Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Quattron takalaakerin irroitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Quattron takalaakerin irroitus

    Eli B5 Quattro kyseessä, ja vähän ongelmia laakerin irroituksessa.

    Lähteekö se puslan läpi menevä pultti ihan lekalla irti, kun mutterin ottaa pois?Pyörii kyllä, muttei liiku.Siis kohta 15.
    http://www.audiworld.com/tech/wheel45.shtml


    Sitten miten ABS anturi _pitäisi_ lähteä irti A4:stä, ei ole sitä ruuvia mikä S4 näyttää olevan?
    Mitä uusi mahtaa maksaa jos pitää hajottaa?

    kiitoksia vastauksista

  • #2
    Pultti pitäisi lähteä napauttamalla pois, mutta on tod.näk. ruostunut kiinni. Se ruostuu niihin kahteen levyyn, jotka on ulommaisina siinä puslassa. Pidä levyistä kiinni pihdeillä, tai hitsaa ne tukivarteen kevyesti. Sitten vain naputtele pulttia edestakaisin. Ittellä otti 4tuntia, että irtosi.
    HUOM! Merkkaa pultin asento, ennenkuin irrotat.

    ABS-anturi lähtee vetämällä. Crctä väliin, ja nitkuttamista :)

    Comment


    • #3
      Ei abs-anturia kannata alkaa turhaan rikkomaan. Anturin kaapeli menee pohjan kumitulpan kautta takapenkin alle, josta liittimen saa irroitettua. Näin ollen anturin voi jättää paikalleen laakerin irroituksen ajaksi. Takaisin sitten vaan rautalangan kanssa pujottamalla.

      Comment


      • #4
        Okei, eli operaatio kuulostaa mahdolliselta kuitenkin =)

        HUOM! Merkkaa pultin asento, ennenkuin irrotat.
        Pyöritin jo sitä ympäri ties kuinka moneen kertaan, ja otin toisen epäkeskolevyn irti.
        Haittaako?

        Comment


        • #5
          No ei tuosta juuri muuta haittaa ole, kun että camberit ja auraukset menee pieleen. Tosin joka tapauksessa kannattaa käyttää nelipyöräsuuntauksessa tuon rempan jälkeen.

          Comment


          • #6
            Kannattaa prässätä se ihan siinä vaan paikallaan niin säästyy paljolta vaivalta. Ei tarvii irrotella antureita eikä suuntailla kulmia.

            Comment


            • #7
              Kannattaa prässätä se ihan siinä vaan paikallaan niin säästyy paljolta vaivalta. Ei tarvii irrotella antureita eikä suuntailla kulmia.
              Mites tuo onnistuu??
              edit:
              Onko mahdollista saada prässättyä laakeria ulosvetäjällä pihalle?
              Viimeksi muokannut kontio; 24.4.2007, 00:39.

              Comment


              • #8
                Mites tuo onnistuu??
                Semmosella vaaka-asennossa olevalla prässillä.

                Comment


                • #9
                  Äh, ei se tukivarsi halunnut irrota.

                  Eikös pyörännavan pultti ole ja pysy kiinni, kun sen vetää "riittävään" tiukkuuteen?

                  Se alkoi mietityttää, että voiko sinne jäädä kierrettä käyttämättä eli että ei olisikaan kunnolla kiinni..
                  Ei taida olla mahdollista ryssiä tuota?

                  Comment


                    #10
                    Eipä sitä oikeoin voi ryssiä jos sen kiristää oikeaan momenttiin. Taisi olla 140 Nm jos en muista pahasti väärin.

                    Comment


                    • #11
                      No juu, pitänee joskus uudelleen koittaa tai pajalle viedä suosiolla.

                      Semmoista että kun sitten kasasin palikat paikalleen,huuto kasvoi melkosesti, ja tuntuu lötkömmältä ajaa.Suorastaan levoton.
                      Voiko tuo levottomuus aiheutua
                      a) tukivarsien pultit löysällä
                      b)olen tuhonnut sen puslan poikittaistukivarren pultin kanssa painiessani
                      http://www.audiworld.com/tech/pics/wheel45_DSC03301.jpg

                      Mites tuon huudon lisääntymisen voisi selittää,kun en laakeriin käsiksi päässyt?
                      Jarrupalat siis vaihtelin uusiin ohessa, ja koitin satulasta ruosteet hioa ennen asennusta.Levyt ovat suht kuluneet.

