Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 Jousien vaihto.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B6 Jousien vaihto.

    Onko miten iso homma vaihtaa kyseiseen malliin itse jouset?
    Onnistuuko ensikertalaiselta helposti? Onko mitään kikkoja joita pitäisi tietää?

    Kaikki avut ja ohjeet ovat tervetulleita.

  • #2
    http://www.audiworld.com/tech/wheel28.shtml
    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=41740

    Luepa vaikka nuo linkit ensin. Ensimmäisestä löytyy kuvalliset ohjeet B5 jousien+iskareiden vaihtoon. B6 noudattelee etupään osalta lähes samaa kaavaa, takapäässä iskari ja jousi ovat erillään.

    Onko miten iso homma vaihtaa kyseiseen malliin itse jouset?
    Mikä on iso homma kenellekin on vähän suhteellista. Operaatio ei kuitenkaan ole mikään piece of cake. Itse sain vaihdettua etupään jouset ja iskarit puuhasteltuani ensin about 10 tuntia ylätukivarsien irroituksessa.

    Takapään iskarit oli helppo vaihtaa mutta jouset jäi vaihtamatta koska paikka on sen verran ahdas että jousipuristimet eivät mahtuneet kunnolla paikoilleen. Kokeilin myös 'tunkkitekniikkaa' mutta tiukan jarruletkun takia sekään ei onnistunut. Luovutin ja vein auton liikkeeseen jossa vaihtoivat jouset tunnissa. Olivat kuulema joutuneet löysäämään jotain tukivartta..?

    Comment


    • #3
      B6 jousien vaihto? mistä pieni puristin?

      Joo tohon a4 avanttiin pitäs alusta vaihtaa mutta mistä sais pienet jousipuristimet että sais takajouset vaihdettua??

      Comment


        #4
        Biltemassa on ainakin.

        Comment


          #5
          Meinasin tappaa itseni noilla Bilteman vehkeillä.

          Iskari oli ruuvipenkissä kiinni kun laukesi ja jakoavain lensi kädestä tehdeni seinään reiän! :)

          Tästä tosin on jo 6-7 vuotta aikaa. Ehkä niillä on jo parempia malleja myynnissä.

          Comment


          • #6
            Ite käytin kaveria ja rautakankea apuna. Saa vaan nostaa jousen pois.

            Comment


            • #7
              Näin minäkin olen tehnyt. Madallusjousi meneekin sitten yleensä ilman kommervenkkejä paikalleen.

              Comment


              • #8
                Minä käytin jousipuristinta vain toisella puolella jousta ja puristin jousta vain hieman kasaan. Rautakangella avitin loppuun ja kaveri otti jousen pois.

                Comment


                • #9
                  Jep..Kaveri tarpeeksi paksun lakun päähän istuun ja itse ottaa jousen pois! Tietysti juuri Bilteman jousipuristinta apuna käyttäen.. *koputtaa puuta*

                  Comment


                  • #10
                    kaveri tuntui käyttävän liinoja kyseisessä toimenpiteessä

                    Comment


                    • #11
                      A4 B6 quattro takajousien vaihto.

                      tietääkö joku onnistuuko takajousien vaihto helposti tunkinvarassa esim. parkkipaikalla?? jos ni olisi kiva kuulla vinkkejä miten jousen saa parhaiten sieltä välistä pois??
                      Viimeksi muokannut Killeri; 26.5.2017, 07:32.

                      Comment


                        #12
                        Kyllä onnistuu. Keväällä vaihdoin madallusjouset omaan autoon. Iskarin otin yläpäästä irti ja asentoanturin toisella puolella. Sitten vaan parrunpätkällä väänsin napaa alaspäin ja samalla rengasraudalla kampesin jousen pois. Helpottaa kyllä, jos on kaveri tuossa vääntämässä.

                        Comment


                        • #13
                          Audi A4 B7 sedan jousien vaihto

                          Otsikon autoon olisi tulossa Eibachin pro kit. Olen kerran vaihtanut golf iv:hen samat vieterit, eikä tuolloin tarvinnut irotella mitään tukivarsia, pitääkö Audissa? Jos pitää, niin mitä tukivarsia, ja onnistuuko se kotikonstein?

                          Mitenkäs nuo iskareiden pohjaanlyöntikumit, kun tarkoituksena on jättää alkuperäiset iskarit (jouset madaltavat 30/30 milliä). Pitääkö kumeja lyhentää tai vaihtaa uusiin?

                          Comment


                          • #14
                            Tuon ketjun kun selailet läpi, niin saat enemmän vastauksia kuin sulla oli kysymyksiä:

                            http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...a4+b7+madallus

                            Comment


                            • #15
                              Kiitoksia linkkivinkistä, nyt on luettu läpi.

                              Pohjaanlyöntikumeista siis tuuma pois, olenko oikeassa?

                              Ymmärränkö oikein, että noin 140 tkm ajetusta autosta ei kannata irrottaa sitä kuuluisaa yhdyspulttia, vaan ottaa koko jousipaketti sieltä yläpäästä irti kolmella pikkupultilla?

                              Toimiiko tämä ohje (foorumilta): Iskarin alapultti irti, samoin kallistuksenvakaaja, jolloin iskarin alahaarukan pitäisi saada kammettua tukivarren toiselle puolelle (rautakanki hyvä työkalu). Sitten konehuonen puolelta ne kolme yläpään pulttia irti, jolloin paketin saa alas, siitä sitten ne ylätukivarret irti iskarin puolelta. Jos ekaa kertaa irrotetaan pakettia, niin yläpäässä on sellainen lukitusklipsi (kuva 4,5). Lähtee kyllä kun käyttää vähän voimaa ja nitkuttelee.

