Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Varoitus tukivarsista (mm. Meyle, Herzog..)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Itse kun en mistään mitään tiedä, niin kyselläänpä tällaistakin. Elikä nuo alemmat etummaiset ovat pienen tutkiskelun jälkeen hieman erilaiset. Toisessa päässä tuo kiinnitystappi tai mikä lie on eri kulmassa kuin toisessa. Onko normaalia vai pitäisikö olla identtiset?

    Liitteenä kuva. Vasemman puoleisen osanumeron loppukirjain on R, kun taas oikean puoleisen N. R on noista tietysti uudempi, mutta pitääkö tuo vanhempi nyt käydä vaihtamassa R-versioon?
    Attached Files

    Comment


      Ei ole väliä tuon puslan keskiön asennolla. Nuo etummaiset alavarret on kummallakin puolella identtiset, eli ei väliä kumman laittaa vasemmalle ja kumman oikealle.

      Edit: Itse kävisin hakemassa samalla osanumerolla olevat varret kummallekin puolelle, ihan varmuuden vuoksi.
      Viimeksi muokannut alpi; 22.10.2012, 20:18.

      Comment


      • En ymmärrä, mikä näissä tukivarsisarjoissa on ongelmana, ts. ainakin sellaisissa tapauksissa, joissa niiden (kumi)puslat eivät kestä. Kumipuslissa on muutenkin se ongelma, etteivät ne koskaan kestä kovinkaan pitkään, ihan surkeita ovat, oli sitten kysymys miten kalliista sarjasta tahansa. Itsellä piti B5 vasemmassa ylätukivarressa narinaa rattia käännettäessä. Tämän luulin aluksi johtuvan siitä, että se yksi kupari/messinkiprikka oli unohtunut asentaa alustasarjaa asentaessa iskarin ja ylätukikumin väliin. No, tuli sitten laitettua uusi ylätukikumi ja prikkakin oikealle paikalleen. Narina ei täysin loppunut. Tosin huomasin asennusvaiheessakin jo sen, että se takapuskuria lähempänä ollut ylätukivarren koiranluun/minkälien pusla vaikutti väljältä ja ääntelehtivältä. No, ostin sitten us partsilta 92€ hintaan powerflexin polyuretaanipuslat ylätukivarsiin (4 kpl). Toistaiseksi olen jaksanut vaihtaa vasta sen yhden, mutta pääasia on se, että narina loppui täysin. Kun irrotin sitä surkeata kumipuslaa, niin huomasin sen, että siinä ei ollut mitään kulumisen merkkejä, vaikka se olikin väljä ja nariseva. Nyt myöhemmin talvirenkaita vaihtaessa suihkutin silikoni-sprayllä kaikki vetarien suojakumit + nivelten suojakumit, luulisi noin kestävän.

        Ajattelin tällaista: Osti sitten minkä tahansa "vahvistetun" tukivarsisarjan, niin eikö järkevintä olisi samalla satsata myös uretaanipusliin? Kumiset kun eivät kestä, ne siis eivät yksinkertaisesti kestä, eivätkä ne ole vakionakaan tarpeeksi jäykät ja muutenkin löystyvät liian nopeasti. Samalla pistää nipat niveliin, niin luulisi olevan melkein koko auton eliniän kestävä(?!) satsi auton alla.

        Comment


          Yleisin virhe asentaessa on varmaan kiristää tukivarret väärässä asennossa, joka sitten lopulta nuo puslat tappaa.

          Comment


          • Joo, loppukiristys auto pyörillään.

            Itsellä 270 tkm ajetut tehtaalla asennetut tukivarret, ja juuri katsastuksessa ehjiksi havaittu. Vuosi sitten hydraulipuslat taka-alavarsiin tosin vaihdoin kun toinen oli hukannut öljynsä.

            Nipat 138 tkm lähtien, ja rasvattu pari kertaa vuodessa, rasvan paine pitää muistaa myös päästää pois ettei kumi halkea käytössä. Olen tehnyt tylpällä ruuvimeisselillä kumin välistä.

            Comment


              Alkuperäinen kirjoittaja Jurgen Näytä viesti
              Toistaiseksi olen jaksanut vaihtaa vasta sen yhden, mutta pääasia on se, että narina loppui täysin. Kun irrotin sitä surkeata kumipuslaa, niin huomasin sen, että siinä ei ollut mitään kulumisen merkkejä, vaikka se olikin väljä ja nariseva. Nyt myöhemmin talvirenkaita vaihtaessa suihkutin silikoni-sprayllä kaikki vetarien suojakumit + nivelten suojakumit, luulisi noin kestävän.
              Eikös tuo silikoni kuivata kumia. Siksi sitä ei esim. tiivisteisiin sais laittaa, vaan mielummin ns. kuminhoitoainetta, jossa ei ole silikonia.
              Viimeksi muokannut okkim; 2.11.2012, 16:11. Perustelu: Lyhennetty pitkää lainausta

              Comment


                Silikoonin hyöty on aika olematon, se saa kyllä kumin kiiltämään ja jopa voitelee, mutta nuo späry silikonit ovat melko helposti liukenevia. Eli ei tarvi kuin kerran näyttää vettä niin silsat on pelkkä muisto.

