Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 takapyörän laakerinvaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B5 takapyörän laakerinvaihto

    Tarvitseeko takapyörän laakerinvaihdossa jotain erikoistyökaluja tai onko jotain muuta mainitsemisen arvoista?
    Viimeksi muokannut Jallu; 4.6.2007, 09:44.

  • #2
    Vajaavetoisessa tarvii 15mm lenkin, 8mm kuusiokolon satulan irroitusta varten, putkipihdit, ruuvimeisselilajitelman ja prässin. Jarrumännän painotyökalu ei ole pahitteeksi. Miltei suosittelisin vaihtamaan jarrulevyt samalla sillä vanhojen laakerikoolien irroitus levyistä voi olla aika synkkä homma.

    Vajaavetoisen takapyörän napa on jarrulevyssä kiinteästi, eli levyn kun ottaa pois niin laakeri lähtee samalla. Ja levyhän lähtee irti kun ensin saa jarrusatulan irti ja purkaa ulomman pyöränlaakerin alta pois. Kun laitat pakettia takaisin kasaan niin kannattaa varmistaa että ABS:n anturikiekko asemoituu tarpeeksi lähelle anturia ettei rupea herjaamaan myöhemmin.

    Ainakin FAG:n laakerisarjassa tuli kaikki tarvittavat osat mukana, mukaanlukien rasva ja pölysuojakuppi.

    Comment


      #3
      Prässiä tuossa hommassa ei tarvita. Vanhojen laakerien ulkokehät irtoavat naputtelemalla levyn "navassa" olevista tätä tarkoitusta varten tehdyistä koloista (3 tai 4 kpl, ei muista). Uuden laakerin saa sopivalla vastinkappaleella, esim. suurehkolla hylsyllä, naputeltua tilaansa.

      Molempiin suuntiin kannattaa naputella tasaisesti ympäriinsä lyömisen sijaan, että laakerikehä kulkee suorassa.

      Comment


      • #4
        Huomasinmpa, että molemmin puolin takapyörän laakerit väljänä ja kiristys ei tuntunut auttavan. Jarrulevyt olisi tarkoitus vaihtaa samalla niin mitä vanhasta levystä pitää purkaa pois? Minkälainen paketti sieltä kokonaisuudessaan lähtee irti? Kyseessä etuvetoinen b5.

        Comment


          #5
          No se absin anturirengas ainakin. Eipä siinä muuta oikein tainnut olla. Ja se voi olla että saattaa mennä se rengas särki kun irroittaa, jos on alkuperäistä tavaraa. Mulla joskus aikoinaan toinen puoli säilyi ehjänä ja toinen särkyi. Mutta eipä ne tainnut merkkiliikkessä paljoa maksaa..

          Comment


          • #6
            Ei siitä jarrulevystä tarvii tosiaan ottaa kun tuo abs-anturikehä irti. Kannattaa kuumentaa abs-anturikehää vaikka kosanilla ennen kun sitä lähtee yrittämään irti. Tarvikejarrulevyissä on sitten sen verran mittaheittoja ettei tuo kehä saata pysyäkkään kiinni. Minä hitsasin sen sitten muutamasta kohtaa kiinni levyyn. Jos sulla on laakerit ja jarrulevyt hommattuna niin jos jossain pääset jo valmiiks prässäämään ne laakerien ulkokehät kiinni niihin levyihin, pääset pikkusen vähemmällä. Meneehän ne toki paikalleen naputtelemallakin.

            Comment


            • #7
              Audi A4 B5 syö takalaakereita

              Mikähän mahtaisi syödä B5:n takalaakeria? Oikean puolen sisempi laakeri ei kestä edes kymppitonnia. Auto on etuveto ja farmari.

              Comment


              • #8
                Väärä offset vanteessa tai liian tiukalle vedetty laakeri.

                Comment


                  #9
                  A4 B5 Quattro, taas takalaakeri pitää ääntä
                  Tässä 10 vuoden aikana olen jo kaks kertaa vaihtanut molemmat laakerit, kolmas olis nyt edessä. Mikä olis sellanen merkki mikä kestäs pikkasen pitempään

                  Comment


                    #10
                    SKF tai FAG, toki skfä tehdään myös Italiassa.

                    Comment

                    Working...
                    X