Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 kolkattaa vain oikealle käännyttäessä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 kolkattaa vain oikealle käännyttäessä

    Nyt kaikki arvuuttelemaan mystistäkin mystisempää vikaa.

    Olen kysellyt kaikilta (Laakkosesta nyrkkipajoihin) että mikä voi olla vikana mutta kaikki sanoo että ei tietoa, "kyllä se sitten selviää kun ääni suurenee niin paljon että sitten se loppuu lopullisesti. sitten tiedetään mitä vaihdetaan. On koeajettu ja kuunneltu osaa (tukivarsia) vaihdettu ym toivo on menetetty.

    ELI
    Audi A4 (00/01/ b5) 2.5 TDI V6 (muistaakseni AKN)

    OIRE
    Oikealle (ei vasemmalle mitään ääntä) käännyttäessä kuuluu kalkattavaa kol,kol,kol,kol ääntä jostakin edestä (vaikea paikallista onko oikealta vai vasemmalta.
    - Oireillut viime kesästä asti ja loivasti ehkä pahentunut.
    - Viimeiset puoli vuotta sama vaikka kilsoja tullut n. 25 tuhatta.
    - Ääni ei kuulu jos veto ei ole päällä (viittaisi vetoniveleen) mut pitäisi olla kuitenkin kunnossa. ympyrää eteen tai taakse ajaessa ei ääntä.(tällä verukkeella huoltamoillakin sitä mieltä että ei vetari)

    - Rattaiden pitää olla tietyssä kulmassa jotta ääni kuluu (noin 90 risteys ja oikealle on paras tapa. HUOM silloin kun rattaat vain tietyssä kulmassa. Kun rattaita oikaisee vähänkään miin kolkatus loppuu.
    - Mitä enemmän vauhtia sen nopeampi kolkatus (luonnollista)
    - Eilen kokeilin jarrua samaan aikaan kaasun kanssa käännyttäesä ja ehkäpä olin kuulevineni äänen hieman kovempaa ja terävempänä. (jarrupalat /levyt vasta vaihdettu, satulat ei)
    Muina havaintoina se että talvirenkaat vaihdettuani luulin äänen jo hävinneen, mutta kuuluikin vain hiljempaa. "Kesänakit" (vanhat kitkat) alla niin kolkutus on oikea sinfonia.

    Tukivarsisarjaa olen ajatellut laittaa, loppuupahan muut lotinat mutta epäilen tätä kolkatusta et ei lopu.

    Onko kokemuksia Slamitin VAHVISTETUSTA sarjasta, on kuulemma kaukoidän tekeleitä, TULEEKO KESTÄMÄÄN pidempään kuin erään varaosaliikken myymä ylätukivarsi, ---> puoli vuotta.

    1. Eli onko laakeri (kummaltakohan puolelta ja miten voisin tarkistaa helposti)
    2. Tukivarret
    3. kuitenkin se vetari sanokoon muut mitä sanoo
    4. iskarin laakeri (joku sanoi et vois olla) Miten todetaan helposti?
    5. rengas ei ota kiinni minnekkään käännyttäessä
    6. raidetagon päät?
    7. joku muu

    UUSIA HAVAINTOJA
    jos kuuntelee älyttömän tarkkaan, ajaessakin suoraan kuuluu tod. vaimea kolkatus.
    TÄNÄÄN NOSTIN AUTON TUNKILLE ja pyörittelin renkaita vapaalla. Kuului juuri silloin kolkattavaa vaimeaa ääntä,eli poissuljemmeko vetarit ja keskitymme lakereihin? VAI?
    Viimeksi muokannut samppah; 24.4.2007, 16:33.

  • #2
    Kyllähän tuo aika vahvasti vetariin viittaa jos kuuluu vain veto päällä.

    Comment


    • #3
      Vetarilta kuullostaa. Joskun Mondeoihin tutustunut enemmänkin ja niissä todetaan vetarin väljyys juuri noin.

      Pyörän laakeri lienee helpoin tarkistaa nostamalla etupää ylös ja pyörittämällä pyörää vaihteen ollessa vapaalla. Samalla kokeilla onko klappia mihinkään suuntaan. Ei pitäisi rohista, tms. pyöritettäessä.

      Comment


      • #4
        Heitetään arvauksia kehiin, anteeksi ;)

        Vetonivel tai väljä laakeri(?)

        Comment


        • #5
          HOMMA HOIDETTU

          Vetonivelhän se siellä oli joka rutisi viimeisiään.

          Comment


          • #6
            samppah: kumman puolen vetonivel oli menny?

            Comment


            • #7
              Itselläni samantyyppistä vikaa, autona a4 b5 avant 1.9tdi.