                      Okkimilta voisi ainakin aavistus löytyä, kaikilta muiltakin arvelut tervetulleita!

                      Comment


                        #12
                        Minkälainen ääni siitä nyt kuuluu?

                        Veikkaisin että pyörän kulmat on sekaisin, tai pultit löysällä, tai jotain muuta mitä en keksi ;)

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja kontio
                          No juu, pitänee joskus uudelleen koittaa tai pajalle viedä suosiolla.

                          Semmoista että kun sitten kasasin palikat paikalleen,huuto kasvoi melkosesti, ja tuntuu lötkömmältä ajaa.Suorastaan levoton.
                          Voiko tuo levottomuus aiheutua
                          a) tukivarsien pultit löysällä
                          b)olen tuhonnut sen puslan poikittaistukivarren pultin kanssa painiessani
                          http://www.audiworld.com/tech/pics/wheel45_DSC03301.jpg

                          Mites tuon huudon lisääntymisen voisi selittää,kun en laakeriin käsiksi päässyt?
                          Jarrupalat siis vaihtelin uusiin ohessa, ja koitin satulasta ruosteet hioa ennen asennusta.Levyt ovat suht kuluneet.

                          Okkimilta voisi ainakin aavistus löytyä, kaikilta muiltakin arvelut tervetulleita!
                          Lainaa joltain (jos ei itsellä ole) sellanen prässi millä saat laakerin irrotetuttua suoraan siinä paikoillaan. Ei tarvii kun purkaa jarrut ja ottaa vetarit irti niin saa jo tuon laakerin helposti vaihdettua. Aikaa ei paljoa tuntia kauempaa mene per puoli vaikka ekaa kertaa tekisikin.

                          Comment


                          • #14
                            Minkälainen ääni siitä nyt kuuluu?
                            Kuuluu semmoinen suurinpiirtein vauhdin mukaan kasvava kumea huuto, ikään kuin joku 1.0 litraista konetta huudatettaisiin kovaa ja korkealta.
                            Ei vaikutusta, veto päällä tai vapaalla.

                            Juu, saattaa olla kulmat solmussa. Voiko sitä puslaa hajottaa vahingossa pyörittämällä, jos pultti ruostunut ja vääntäessä pyörittää puslan reunoja mukanaan?

                            edit:
                            Mistäs moisia prässejä saisi? Nyt alkaa olla pakko tehdä jotain jossain vaiheessa, kun on niin ärsyttävä ajaa, huutaa ja kiemurtelee...Eikä noita kulmia viittisi säätää ilman laakerin vaihtoa =(

                            Comment


                            • #15
                              Kun olet sitä pulttia pyöritellyt, niin pyöränkulma voi olla ihan mitä vain. Tutki rengasta ajon jälkeen, näkyykö epämääräistä "kuviointia". Jos kulmat solmussa, ja laakeri pa..na, niin pitäähän se meteliä.

                              Se pultti kyllä irtoaa sieltä, kunhan jaksaa veivata. Varmasti helpompi homma, kuin löytää tuollainen paikallaan prässäys aparaatti:) .

                              Comment


                                #16
                                Kannattaa laittaa sinne pulttiin kunnolla CRC:tä ja antaa liota pari päivää. Sitten uudella innolla sen kimppuun. Se voi kyllä olla tiukassa, kokemusta on... Ja kannattaa myös käydä ostamassa uusi pultii kaiken varalle, se on erikoinen eikä löydy kuin marmorilta.

                                Comment


                                • #17
                                  Kun antaa mutterin olla pultinpäässä kun takoo, niin ei käy pahasti. Ja jos loppuvaiheessa kun joutuu lyömään tuurnalla yms, pultti saa kipeää, on siinä reilusti varaa lyhentää, että saa kierteen toimivaksi.

                                  Comment


                                    #18
                                    Riippuu aivan siitä kuinka tiukassa se on. Itsellä meni viimeksi etuylätukivarsien molemmat pultit kolmeen osaan vaikka oli mutterit päissä. Pultin pää turposi silti, ja meni mutkalle. Kunnolla kun antaa sinne lekaa niin varmasti pultti on entinen (jos se on tiukassa).