                Comment


                • ja mistä löydän B6 A4:een urtsipuslat?

                  Comment


                  • Ei kannata mitään ureapuslia sinne laittaa jos haluaa säilyttää vielä jonkinasteisen mukavuuden. Kyllä siihen on varsin hyvät NVH-peräiset syyt miksi ne puslat on kumia (ja joskus myös hydraulisia).
                    Laadukkaat puslat kestää useamman vuoden käyttöä. Vuodet kuluttaa puslia helposti enemmän kuin kilometrit, kumi kovettuu kun kevyemmät jakeet haihtuu ja progressiivisuus häviää. Yli kymmenvuotiaat autossa paikallaan olleet puslat on lopussa kilsoista riippumatta.

                    Comment


                      Eikös toveri Tuohimaa kokeillut edessä uretaanipuslia ja seuraus oli murtuneita tukivarsia. Eli takana ne toimii mutta edessä menee liian jäykäksi ja rikkoo sitte sitä alumiinivalua.

                      Comment


                      • Noin 4 vuotta ja 60 tkm sitten vaihdettu Slamitin tukivarsisarja B5:een ja nyt tuli katsastuksessa tuomio vasemmasta etuylätukivarresta ja oikeasta raidetangonpäästä. On kyllä jotain hajonnut jo aiemmin, kun auto on pidemmän aikaa kolissut ja ollut hieman rauhaton ajaa moottoritienopeuksilla.

                        En tiedä menenkö nyt tuhon tiellä kun ajattelin vaihtaa vain hajonneet osat. Tosin yhdestä korjaamosta jo kyselin hintoja, öljynvaihdon yhteydessä molemmat raidetangon päät ja vasemmalta molemmat ylätukivarret TRW:n osilla vaihdettuna pyöränkulmat säädettynä n. 650e. Kalliiksi tulee jos vaikka vuoden päästä joutuu samanhintaisen remontin toteuttamaan toiselle puolelle..

                        Comment


                        • Pystyykö joku sanomaan että mistä Lemförderin tukivarsisarjan saa halvimmalla ostettua?

                          Sinällään vähän harmittaa ostaa koko sarjaa koska en tarvitse kumivaimennettuja raidetangon päitä enkä kalvak välitankoja mutta ei taida olla yhtään halvempi vaikka ostaisi pelkät tarpeelliset osat erillään.

                          Meinasin laittaa Lemförder kovat raidetangonpäät ja varsiin strongflex puslat jos ne vähänkään näyttävät toimiville kunhan ne nyt joskus saapuvat.

                          Alkuun ajattelin että vaihdan vain rikkinäiset varret ja vanhoihin pelkät puslat mutta kyllä se nyt näyttäisi järkevimmältä vaihtaa kaikki uusiin vaikka hintaa tuleekin.

                          Comment


                            Ojanperältä saa edullisesti.

                            Comment


                            • Alkuperäinen kirjoittaja alpi Näytä viesti
                              Ojanperältä saa edullisesti.
                              Hinta kohdallaan. Tilattava tuolta jos ei paikalliset aio myydä samalla hinnalla. Kiitos.

                              Comment


                                Minä sain tilattua tuon sarjan paikalliseen Fixus-ketjun putkaan samalla hinnalla.

                                Comment


                                • Itsekkin tuota satsia joskus paikallisesta kyselin ja ei se missään nimessä yli 500 ainakaan maksanut. Pitäiskin tilinpäätösostona melkein hankkia.

                                  Raidetangon päihin laitoin passattiin rasvanipat, tosin monesti ollut se vaimennuskumikin melko löysä niissä vanhemmiten, vaikka lemförderiä on tullut aina hankittua.

                                  Comment


                                  • Kävin kysymässä toissa viikolla omaan B7:aan Lemförderin etupään alempia tukivarsia niin olis maksanut pelkät alatukivarre yli 500€ paikallisella fixuksella..

                                    Comment


                                      Alkuperäinen kirjoittaja alpi Näytä viesti
                                      Ojanperältä saa edullisesti.
                                      Faceliftiin 650e.

