Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Renkaatko vetelät vai auto?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Renkaatko vetelät vai auto?

    Ajoin tänään mutkaista tietä muutama kymmen km. 80 rajoituksen mukaan ajaen hieman ihmetytti mutkissa auton käyttäytyminen. Audi tuntui "löysältä" = auto lähtee käsistä. En olisi uskaltanut ajaa yhtään kovempaa vaikka nopeusrajoitus olisi ollut vaikka 100.

    Alla on vanhat (3.5 v) Nokian nre:t, jotka on kuulemma valmistettu EU:ssa.

    Iskarit vakio alkuperäiset ja vaihdettu n vuosi sitten. Alusta kunnossa.

    Renkaanvaihtoonko?

    #2
    Paineita lisää. Jos on syy renkaissa, nostamalla paineita pitäisi ainakin muutosta huomata.

    Comment


    • #3
      Nre on renkaana aika vaatimaton, Nokianin vastine muiden merkkien kakkosmerkeille. Jos on tottunut continental-, pirelli-, michelin- yms laatutasoon, ero on aika selkeä. Tokihan noillakin ajelee ja riittävällä urasyvyydellä eivät ole mikään turvallisuusriski, mutta ominaisuuksia ei kannata odottaa.

      Comment


        #4
        Onkos sulla ne ollu ennemmin alla. Tokihan se voi olla renkaista johtuvaa.
        Minkä kokoiset?

        Mulla on Michelin Energyt tms 195/65/15 nyt alla ja kyllähän tuo löysältä tuntuu 225/45/17 aluihin. Piti vaihtaa pellivalssit alle kun täryytti alut niin.

        Comment


        • #5
          Koko on 195/65/15 ja ollut alla joka kesä n 4 vuoden aikana. Taitaa olla renkaan vaihto edessä. Syksyyn asti niillä ei muutenkaan pärjää.

          Pitää ostaa paremmat, mutta mitkä? Koosta en luovu, koska Audin "kirja" sanoo sen sopivaksi ja matalaprofiilisia en halua.

          Comment


          • #6
            Itsellä ainakin erittäin hyvät kokemukset pinnatuista Ässä renkaista. Ollut kahdessa autossa alla,no problem. Hyvät ja halvat,koska runkona käytetään ainoastaan Bridgestonea ja Micheliniä,ei siis kaikenlaista kuraa.

            Comment


              #7
              Uus Nokian i3? Kaupanpäälle sama Hakka-turva kuin Hakka H:lle ja V:lle.

              Comment


                #8
                Vaikea uskoa pelkästään renkaiden kulumisen aiheuttavan tuollaista efektiä ajettavuuteen, jos samoilla renkailla auto on aikaisemmin pelannut ok. Mites alustan puslat ja nivelet, voisiko niiden parasta ennen päiväys olla lähestymässä?

                Comment


                  #9
                  Tosiaan, ei ne renkaat kulumalla löysty.

                  Comment


                  • #10
                    "Vaikea uskoa pelkästään renkaiden kulumisen aiheuttavan tuollaista efektiä "

                    Jes, pitää alusta tarkastaa, koska edellisestä on reilu vuosi. Vuoden aikana voi tapahtua mitä tahansa.

                    Hyvä huomio ja kiitän.

                    Comment


                    • #11
                      Mites jouset? Jos ovat vastustaneet esijännitystä ja gravitaatiota vuodesta -93, niin ei ihmekään, jos alkaa ikä painaa.

                      Suosittelen uusia jousia, mielummin hieman orkkista progressiivisempia, tanakampia ja matalampia sekä näihin istuvia iskareita. Jo alkaa pysyä tiessä kiinni, jos muut asiat ovat kunnossa.

                      Comment


                      • #12
                        Tosiaan, ei ne renkaat kulumalla löysty.
                        Näin. Ennemminkin vice versa mielestäni.

                        Comment


                        • #13
                          Piti oikein vaimolta kysyä latinankieltä. Aki

                          Mainiota:)

                          Totta on, että jouset ovat alkuperäiset ja on syytä vaihtaa.

                          Comment


                          • #14
                            Itsellä myös A6:sessa myös samaa ongelmaa ,syyksi arveltiin renkaita katsastuksessa(renkaat uniroyal sadekelinrengas)ovat kyllä aika löysä runkoiset en suosittele . asiaan auttoi kuitenkin jäykemmät iskunvaimentajat +toiset renkaat . Apurungon kumihelatkin varmaan kohta vaihdettava.

                            Comment


                              #15
                              Totta on, että jouset ovat alkuperäiset ja on syytä vaihtaa.
                              Itse olen vähän sitä mieltä, että jousien "kulumista" hieman liioitellaan. Toki on perusteltua vaihtaa jousi, jos se varmasti on kulahtanut, mutta jos varmuutta jousen väsymisestä ei ole, niin keskittyisin tässä tapauksessa alustan pusliin/niveliin.

                              Ihan ensiksi kannattaisi mitata pyörän navan ja lokasuojan kaaren välinen etäisyys ja verrata sitä mittaa vastaavaan autoon, jossa tunnetusti on kunnossa olevat jouset alla. Jos mitta = jousivakio sama, en lähtisi vaihtamaan jousia. Tämä ei tietysti kerro mitään jousen progressiosta yms. miten jousi käyttäytyy työskennellessään, mutta on kuitenkin suuntaa-antava menetelmä jousen kunnon arvioimiseksi. Mittaus kannattaa myös toistaa erilaisilla kuormituksilla, niin se antaa vähän paremman kuvan.

                              Comment

                              Working...
                              X