Puristaa jousen tukivartta vasten, jotta säätörenkaalta lähtee jousen paine pois. Tukivarressa on reikä jousen keskellä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A4 B6 Jousien vaihto.
Collapse
X
-
Eikö muka edes pitänyt jousta puristaa?
Omassa nyt iskunvaimentimet irti, tukivarret löysätty, apurungon pultteja löysätty ja jousta puristettu, mutta tuohan pistää hanttiin vielä melko reilusti. Nyt alla ymmärtääkseni originaali sporttimallin jousi ja se pitäisi saada vaihdettua vahvistettuun jouseen joka on todennäköisesti myös pitempi. Sen lisäksi tulee vielä korotuspala.
Auttaisikohan jos vakaajan irrottaa? On kyllä perseestä tämmönen rakenne jossa jousi ja isk.vaimennin erillään, samassa tolpassa paljon mukavampi huoltaa. Myös todella typerästi jousi tuollaisessa syvässä kuopassa joka kerää shaissea paljon.
Comment
-
Vakaajan yhdystangon otin irti, ei tuo nyt äkkiseltään niin paljoa auttanut. En tosin ole vielä vääntänyt millään pitkällä vivulla vaan omalla painolla ja rengasraudalla. Ei ole oikein hyvää kohtaa vääntää, eikä oikein tilaakaan. Hitto kun olisi lattiassa vetopiste, vetäisi liinalla.
Miettinyt että jos kokeilisi sisäpuolisi puristimia, joko kaupan tai tekisi itse kierretangosta ja paksusta raudasta. Eikös mersujen jousihommissa käytetä sellaisia?
Paljonkohan noita apurungon pultteja kärsii löysätä, paljonko pultlla pituutta? Autohan minulla on nostettuna tuolla matanostimella.Viimeksi muokannut Rusty; 26.5.2017, 20:14.
Comment
-
Apurungon käytin toiselta puolelta irti, se olikin näköjään jo ihan viimeisillä jengoilla, eikä edes laskeutunut oikeastaan ollenkaan. Laitoin sitten takaisin pultit vielä. (Pitää laittaa varmuuden vuoksi pitemmät pultit tai kierretankoa ohjuriksi...vai voiko tuo "karata"?) Kova painasu ja paikallaan oleva jousi puristettuna lähtikin nätisti pois välistä. Jousesta puuttuu näköjään palanen.
Uusi puristettuna, alkaa jo muistuttaa banaania. Siihen vielä normikumipala+korotuspala....ei puhettakaan että tuosta vaan menisi paikalleen. Taistelu jatkuu vielä hetken ennenkuin vien korjaamolle : )
Tsekkasin toisenkin puolen niin sekin jousi on juurestaan poikki, jämä on vielä tallella. Toinen iskunvaimennin ihan veltto ja puuttuu pätkä pohjaanlyöntikumia. Toinen vaimennin vielä toimii, mutta siinä ei ole ollenkaan pohjaanlyöntikumia. Melko hyvin katsastusmies katsellut viim tammikuussa
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Rusty Näytä viestivai voiko tuo "karata"?
Comment
-
Hyvä ohje. Otin pultit uudestaan pois ja putosihan se apurunko ihan reilusti alaspäin ihan itsekseen. Mikälie vastustanut eka kerralla. Nyt uusi paketti mahtuu väliin hyvin.
Edit: paitsi että nyt kun nostaa apurunkoa ylöspäin niin tietyssä kohtaa se (esipuristettu) jousi tietenkin alkaa laittamaan hanttiin ihan reilusti ja auto nousee. Jää apurungon pulttien päät ainakin sentin päähän että edes yltää jengoihin. Pitemmillä pulteillakaan ei uskalla vedättää.
Pitää kokeilla ilman koropaloja että saako edes sittenkään, kunhan ei vaan jotain nyrjähtänyt vituralleen.
Voisikohan olla niin ettei noita korotuspaloja voi edes laittaa vahvistettujen jousien kanssa...
