla, koska pallonivelet eivät kestä. Saako tuohon B5:een ostettua eri mallista koiranluuta vai pitääkö ostaa tuo nivelhässäkkä?

                            Comment


                              #15
                              Subarun takapalikat kävis ilmeisesti tuohon. Katselin niitä joku aika sitten netistä, mutta enpä enää muista missä niitä myytiin. Joku jenkkiputka se oli. Googlella varmaan löytyy, ja olihan niitä muuten eBayssakin.

                              Comment


                                #16
                                Noissa tukivarsipaketeissa ainakin tulee pallonivelversion tilalle tuo puslaversio, asennus eroaa siten, että muistaakseni sellainen peltiklipsu täytyy poistaa etu-alatukivarresta koiranluun kiinnityskohdasta.

                                Comment


                                • #17
                                  Varaosakauppias sanoikin jo ettei pallonivelversioita enää saa ja myi uudemman mallin. Uusi koiranluu paikoilleen ja kolinat loppui täysin. Kiitän ja kumarran.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Minun autostani vaihdettiin juuri oikeanpuoleinen ulompi vetari, joka oli viallinen. Oikealle kääntäessä/vedättäessä kuului erittäin epämiellyttävä rohina. Samoin vaivasi tuo kolahtelu jarrutuksissa.
                                    Vetarin vaihdossa sitten ohimennen huomattiin, että alemmassa takatukivarressa oli n. 1-1,5cm rako nivelessä, oli sillä rajalla ettei hajonnut ajossa, tuli vaihdettua sekin palikka uuteen.
                                    Siihen loppui rohina ja kolahtelu. Yllättäen kivuttomasti selvisi kaksi ongelmaa.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X