Onko jollain tietoa sopiiko otsikon mukaisessa autossa pyörimään 9x16 vanteet kun ET on 15 ja renkaat 215-225?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
TYP89 Coupe ja vanteiden sopivuus
Collapse
X
-
Fleba, ei mene tuolla ET:llä 9" vanne kyllä alle. Pitää olla pienempi ET ettei ota raidetangonpäähän.
Muuten rengaskoko on turhan pieni jopa. 215/45 on lähempänä totuutta. 9":lle on kyllä varsin venytetty sitten. 235/40 taakse, 215/45 eteen? Kärsii laskea pohjaanlyöntikumeille jos vaan vanteiden ET on sopiva.
Comment
-
Mulla on S2:ssa alla 8,5"x18" ET30 225/40 kumeilla ja on ulkonäön puolesta juuri oikea koko. Alustaa laskettu KW variante 2:lla. Kerran on ottanut etupuskuriin ilmeisesti ääri tilanteessa ja montussa kiinni kun RS2 puskurista on kadonnut pieni pala ylänurkasta.
Takana ei kontakteja.
Comment
-
Tällaiset ovat soviteltuna 18" x 9,5" et 25.
http://batman.jypoly.fi/~c1184/acf/oz/
Aika rivot. Jääpi laittamatta kun tulee todennäköisesti liian ulos, harmitus.
Comment
-
Jatketaampa hieman...
Eli tosiaan noita Mitoja mallailin tänään ja täältä löytyy kuvia:
http://batman.jypoly.fi/~c1184/acf/oz/part_2/
Edestä tulee kaaren yli, reilusti. Takana mennään melko siedettävissä rajoissa.
Mittailin vanteen ulkokehän leveyttä ja lukema oli n. 7,5 cm.
Muunnoksella se tekisi kait 3 tuumaa. Jos eteen saisi 2 tuumaisen
ulkokehän, sekä ehkä myös taakse, niin voisivat istuakkin.
Muuten vanne istuu hyvin sisälle, on samoissa mitoissa kuin nykyiset
Sparcon 6:et. Probleemaa tule nyt vain siitä että vanne puskee vähän liikaa
ainakin edessä ulos kaaresta.
Tuleeko muuten haittaa jos edessä on hieman eri levyinen kuin takana, jos balansoi renkailla samat ulkokehät eteen ja taakse ?
Tässä tapauksessa edessä tuuman kapeampi vanne kuin takana.
Muistelisin että MTM:n RSR:ssä olisi ollut mystinen 17x10 edessä ja 17x8,5 takana.
Nelivedolle kait haittaa alkaa tulla vasta rengas/vanne-setin ulkohalkaisijan muuttuessa toisiinsa nähden (?)Viimeksi muokannut mylläri; 18.11.2007, 21:17.
Comment
-
Kävin laitattamassa kumin vanteen päälle sovituksen vuoksi. Kumi on merkiltään joku Kumhon 225/40.
Muistutuksen vuoksi, vanteet ovat 18 x 9,5 et25.
http://batman.jypoly.fi/~c1184/acf/oz/part_3/
Kyllähän nuo näyttäisivät istuvan, ainakin omaan makuun, ellei muuten. Ei tuntunut ottavan minnekkään kiinni.
Eri asia on kuitenkin tuo laillisuus ja siksi kysynkin näin linkistä löytyvien kuvien perusteella,
menisivätkö nämä vielä säädöksistä läpi ? Kumi (225) ei mene varmaan STRO -säädöksistä, mutta kumiksi voisi harkita
235/40, jos alkaa alle laittamaan tosissaan. Todennäköisesti mahtuisi alle niilläkin arvoilla.
Comment
-
Kysytäänpä vielä;
-eli onko lainsäännösten mukaan väliä jos vanne ulkonee kaaresta, mutta renkaan kuvio jää sisään ?
http://batman.jypoly.fi/~c1184/acf/o..._3/front_7.JPG
http://batman.jypoly.fi/~c1184/acf/o..._3/front_8.JPG
Comment
-
Kunhan renkaan kosketuspinta jää kaaren sisään ylhäältä katsottuna,45 astetta eteen ja 90 astetta taakse. Eli kello 10-->12 ja kello 12-->15 kosketuspinta jäätävä kaaren sisään. Asia kysytty Hämeenlinnan A-katsastuksesta. Ainoa epäselvyys on,että meneekö tuo 225 rengas tuolla 9,5 tuuman vanteen leveydellä katsastajalle läpi(STRO). Tuokin selviää kysymällä katsastusasemalta, mutta tuolla 235/40 koolla menee varmasti. Itse jättäisin nuo vanteet auton alle ja hifistelisin renkailla
Comment
-
Ok, tuo selventi asiaa, kiitos. Voi hyvinkin olla, että nuo tulevat ensi kesäksi alle tuollaisenaan, mutta kuitenkin kunnostettuina.
Vanteen ulkoasu miellyttää kuitenkin omaa silmää siinä määrin, että näkisin aihetta kunnostaa ne.
Jos jaksan ja omaan aikaa, niin teen niiden kunnostuksesta jotain projektiosastollekkin.
Comment
-
Omien kokeilujen mukaan eteen täysin maksimi on 255 leveä kumi ET25 vanteella. Raapii satunnaisesti ihan vähän lokasuoja kaariin, ajattelin vähän sorvata ET:tä isommaksi nyt ja kokeilla jos parilla millillä saisi sitä korjattua, sisemmäs on 2-3milliä varaa viedä ilman että ollaan liian lähellä raidetangon päätä. Tuon mukaan 225 ET13 paketti voisi vielä mennä, mutta kamala siitä tulee ajaa.
Comment
-
Oli tosiaan tuollasilla mitoilla vanteet myynissä ja mielekiinto heräs.
Etuvanteet varmaan sais spacereilla kohilleen. Nyt on -40mm alusta ja ei
ainakaan silmämääräsesti huomaa et panhard vetäis perää kovin eri asentoon.
Eli jos tuossa madalluksessa pysyy niin ei varmaan tarvis edes koskea siihen?
Ja taitaakohan edes saada valmiita säädettäviä tankoja sinne?
Tuosta kun katsoo niin ei lailliset taida olla 235 leveet 10" vanteella eikä 215-225 8,5"
-> http://ffp.fi/media/STRO09.png
Ja tuossapa vielä tuosta ET:stä pikkukuva ->
http://www.nettivanne.fi/content.php?page=100
Comment
-
Mulla on coupessa 16"x9" et15 edessä ja takana. Kumit on 225/40-16. Ottaa kiinni täys lasti päällä suurin monttuihin ajettaessa kovaa. Eli käytännössä ei ota kiinni. 215/45-16 voisi olla passeli koko -> menisi kuvio vähän keskemmälle.
Comment
Comment