Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Etujarrujen laahaus.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Etujarrujen laahaus.

    Mistäs vois johtua etujarrujen laahaus.
    Jarrupääsylinteristä oisin vikaa ensin arvaillut, mutta minkäslainen jarrujen rakenne tuossa S:ssä oikeen on?
    Mulla tihkuttaa nestettä hydraulinesteen pumpussa olevasta propusta. Voiskos se aiheuttaa sen, että paineet ei pääse pois jarruilta?

  • #2
    Ainakin itse jarruosien kunto vaikuttaa älyttömästi.

    - Mäntien suojakumit rikki, jolloin mäntä ei pääse painumaan kunnolla takaisin sisään, tai ei jopa ollenkaan
    - Liukutappien kumit rikki, satula ei liiku kunnolla kun on päässyt likaa liukutappeihin ja pahimmassa tapauksessa tapit on ruostunu kiinni
    - Palat ruostuneet satulan kannakkeeseen kiinni. Pudistus ja kuparitahna esim. palojen vaihdon yhteydessä pitää ne kunnossa seuraavaan palojen vaihtoon.

    Tosin en tiedä tuosta viimeisestä S6:ssa. Jos siinä on samanlaiset jarrut kuin viimeisissä urS4 autoissa, niin paloissa ei ole liukupintoja jotka voisivat jumittaa.

    Comment


    • #3
      Juu kyllä liukupinnat toimivat. Niiden ei pitäisi jumittaa ja kumit on ehjät.
      Kylmänä toimivat, mutta ajettua jonkun matkaa jarrut laahaavat.

      Comment


        #4
        Onko myös männät vetreät? Useasti on aivan ehjänkin (näköisen) kumin alla melko kamalan näköisenä männän pinta... Kyllä noitakin saa liikkeelle, kun viitsii voidella hyvin ja "kouluttaa" mäntää, eli liikuttelee edestakaisin x-kertaa.

        Comment


        • #5
          Pystyyks mitään päättelemään, esim siitä että:

          Kun käynnistän auton parkkiruudussa, niin silloin auto liukuu, mutta seuraavan kerran kun pysähdyn valoihin, niin auto ei enää liiku vapaasti.

          Molemmat etujarrut laahavat yhtä paljon.

          Ajotietokone huutaa (!) merkkiä.

          Hydraulinestepumpun proppu vuotaa.

          Kaikkia nesteitä on kyllä tarpeeksi.

          Mitä jos kokeilen pumpata pommin tyhjäksi auton ollessa sammutettuna ja sitten kokeilen jarruja, niin jos jarrut jumittavat, on vika mekaaninen jumitus jarruissa. Helpompi korjata. :)

          Mutta jos jarrut silloin toimivat, eivätkä jää jumiin, niin olisiko vika sitten missä?

          Vai onko tässä mitään järkeä?

          Comment


          • #6
            Noniin,nyt on kaikki tarkastettu ja kaikki toimii. Jarrut laahaavat, koska ovat paskaset. Mutta miksi se (!) herjaa tuota merkkiä? Voisiko joku anturi olla rikki? Ja miten se tarkistetaan.

            Comment


              #7
              Pommin kunto?

              http://www.audiclub.fi/phpBB2/showth...ighlight=pommi

              Comment


              • #8
                Mitä foorumilta olen lukenut, niin joskus vähän mystinen juuri tämä punainen (!) kolmen piipin kera.

                Isällä Passatissa teki tuota aina kylmäkäynnistyksessä. Totesin akkujännitteen alhaiseksi, akku vaihdettiin ja se meni sillä.

                Itsellä ässä teki viime viikolla tuota, vain ja ainoastaan aamulla kylmänä.
                Akkua en ole ehtinyt tutkimaan. Tai en ole tutkinut vielä sen vuoksi kun viikonloppuna etujarruja taas käpistelin (puhdistelin) kun viime käpistelyn jälkeen vähän täristi.
                Noh, sen jälkeen ei ole tuota herjaa tullut!
                Ainoa mikä mielestäni voi vaikuttaa tuossa jarrujen käpistelyssä, on se että jarrunestesäiliöstä pääsi tulemaan nestettä yli kun puristin männät sisää ja sitä valui nestetason anturin liittimen päälle.
                Jos siellä sitten oli jotain häikkää ja neste puhdisti sitä?