              Vasemmalle kun kääntää ratin tappiin astii ja lähtee liikkeelle niin kuuluu oletettavasti oikealta puolelta (näin ainakin tuntuu ja kuulostaa) kol, kol, kol, kol ääni (siis veto päällä kuuluu muttei rullatessa). Oikealle kääntäessä ei kuulu vastaavanlaista ääntä tai ylipäätänsä mitään epänormaalia ääntä.

              Onkohan mennyt vänkärin puolen ulompi vetari vai voisikohan olla jotain muuta vikaa?

              SAMPPAH: kumman puolen vetonivel oli menny ja oliko sisempi vai ulompi?

              Comment


              • #8
                Moro

                Vetarihan se oli. On vain kulunut aikaa jo viisi vuotta ja monta Audia joten en muista että kumpi puoli ja ulompi vai sisempi.

                Comment


                • #9
                  oolrait, pitääpä ruveta keula nostaan ylös ja tutkimaan asiaa että kummalta puolelta vetari on menny (jos se vetari on mennyt pashaks).

                  Comment


                  • #10
                    Noniin, keula on käytetty ylhäällä ja todennäköinen vikakin löytyi, vetarin suojakumi rikki kuskin puolelta. Vetonivel näytti eheältä joten voi olla että menee pelkällä nivelen puhdistuksella ja suojakumin vaihdolla toivottavasti..

                    Mahdollisesti ja toivottavasti vika on vain siinä mutta se selviää vasta operaation jälkeen jonka toivottavasti kerkeää tehdä tänä viikonloppuna..

                    Comment


                    • #11
                      Noniin, nyt on saatu suojakumi vaihdettua ja koeajettua auto mutta kolina ei häipynyt.. Pyörittelin toisen puolen rengasta ja sieltä ei kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä.. Se voi silti olla että vänkärin puolen vetari on tullut tiensä päähän vai olisiko jollain ajatusta mistä tuo ääni voi kuulua?

                      Comment


                      • #12
                        Eiköhän se vetari oo bazana. Putsaus, rasvojen vaihto ja suojakumin vaihto ei väljää vetaria korjaa.

                        Comment


                        • #13
                          Siis tuo kuskin puolen vetari oli kunnossa ja siihen vaihdoin uuden suojakumin rikkoutuneen kumin tilalle mutta se vika taitaa olla siinä vänkärin puolen vetarissa niinkun alunperin oletin..

                          Comment


                          • #14
                            A4 B5 kolkottaa etupäästään vedättäessä, rullatessa, jarruttaessa, hieman myös suoraan ajaessa, mutta selvästi enemmän kaartaessa kumpaan tahansa suuntaan. Tuntuu että myös uraherkkyys olisi lisääntynyt viimeaikoina, joten voiko pyöränlaakeri oireilla tällä tapaa?

                            Ensikorjauksena vaihdoin toisen ulomman vetonivelen, koska siitä oli aikoinaan ollut kumi riekaleina. Motonetin tarvikenivel tuntui melko nihkeältä jo uutena, ja ääni kenties hieman muuttui korjauksen seurauksena, mutta ei poistunut. Voiko nivel uuden karheana pitää tuollaista ääntä?

                            Rohina tuntuu kaasupolkimessa asti ja on verrattavissa lähes absien rouskutukseen. Arvauksia otetaan vastaan.

                            Comment


                            • #15
                              Ääntä kuulosteltu lisää ja tuntuisi tulevan edestä vasemmalta. Rohina on voimakkaimmillaan oikealle kaartaessa, ja kovenee, mitä enemmän on vauhtia ja mitä jyrkemmin kaartaa. Ääneen ei vaikuta vaikka kaarteeseen rullaisi kytkin pohjassa.

                              Ensimmäisenä tulisi pyöränlaakeri mieleen, mitäs mieltä olette? Yleensä olen vain tottunut että laakeri alkaa ulisemaan kun vetelee viimeisiään, mutta tämä on selvästi säännöllistä rohinaa.

                              Comment


                                #16
                                Eiköhän sieltä laakeri ole sökö.

                                Comment


                                  #17
                                  Faijan saappin etulakru piti jumputusta/kolkatusta hajotessaan. Eiköhän se audissakin onnistu.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Vasen etulaakerihan sieltä oli mennyt. Sisäkooli oli yhdestä kohtaa kulunut ruvelle, vaikka klappia ei ollutkaan. Mittarissa nyt 170tkm ja luultavasti alkuperäinen laakeri.

                                    Kiitokset gedulle ja Sleepylle uskonvahvistuksesta!

                                    Comment

                                    Working...
                                    X