Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100, vm 1994 Ovilistat

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Audi 100, vm 1994 Ovilistat

Tässä taas legendaarinen ovilista thread. Elikkäs ylemmät ovilistat irronneet Audi 100:n takaovista, eikä niitä enää saa niillä muoviklipseillä kiinni (korjattu jo aiemmin, mutta nyt ruostuneet pahoin). Uusien saatavuus onkin osoittautunut aikamoiseksi ongelmaksi. Jos joku tietää mistä noita voisi tilata/hankkia niin kiitollisena ottaisin tiedon vastaan. Merkkiliikkeistä tietysti olen kysellyt, muttei oikein huvittaisi maksaa >300? nuista muovinpätkistä, jotka kuitenkin ruostuvat irti.

Ajattelin samalla vaihtaa koko sarjan, jos vain jostain löytyy inhimilliseen hintaan.

Liity kerhoon ja ota yhteyttä Teppoon.

Comment

Kierros helmalistoja 145eur
      Ovien kylkilistat yhteensä 120 eur

Comment

Loistavaa =)

Harkitsin muutenkin jo aiemmin tuon jäsenhakemuksen täyttämistä, kun olen aika ahkerasti myös täältä seuraillut.

Comment

Audi 100/ovilistat

Löytyykö Tepolta myös oven alareunassa olevia listoja - etuovien alalistat repsottavat. Mitä maksaa?

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja Teppo Kalske
            Kierros helmalistoja 145eur
            En ole omien helmalistojen kanssa viellä kokeillut tuon "repsottamisen" estämistä mutta syyn olen mielestäni selvittänyt:
            Listoissa on metalliranka vahvikkeena, joka on pujotettu kumin sisään jälkikäteen, joten luonnollisesti sen pujottamiseksi on täytynyt tehdä viilto kumiin ja työnnetty ranka sieltä (ainakin etuovien kohdalla viilto on muistaakseni oven takareunassa) sisään.

Tietenkään tätä reikää ei ole tukittu (valmistuskustannukset?), joten itse tukiranka on täten jossakin määrin kosketuksissa veden, suolan yms. kanssa ja alkaa tämän seurauksena paisua / vääntyä / jne. Jos tuon reiän saa jotenkin esim. mustalla silikonilla tukittua niin olettaisin että listojen käyttöikä pitenee huomattavasti.

Omassa autossa on kutakuinkin 4-5v sitten uusittu nuo helmalistat eivätkä ainakaan vielä näytä mitenkään vääntyneiltä, kuitenkin lähemmässä tarkastelussa on nähtävissä listan sisällä olevan metallirangan / vahvikkeen jo alkaneen ruostumaan hyvää vauhtia.

Edit: Sulla taitaa olla kuitenkin kyseessä typ44 / C3 -korin satanen eikä C4, josta ketjussa aikaisemmin oli puhe? Eli tuo hintakaan ei pidä paikkaansa.

Comment

Minäkin yritin joskus tutkia tuota listojen ruostumisen syytä, mutta tulin hieman toisenlaiseen johtopäätökseen:

Minusta listat on tehty niin, että metallirunko on listan sisällä suojassa alunperin täysin vesitiiviisti. Näin ainakin oli uudessa etuoven listassa, jonka Tepolta ostin. Sensijaan listan päätytulpassa on metallipiikki, jonka tehtävänä on ilmeisesti lukita tulppa tiukasti paikalleen. Tämä tulpan metallipiikki sitten vetää asennettaessa listaan reiän/viillon, josta vesi pääsee listan sisällä olevaa metallirunkoa ruostuttamaan. Itse jätin uudesta listasta päätytulpan pois (ja korvasin sen klöntillä jäykkää alustamassaa) kun sitä asensin.

Comment

Kyllä noita listoja edelleen tilaamalla multa saa.

teppo.kalske@iki.fi

Comment

Olen Jounin kanssa samaa mieltä alalistojen turmeltumisen syistä. Se listan takapään "hattu" rikkoo kumin ja syfilis pääsee kumin alle. Kannattaa irroittaa sitä tulpasta se metalli pidike ja liimata hattu paikalleen.
                  Mitä niihin keskilistojen kiinnikkeisiin tulee, jos ne on rikki ja uusia ei raaski ostaa, voi listan liimata oveen vaikka lasiliimall tms. joustavalla tavaralla, etu ja takapäissä on ruuvit, joten pysynee hyvin.
                  Liimauksen jälkeen listojen vaihtaminen/irroittaminen on sitten toinen tarina, mutta tuskin tulee näissä museovehkeissä enää eteen. . .

Omassani oli ovien keskilistojen kanssa KAMALA työ, sillä ovissa oli niin paljon maalia (sisäpuolella reilusti kotelosuojaa, pari reissua vanhaa väriä, pari reissua hiontaväriä ja vielä väri ja lakka) niin alkoi ne kiinnikkeiden reiät olemaan aika ahtaat. Piti antaa kiinnikkeille aika huolella puukkoa, että listat sai ylipäätään työnnettyä paikalleen, kiinnikeet piti vielä liimata listaan kiinni, että mitenkään kestivät listan paikalleen työntämisen.

Comment

Working...
                  X