Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 -00 FIS valittaa jarrupaloista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 -00 FIS valittaa jarrupaloista

    A6:sessa FIS ilmoittaa että jarrupalat on kuluneet mutta mielestäni pintaa jäljellä ihan reilusti eikä ole kuin 30tkm kun viimeksi vaihdettu.

    Onko muilla kokemusta että jarrupalojen "kuluneisuusanturit" antaisivat "väärää hälytystä"? Eikös se mahda niin olla että takajarruissa ei näitä antureita ole, pelkästään edessä?

    Entä onko tietoa miten nämä anturit toimii? Meneekö "oikosulkuun" silloin kun palat kuluneet vai toisinpäin?

  • #2
    "Anturi" on sähköjohto joka menee FISsiltä kummankin etujarrupalan kautta maihin. Kun palat kuluvat tarpeeksi, palavaroittimen virtapiiri katkeaa ja laukaisee hälytyksen FISsin ruutuun. Väärän hälytyksen aiheuttaa siis mikä tahansa katkos tuossa virtapiirissä, eli esimerkiksi huono kontakti jarrupalojen liittimillä.

    Comment


    • #3
      auci centteris sanoivat että ajelee reilusti viellä ainakin 5 tuhatta kilsaa kun valo syttyy..
      eli omassakin a6:sse on reilusti pintaa ulkopuolen palalla mutta sisempi pala edessä on selvästi kuluneempi kun muut palat ja varmaan vaihtokunnossa, vaikka vasta 31 t km viimö vaihdosta...
      Mikä noissa paloissa on ns. normaali vaihtoväli?

      Comment


        #4
        Vaihtovälihän ei riipu suoraan kilometreistä, vaan miten paljon jarruja käytetään. Pelkkää maantieajoa ajava kaupparatsu voi varmaan kelata 100000 km ja palat eivät ole vaihtokunnossa, kun taas 30000 km pelkkää paikallispyöritystä ajavan palat on jo loppu.

        Comment


        • #5
          Ärsyttävää vaan ajella vielä 5tkm kun FIS piippailee ja näyttää varoitusta koko ajan.
          Hyvä tieto että virtapiirin kuuluu olla "ehjä" jos palat on kunnossa, ehkäpä sitä saisi sitten mitattu liittimestä kumman puolen jarrut hälyttää tai jos molempi puoli ehjä niin vika jossain muualla.

          Ei kai tätä hälytystä tarvi erikseen nollata korjauksen jälkeen? Hälytys hävinne kun piiri taas ehjä?

          Kiitoksia tiedoista!

          Comment


          • #6
            Ei tarvitse nollata erikseen.

            Comment


            • #7
              kun taas 30000 km pelkkää paikallispyöritystä ajavan palat on jo loppu.
              Maallikkona sanoisin jotta kannattaa katsoa peiliin ellei palat kestä 100tkm.
              En suinkaan epäile etteikö ne palat saa kulumaan 30tkm matkallakin mutta luulisin että palaa siinä bensaakin kaksinkertainen määrä normaaliin käyttöön verrattuna, sillä täytyy sitä sitten revittää siinä korttelivälillä vauhtiin että saa jarruttaakin.
              Jokunen Audi on mennyt vaihtoon originaalipaloilla, nyt tuli vaihdettua 190tkm kieppeillä...

              Comment


              • #8
                Onko tosiaan noin? Itse olen ymmärtänyt että kun pala kuluu, ottaa palankulumisesta ilmoittavan johdon päässä lirpake kontaktin jarrulevyyn ja sitä kautta maihin.? eli kun virtapiiri yhdistyy, tulisi varoitus.

                Comment


                • #9
                  Eiköhän se teho täydy jollain lailla neutralisoida... Ajotyyli on varmaan se suurin pala kulutuksen aiheuttaja ainakin kaupunkiajos..
                  Eikös muuten automaatti kuluta enempi jarruja kun manuski aski?

                  Comment


                  • #10
                    Eikös muuten automaatti kuluta enempi jarruja kun manuski aski?
                    Näin se tekee. Ja kun siihen lisätään näiden malmikasojen jumalaton paino, niin ei ole ihme kun palat katoaa pölynä ilmaan ;)

                    Comment


                    • #11
                      Kestäiskin jarrupalat edes sen 30 tonnia, nyt on noin kymppitonnin talviajeluilla sisäpuoleiset etupalat melko finaalissa. Prkl EDS, kun olis mekaaninen lukko niin kestäisi jarrutkin tuota vinoajoa.

                      (autossa on porsaan bigred satulat movitin paloilla)

                      Comment


                      • #12
                        Vähän asian vierest mutta paljon peruspalat maksaa biturboon siis originaali merkki osa?
                        Ajattelin ostella ebayst sportti levyt (reikä) ja palat mut iski ongelmaa kehiin oma auto on-00 malli (06.2000 ensi rek.) ja ei facelihtausta eli jarru levyn halkaisia on?? 280? 288? 312? 320 ?

                        pitäsi varmaan mennä ulos sateeseen mittaamaan kun ei kukaan oikein tunnu tietävän että mikä sinne nyt oikein käy.....

                        Ja ebaystä löytyy myös muuten euro ja usa malliin eri levy eli mitäs eroja niis on??

                        Comment


                          #13
                          Vaihdon jälkeen ajelin 36000 ja sit piippas pintaa sisimmäisissä n. 5mm, johto poikki ja päät yhteen n. 5000 km ohituksen jälkeen vaihtoon, eli n.41000 km sisä palat aikas loppu. ESP syö palat aikas nopeasti.

                          Comment


                          • #14
                            Tiskiltä palat maksaa luokkaa 150e eteen ja 50e taakse.

                            Comment


                            • #15
                              Omassa myös sisäpalat edestä kulunut ja varoitus päällä, muut ovat ok kulumisen puolesta, mutta takajarrut vinkuu.
                              Boschin palat vakiotoimittajalta n. 115? eteen ja 25? taakse. Hinnan alhaisuus laukaisi hälytyskellot, mutta mittakuvista tulkittuna ko. tarjouksen palat ovat oikeat.
                              Ensin ajattelin erikoispaloja joita täälläkin on kehuttu, mutta hintaeron vuoksi ja rata-ajojen vähyyden vuoksi olen nyt kallistunut vaihtamaan joka nurkkaan uudet Boschit. Asennus kunnolla puhdistaen ja kuparitahnan kanssa vinkumisen välttämiseksi.
                              Vai onko tämä paikka jossa ei kannata säästää?

                              Comment

                              Working...
                              X