Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kitkarenkailla ympäri vuoden?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kitkarenkailla ympäri vuoden?

    On hieman pähkäiltävää renkaiden suhteen. Minulla on erikseen kitkat talveksi 16?-vanteissa ja kesärenkaat vastaavasti 18?-vanteissa. Jälkimmäisiä olen nyt myymässä (ilmoitus myyntiosiossa), mutta en oikein osaa päättää, mitä ostaa tilalle, vai ostaako mitään? Periaatteessa vaihtoehtoja on kolme:
    a) ostaa uudet (tai käytetyt) vanteet + kesärenkaat
    b) ostaa pelkät kesärenkaat ja käyttää samoja vanteita kesällä ja talvella
    c) olla tekemättä mitään ja ajaa kitkoilla läpi vuoden

    Eniten oikeastaan kaipaan lisätietoa tuosta vaihtoehdosta C. Minulla ei ole aiempaa kokemusta kitkoista, joten en tiedä, soveltuvatko ne kesäkäyttöön.
    Onko kokemuksia?

    //Korjasin font-sotkut
    Viimeksi muokannut okkim; 30.3.2007, 12:16.

  • #2
    Omat kokemukset kitkoista kesällä: Märällä kelillä suuri riski vesiliirtoon, ihan helvetin liukkaat ja ne kuluu aika vikkelään kesäkelillä. En ajaisi toista kertaa kitkoilla kesän läpi.

    Comment


      #3
      Jos on pohjolaan tarkotetut kitkat niin en kyllä ajelis kesällä. Ovat pehmeämpiä kuin esim Saksassa myytävät.

      Kokemusta on ajaa vain sakukitkoilla, jotka eivät myöskään vastaa kesärenkaita

      Comment


      • #4
        Viime keväänä näihin aikoihin pähkäilin samanlaisen ongelman kanssa. Eli keväällä autossa oli melko kuluneet kitkat alla ja ajattelin, että ei noilla enää seuraavaa talvea kehtaa ajella, joten päätin, että vetelen sitten koko kesän niillä kitkoilla ja ostan syksyllä uudet. Kitkat kuluivat kuitenkin todella nopeasti sakkorenkaiksi ja joskus heinäkuussa jo piti vaihtaa kesätassut alle.

        Suositukseni on, että jos meinaat kitkoilla ajella ensi talvena niin älä pilaa renkaita ajamalla niillä ympäri vuoden.

        Comment


        • #5
          Erimerkkisissä kitkarenkaissa kesäkäytössä on hieman eroa, mutta ainakin CVC3 muuttuu lämmön noustessa plussan puolelle aivan hervottoman löysäksi ilmoittaen, että kohta saa vaihtaa kesärenkaat.

          Comment


          • #6
            Näin teki CVC3:t, siitä voi sitten vielä sormella kokeilla lamelleja kun vaihtaa ne kesäkumit alle ja miettiä millaiset jarrutus- ja kaarreominaisuudet noilla on kesän kuumilla asfalteilla.
            Lähinnä tulee mieleen, että nehän suorastaan sulaa alle.

            Comment


              #7
              Kyllähän noilla kitkoilla pärjää kesälläkin ja pystyy jopa ajamaan koviakin nopeuksia tarvittaessa. Toimivat vielä seuraavana talvenakin yllättävän hyvin. Tämä riippuu tietysti paljon ajetaan ja miten paljon pintaa jäljellä.

              Pitää tietysti muistaa, että talvirengas on talvirengas joa alkaa kitkoilla kesäkelillä ajamaan. Esim. edellä mainittu vesikeli ja kitkarengas voi olla vaarallinen yhdistelmä, jos siitä ei ole etukäteen tietoa.

              Comment


                #8
                Yli 200km/h kun raapaisee asfalltitietä mutkiin , niin tulee huojuntaa vaikka on 50 sarjan renkaat . Nopeusluokkakin tosin 170 km/h .
                Ja märkäasfaltti pintahan jo mainittiinkin ... :)

                Comment


                • #9
                  "Märällä kelillä suuri riski vesiliirtoon, ihan..."

                  Tästä varoitettiin oikein "julkisessa sanassa"
                  Sama koskee kuluneita talvirenkaita, josta nypitään nastat pois.

