Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Kiitos! Sieltä tosiaan löytyi pieni halkeama jota ei kovin helposti huomaa. Joutuu varmaan ostaan uuden umpion. En löytänyt netistä mistä sellaisen sais ja mitä maksais. Eli, mitähän sellainen maksaa? Ostin auton reipas kuukausi sitten niin voinko vaatia liikettä korvaan uuden umpion?
En tiedä kuinka kuluvaksi osaksi tuollainen umpio yleensä katsotaan, mutta ehdottomasti minusta kannattaisi ainakin olla liikkeeseen yhteydessä, kertoa, että tällainen vika on ilmennyt ja kysyä ihan reilusti, mitä mieltä siellä ollaan.
Minulla oli vanhoissa umpioissa ongelma että kostealla kelillä ne huurtuivat, ostin uudet umpiot vakio xenoneilla ja huomasin melkein heti asennuksen jälkeen, että näihin tulee sisäpinnalle huurtumista myös pienen ajon jälkeen. Miten voi olla mahdollista uusissa umpioissa? Mikä tähän voisi olla syy ja ongelmaan ratkaisu? kyseessä vuoden 2004 B6
Eli ajovalot huurtuivat kun tuli kosteat kelit.. Avasin jo kerran umpiot ja putsasin ne kunnolla sisä puolelta mutta huurtuivat heti seuraavan ajon jälkeen uudestaan..
Oma B7 tekee samaa/on tehnyt viime kesästä lähtien. Ensiksi luulin, että oli jäänyt tiivistämättä kun sisäosia mustasin, mutta uudelleen tiivistäminen ei auttanut. Ensiavuksi laitoin nyt viime viikolla silicageelipusseja umpioiden sisään.
Lankomies kiroilee Golf IV:ta jossa xenonvalot on vissiin molemmat rikki. Tai niin ainakin merkkipaja kertoo hänelle että molemmat on uusittava. Näissä on pikaisen googlettelun perusteella melko yleistä että joku ohjainlaite ui jossain poterossa tjms. Onko jollain kokemusta?
Mullakin on ko.ongelma kuskinpuolen etu-umpiossa, mutta en jaksa alkaa näillä ilmoilla ruklaamaan, etenkin kun ei ole enää lämmintä tallia. Vaikka kosteuden saisikin pois niin jättäähän se haalean likakerroksen sinne umpion sisäpuolelle jota ei ole kiva katsella jos auto muuten on viimisen päälle pesty.
Edellisen auton (Alfa Roomelo) kanssa oli myös sama ongelma kummassakin umpiossa. Purin umpiot kokonaan irti jotka vaativat koko etupuskurin irroituksen jotta pääsi alempiin kiinnityspultteihin käsiksi.
Toin valot kotiin sisälle jossa pehmensin tiivisteliimaukset kuumailmapuhaltimella ja mattopuukolla kalvoin liimauksen ja kuvut auki. Vanhat tiivistejäämät poistin jollain CRC:n siihen tarkoitetulla kemikaalilla ja muovikupujen sisäpinnat pesin pariin otteeseen Autoglymin Fast Glassilla ja lopuksi käsittelin sisäpuolen pinnat Glymin Car Glass Polishilla. Liimasin kuvut Sika Lastomer - liimalla joka kovettuu pirun kovaksi. Palikat kiinni takaisin autoon ja kyllä se kosteuden piti poissa.
Alfan umpiot toki eivät olleet alkuperäiset, vaan tummapohjaiset jälkiasennus etuvalot. (GTA-look)
Kyseisiin umpioihin käytin ohjetta jolla jotkut olivat tehneet alkuperäis-umpioista tummapohjaisia, mutta idea sama purkamisessa. Ei se iso homma ollut tuolloin. Vaihdoin myöhemmin originaalit kirkkaat joiden kanssa ei ollut kosteusongelmia.
Googlettelemalla löytyy aika paljon, etenkin kuvahaulla hyviä lähteitä joissa Audien valoja pääsääntöisesti modataan korjaamalla projektori tai vaihtamalla sisälle eri rojuja, ja joissain käydään läpi valojen purkaminen kuvasarjoin. Klikkaa ensin kuvahaun kuvaa ja siitä siirtyy sivulle missä aihe on. : )
Itselleni tuli kuvahaulla tekstillä "Audi A6 headlight explode" - hyviäkin tuloksia. Threadeja ja Youtubevideoita.
