Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

auto vetää oikealle

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • auto vetää oikealle

    Vaihdoin tuossa ensimmäistä kertaa kyseiset kesärenkaat auton alle. Auto Vetää aika voimakkaasti oikealle. Renkaat 17tuumaiset 225\45 dunlopit :(..
    Talvirenkailla auto veti hivenen oikealle, vaikka aurauskulmat oli juuri säädetty.
    Tarkalleen ottaen auto alkoi vetämään oikealle sen jälkeen, kun olin käynyt vaihdattamassa laakerin oikeaan eturenkaaseen.(Surullisen kuuluisa pohjoisen reissu, jossa saman mekaanikot tuhosivat kuskinpenkin)

    Syy miksi vaihdatin oikean etupyörän laakerin, oli se, että välillä auto ujelsi.Juuri sellainen laakeri menossa sököksi ujellus. Laakerin vaihdon jälkeen ääni jatkui. Lappalaisten mekaanikkojen mielestä laakerissa vika ei ole.


    Eli voiko vika olla laakerissa? Voiko aurauskulmat mennä metsään laakerin vaihdon yhteydessä?

  • #2
    Aurauskulmathan voi mennä huonolla tuurilla keturalleen vaikka "pienestä" montusta tiessä, eli kyllä siinä laakerinvaihdossakin mahdollisuuksia sopivan päivänä on.

    Leveät kesärenkaathan tuntuu vetelevän aina hiukan talvinakkien jälkeen, mutta kun aina oikealle...kai rengaspaineet on ok? Kannattaisi ehkä teettää nelipyöräsuuntaus sellaisessa paikassa, joka osaa tehdä sen oikein, täälläkin palstoilla on tarinoita kirjoiteltu sellaisista, jotka ei sitten osanneet.

    Comment


    • #3
      Mielenkiintoinen otsikko näin vaali viikonloppuna!

      Comment


      • #4
        Ihan vain kuriositeettina kannattaa huomioda tien kaltevuus. On niin tottunut jo noihin neuvostoliittotasoisiin teihin, että itse ainakin välillä ajaessa ihmettelen auton yllättävää vetämistä oikealle, kunnes huomaan, että vinossahan sitä istutaan tien viettäessä varsin jyrkästi kohti ojaa.

        Comment


        • #5
          Nonni.. Otin oikeanpuoleisen etunakin pois. Otin jämäkän otteen jarrulevystä ja jarrusatulasta, niin sehän liikkuu ylös\alas, sekä oikealle ja vasemmalle. Eli klappia on. Kysymys kuuluukin, että miksi silloin kun rengas on paikallaan, niin klappia ei huomaa. Kiristääkö renkaan pultit jotenkin koko pakan kasaan ja siten klappi häviää?
          Ja juuri sen puolen laakerin, ne lappalaiset sano vaihtaneensa. Työkalu pakista ei sattunut löytymään tarpeeksi isoa kuusiokoloavainta, niin en saanut kokeiltua, että onko keskiö mutteri jätetty löysälle.
          Oireet sopivat kyllä siihen, koska välillä auto täristää ja jarruttaessa pikkasen ratti hakkaa.

          Comment


          • #6
            Jarrulevy ei ole millään kiinni... pyöränpultit kiristävät sen napaa vasten, joten tilanne on normaali.

            Comment


            • #7
              Ravistamiseen senverran, että joko levy on kiero tai sitten levyn ja navan välissä on ruostetta/ muuta likaa.

              Edit:
              Siis ravistaako auto välillä ilman että jarrua edes painaa? Jos näin niin kannattanee puhdistella etujarrut, liukutappeja unohtamatta.
              Viimeksi muokannut Jartsake; 18.3.2007, 12:22.

              Comment


              • #8
                Eli klapin pitäisi tuntua myös silloin kun rengas on kiinni. Niinhän se on kyllä tähän asti aina mennyt. :)

                Tulipas tossa mieleen, siitä auton vetämisestä oikealle, niin voisko olla, että edellisellä omistajalla olisi ollut aurauskulmat keturallaan, jonka johdosta kumit ois kulunut huonosti. Kun niissä kumeissa ei ole mitään merkintöjä pyörimis suuntien lisäksi, että missä kulmassa ne on ollut.

                Eli voiskos ne vähän aikaa alla oltuaan kulua suoriksi ne renkaat?
                Viimeksi muokannut Ainarikki; 18.3.2007, 12:52.

                Comment


                • #9
                  Jos renkaat on kulunut niin paljon väärin, että niiden takia auto vetää sivulle, sen kyllä huomaa helposti silmäilemällä renkaan pintaa.

                  Comment


                    #10
                    ja onhan renkaiden paineet tarkistettu....

                    Comment


                    • #11
                      Viisi Primeraa olen omistanut ja kaikki on vetäneet nimenomaan kesärenkailla oikealle. Välillä oikein niin, että alkoi ottamaan päähän kun ratista sai pantata kunnolla ettei karkaa ojaan.
                      Ensimmäisistä en tainnu edes välittää kun oli nuori ja sama se oli kunhan kulki eteen ja taakse.
                      Parista viimeisestä valittelin korjaamopäällikölle ja tien kaltevuuden piikkiin ne meni aina. Toki toisesta katsottiin kulmat muodon vuoksi takuun piikkiin.
                      Ja kun se tapahtui ihan uusillakin renkailla.

                      En muista mitään muuta autoa, ainakaan VAG:ta, jossa olisi noin tapahtunut.

                      Vähän on jäänyt mysteeriksi, että mikä se syy lopulta oli. Kait ne on siellä Briteissä säätäneet Nissanin kulmat vasemmanpuoleiseen liikenteeseen sopvaksi ;) Hah, ja josta tuli mieleen, että viimeisimmällä Primeralla ajoin kaksi vuotta Briteissä, ei vetänyt oikealle, ei vasemmalle.
                      Kait ne sitten on ronkeleita Suomen tiestölle.

                      Noh, meni vähän aiheen sivuun mutta pointtina se ettei sille välttämättä löydy korjattavissa olevaa selitystä.

                      Comment


                        #12
                        Kannattaa tehdä pikatesti ja vaihtaa eturenkaat keskenään, josko puoltaminen vähentyy / siirtyy vasemmalle päin ?

                        Aurauskulmat eivät vaikuta puoltamiseen, sen sijaan jos eturenkaiden välillä on eroa Caster-kulmissa niin tämä aiheuttaa helposti ko ilmiön.

                        Comment


                        • #13
                          Tässä kävi nyt niin,että kävin kattomassa aurauskulmat. Suorassa ovat.
                          Samalla huomattiin, että auto nojaa toiselle sivulle, eli oikea puoli on 1cm alempana, kuin vasenpuoli. (Etulokareista mitattuna)

                          Äkkiseltään ei mitään vikaa eikä klappia löytynyt. Onkos muilla ollut vastavanlaisia ongelmia? Oisko jousi "väsähtänyt"?

                          Comment


                          • #14
                            Tai jousi on poikki, sitä ei välttämättä huomaa siinä silmällä tarkastellessa.
                            Vaikka onhan auto kyllä toisaalta ollut varmaan nostettuna ylös, kait sen silloin jo pitäisi nähdä.

                            Ja voihan se vika piileä siellä vasemmallakin puolella?

                            Comment

                            Working...
                            X