Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 -86 ja ohjauksen "hankaaminen"?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 100 -86 ja ohjauksen "hankaaminen"?

    Ostin tuollaisen auton pari viikkoa sitten ja vikalistalla oli risa hammastangon kumi sekä hydrauliikkapumppu veteli viimeisiään. Muuten auto oli todella hienossa kunnossa ja lievästi sanottuna perkeleen hyvä ajaa. No, varasin ajan eräästä korjaamosta että jos tekisivät pumpun ja hammastangonkumin vaihtotyöt. Sain tänäaamuna auton takaisin ja siinä töihin ajaessa huomasin että ohjaus on todella jäykkä eikä palaudu sekä jostain kuuluu ylimääräistä rahinaa rattia kääntäessä, ihankuin systeemi olisi hiekkaa täynnä. Aikaisemmin ohjaus on ollut kevyt ja ns. kelluva eli vain parilla sormella on tarvinnut ohjata. Nyt piti jo hieman voimaa käyttää ja ihankuin joku hankaisi pahasti rattia veivatessa. Ohjaustuntuma on siis aivan järkyttävä ja jossain mättää pahasti. Soitin korjaajalle ja vien auton maanantaina takaisin sinne. Mikähän siinä mahtaa olla? Hankausrahina kuuluu lähinnä matkustamon puolelta.

    #2
    Hammastangon säätöpultti vedetty liian tiukalle. Sijaitsee hammastangon vaihdemokkulassa, johon rattiakselitulee. Siinä tehostimen säiliön alla. Selkeästi säätöpultin näköinen.

    Sitä vain löysemmälle ja sitten kiristystä, kunnes ei tunnu enää väljää tai kuuluu klotaamista hammastangosta. Varovainen koeajo, ja jos liian kireällä puolivarttia auki ja uudelleen kokeilemaan.

    Comment


    • #3
      Sitä kerkesinkin jo hieman ruuvailla vaan ei vaikutusta. Sen sijaan paljastui että ihankuin ratti tulisi liian "ulos". Vilkun palautuskaan ei enää toimi. Kun painaa rattia kohti kojelautaa eli sisäänpäin niin hankaus loppuu ja ohjauskin kevenee selkeästi. Vein auton jo takaisin korjaamolle, äijä sanoi soittavansa huomenna. Aikomuksena sillä oli purkaa matkustamon puolelta ratin alta sisustaa ja tutkia sieltä. En kyllä tajua miksi sieltä pitäisi ropata kun tuohon kuntoon se meni ihan pellin alla touhutessa. Oliskohan pitänyt ihan itse vaan alkaa selvittämään ettei mene pahempaan kuntoon, huoh...

      Comment


        #4
        No siinä tapauksessa rattiakseli on kiristetty liian etäälle. Jalkatilasta pultti löysäksi hammastangon booreista ja rattia hieman painamalla sisään kiristää pultin uudelleen, jotta ratti jää oikealle etäisyydelle eikä liian ulos.

        Comment


        • #5
          Se huoltoäijä puheli kojelaudan purkamisesta tuon operaation tekemiseksi. Olisi varmaan pitänyt ihan itse hoitaa loppuun tuo homma. Hieman on pelko perseessä jos se äijä sössii lisää sitä autoa. Jäi sellainen vaikutelma ettei se tiedä mitä tekee. Mutta kiitoksia selkeistä ja valaisevista vastauksista!

          Comment


          • #6
            Ei siinä kojelautaa tarvitse purkaa. Riittää, että ottaa alamuovit pois.

            Jos sinne ei ole aiemmin koskettu, niin ei se säätö itsestään voi muuttua, joten luultavasti tiedossa vain lisää ongelmia.
            Itse tosin hieman ihmettelen, jos se haitarikumi on saatu vaihdettua niin, ettei hammastankoa ole tarvinnut irroittaa. Ei välttämättä kokonaan, mutta se rattiakseli alkaa hyvin pian laittamaan hanttiin.

            Kun itse tein omaani lähes vastaavan homman, niin olisi kiva tietää, mitä tuo tuli maksamaan korjaamossa.