Viimeksi muokannut masavirta; 12.1.2017, 11:48.
Perustelu: Kirjoitusvirheet
2102 vuoden Offroad Q5 ajovaloumpio kerää kosteutta. Kerran jo umpion kuivanneena kaipaisin apuja kuinka paikallistaa vuotokohta? Onko ideoita?
Entäs miten tuon umpion saa kokonaan irti? Tarviiko puskuri irrottaa? Itse en saanut umpiota mahtumaan mistään välistä pois vaikka kokonaan se irti jo oli, jotta sitä olisi pöydällä saanut paremmin tutkia.
Ajovaloumpion sisälle kertyvä kosteus lienee usein ilmasta kondensoitunutta vettä. Sitä kertyy umpioon varsinkin kesällä, kun ilmakosteus on suuri ja esim. yöaikaan ajettaessa polttimot lämmittävät umpion ilman sisältä ja siitä tiivistyy kosteus kylmempään umpion lasiin. Jos tästä on kyse niin asialle ei voi oikein mitään.
Eri asia tietysti, jos kosteutta pääsee muuta kautta ajovaloumpion sisälle, esim. sade- tai roisekvettä.
Mulla oli samaa ongelmaa S8:n kanssa. Katselin että yhden luukun tiiviste oli jotenkin huonosti kiinni, siinä ei ollut ollenkaan painaumajälkeä alareunassa. Onko tuossa tiivisteet kondiksessa?
Edit: toinen tuli mieleen, että onko noissa jotain henkireikiä tms? Mulla on esim. tollaset kumiset reiät (vilkun alapuolella). Jotkut on porailleet pieniä reikiäkin umpioiden pohjiin huurtumisongelman vuoksi.
En usko, että on kondensiovettä, koska vain toinen umpio kostuu.
Korjasin takakannen tiivisteen paremmin ja yhteen lasin ja umpion nurkkaan laitoin kirkasta silikonia, kun näytti hieman vajaalta liimaus. Pysy viikon kuivana ja nyt kun alkoi sateleen niin heti alkoi kosteutta taas muodostumaan umpion sisälle.
Umpion rei'istä en tiedä, kun en tosiaan saanut umpiota pois kolostaan, että oisin pystynyt paremmin tutkimaan.
Ulkaltaisikohan tuon takakannen ottaa kokonaan pois vai alkaako umpion sisälle kertymään likaa ja pölyä?
Kokeilin nyt sitten ottaa tuon yhden kannen kokonaan umpiosta pois ja tämä auttoi. Se nyt vielä jää nähtäväksi meneekö lika ja pöly umpion sisälle ajan saatossa ja aiheuttaako toisenlaisen ongelman.. toivotaan että ei.
Mulla oli yhdessä autossa reiät johon teippasin palat suodatinkangasta (leikkasin imurin Hepa13 suodattimesta). Auttoi likaantumiseen pari vuotta mutta vaikea sanoa miten vuodet vaikuttivat sen jälkeen kun auto on jo muualla.
Vähän kyllä itseäkin mietityttää tuo pölyyntyminen, mutta ongelma tosiaan hävis näin. Tarvitsee ehkä paremmalla ajalla porata ilmareiät ja laittaa kansi takaisin.
Tuo suodatinkangas kuulostaa fiksulta ratkaisulta (Y)
Elikkä tuli ostettua kyseinen auto mutta häiritsee kun vasen umpio kerää aika herkästi kosteutta. Xenon + led umpiot ovat. Käytin irti ja oli kerännyt jonkun verran vettä umpioon. Ei ulkoisesti näkynyt mitään epänormaalia eli onko liian tiiviit ym? Uudellamaalla pajoja jotka voisi auttaa? Sekä koodari hakusessa että saisi pari asiaa muutettua!
Autossani, mallia 2016, on oikeanpuoleinen ajovaloumpio pahasti huurteessa. Löytyykö foorumista vinkkejä asian korjaamiseksi.... muuten kuin umpion vaihto?
