Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 -97 etuveto etuiskarit ja kumipuslat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 -97 etuveto etuiskarit ja kumipuslat

    Autostani hajosi pakkasilla vasen etuiskari, ja en saanut sitä läpi katsastuksesta ko. iskarin vuoksi. Suunnitelmissa oli toki vaihtaa ne muutoinkin, mutta vähän myöhemmin keväällä...

    Samalla pitää vaihtaa alatukivarsien kumihelat (siis ne, jotka liittävät kallistuksenvakaajan tukivarsiin).

    Kysyisinkin...
    - missä järjestyksessa alatukivarsi ja kallistuksenvakaaja pitää irrottaa ja kiinnittää (jotta pääsisi mahd. pienellä vaivalla)
    - pitääkö kallistuksenvakaaja irroittaa kokonaan rungosta
    - onko tukivarren sisähela vaihdettavissa (siis runkopuolen hela)
    - pitääkö abs:n anturi irrottaa navasta vai saako anturijohdon irrotettua jostakin liittimestä (anturi taitaa olla tiukassa navassa)
    - mitä muuta käytännön niksejä olisi hyvä tietää

    Auto on siis A6 2.5TDI -97, etuveto, kori C4

  • #2
    Iskarit vaihtuu konehuoneen puolelta. Alakertaan ei tarvitse koskea. Tarvittava työkalu Biltemasta.

    Vakaajan puslat vaihtuu muistaakseni jokseenkin yhtä helposti. Hiukan voi joutua jumppaamaan vakaajan takaisin paikoilleen taivuttelun kanssa. Joku kiristävä kuormaliina voi olla avuksi.

    Sisäpuolen puslista ei tietoa.

    Comment


    • #3
      Tukivarren sisäpään puslakin on vaihtotavaraa, <kuvan osa nro 3>, vaatinee prässin asennukseen.
      Kallistuksenvakaajaa ei tartte irroittaa korista, tukivarren saa käännettyä irti vakaajasta kun irroittaa alapallonivelen ja mutterin vakaajan päästä. ABS-anturissa ei oo liitintä, nyvittävä irti tolpasta. Mutta ei tarpeen kun iskarin tosiaan saa yläkautta poies <työkalulla>.

      Nikseistä, molemmat renkaat ilmaan, ei haraa kallistuksenvakaaja niin pirusti vastaan kun taiteilee osia takaisin paikoilleen.

      Comment


      • #4
        Vaihdoin vakaajan päätypuslat muistaakseni irrottamatta mitään muita osia. Etupää kokonaan ilmassa.

        Karpalla oli vielä kertoa sellainen vinkki, että tuosta Bilteman työkalusta kannattaa viistää siivu pois päästä, että mutterin terävät kulmat purevat paremmin iskaripatruunan kiinnitysholkkiin.

        Iskarit oli paras vaihtaa pyörät maassa ja ohjaus suorassa. Hiukan voi joutua ohjailemaan tolppaa yläpään hiluja irrottaessa.

        Comment


        • #5
          Kiitoksia näistä tiedoista.

          Eli iskarit yläkautta pyörät maassa ja paino pyörillä ja puslat keula ilmassa.

          Vielä kysyisin...
          - pitääkö jousi jotenkin tukea tai vetää vähän kasaan jousityökalulla, meinaan ettei nurjahda mihinkään ja tee vahinkoa, kun iskari häviää systemin sisältä ja yläpään kiinnitys on irti
          - mahtuvatko uudet suojakumit paikoilleen poisotetun iskarin "aukon" kautta, siis ylhäältä jousen sisälle

          Comment


          • #6
            Ei jousi mihinkään kimpoile vaikka iskarin patruunan ottaakin poies, jäähän sinne ala- ja ylälautanen sekä jousijalka paikoilleen. Suojakumin saa ujutettua yläkautta kätevästi, <aukko> on sen verta suuri. Ja toi Jarin muistutus olikin hyvä, työkalussa on inhan pyöristetyt reunat jotka kannattaa laikkakoneella tai vastaavalla veistellä jyrkemmiksi.

            edit: voi vaatia jonkin verran voimaa mutterin avaus iskarijalasta, reipas jatkovarsi käsille. Tai kunnollinen pulttipyssy.
            Viimeksi muokannut karppa; 3.4.2007, 17:58.

            Comment


            • #7
              Suojakumi menee paikoilleen jopa ilman iskaripatruunan poistamista. Yläpään muut hilut pitää toki poistaa.

              Comment


              • #8
                Saako tuon bilteman erikoisavaimella avattavan "kannen" nuljaamatta auki? Saako niitä marmoritiskiltä sitten erikseen ostettua vai tuleeko kenties iskarin mukana uusi? Jenka on varmaan mm kierre ja putsattava hyvin.. Kannattaako tolppaan laittaa jotain liukastetta sisään ennen iskarin pudotusta sisään?

                Comment


                • #9
                  Minulla tuli iskareiden (sachs) mukana uudet "mutterit" mukana. Vanhatkin lähti ihan suosiolla ja ehjänä auki metrin mittaisella putkipihdillä jousen välistä vääntämällä 110 kg nojaamisella... Tolppaan kannattaa lorautta vähän öljyä, lähinnä ruostumisen takia.

                  Comment


                    #10
                    Bilteman avain on hyväksi todettu, sillä on tullut jo jokusen kymmentä tolppaa avattua ja kiinnitettyä. Käy siis myös pikkukorisen takatolppiin ja s2 etutolppiin.

                    Tolppaan pitäisi kait periaatteessa laittaa niin paljon öljyä, kun ulos pursumatta mahtuu. Öljyn tehtävänä on ruostumisen ehkäisyn lisäksi johtaa lämpöä iskaripatruunasta tolppaan.

                    Comment


                    • #11
                      Renkaan vaihdon yhteydessä katsoin että jaha 2v vanha iskari on alkanut poikimaan, ku varres oli kosteaa.. Mutta tarkistin kuitin niin luki että TRW kaasu.. Tuskin kaasuiskarista öljyä tulee? Olisiko tolpasta ruikannu tai sit ihan vaan pesuvettä? Ajos ei huomaa mitää eikä auton päällä hyppimällä.. No ens viikolla katsastukses viimeinen tuomio.

                      Comment


                      • #12
                        Kyllä siellä kaasuiskarissakin öljyä sisällä on.

                        Comment

                        Working...
                        X