                                      Siis tämä: http://www.ojanpera.net/index.php?si...uoteryhmaid=76

                                      Comment


                                      • Alkuperäinen kirjoittaja Pitkänen Näytä viesti
                                        24.04.2012

                                        Mulla oli pari sarjaa halpiksia, kestivät leimasta leimaan eli vuoden (12000km). 2v sitten laitettiin lemförderit ostettuna Fixus-liikkeestä ja on kestänyt nyt sen 2v eikä leimallakaan ollut mitään sanomista.
                                        Päivitystä tähän. Leima painaa päälle ja edessä kolisee niin pirusti. Ihan turha edes käydä hakemassa vikalistaa vaan vaihdatan jo varuilta. Kilsojakaan ei tule paljoa enää nykyisin mutta nekin kilsat mitä tulee niin ajo on sitäkin agressiivisempaa :)

                                        Onko kellään ajankohtaista tietoa mitä maksaa Lemförderin varsi Fixuksella nykyisin. TRW:t on mister-autolla 4kpl 245€

                                        edit:

                                        soitto Lahden Fixukseen kertoi, että 4kpl Lemförderin ylätukivarsia on 250e ja pultit tulevat mukana. Fixuksen nettisivuilla hintana on 60e/kpl. Samoilta sivuilta kun valitsee Tornion Ojanperän liikkeeksi niin hinta onkin 50,2e/kpl mutta ainoa vaihtoehto on nouto liikkeestä. Joku virhe varmaan tai sitten Torniossa on alennusmyynnit :)

                                        edit2: soitin tornioon ja sanoivat, että sen verran ne maksaa. Pistä vaan tilausta tulemaan niin lähetetään sinne etellään. Jopa jotain. Kerrankin joku on halvempaa suomessa kun ulkomaisissa verkkokaupoissa.
                                        Viimeksi muokannut Pitkänen; 14.1.2013, 11:04.

                                        Comment


                                          Lemförderit on kalliita, yli 100e/kpl, ainakin alavarret. Soittoa soittoa, sillä se selviää.

                                          Comment


                                            Etupää kolisee ja ainakin oikean puolen ylemmät etummaiset- ja taemmat tukivarret ovat väljinä. Lienee kannattavampaa vaihtaa kaikki kerralla kun ruveta osa kerrallaan osia vaihtamaan?

                                            Selailin Lemförderin kataloogia ja siellä tällaiseen -98 A4 B5 Avant 2.8 (ALG) quattroon tarjoillaan Lemförderin koodilla 27421 01 ja 31912 01. Mikähän ero noilla on? Kuvissa 27421 01 näyttää ainakin "tukevammalta".

                                            27421 01 :
                                            AUDI
                                            8D0 498 998
                                            8D0 498 998 B

                                            31912 01
                                            Ei mainintoja.

                                            Onkohan tuo Fixusen / Ojanperän setti 021-LMI toinen noista?

                                            Comment


                                            • 31912 01 sisältää ainakin kuvan mukaan kaikki samat varret, pultteja on vaan enemmän
                                              27421 01

                                              Jos sulla on ne ylätukivarret väljät, tilaat ne vaan erikseen Ojanperältä 50e/kpl. Tässä myös jotain tietoa tukivarsien eroista. Ulkoisia eroja saattaa siis olla mutta ainakin ylätukivarret ovat mitoiltaan samanlaisia.

                                              Comment


                                              • Näyttäisi tuossa 31912 01 sarjassa olevan kiinteät raidetangon päät, kun 27421 01 on "jousitettu" vulkanointi.

                                                Comment


                                                • Motonetin taaempi alatukivarsi kesti aikalailla 1v 2 päivää ja n. 28tkm, alapallo väljä ja kolisee. Viempä takuusaan vaikka 9.1.2012 ostettu, saas nähä mitä sanovat. Uus vaihdettu jo tilalle, saa nähä kestääkö pitempään kuin motonetin, tämä on nyt ebay-laatua ja hinta 1/4 motonetin hinnasta :D

                                                  Comment


                                                  • Onko kellään kokemusta tuosta mister-auton Bolk merkkisestä tukivarsisetistä b5:seen?
                                                    http://www.mister-auto.fi/fi/tukivar...OL-102999.html

                                                    Comment


                                                    • Mulla emäntä käytti autoa näytillä ja katastus setä sanoi että oli takatukivarsissa väljää joten aikani kattelin mistä osat haalin ja vaihtoehtona ois Ebay tukivarret. Onko kellään kokemuksia kannattaako edes ostaa vaikka halpoja ovatkin? Kestäisivätköhän jopa ens vuoden katastukseen, kilometrejä tuohon autoon tulee kuitenki se 25-30tkm vuodessa?