                  Comment


                  • #10
                    Minulla ei kestänyt pää ajella kitkoilla kesällä kun kuluvat nopeasti ja kuluneet kitkat pitivät melkoista meteliä vaikka pintaa oli vielä jäljellä. Ne olivat Nokian Q:t. 90-luvulla oli yhdessä kakkos autossa Michelin maxi ice:t. Olivat hiljaiset myös kesällä mutta talvirenkaina surkeat.

                    Comment


                    • #11
                      jos vaihtoehto c olisi hyvä tai tyydyttävä, eikö näinollen se olisi laajemminkin käytössä? olla tekemättä mitään, -olen samaamieltä; mutta ajaa kitkoilla läpi vuoden, -olen erimieltä.

                      Comment


                        #12
                        Viime kesän ajelin Pirellin kitkat loppuun kun ei ollut vanteita kesärenkaille. Renkaat toimivat ihan ok. Onneksi en joutunut testaamaan niitä ääritilanteissa liikenteessä. Motoparkissa kyllä kurvailin radallakin. Ei kyllä tulisi mieleen noilla nykyisillä RSi:llä, jotka ovat vähän pehmeämmät joka suhteessa.

                        Tänään vaihtui renkaat RSi:stä vanhoihin, samankokoisiin GY Eagle Aquatreadiin ja kylläpä käytös taas muuttui. Kääntyy ja ohjautuu niin sähäkästi. :)

                        Comment


                        • #13
                          Tee palvelus Helsingin ilmanlaadulle ja osta ne kesänakit. Kitkat nostaa todella tehokkaasti pölyä ilmaan (tutkitusti, ei mitään mutua).

                          Comment


                            #14
                            Itselläni meni viime kesän renkaanvaihto vähän pitkäksi ja vaihdoin noin 50 tkm ajetut Nokian Q:t lopulta kesärenkaisiin. Luulin, että ne olisivat loppuneet, mutta kattia kanssa. Laitoin ne sitten vielä syksyllä alle ja aika hyvinhän noilla pääsi. Tuntuma oli, että kuluminen loppui jossain vaiheessa. Ei ne tietty enää talven alussa ihan uuden veroiset olleet, mutta vaihdoin auton sitten pois.

                            Comment


                              #15
                              Michelin Alpin

                              Mulla on alla Michelinin Pilot Alpin 205/15/65 H ja hyvin on mennyt kesät talvet. Etuvetoisessa autossa vetävät renkaat kestää noin 40-50 tkm. On ajanut näillä gummeilla 100tkm ja kerran laitoin uudet eteen. Pintaa on edessä jäljell vielä 5mm ja takana olevissa vähän enemmän vaikka ovat pyörineet jo 100tkm kahdessa vuodessa.
                              On muuten hiljaset eivätkä huoju kuumallakaan kesäilmalla. Ja talvella pitää moitteettomasti.

                              Comment


                                #16
                                On muuten hiljaset eivätkä huoju kuumallakaan kesäilmalla. Ja talvella pitää moitteettomasti.
                                Melkein mainosmiehen jutuilta kuulostaa :)
                                Mutten silti usko kitkojen olevan kovin tukevat kesällä. Auttaa toki jos on jokin 45 sarjalainen. Ehkä yksi pointti on renkaiden nopeusluokka. Tuollaset +200km/h kitkat alkaa jo olemaan aika kovat.

                                Paras pito katoaa kuitenkin kitkoista myös talvea silmällä pitäen, jos kesäkuumilla ajelee niillä.

                                Comment


                                  #17
                                  Lievasti OT, koska tää koskee nastarenkaita, mutta runkojäykkyydessä vissiin kitkat ja nastat on samalla viivalla.

                                  Viikonloppuna Joensussa käydessäni huomasin, että Hakkis neloset on todella löysärunkoiset. Moottoritievauhdissa ohjauksessa ei ollut yhtään tarkkuutta. Olisin olettanut ja toivonut että 185/55-15 rengas olisi ollut edes kohtuullisen tarkka ajettava. Ei ollut. Kohta onneksi saa oikeat kesärenkaat alle. :)

                                  Comment

                                  Working...
                                  X