Tässä varoitus kaikille joilla on tukivarret uusimisen tarpeessa.
Meyle on valmistaja jolta saa tukivarsikorjaussarjoja A4:iin (aiemmin myös S4, mutta ei enää - tietoja tarkennettu muutama kk sitten). Näitä saa varsin hyvää hintaan ebay.de:stä. Osa myyjistä mainostaa settiä sopivaksi myös S4:een ja osa jopa kehuu tätä settiä erittäin hyväksi. Näin ei todellakaan ole!
Ostin 2006 keväällä Meylen HD (heavy duty) setin S4:een kun tukivarret alkoivat pitämään ikävää narinaa jne. Setti vaihdettiin loppukesästä. Alussa kaikki meni hyvin, mutta kun talvi tuli ja Vaasan tunnetusti erittäin surkeasti auratut tiet auttoivat pitämään tukivarret reippaassa liikkeessä, alkoi esiintymään yllättäen narinaa. Alle 6kk ja narinaa (kilometrejä takana muutama tuhat). Välillä narina hiipui (kosteat tiet) ja välillä sitä tuli kovemmin. Viimeaikoina narinaa oli varsin reippaasti.
Etsin infoa asiasta ja mm. audi-worldin foorumista sain lukea (valitettavasti muutama kuukausi vaihdon jälkeen olivat ensimmäiset viestit asiasta) että Meylen setti on surkea - kestää 7-12kk (mulla kesti alle 6kk). Hyviksi seteiksi kehuttiin Febi&Bilsteinin ja Lemförderin tekeleitä (Febi on nyt alla, joka hieman kalliimpi kuin Meyle mutta todellinen laatu nähdään vasta ajan myötä). Vain nämä kaksi valmistajaa saivat positiivisia kommentteja - ei edes varsin pro-tuotteilta vaikuttavat (nimeä en muista, mutta täysin säädettäviä - ongelmat löytyivät talvesta jolloin niiden kumiosat eivät kestä).
Entä miltä näytti Meylen setti vaihdon jälkeen. Remontin tehnyt firma totesi, että osa suojakumeista oli jo rikki - varsin outoa näin lyhyen ajan jälkeen. Pyysin varret mukaan, että voin tutkia niitä hieman sekä laittaa ehjät myyntiin jos vaikka joku niitä haluaisi. Yllätys oli melkoinen kun tänään viimein ja vihdoin ehdin niitä tutkimaan. Kumit oli halki kolmessa varressa vaikka kumi oli ihan pehmeää eli todennäköisesti vain lyhyen ajan kysymys kunnes kaikki olisivat olleet rikki. Mutta pahin juttu oli yhden alatukivarren kanssa - sen runkoon kiinnitettävä pää (kumipuslan ympäriltä) oli murtunut! Kuinka pitkään tuo olisi kestänyt ennen kuin se olisi katkennut ja ennen kaikkea mitä olisi tapahtunut jos se olisi tapahtunut moottoritienopeuksissa perhe kyytissä! Johtopäätös oli että empä laita myyntiin vaikka siinä ehjän näköisiä varsia on mukana - en ota riskiä siitä että jonkun toisen alla varsi hajoaa.
Autossa on 20mm madallus (Eibachin setti) normaalista S4:n alustasta mikä varmaan vaikuttaa omalta hieman osaltaan asiaan (tosin Meyle kehuu kovasti mm. raidetangon pään suurta liikerataa verrattuna originaaliin jne. eli laskulla ei pitäisi olla mitään vaikutusta).
Että tällainen tapaus. Onneksi rahanmenoa kummempaa ei ehtinyt tapahtumaan.
Edit: threadiin näyttää tulevan kommentteja Meyleen ja muihin liittyen, joten muutin otsikkoa asiaankuuluvammaksi. Alla listaa mitä siis kannattaa ainakin varoa:
-Meyle: ainoastaan pakkaa muiden valmistamia tukivarsia. Kenen tekemiä - ei tietoa. Tod. näk. vaihtelee. S4:een ei ole soveltuvia vaan hajoavat muutamassa kuukaudessa - voisi jopa sanoa vaarallisiksi. Osalla ongelmia myös A4:n kanssa - osalla hyviä kokemuksia.
-Herzog: samaan tapaan kuin Meyle eli pakkaa muiden valmistamia tukivarsia. Laadussa ei kehumista.
-Febi&Bilstein: pitäisi olla laadukkaita, mutta ilmeisesti myöskin pakkaa muiden tekemiä tukivarsia. Tukivarret ovat usein alkuperäisiä, joista on VAGin logot viilattu pois. Audiworld-forumissa näitä on kehuttu.
-Lemförder: tekee itse tukivarret ja ovat maineeltaan laadukkaita, mutta myöskin hintavia (n. alkuperäisosan hintaisia).
-alkuperäisosat: laadukkaita? oleellisesti parempia kuin Meyle ja Herzog, mutta siinäpä se. Kalliita.
