Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Varoitus tukivarsista (mm. Meyle, Herzog..)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Varoitus tukivarsista (mm. Meyle, Herzog..)

    Tässä varoitus kaikille joilla on tukivarret uusimisen tarpeessa.

    Meyle on valmistaja jolta saa tukivarsikorjaussarjoja A4:iin (aiemmin myös S4, mutta ei enää - tietoja tarkennettu muutama kk sitten). Näitä saa varsin hyvää hintaan ebay.de:stä. Osa myyjistä mainostaa settiä sopivaksi myös S4:een ja osa jopa kehuu tätä settiä erittäin hyväksi. Näin ei todellakaan ole!

    Ostin 2006 keväällä Meylen HD (heavy duty) setin S4:een kun tukivarret alkoivat pitämään ikävää narinaa jne. Setti vaihdettiin loppukesästä. Alussa kaikki meni hyvin, mutta kun talvi tuli ja Vaasan tunnetusti erittäin surkeasti auratut tiet auttoivat pitämään tukivarret reippaassa liikkeessä, alkoi esiintymään yllättäen narinaa. Alle 6kk ja narinaa (kilometrejä takana muutama tuhat). Välillä narina hiipui (kosteat tiet) ja välillä sitä tuli kovemmin. Viimeaikoina narinaa oli varsin reippaasti.

    Etsin infoa asiasta ja mm. audi-worldin foorumista sain lukea (valitettavasti muutama kuukausi vaihdon jälkeen olivat ensimmäiset viestit asiasta) että Meylen setti on surkea - kestää 7-12kk (mulla kesti alle 6kk). Hyviksi seteiksi kehuttiin Febi&Bilsteinin ja Lemförderin tekeleitä (Febi on nyt alla, joka hieman kalliimpi kuin Meyle mutta todellinen laatu nähdään vasta ajan myötä). Vain nämä kaksi valmistajaa saivat positiivisia kommentteja - ei edes varsin pro-tuotteilta vaikuttavat (nimeä en muista, mutta täysin säädettäviä - ongelmat löytyivät talvesta jolloin niiden kumiosat eivät kestä).

    Entä miltä näytti Meylen setti vaihdon jälkeen. Remontin tehnyt firma totesi, että osa suojakumeista oli jo rikki - varsin outoa näin lyhyen ajan jälkeen. Pyysin varret mukaan, että voin tutkia niitä hieman sekä laittaa ehjät myyntiin jos vaikka joku niitä haluaisi. Yllätys oli melkoinen kun tänään viimein ja vihdoin ehdin niitä tutkimaan. Kumit oli halki kolmessa varressa vaikka kumi oli ihan pehmeää eli todennäköisesti vain lyhyen ajan kysymys kunnes kaikki olisivat olleet rikki. Mutta pahin juttu oli yhden alatukivarren kanssa - sen runkoon kiinnitettävä pää (kumipuslan ympäriltä) oli murtunut! Kuinka pitkään tuo olisi kestänyt ennen kuin se olisi katkennut ja ennen kaikkea mitä olisi tapahtunut jos se olisi tapahtunut moottoritienopeuksissa perhe kyytissä! Johtopäätös oli että empä laita myyntiin vaikka siinä ehjän näköisiä varsia on mukana - en ota riskiä siitä että jonkun toisen alla varsi hajoaa.

    Autossa on 20mm madallus (Eibachin setti) normaalista S4:n alustasta mikä varmaan vaikuttaa omalta hieman osaltaan asiaan (tosin Meyle kehuu kovasti mm. raidetangon pään suurta liikerataa verrattuna originaaliin jne. eli laskulla ei pitäisi olla mitään vaikutusta).


    Että tällainen tapaus. Onneksi rahanmenoa kummempaa ei ehtinyt tapahtumaan.