Edit2: näinhän siinä kävi että ilman korotuspalaa homma onnistui. Kokeilin ensin ilman mitään jousta nostamalla apurunkoa ylöspäin, ettei vaan mitään mennyt vituralleen, jolloin se nousi "perille" saakka. Sitten jousi yläkumityynyllä+koropalalla ja nosto, auto alkaa nousta eikä yllä kumpikaan pultti, taaempi ihan huulilla. Sitten jousi kumityynyllä ilman korotuspalaa ja pultit yltää jengoille ja niitä kirimällä apurunko perille saakka. Eli nyt mennään ainakin aluksi ilman korotuspalaa. Jospa se toiselle puolelle olisi nyt kivuttomampaa.
Edit3: Ainoa järkevä tapa ainakin normaali tai pitempien jousien tapauksessa on laskea apurunkoa alaspäin. Luultavasti myös madallusjousien. Ei tarvitse rengasraudoilla taikka rautakankien kanssa väännellä ja käännellä. Tunkkia vaan apurungon alle ja löysää pultit melkein loppuun saakka tai ottaa kokonaan pois ja hallitusti laskee apurungon alas. Jouselle tulee sen verran tilaa että se lähtee ihan vain nostamalla pois välistä ja uusikin menee paikalleen samalla lailla.Viimeksi muokannut Rusty; 31.5.2017, 09:56.
Comment
-
Nyt tuli vielä katsottua kuvista tuota rakennetta.
http://www.oemepc.com/audi/part_sing...7/lang/e#sec_3
Eli kuuluisiko jousen yläpäässä olla normaalisti kumisen osan lisäksi vielä tuollainen muovinen osa (kuvassa nro 2). Minulla ei tuollaisia ollut? Tuon kohdalle olisin laittanut tuon korotuspalan.
Edit: taitaa olla tosiaan 1BR alustan osa tuo. 1BE alustassa ei tuollaista sitten vissiin olekaan. Tuollahan olisi saanut sen korotuksen aikaiseksi myös, ilmeisesti kappale hinta jotain alle 10e.Viimeksi muokannut Rusty; 29.5.2017, 16:04.
Comment
-
A4 B7 Quatroon takajousien vaihto helppoa ja nopeaa, noin puoli tuntia/puoli.
- vaihdettava puoli ylös, rengas pois
- iskarin alapäästä pultti pois, iskari irti ripustuksesta.
- tunkki ripustuksen alle hieman kannattelemaan irroitettavaa apurunko ja pyörän ripustusta
- apurungon pultteja 2kpl irti, ripustus+runko putoaa tunkin varaan
- yllä mainittu tunkki alas
- jousi pois, uusi tilalle
- tunkilla ripustus ja apurunko ylös, pultit kiinni
- iskarin alapää kiinni + pultti
- rengas paikoilleen, auto alas ja ajoon :)
Comment
-
Tässä haulla tutkinut asiaa ja ilmeisesti onnistuu A4 B7 etuvetoiseen sport=1BE alustaiseen taakse jousien vaihto irrottamalla apurungon kiinnike navasta, iskari ja kallistuksenvaimennin.
Tarviiko tuossa pelätä xenonien korkeudensäädön vivuston kanssa eli oletteko irrotelleet myös sen?
Onko tarpeen varata jousipuristimia kun käytössä on vain kouramallin halpaversio -> puristaa kyllä edessä nätisti kahdelta puolen jousta mutta tässä ei ole tilaa kuin yhdestä suunnasta.
Onko tuossa muuta huomioitavaa kuin entiset rikkinäiset jouset ja vanhat iskarit pois, uudet tilalle ja 4-pyöräsuuntaus?
Comment
-
Eikö siihen riitä että ottaa iskarin alapäästä irti, puristaa jousen kasaan ja kaveri vääntää kangella tukivartta alaspäin niin saa jousen välistä pois? Helpottaa toki jos molemmat takarenkaat on ilmassa niin vakaaja ei laita niin lujaa vastaan. Sama homma olisi edessä eukon autossa, 1BA.
Comment
-
Audi A4 B6, etujouset vaihdettu ja samalla myös iskareiden yläpään laakerit eli ne kumimötikät. Vaihdon jälkeen käännettäessä ääriasennosta toiseen, niin jouset tai iskarit ääntää, vähän kuin narisi tai jouset hannaa kiinni. Mistä voisi johtua?Viimeksi muokannut s157431; 14.12.2020, 22:56.
Comment
Comment