Meyle on valmistaja jolta saa tukivarsikorjaussarjoja A4:iin (aiemmin myös S4, mutta ei enää - tietoja tarkennettu muutama kk sitten). Näitä saa varsin hyvää hintaan ebay.de:stä. Osa myyjistä mainostaa settiä sopivaksi myös S4:een ja osa jopa kehuu tätä settiä erittäin hyväksi. Näin ei todellakaan ole!
Ostin 2006 keväällä Meylen HD (heavy duty) setin S4:een kun tukivarret alkoivat pitämään ikävää narinaa jne. Setti vaihdettiin loppukesästä. Alussa kaikki meni hyvin, mutta kun talvi tuli ja Vaasan tunnetusti erittäin surkeasti auratut tiet auttoivat pitämään tukivarret reippaassa liikkeessä, alkoi esiintymään yllättäen narinaa. Alle 6kk ja narinaa (kilometrejä takana muutama tuhat). Välillä narina hiipui (kosteat tiet) ja välillä sitä tuli kovemmin. Viimeaikoina narinaa oli varsin reippaasti.
Etsin infoa asiasta ja mm. audi-worldin foorumista sain lukea (valitettavasti muutama kuukausi vaihdon jälkeen olivat ensimmäiset viestit asiasta) että Meylen setti on surkea - kestää 7-12kk (mulla kesti alle 6kk). Hyviksi seteiksi kehuttiin Febi&Bilsteinin ja Lemförderin tekeleitä (Febi on nyt alla, joka hieman kalliimpi kuin Meyle mutta todellinen laatu nähdään vasta ajan myötä). Vain nämä kaksi valmistajaa saivat positiivisia kommentteja - ei edes varsin pro-tuotteilta vaikuttavat (nimeä en muista, mutta täysin säädettäviä - ongelmat löytyivät talvesta jolloin niiden kumiosat eivät kestä).
Entä miltä näytti Meylen setti vaihdon jälkeen. Remontin tehnyt firma totesi, että osa suojakumeista oli jo rikki - varsin outoa näin lyhyen ajan jälkeen. Pyysin varret mukaan, että voin tutkia niitä hieman sekä laittaa ehjät myyntiin jos vaikka joku niitä haluaisi. Yllätys oli melkoinen kun tänään viimein ja vihdoin ehdin niitä tutkimaan. Kumit oli halki kolmessa varressa vaikka kumi oli ihan pehmeää eli todennäköisesti vain lyhyen ajan kysymys kunnes kaikki olisivat olleet rikki. Mutta pahin juttu oli yhden alatukivarren kanssa - sen runkoon kiinnitettävä pää (kumipuslan ympäriltä) oli murtunut! Kuinka pitkään tuo olisi kestänyt ennen kuin se olisi katkennut ja ennen kaikkea mitä olisi tapahtunut jos se olisi tapahtunut moottoritienopeuksissa perhe kyytissä! Johtopäätös oli että empä laita myyntiin vaikka siinä ehjän näköisiä varsia on mukana - en ota riskiä siitä että jonkun toisen alla varsi hajoaa.
Autossa on 20mm madallus (Eibachin setti) normaalista S4:n alustasta mikä varmaan vaikuttaa omalta hieman osaltaan asiaan (tosin Meyle kehuu kovasti mm. raidetangon pään suurta liikerataa verrattuna originaaliin jne. eli laskulla ei pitäisi olla mitään vaikutusta).
Että tällainen tapaus. Onneksi rahanmenoa kummempaa ei ehtinyt tapahtumaan.
Edit: threadiin näyttää tulevan kommentteja Meyleen ja muihin liittyen, joten muutin otsikkoa asiaankuuluvammaksi. Alla listaa mitä siis kannattaa ainakin varoa:
-Meyle: ainoastaan pakkaa muiden valmistamia tukivarsia. Kenen tekemiä - ei tietoa. Tod. näk. vaihtelee. S4:een ei ole soveltuvia vaan hajoavat muutamassa kuukaudessa - voisi jopa sanoa vaarallisiksi. Osalla ongelmia myös A4:n kanssa - osalla hyviä kokemuksia.
-Herzog: samaan tapaan kuin Meyle eli pakkaa muiden valmistamia tukivarsia. Laadussa ei kehumista.
-Febi&Bilstein: pitäisi olla laadukkaita, mutta ilmeisesti myöskin pakkaa muiden tekemiä tukivarsia. Tukivarret ovat usein alkuperäisiä, joista on VAGin logot viilattu pois. Audiworld-forumissa näitä on kehuttu.
-Lemförder: tekee itse tukivarret ja ovat maineeltaan laadukkaita, mutta myöskin hintavia (n. alkuperäisosan hintaisia).
-alkuperäisosat: laadukkaita? oleellisesti parempia kuin Meyle ja Herzog, mutta siinäpä se. Kalliita.
Comment