                              Joustahan ei tarvitse puristaa kasaan ennen paketin paikoiltaan ottamista? Eli puristus vasta ennen sitä, kun irrottaa jousilautasen ylhäältä?

                              Kuvallisia ohjeita tähän B7:aan aika vähän tarjolla, jos joku linkki vielä löytyy niin hyvä olisi. Kiitos!

                              Comment


                              • #16
                                Täsmentäisittekö vielä tästä kuvasta, että mitä pultteja pitää irrottaa?

                                http://www.a4mods.com/pics/Suspension/IMG_1206a.JPG

                                Comment


                                  #17
                                  3 ja 6. Ja lisäksi siis tämä:
                                  "Iskarin alapultti irti, samoin kallistuksenvakaaja, jolloin iskarin alahaarukan pitäisi saada kammettua tukivarren toiselle puolelle (rautakanki hyvä työkalu). Sitten konehuonen puolelta ne kolme yläpään pulttia irti, jolloin paketin saa alas, siitä sitten ne ylätukivarret irti iskarin puolelta. Jos ekaa kertaa irrotetaan pakettia, niin yläpäässä on sellainen lukitusklipsi (kuva 4,5). Lähtee kyllä kun käyttää vähän voimaa ja nitkuttelee."

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eli 3 ja 6 ennen kuin paketti irti yläpäästä? Onko oletettavaa, että ne lähtevät kohtuudella irti?

                                    Comment


                                      #19
                                      Itse otin ensin ne yläpään kolme pulttia irti, jotta pakettia sai väänneltyä ja käänneltyä sekä hieman alaspäin. Niin ahdas paikka ettei muuten taida päästä käsiksi noihin 3:seen ja 6:seen. Eikä taida pultit mahtua poiskaan ennenkuin saa pakettia alaspäin.

                                      Comment


                                        #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja Timpsula Näytä viesti
                                        Eli 3 ja 6 ennen kuin paketti irti yläpäästä? Onko oletettavaa, että ne lähtevät kohtuudella irti?
                                        Ei vaan juuri toisinpäin, ensin iskarin alapää alatukivarren yli ja ohi, sitten konehuoneesta pultit irti, koko paketti alas ja sitten ylätukivarret irti.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Loistavaa, kiitos! Eiköhän se etupää näillä opeilla asetu. Pohjaanlyöntikumista ei kukaan kommentoinut mitään, niin tuuma pois niistä ilmeisesti?

                                          Riittääkö takajousen vaihtamiseen pelkkä iskarin irrottaminen toisesta päästä vai pitääkö irrotella muuta?

                                          Comment


                                            #22
                                            Mitä, en minä ainakaan mitään pohjaanlyöntikumeja muokannut.

                                            Perässäkin on pari tapaa, iskarin ja ylätukivarren irroittaminen näistä toinen. Samalla menee camberi päin honkia ja kuskinpuolella pitää irrottaa myös korkeudensäädön anturi. Tällä tavalla tein itse, mutta ihan helvetinmoinen homma, koska jousenpuristimia ei oikein saa väliin joten rautakangelle on taas käyttöä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Eikai etuiskarin irroituksessa tukivarsia tarvitse irroittaa A-nelosessakaan ??
                                              Iskarin alapään pultti irti ja konehuoneesta muovi "korkkien" alta kaksi 8mm mutteria auki ja jousi-iskari yhdistelmä putoaa syliin.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ei oo tollaisia 8mm muttereita enää beekutosessa.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Eikai etuiskarin irroituksessa tukivarsia tarvitse irroittaa A-nelosessakaan ??
                                                  Iskarin alapään pultti irti ja konehuoneesta muovi "korkkien" alta kaksi 8mm mutteria auki ja jousi-iskari yhdistelmä putoaa syliin.
                                                  Voi kun olisikin noin helppoa. Kyllä iskarin saa vaihdettua ilman tukivarsien irroittamista, mutta joutuu kampeemaan aika paljon jotta paketti pyörähtää siihen asentoon että jousen saa puristettua ja iskarin irroitettua.

                                                  Iskari/jousipaketti on kolmella muistaakseni 16mm pultilla kiinni konehuoneenpuolelta. Näkyy tossa viimesessä kuvassa lokarinpuolelta se kiinnitys.
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Vielä selvennyksenä: http://www.audiclub.fi/audifinns/att...7&d=1345883072

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Vieterit on nyt alla. Takapää oli huomattavasti helpompi kuin mitä annetaan ymmärtää: jarrusatula, ylätukivarsi ja kallistuksenvakaaja irti, yhdellä jousipuristimella hieman jousta kasaan ja käsivoimin pois paikoiltaan. 30 mm madaltava jousi menee paikalleen ilman puristamista. Rautakankea ei tarvittu.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Paljos sulla jäi perän korko? Mulla jäi tosi korkeeksi pro kitillä, kuva löytyy tuolta

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kysymyksessä ei ole oma auto, niin en ole pystynyt mittaamaan. Jos muistan niin mittailen ja raportoin sitten. Silmämääräisesti katsottuna auto tippui kolmisen senttiä ja tasaisesti molemmista päistä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ohhoh! Kylläpäs skigellä jäi persus pystyyn! Omassa B7 sedanissa Eibach Pro-kit alla ja lopputulos oli varsin miellyttävä:

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X