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nopea soittokierros, ja ensi viikolla menee jollekin pajalle, missä prässi jolla saa prässättyä auton alta irroittamatta napaa.

                                      Kustannusarvio noin 70-100?, laakerin sain Saksasta mukaan.

                                      Tuohon hintaan en kyllä itse ala enää vänkäämään, kun noita liikuteltavia prässejä pajoilta löytyy.
                                      Lekalla hakattavaksi en olisi vienyt, ABS anturin olisivat vaan tuhonneet mutta nyt uskaltaa...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ei se ABS-anturi mene kovin helpolla siina rikki vaikka mita tekis. Jos ei sitten ulkopuolelle napaa lyo suoraan anturiin :) Ihme etta pultti tarttunut noin tiukkaan. Itsellani pyori kylla aivan hyvin. Vaikka on viela etelassa hyvaksi suolattu auto.

                                        Edit. Siis kylla se pultti myos irtosi hyvin, etta ei ollut ruostunu kiinni tuohon puslaan :)
                                        Viimeksi muokannut Korjari; 2.5.2007, 23:10.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kyllähän se pyörii, ulos ei vaan tule =D

                                          Comment


                                            #22
                                            Alustahommat on kyllä kotikonstein välillä aika persiistä.

                                            Vaihdoin vappuna kuskinpuolelle ylemmät tukivarret eteen ja pulttihan otti itteensä oikein kunnolla. Ei auttanu kun jättää auto pöllin varaan ja Seinäjoelle eilen aamulla pulttia mettästämään, ja samalla se taaempi tukivarsi kans meni vaihtoon.

                                            Aikasemmin selvisin säikähdyksellä raidetangonpään vaihdossa. Siinäkin oli pultti niin perhanan lujassa, että uus piti hakea.

                                            Comment


                                            • #23
                                              No niin, nyt on homma kunnossa.
                                              Raskoneella (Tampere) käytin, 3.75 tuntia a`63? sisältäen takaperän öljynvaihdon ja MOLEMMAT takalaakerit,kun tuntui klappia molemmissa ja huudostakaan ei oikein selvää ottanut.

                                              Prässäsivät siis paikallaan laakerit irti.
                                              Ainoa ei-niin-mukava löytö oli lähes poikkiruostunut abs rengas vetarissa, pitänee koko ulompi vetari vaihtaa taaksekin...Löbrota kehiin, se on "helppo" tehdä itsekin!

                                              Suosittelen Raskoneen palvelua!

                                              ps ihana ajaa taas hiljaisella Autolla eikä vinkuvalla kiikuttimella...=)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Up. Näyttäisi Raskone toimivan myös pk-seudulla. Meinaan, että tein
                                                joskus aikaisemmin soittokierroksen pk-seudun tunnetuimpiin pajoihin,
                                                jotka enemmän tai vähemmän Audien kanssa tekemisissä, niin mistään
                                                ei tunnu löytyvän prässiä jolla paikallaan saisi laakerin irti.

                                                Yleisin syy oli käytön vähyys, liian kallis jne...

                                                http://www.raskone.fi/korjaamot/helsinki.php#

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Juu, kyllä se vempele varmaan kallis on mutta Raskone noita Postin, poliisin jne 4x4 Transporttereita huoltaa, on se aika must peli kun ei tarvi puolta alustaa purkaa että saa navan prässiin...

                                                  Ja myös Quattrojen abs anturit yms säilyvät ehjinä, siksikin suosittelen liikuteltavaa prässiä...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Vaikea kuvitella että liikuteltavan prässin puuttumisen syynä voisi olla liian kallis hinta. Laite on kuitenkin niin äärettömän yksinkertainen että sellaisen näppärä kaveri rakentaa vaikka ite.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Laitetaas hiukan listaa, mistä ei löydy liikuteltavaa prässiä.

                                                      - Leppäsuon huoltokorjaamo
                                                      - Huoltorep Lauttasaari
                                                      - Petri Opas Sportauto
                                                      - Espoonlahden autohuolto
                                                      - Ac-carsystems

                                                      Lehtoselta en ole vielä tiedustellut.

                                                      Varmasti jollain pk-seudulla onkin tuo prässi, mutta näissä paikoissa,
                                                      missä olen tykännyt jotain teettää ei ko. prässiä löydy.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X