Vm. 2014 A5:n ajovaloumpiossa oli desilitra vettä. Huomiovalo ei palanut ja kosteus haittas ajovaloja. Otin umpion kuivumaan jouluksi sisälle. Hyvin kuivui, mutta nyt ei pala mikään muu valo umpiossa kuin vilkku. Marmorilla kehoittivat jo aiemmin vaihtamaan umpion, mutta "tein itse ja säästin". Olisko hyviä vinkkejä mitä tehdä? Umpion vaihto uuteen olis viimeinen vaihtoehto. Korjaako/testaako joku taho näitä. Olisko jollain käytettyä? Perheessä viisi autoa; kaks Audia, kaks Volkkaria ja Bemari. Kaikkiin tuli vikaa näin Joulun alla. Rupee pikkuhilja käyrä nouseen...
Viimeksi muokannut Killeri; 26.12.2020, 16:43.
Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.
Mikään oo kyllä niin kusista paskaa kuin rap 'musiikki', vihreä puolue, KaijaKoo ja jatkuvasti kondession takia huurustuvat umpiot.
Pikkukakkosessa näin kylmemmällä kelillä auttanut kun jättänyt umpioiden takakannet puoliksi auki salvan varaan, näin niistä on poistunut kaikki kosteus. Nyt kokeilin laittaa umpion sisälle pari silikageelipussukkaa = kosteudensyöjää (kenkälaatikon ja koiran puruluupakkausten mukana tulleita), ja tuntuisi auttavan huurustumisongelmaan.
Tärkeintä on että saa umpion ensin täysin kuivaksi ettei nuo pussukat heti menetä tehoaan.
Ja nämähän ei auta jos umpio vuotaa jostain oikein kunnolla.
Toinen vaihtoehto tietysti olis laittaa kissanhiekkaa pieneen sukkaan tai kankaiseen pussiin, mutta näissä on vaarana että hiekkaa leviää umpion sisälle.
Tuossa kerhotoverien A2:n umpiota kesällä katseltiin. Oli viikkokausia ollut joka päivä +25-30 lämmintä ja silti umpion sisällä kosteutta. Siinä tuli kuulluksi että jos saisi yhden esineen ottaa mukaan autiolle saarelle tai aavikolle niin VAG umpion kun ottaisi niin eipä ainakaan janoon kuolisi.
Lampun huohotinletku irti sisälokarista, loppuu huurtuminen.
Eipä kuule ole semmosia alkuunkaan, lie koskaan ollutkaan. Pelkät tuuletusaukot.
Yleensä tuo johtuu vaan siitä että umpio ei hengitä, aina auttaa kun jättää umpion luukun raolleen. Silti mitään uusia hengitysreikiä ei oikein viitsisi porailla.
Nuo kosteudenpoistajapussukat on ihan ok, kunhan niitä vaihtaa aika ajoin.
A2ssa pahimoilleen nuo etulokarien sisäreunat valuttaa sadeveden suoraan umpion päälle, ei nyt mitenkään valtoimenaan mutta sateella on umpion päällä vettä kun konepeiton nostaa.
Eli mulla A6 vm 2014
ongelmana ollut ajovalon huurtuminen, pahimmillaan täynnä vettä. Tuo vesi on hajoittanut kaksi kappaletta umpion pohjassa olevaa valonohjainyksikköä.
Umpiolta lähtee letku joka kiinnittyy sisälokarin sisäpuolelle (kohdan ”hahlon” näkee kun kääntää renkaat linkkuun) Nyt letkut on irroitettu molemmin puolin, eikä minkäänlaista huurtumista ym ole enää esiintynyt. Se letku on tuuletusta varten, se poistopää menee liasta tukkoon ollessaan kiinni lokarissa.
Ihan pienen ajan kuluessa A6 C7 -12 vasen umpio kostunut. Se on jo kertaalleen vaihdettu osittain takuuseen. Nyt se on oikein kunnolla halki ylhäältä. Siinä on kaksi pientä nystyrää, joista ulommainen ottaa kai jälkien perusteella kiinni konepeltiin joka kilkkaa nystyrän sisään. Mahdollisesti lukon säätö auttaisi koska tuo puoli on inan verran alempana kuin lokasuojapelti.
Kannattaa huomioida näkyykö konepellissä jälkiä ja ainakin sulkea kansi ei-niin-ylhäältä pudottamalla. Joku 10-15cm mistä itse sen päästän putoamaan.
Comment