                                                      Comment


                                                        Alkuperäinen kirjoittaja Mehtala Näytä viesti
                                                        Näyttäisi tuossa 31912 01 sarjassa olevan kiinteät raidetangon päät, kun 27421 01 on "jousitettu" vulkanointi.
                                                        Kumpi se sitten on parempi? Kiinteä vai "jousitettu"?

                                                        Varaosaputkasta kun kyselin settiä niin siellä kommentoitiin, että tuo 16-27421 ei sopisi -98 vuotiseen. Ihmettelen taas kun valmistajan sivut sanovat muuta. Ovh.hinnoissakin oli hurja ero:
                                                        16-27421 843,-
                                                        16-31912 1462,-
                                                        Noista hinnoista tietenkin lähteen huomattavasti pois..

                                                        Comment


                                                          Alkuperäinen kirjoittaja itaplok Näytä viesti
                                                          Kumpi se sitten on parempi? Kiinteä vai "jousitettu"?

                                                          Varaosaputkasta kun kyselin settiä niin siellä kommentoitiin, että tuo 16-27421 ei sopisi -98 vuotiseen. Ihmettelen taas kun valmistajan sivut sanovat muuta. Ovh.hinnoissakin oli hurja ero:
                                                          16-27421 843,-
                                                          16-31912 1462,-
                                                          Noista hinnoista tietenkin lähteen huomattavasti pois..
                                                          Itse itselleni vastaten... Tutkiskelin asiaa hieman lisää ja soittelin Fixukselle.

                                                          Fixuksen 021-LMI on Lemförderin sarja 16-27421(-01).

                                                          Lisäksi löysin tällaisen: http://www.autoluettelo.fi/wls/view_...di_S_linja.pdf

                                                          Eli tuon mukaan tuo 16-31912-01 sarja on tarkoitettu S-line malleihin.
                                                          "Ylemmän tukivarren (2) laakereilla korkemapi shore-kovuus kuin vakioalustan laakereilla. Raidetangon
                                                          päätykappaleiden kumivaimentimet (1) on korvattu jäykillä liitoksilla."

                                                          Eli onkos S-linessä ja "ei-s-linessä" erillainen alusta tehtaalta lähtiessä? Tarkoittaen siis muutakin kuin jousia ja iskareita.

                                                          Onko tuosta "S-line" mallista (kiinteät raidetangon päät) jotain hyötyä verrattuna jousitettuun? Ovh. hinta on melkein tuplat!

                                                          Comment


                                                          • Alkuperäinen kirjoittaja Vellu Näytä viesti
                                                            Mulla emäntä käytti autoa näytillä ja katastus setä sanoi että oli takatukivarsissa väljää joten aikani kattelin mistä osat haalin ja vaihtoehtona ois Ebay tukivarret. Onko kellään kokemuksia kannattaako edes ostaa vaikka halpoja ovatkin? Kestäisivätköhän jopa ens vuoden katastukseen, kilometrejä tuohon autoon tulee kuitenki se 25-30tkm vuodessa?
                                                            Itellä tuommoinen vastaava etupään sarja testissä, ainakin ylätukivarret on kestänyt edessä nyt 13kk / 32tkm. Vasta panin motonetin hajonneen tilanne taaemman alatukivarren tuommoisen ebay-mallin, saa nähä kauanko kestää tämä :)

                                                            Comment


                                                            • Alkuperäinen kirjoittaja itaplok Näytä viesti
                                                              Itse itselleni vastaten... Tutkiskelin asiaa hieman lisää ja soittelin Fixukselle.

                                                              Fixuksen 021-LMI on Lemförderin sarja 16-27421(-01).

                                                              Lisäksi löysin tällaisen: http://www.autoluettelo.fi/wls/view_...di_S_linja.pdf

                                                              Eli tuon mukaan tuo 16-31912-01 sarja on tarkoitettu S-line malleihin.
                                                              "Ylemmän tukivarren (2) laakereilla korkemapi shore-kovuus kuin vakioalustan laakereilla. Raidetangon
                                                              päätykappaleiden kumivaimentimet (1) on korvattu jäykillä liitoksilla."

                                                              Eli onkos S-linessä ja "ei-s-linessä" erillainen alusta tehtaalta lähtiessä? Tarkoittaen siis muutakin kuin jousia ja iskareita.

                                                              Onko tuosta "S-line" mallista (kiinteät raidetangon päät) jotain hyötyä verrattuna jousitettuun? Ovh. hinta on melkein tuplat!
                                                              Nyt ei varmaankaan tarkoitettu S-line malleja, vaan S4 ja RS4 malleja. Näin ainakin itse ymmärtäisin, ja tahtoisin kyseenalaistaa tuon kahan suomennoksen.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X