            Comment


            • #7
              Käsittääkseni hammastanko irroitettiinkin. Sanoi että purki aika reilusti konehuonetta ja työtä riitti. Opeleissa on kuulemma yhtä hirveä homma. 360eur oli lasku kokonaisuudessaan, sisältäen myös pumpun vaihdon. Suojakumi ja pumppu oli jo olemassa. Jos olisin tiennyt sen tuon verran maksavan...

              Comment


              • #8
                "Ratti irti, hanskalokero irti ja tuuletuskanava irti. Akselin pää irti ohjausvaihteen booreista irroittamalla kiristyspultti kokonaan (huom!). Sitten vain vähän vasaraa näyttää avuksi ellei sattumalta irtoa helposti. Akseli irtoaa keskeltä kahteen osaan lomittaisliitoksesta eli lyöt ohjausvaihteessa kiinni olevaa akselia rattiin päin.

                Ratti työntyy ulospäin jousen ansiosta, joten kiinni laitettaessa säädä ratin etäisyys sopivaksi ennen boorin kiristystä (pidät rattia halutun verran sisäänpäin työnnettynä ja kiristät akselin ohjausvaihteen booreihin, jolloin ratti ei enää pääse palautumaan liian ylös).

                Ohjausvaihteen/hammastangon purkuun löytyy ohjeet, jos tarvitset.

                Voi tosin olla, että kumin vaihtamiseen riittää pelkkä hammastangon irroittaminen siihen asti, että saa apumiehen puoleisen pään irralle rungosta ja muljuttaa uuden kumin paikoilleen. Ehkä"..."

                Löysin haulla Anttonin vanhan -05 jutun. Olisiko apua?


                [RIGHT]Pikavastaa [/RIGHT]

                Comment


                  #9
                  Siis juuri tuosta jousesta on kyse. Korjaamolla ovat ottaneet rattiakselin irti, eivätkä ole osanneet laittaa enää oikein takaisin.

                  Helpottaa hommaa, jos kaveri työntää rattia sisäänpäin oikeaan kohtaan. Säätöön riittää aiemmin kertomani ohje eli ei tarvitse vasaraa tai irroittaa koko pulttia.

                  Comment


                  • #10
                    En oikeen enää tajunnut huoltomiehen puheista mutta jostain kumista se kovin puhui... :) Auto on kuitenkin nyt kunnossa, mitä nyt ratti ei ole ihan vatupassilla mitattuna suorassa pyöriin verrattuna mutta olkoon.

                    Comment


                      #11
                      Ratinhan suoristaa helposti; töötti repäisemällä irti, töötin johto irti, alta 24mm hylsyllä mutteri auki, ratti ulos ja takaisin oikeassa asennossa, prikka sekä mutteri takaisin ja lopuksi töötin johto kiinni ja painetaan töötti paikoilleen.

                      Comment


                        #12
                        Tuollasiin huoltoihin sitten pitäis luottaa. Kyllä niiden se rattikin pitäs laittaa oikeeseen asentoon.

                        Ylensä tekevät koeajon jossa ko vika varmasti on tullut huomattua.

                        Comment


                        • #13
                          Ratti on niiin vähän vinossa että luulen sen menevän jo liikaa toiselle puolelle. Vai millaisilla väleillä sitä voi käännellä? Sehän se juuri kiukutti kun korjaaja sanoi käyneensä koeajolla mutta ei muka ollut huomannut mitään.

                          Comment


                            #14
                            Ratti ei voi mennä siten vinoon, etteikö sitä enää kääntämällä eri booreihin saisi suoraksi, ellei aurauskulmia ole sotkettu perusteellisesti.

                            Comment


                            • #15
                              Tuossa taisi olla kysymys siitä, että seuraavaan booriin kääntämällä ratti kääntyy jo liikaa?
                              Sama ongelma tuli omassani, kun oli hammastanko irti.
                              Vaatii aurauskulmien suuntaamisen, jos ratin haluaa suoraan.

                              Comment


                              • #16
                                "Vaatii aurauskulmien suuntaamisen, jos ratin haluaa suoraan."

                                Näin on ja sellaisessa liikkeessä, joka ymmärtää audin päälle:)

                                Comment

                                Working...
                                X