Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Renkaan kantavuusluokasta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Renkaan kantavuusluokasta

    Onko tietoa tästä:

    Rekisteriote ja ohjekirja antavat tällaista tietoa..eli rengasvaihtoehdot 205/55 16" 91W, 215/55 16" 93 Y, 235/45 17" 93 Y.
    Eli siis 205- renkaassa kantavuusluokkana on 91 ja 215- ja 235- renkaissa 93.

    Voiko alle laittaa 225/45 17" 91Y merkinnöillä olevat renkaat? Onko sillä käytännön merkitystä jos kantavuusluokka on tuossa 225- renkaassa 93:n sijaan 91?
    Epäilen ettei olisi..mutta kysynpä kuitenkin, kun varma en ole.

  • #2
    Tarkista rekisterotteesta akselipainot ja jaa se kahdella. Näin saat selville painon joka yhden renkaan tulee kestää. Kantavuus luokka 91=615 Kg, 93=650Kg. Jos renkaan kantavuus on enemmän kuin rek. otteen akselipaino ei ole ongelmaa.

    Comment


      #3
      Jep..oikeastaan ihmettelyni lähti liikkeelle siitä kun huomasin että 205- renkaan kantavuusluokaksi oli merkitty rek.otteeseen 91, mutta sitten kuitenkin esim 215-renkaalle 93.

      Luulisi äkkiseltään että 91 riittäisi tällöin myös leveämmille renkaille.., mutta ilmeisesti on olemassa joku syy/perustelu sille miksi leveämmälle renkaalla annetaan kantavuusluokkavaatimukseksi suurempi luokka kuin hieman kapeammalle (tässä tapauksessa siis 10mm kapeammalle)

      Comment


      • #4
        Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä
        3 LUKU
        Renkaiden ja nastojen käyttö
        15 §
        Kaikkien ajoneuvojen renkaat
        Ajoneuvo on varustettava sen rekisteröidyn kokonaismassan ja akseleille kohdistuvien massojen edellyttämin renkain ja vantein. Renkaita, joissa kudos on näkyvissä tai jotka ilmeisesti ovat vaarassa räjähtää, ei saa käyttää.

        Comment


          #5
          Siinä on se käytännön ero, että jos pistät 91:t kun otteessa lukee 93:t niin auto ei mene katsastuksessa läpi ja rengasratsiassa saattaa ajelu jäädä siihen.

          Näitä tapauksia on nykyään aika paljon kun isot ja leveet ovat yleistyneet, itsellänikin katsastus stoppasi kuluvana kesänä kun takarenkaiden kantavuus oli 5kg/kpl liian vähän (edessä ja takana samanlaiset renkaat). Ei ajollisesti mitään merkitystä koska taka-akselilla ei koskaan tule olemaan niin paljon painoa, että menisi yli mutta laki on laki. Onneksi renkaat olivat autokauppiaan valitsemat joten sain heidän järjestämänään uudet takarenkaat riittävällä kantavuudella.

          Comment


            #6
            Jep..laki on laki, se on selvä ja sitä olisi myös syytä noudattaa, ei siinä mitään..

            Mutta onko kellään tietoa siitä mikä on peruste/ syy sille että rek.otteen mukaan 205 leveälle renkaalle kantavuusluokaksi kelpaa 91, mutta esim 215 levyiselle renkaalle rek.ote tarjoaa 93:a??

            Akselimassoja kun laskeskelee niin sillä perusteella 91 riittää kirkkaasti tuohon meikäläisen autoon..ja pikaisen nettisurffauksen tuloksena löysin tietoja joiden mukaan vastaavaan S4:äänkin suositeltiin/hyväksytään kantavuusluokkaa 91 olevia renkaita, joten luulisi 91:n riittävän A4:äänkin?!

            Eli: osaako joku sanoa mikä on peruste sille että 205-renkaalle on rek.otteeseen merkitty 91, mutta jo 215-renkaalle 93?
            "Maalaisjärjellä" en ainakaan minä keksi perustetta.

            Comment


            • #7
              Mites noi luokat oikeen sitten menee?
              Voiko ne laskea ihan tuosta per pykälä että 91=615,93=650 jne. vai onko ne jostain taulukosta eli ettei menis tuolla tavalla samalla kaavalla?
              Mitäs painoa sitten vastaa luokka 88?

              Comment


                #8
                Enpä ole varma meneekö "kaava" ihan loogisesti eri kantavuusluokkaindeksien/kilomäärien välillä, mutta netistä löytyy aika helposti esim googlella useammastakin lähteestä ko taulukko nähtäväksi.

                Silleen vaan hauska juttu koko kantavuusluokkajuttu että väitänpä että valtaosa autoilijoista kyllä tuntee, ainakin jollain tavalla, rengasmerkinnät muilta osin pl kantavuusluokat..joilla siis kuitenkin on olennaista merkitystä esim katsastuksessa.

                Comment


                  #9
                  Eipä tuohon varmaan järkisyytä ole. Olisiko vaikka niin, että tehdas nyt vaan on sattunut luokittamaan malliin tietyn tyyppisiä renkaita, ehkä ne isommat ovat jossain tehokkaammassa taikka painavammassa vakiona -vaikka jossain V6 tdi:ssä -ja sitten on kopioitu luokitus kevyempään? Kantavuusindeksi on tullut sitä kautta?

                  Comment


                  • #10
                    Saahan autossa käyttää myös esimerkiksi alemman nopeusluokan renkaita kuin mitä rekisteriote sanoo, ja tällöin varmasti menee katsastuksesta läpi. Tai ainakin lain mukaan olisi mentävä.

                    Eli onko tähän kantavuusasiaan sitten jotain selvää faktaa lakipykälien kohdalla. Jos akselipainon puolikas ylittyy, mutta uupuu rekisteriotteen kantavuudesta, niin on laiton rengasko? Miksi tästä ei mainita mitään missään erilaisissa renkaan valintaan liittyvissä ohjeissa, puhutaan vain tuosta akselipainon ylittyvyydestä.

                    edit: Tuossa mitä netissä selailin, niin ainakin katsastajat.com :issa kysymyspalstalla jollekin kysyjälle vastataan, että saa laittaa 83 kantavuuden renkaan auton alle, vaikka rekisteriotteessa kaikkien rengaskokojen kantavuusmerkintä on 84. (kun siis akselipainovaatimus ylittyi)

                    Eli varsin mielenkiintoista, jos joillakin on samasta syystä jäänyt menemättä läpi katsastus.

                    Comment

                    Working...
                    X