Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 vänkää oikealle

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 vänkää oikealle

    Vanteet ja renkaat OK ja nelipistesuuntauskin antaa OK arvot, mutta kuitenkin auto puskee oikealle (kokeiltu muutamalla rengassarjalla). Ratissa pitää olla koko ajan vääntö vasemmalle puskemisen kompensoimiseksi. Vasenta kaistaa ajaessa kulkee kutakuinkin halutulla tavalla eikä vika ole nopeusriippuvainen. Pikaisella kotimittauksella auto makaa jousituksen päällä tasaisesti ja jousivastekin tuntuu olevan akseleiden molemmissa päissä samanmoinen.

    Mistähän voisi alkaa tutkia? Voisiko akselien päiden välillä olla heittoa auton pituussuunnassa eli alusta olisi "kiero" ja tuntuisiko ajossa noin? Autolla (ei quattro) ajettu reilut 20 tkm ja vm -06. Talvitassuilla ohjaustuntuma meni talven ja renkaiden piikkiin, mutta nyt suvikumeilla vamma on häiritsevä. Voisiko olla jotain vikaa jo tehtaan linjalta ulostulleena? Takuuta löytyy eli pajalle jos tarve, mutta ajattelin kuulostella ensin asiantuntijoilta.
    Viimeksi muokannut okkim; 31.5.2007, 12:56.

    #2
    Eikös kulmat laiteta tehtaalla jo siten, että oikeanpuoleisen liikenteen maissa auto pyrkii hieman ojaa kohti jatkuvasti? Oma B6q on aina vängännyt oikealle, riippuen toki tien kallistuksesta.

    Comment


    • #3
      Appiukolla on samanlainen aanelkku ja se kulkee suoraan, niinkuin muutama esittelyautokin joilla olen ajanut. Tarkennettakoon vielä, että tien vasemmalla puolella ajaessa ratista pitää laittaa jonkin verran vastaan vaikkakin tilanne on selvästi parempi eli kuitenkin sielläkin pyrkii oikealle. Tien pinnoilla ei ole merkitystä eikä renkaiden profiileillakaan. Että näin... Tosin omanikin Golffi V tuli liukuhihnalta toinen takapyörä valmiiksi "poikittain" auton alla eivätkä olleet tajunneet katsoa edes maahantulotarkastuksessakaan. Konsernin tuotteet ovat näköjään taloutemme osalta kirottuja.
      Viimeksi muokannut mokku; 31.5.2007, 15:35.

      Comment


      • #4
        "nelipistesuuntauskin antaa OK arvot,"

        Jotain mätää asiassa on. Kyllä auton pitää suoraan kulkea ilman ratista pitelemistä. Urat tiessä ovat asia erikseen.

        Jos kaikki on muuten kunnossa, epäilen kyllä "kulmien" suuntausta. Missä tehty? Kannattaisiko tarkistuttaa muualla?

        Sanomattakin on luultavasti rengaspaineet oikein.

        Comment


          #5
          Itelläkin toi coupe vetää aika vahvati oikeelle, niin että tarvii pitää ratista kiinni koko ajan. Kun rattia pitää suorassa autokin menee suoraan, mutta kun päästää irti niin ratti on vähän vinossa oikeelle ja myös menee sinne minne ratti näyttää. Muuten ohjaus on ihan ok. Jossain sanottiin että tehostimen öljyn vaihto on auttanu ohjauksen levottomuuteen ym., joten voisko öljyllä olla vaikutusta puoltamiseen?

          Comment


            #6
            En väitä tuota, että olisi laitettu hieman kieroon menemään, mutta voisko teiden kallistuksilla olla merkitystä? Eihän no vaakaan ole tehty vaan aina ojan puolelle viettää.
            Suomen tietkin on melkoisen epätasaisia. Menee testaamaan johonki parkkihalliin, siellä on suht tasaista. Jos silti vänkää johonkin niin tiedä sitten onko insinöörien turvajuttuja.

            Comment


            • #7
              Mulla on toi urS4 ensimmäinen VAG, joka tekee tätä myös.
              Olen arvellut, että kulmat ja reunoistaan hieman kuluneet renkaat aiheuttaa tuon.
              Se on varma, että renkaiden kuluminen ulko/sisäsyrjältä vaikuttaa. Kokemuksia juuri tuon A6:n kanssa, siihen ostettiin uudet renkaat eteen ja venkoilut loppui siihen.

              Eilen oli mahdollisuus ajella useampaan otteeseen urS4:llä ihan uudella asfaltilla ja yllätys oli suuri kun auto ei vengonnut mihinkään suuntaan.
              Viivasuoraan meni, olis menny ties kuinka kauan mutta katsoin parhaaksi mutkissa kuitenkin näyttää mihin suuntaan pitäisi mennä...

              Comment


                #8
                Petri: Olit oikeassa, testasin hallissa ja menee viivasuoraan.

                Comment


                • #9
                  Mullakin puoltaa oikealle, osin tien kallistuksien takia, mutta myös sen takia että casterit on juuri "väärinpäin" eli vaikka ohjearvoissa onkin niin suurempi kulma kuskin puolella -> palautusvoima suurempi metsäänpäin.
                  Täytyisi hakea kaikki välykset apurungoista yms palikoista, jotta "säätöä" saisi aikaiseksi, reikiä viilamaan ei kehtaa vielä ruveta

                  Comment


                  • #10
                    "Jossain sanottiin että tehostimen öljyn vaihto on auttanu ohjauksen levottomuuteen ym., joten voisko öljyllä olla vaikutusta puoltamiseen?"

                    Ei vaikutusta ellei täysin "kuraa", mutta jos ei ole vaihdettu koskaan, niin suosittelen vaihtoa.

                    Mikään ohje ei käske vaihtaa, mutta kannattaa tehdä.

                    Itse vaihdoin niin, että imin alipaineella kaikki pois ja laitoin uutta (Febiä-vihreätä) tilalle. Ohjekirjani sanoi, että menee 1,1? litraa, mutta meni hieman enemmän. Lainasin kaverilta.
                    Viimeksi muokannut Jorma Niemi; 1.6.2007, 17:47.

                    Comment


                    • #11
                      Enemmän ja vähemmän OFFTOPIC mutta käytin äsken omaa lötköä renkaiden tasapainotuksessa sekä aurauskulmien säädössä. Aijai kun on vaan niin hyvä ajaa tuolla rassilla... Pyörät on kokoa alkuperäiset vm-86.

                      Comment

                      Working...
                      X