                Jarrupaloista tuo ei tasan tarkkaan johdu, niin kuin tuossa pommi-ketjussa joku väitti. Sieltähän ei tule kuin keltainen (!) mikäli kulumisvaroitin renkkaa tai palat kuluneet.

                Comment


                  #9
                  Jarrupaloista tulee keltainen (O) merkki.
                  Mittaristovika on yksi tekijä noihin turhiin hälyytyksiin, useimmiten korjaantuu käymällä juottimella kaikki juotokset läpi.

                  Testaa pommin kunto !

                  Jos jarrut laahaavat, niin kannattaa huoltaa satulat (puhdistus+tiivistesarja), ei ole iso homma ja säästää vitutukselta

                  Suosittelen korjaamaan hydraulipumpun tulpan tihkumisen, sieltä tulee aika nopeasti öljyt pihalle kun se o-rengas pettää lopullisesti. Korkki on muuten melkoisen tiukassa ja o-renkaan asennuksessa on syytä käyttää reilusti rasvaa ja huolellisuutta ettei uusi rengas leikkaannu rikki.
                  O-renkaan kokoa en juuri nyt ulkoa muista.

                  Comment


                    #10
                    17x2mm. Voi kokeilla laittaa pikkuisen paksumman o-renkaan ja jotain hydr. liitoksiin tarkoitettua liimaa, jos haluaa varmistua ettei varmasti enää vuoda.

                    Comment


                    • #11
                      Mitenkäs jarrujen kuumeneminen.
                      Kun nostin tuossa kulmia vuorotellen ilmaan, niin kaikki renkaat saa pyörimään kun kädellä antaa vauhtia, eli palat eivät laahaa.
                      Kokeilin saman asian konekäynnissä ja jarrupoljinta polkemalla, niin palat eivät jää jumiin.
                      Mutta nytpäs onkin sellainen jännä asia, että levyt nyt joka tapauksessa kuumenevat pirusti ajon aikana. Kättä ei hetkeä kauemmin niissä pidä.

                      Onko mitenkä normaalia tämä lämpeneminen, vai onko huolestumiseen aihetta.

                      Vosiiko liian "kovat" jarrupalat aiheuttaa tämän?
                      Joku on vaihtanut autoon uritetut jarrulevyt eteen. Vai onkos ne vakiona?

                      Comment


                        #12
                        Mullakin sattui tänään niin, et kun ajoin töistä kotipihaan, niin parkissa huomasin että
                        etupäästä nousee kovin paljon savua. Huolestuneena kurkkimaan et mitähä ihmettä...
                        no oikean puoleinen jarru-ilmeisesti jäänyt päälle tai muusta syystä ajanu itsensä
                        tulikuumaksi. Niin siis kyseessä profiilin auto :)

                        Comment


                        • #13
                          Mulla oli sama laahaus- ongelma takajarruissa ja siitä päästiin ed. mainituilla
                          toimenpiteillä, eli kiltisti vain satulat atomeiksi, puhdistus, tiivisteiden vaihto
                          ja männän hionta, jos ruosteessa, hienolla paperilla tai oooo teräsvillalla.

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja Ainarikki Näytä viesti
                            Mistäs vois johtua etujarrujen laahaus.
                            Jarrupääsylinteristä oisin vikaa ensin arvaillut, mutta minkäslainen jarrujen rakenne tuossa S:ssä oikeen on?
                            Mulla tihkuttaa nestettä hydraulinesteen pumpussa olevasta propusta. Voiskos se aiheuttaa sen, että paineet ei pääse pois jarruilta?
                            Mitenkäs pääsylinteri, onko varmasti kunnossa?
                            Joskus muinoin toverilla aiheutti viallinen pääsylinteri sen että jarrut meni totaalisesti jumiin kun kerran jarrutti. Sitten satulan ilmaruuvista paineet pois että sai auton liikkeelle.

                            Comment


                            • #15
                              Mutta nytpäs onkin sellainen jännä asia, että levyt nyt joka tapauksessa kuumenevat pirusti ajon aikana. Kättä ei hetkeä kauemmin niissä pidä.
                              Eli kuumeneeko koko kierrokselta levyt, vai edestä?

                              Comment

                              Working...
                              X