    Edit: threadiin näyttää tulevan kommentteja Meyleen ja muihin liittyen, joten muutin otsikkoa asiaankuuluvammaksi. Alla listaa mitä siis kannattaa ainakin varoa:

    -Meyle: ainoastaan pakkaa muiden valmistamia tukivarsia. Kenen tekemiä - ei tietoa. Tod. näk. vaihtelee. S4:een ei ole soveltuvia vaan hajoavat muutamassa kuukaudessa - voisi jopa sanoa vaarallisiksi. Osalla ongelmia myös A4:n kanssa - osalla hyviä kokemuksia.
    -Herzog: samaan tapaan kuin Meyle eli pakkaa muiden valmistamia tukivarsia. Laadussa ei kehumista.
    -Febi&Bilstein: pitäisi olla laadukkaita, mutta ilmeisesti myöskin pakkaa muiden tekemiä tukivarsia. Tukivarret ovat usein alkuperäisiä, joista on VAGin logot viilattu pois. Audiworld-forumissa näitä on kehuttu.
    -Lemförder: tekee itse tukivarret ja ovat maineeltaan laadukkaita, mutta myöskin hintavia (n. alkuperäisosan hintaisia).
    -alkuperäisosat: laadukkaita? oleellisesti parempia kuin Meyle ja Herzog, mutta siinäpä se. Kalliita.
    Viimeksi muokannut paju; 17.6.2007, 13:20.

  • #2
    Olenkin jo odotellut että milloin em. kokemuksia alkaa irrota noista meylen tukivarsista. Nyt enää odotellaan lisäkokemuksia Slamit.netin tukivarsista. Toistaiseksi mitään negatiivista en ole kuullut.

    Näyttää vaan pahasti siltä että tuo Febi/Lemförder/TRW (mitä ne alkuperäiset nyt ovatkaan) on niitä mitä kannattaa suosia, kuten olen itsekin joutunut toteamaan kantapään kautta.

    Comment


      #3
      En kyllä ole yhtään hämmästynyt.

      Comment


      • #4
        Teppo: ihan mielenkiinnosta kysyn, että miksi et ole hämmästynyt?

        Comment


          #5
          Meyle on merkki joka ei itse valmista mitään, ainoastaan pakkaa muiden tuotteita. Vähän kuten Biltema.

          Comment


          • #6
            Olisi ollut kiva jos olisi tullut tämä esille kun aikoinaan kyselin tukivarsista..

            Comment


            • #7
              Muistelin että on tuo asia mainittu joskus ennenkin Tepon toimesta ja löytyihän se haulla:

              http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=39826
              Mielenkiintoista olis tietää kuka nuo Meylen varret on valmistanut, ko. firma kun ei tee muuta kuin pakkaa tavarat omiin laatikoihinsa.
              Siis jos oli puhe tuosta, että meyle ei itse valmistaisi mitään tavaroita.

              Edit. Lisätty lainaus.
              Viimeksi muokannut Korjari; 2.6.2007, 20:45.

              Comment


                #8
                Mieli teki sanoa jo kauan sitten paljon enemmänkin mutta huono oli mitään ilman omaa kokemusta sanoa, vaikka epäilys olikin vahva.

                Osatoimittajani tuohon suuntaan myös varsin vahvasti vihjasi kun heiltä Meylen osia joskus kyselin. Eivät siis suostuneet niitä toimittamaan.

                Comment


                • #9
                  Joo eipä noita meylejä voi itsekkäään kehua! Ex a4:seen vaihdoin tuon meylen sarjan, ja jo asennusvaiheesa huomasin yhdessä varressa suojakumin olevan jotenkin "muotopuoli"ja kumi jotenkin repsotti oudosti.Meni aikaa ehkä n.4kk niin se suojakumi alkoi pikkuhiljaa repeään, ja suunnilleen samoihin aikoihin alkoi toisella puolella joku tukivarsi pitämään sitä perinteistä nitinää(aluksi ei niinkään pahasti mutta pikkuhiljaa kitinä lisääntyi) ja kilometrejä ei varmaan kertynyt 10000km enempää.

                  Comment


                  • #10
                    Minulla taas on hyviä kokemuksia meylen sarjasta,puslat ainaki on jäykemmät ja varmaan auttaa,ku oon laittanut rasvanipat joka niveleen...varmaan 60-70tkm takana eikä oo tarvinut vaihtaa...tuntuu vaan että ilman rasvaa tai nippoja ei kannata ees laittaa.

                    Comment


                      #11
                      Täällä myös positiivisia kokemuksia ainakin toistaiseksi. Olleet alla tuossa bensakoneisessa nyt noin 1,5v./45000km, eikä mitään ongelmaa. Rasvanipat on, ja niistä on työnnetty punaista vaseliinia aina kun on sinne suunnalle ollut asiaa. Ei kuitenkaan paljoa kerrallaan, etteivät kumit halkea. Kumit olivat kuin uudet kun viimeksi tarkastelin.

                      Olisikohan niin, että eri erät voivat tulla ko. firmalla eri valmistajilta?

                      Comment


                      • #12
                        Yleisesti Febi myös pakkaa muiden tekemiä osia, laatikosta voi löytyä melkein kenen valmistajan osia. Osa on ihan alkuperäistä, joista VAG-logot on hiottu pois. F:n Tukivarsista en osaa sanoa mistä pajasta ovat alunperin.

                        Lemförder on vanha tunnettu alustan osien valmistaja, mutta hinnatkin on sen mukaiset.

                        Mitä on tuo punainen vaseliini? Itse olen käyttänyt vetoniveliin tarkotettua harmaata rasvaa. Kohta 180 tkm orggisnivelillä, eikä välyksiä tunnu (nipat 140 tkm:ssä).

                        Comment


                          #13
                          Eipä tuo punainen eroa juurikaan muista vaseliineista, on kai tarkoitettu lähinnä kovan paineen alle esim. kaivurin tappeihin ym. Ei tunnu liukenevan veteen ainakaan nopeasti, ja on sitkeää. Muutkin vaseliinit pärjäävät varmasti tuolla vallan hyvin.

                          Comment


                            #14
                            Punainen on perinteisesti vedenkestovaseliini.

                            Comment


                            • #15
                              sama homma herzogin kanssa

                              Voisin tähän samaan topikkiin lisätä että kannattaa kiertää myös nuo herzogin tukivarret todella kaukaa. n5000km ajon jälkeen raidetangon päät väljät (toiselta puolen lähes irti se kierreosa siitä tukivarteet tulevasta osasta) ja nyt nitisee muutenkin koko sarja.

                              Comment


                                #16
                                Edellisessä autossa sama setti ja huollossa huomauttivat noilla kilometreillä samasta asiasta.
                                Noita kauppaili eräs jannu tällä ja ffp:n foorumilla.....

                                Comment


                                • #17
                                  Herzogin tukivarsista meni juuri vaihtoon vahan alle vuoden ikaisina ja n. 30Mm juurikin molemmat raidetankojen paat seka 1 ylatukivarsi. Saas nahda miten pitkaan kestavat loput.

                                  Comment


                                    #18
                                    Näyttää siltä, että kumin laadulla voi olla huomattavaa vaikutusta asiaan - jos oliskin ihan kelpo laatuinen nivel varren päässä, mutta suojakumi hajoaa kuukauden-parin sisällä, niin ei mikään nivel pysy ehjänä. Juuri siitä syystä johtuen on itsekin aina varoen kattonut, mitä ottaa, jos kyseessä on kumiosia.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tuleeko noissa sarjoissa mukana raidentangon jotai sisempää osaa? ku mulla on välystä niiku siellä sisemmässä päässä jossai ei ulommassa nivelessä?

                                      Comment


                                        #20
                                        Raidetanko mudostuu kahdesta osasta; itse tanko, johon kuuluu kiinteästi sisempi pää, tankoon kierteillä ruuvattava ulompi pää. Jos sisempi nivel väljä, joudut ostamaan siis kokonaan uuden tangon.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Minkäs merkkisiä vahvistettuja tukivarsia tuo slamit myy, hintaa niillä 299e.
                                          Kalliita vai ei?

                                          Comment


                                            #22
                                            Jos sisempi nivel väljä, joudut ostamaan siis kokonaan uuden tangon.
                                            Ei toki tarvitse:
                                            A4 Raidetanko/sisäpää v/o. . . . . . . . . . . . . . . . . 17-2886 17.50 ???
                                            Tuo siis Motonetin luettelosta, hae paikallisesta varaosaputkasta jotain laatumerkkiä.

                                            Edit: Ei kuulu sisäpäät noihin paketteihin yleensä.

                                            Comment


                                              #23
                                              Näissä tukivarsi svapeissa kannattaa sitten huomioida, että B5 sporttialustaisissa (kaikki ässät ja osa normi aanelosista) on erilaiset ylätukivarret alunperin kuin taviskansan laitteissa. Eli pyöränkulmat muuttuvat jos autoon laitetaan vääränlainen tukivarsi.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Rolle, näkeekö noista tukivarsista sitä päällepäin?

                                                Omassa A4:ssa ('97-mallia, 1BE-alusta) ei ainakaan äkkiä katsottuna erottanut mittaeroja motonetin ylätukivarsiin. Pitäisi katsoa varaosanumerot läpi.

                                                Motonetin sarjalla oli etucamber -0'57 (vasen) ja -1'08 (oikea). Caster 4'16 (vasen) ja 4'17 (oikea)

                                                Nyt vaihdettu eteen toiselle puolen lemförderin etummainen varsi, toisella puolen moogin varsi (molemmat sitä uudempaa mallia, erilaiset kuin orkkikset oli) ja taaemmat tukivarret jotain jätettä, mutta niillä lisäpohjaanlyöntikumeilla (myös erilaiset, mitä orkkikset oli). Etucamberit näillä varsilla -1'07 (vasen) ja -1'05 (oikea). Caster 4'13 (vasen) ja 3'44 (oikea).

                                                Alatukivarret molemmissa mittauksissa samat Motonetin varret. Apurunkoa ei ole mittausten välillä irroiteltu ja muutenkaan ei autoa ole juuri kolhittu. Lisäksi ne iskarin yläpäät mihin ylätukivarret tulee kiinni, pitäisi olla aika tarkoin samoissa kohti.

                                                Niin, unohtui että onhan tuossa vaihdettu välillä pyöränlaakerit eteen. Saattaa vaikuttaa jonkin verran noihin tuloksiin... Ja nuo arvot on tietysti säädön jälkeisiä arvoja, eli kun auraukset on haettu kohdalleen. Casteria ja camberiahan noista ei edestä juurikaan voi säätää.
                                                Viimeksi muokannut Korjari; 19.6.2007, 22:08.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Oisko toi ylätukivarsien erilaisuus sportti- ja vakioalustassa tullu vasta faceliftissä? Ainakin perhealbumin mukaan -99 vuosimallista eteenpäin on eroja oissa ylätukivarsissa alustan tyypin mukaan.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Voi olla näinkin, en niin tarkkaan ulkoa muista. Etkastahan se tosiaan selviää. Ero ei ole suuren suuri, joten hankala sitä on osia vertailemalla havaita.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ainakin -96 normialustaisessa ja -01 sporttialustaisessa oli samalla osanumerolla taaempi ylätukivarsi, eikä osissa silmämääräisesti tarkastelemalla ollut muuta eroa kuin kumitutti uudemmassa pallonivelen päällä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Onkos jollain käytännön kokemuksia tästä Slamit:in tarjoamasta tukivarsipaketista?

                                                        Tukivarsisetti

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Niin onko kellään tietoa tuosta Slamitin tukivarsi setistä, itseänikin kiinnostaisi...

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Mitäs näistä, Febin sarjan saa samaan hintaan.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X