Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarruongelmia A4 B5

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Jarruongelmia A4 B5

    Luulen että autostani (Audi A4 B5) on jarrutehostin hajonnut.
    Vuotaa jarruöljyä (yön aikana menee alle minimirajan) , sekä jarrupoljin ottaa kiinni vasta ihan pohjassa.
    Polkimen painamisen välillä ei tapahdu mitään. ABS kumminkin toimii ja sen huomaa kun iskee polkimen pohjaan.
    Minkähänlainen operaatio tai miten kallis tuo jarrutehostin on vaihtaa. Epäilisin, että se kalvo on hajonnut.
    Vai olisiko teillä parempia veikkauksia viaksi? Pitäisi päästä ensi viikolla nostamaan auto ylös niin vuodon voisi paikantaa kunnolla.

    Mode:Otsikko
    Viimeksi muokannut Sleepy2; 11.3.2007, 13:39.

    #2
    Jarruputki/letku vuotaa nesteet pois. Tai sitten toinen vaihtoehto on, että pääsylinteri on sökö ja nesteet häviää sitä kautta. Tehostimessa on tuskin mitään vikaa.
    Etsi auton alta jarruneste vuotoja.

    Comment


      #3
      Juu. Jännä vaan tuo , että ei tunnu tuo tehostin ottavan ollenkaan kiinni. Meni näköjään vähä väärälle palstalle tämä :) Parempi varmaan ollu tuolla kori, valot ja renkaat.

      Comment


      • #4
        Minulla kuuluu nitinää hiljaisessa vauhdissa ja kun pysähtyy esim valoihin niin jarru poljin tuntuu jotenkin nykivän ja tärisevän. Kovassa vauhdissa ei huomaa mitään ongelmaa. muuta kun että kerran kehä III:lla syttyi (!) merkkivalo sekä ABS merkkivalo, ne paloivat koko matkan kotiin asti ja seuraavalla kerralla kun käynnistin uudestaan virrat oli valot hävinneet..? Eikö (!) valo tarkoita jarrunestettä? mutta tarkoittaako abs valon palaminen että abs ei toimi? Itsellä on saksan manuaali niin ei siitä ymmärrä mitään.

        Comment


          #5
          (!)-merkkiasiaa.
          Sivuaa vähän ABSiakin..

          Comment


            #6
            En viitsi tehdä uutta aloitusta kun on samanlainen vaunu ja jarruista kyse.
            Muutaman kerran on tullut seuravanlainen ilmiö esille.
            Moottoritie ajon jälkeen kun rupeaa jarruttelemaan risteykseen, niin vauhti ei hiljene pedaalia poljettaessa. Pari kertaa kun polkasee niin rupea ottamaan. Sama ilmiö on ollut aamulla töihin lähdettäessä. ABS saattaa jyrähtää kun oikein polkee mutta tuntuu kuin olisi öljyä palojen ja levyn välissä. Näitä muutamaa kertaa lukuun ottamatta jarrut toimii todella napakasti. Syksyllä vaihdoin jarrupalat ja levyt sekä putsasin/voitelin liukutapit yms.

            Tämä ilmiö ilmestyi tässä talven aikana ja kun ajelee sohjoisellä tiellä. Tosin aamulla lähdettäessä ei voi olla sohjosta kyse mutta kuuraa ja kosteutta on ollut.
            Voiko jarrupalat (mallia tarvike) olla sen laatuiset että eivät heti toimi sohjo kuurassa?

            Comment


              #7
              Alkuperäinen kirjoittaja RH Näytä viesti
              Voiko jarrupalat (mallia tarvike) olla sen laatuiset että eivät heti toimi sohjo kuurassa?
              Väittäisin että tästä on juurikin kyse aikoinaan huomasin samaa omassa B5 koppasessa kun oli ajellut pitkää matkaa loskassa moottoritietä ja poistui ramppiin niin seuraavassa jarrutuksessa tuntui että jarrut puuttuvat kokonaan...

              Comment


                #8
                Juuri noin käy täälläkin. Katosiko ongelma palojen vaihdolla?

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja RH Näytä viesti
                  Juuri noin käy täälläkin. Katosiko ongelma palojen vaihdolla?
                  Alkuperäisillä levyillä ja paloilla sanoisin tuon olevan vähäisempää, mutta ei se kokonaan ongelmaa poista. Ainoa mikä tuon poistaa on jarrutella kevyesti jo ennen ramppia että levyt ja palat kuivuvat ennen varsinaista jarrutusta. Uudemmissa A4 malleissahan (B7-->) tuo ongelma on korjattu tuolla jarrujen kuivaustoiminnolla.

                  Comment


                    #10
                    Olen kuullut tuosta uuden audin kuivaus toiminnosta, mutta onkohan muissakin automerkeissä samaa ongelmaa. Omalle kohdalle ei kylä ole sattunut. Edellinen auto oli audi 90, mutta en huomannu tuommosta ongelmaa. Siinä oli ennemminkin ongelmia jarrujen jumiutumisien kanssa.

                    Comment


                      #11
                      Mulla on ihan sama, uudet jarrupalat auttoi, mutta kuluneina on tullut ominasuus hieman takaisin. Ennen ramppia kun jarruttaa hennosti, niin levyt kuivuu ja seuraava jarrutus on normaali.

                      Comment


                      • #12
                        Vaihdoin etujarrulevyt uritettuihin ATE-Powerdisceihin. Tämä ongelma katosi kokonaan. Varmaan mikä tahansa uritettu jarrulevy puhdistaa jarrupalan vedestä heti jarrutuksen alussa. Suomeen maahantuojan tuomissa malleissa lienee isommat jarrukilvet, jotka vähentävät veden pääsyä jarruihin. Itellä on ne pienemmät.

                        Comment


                        • #13
                          Itsellä on tuo ongelma ollut ihan joka vagissa jonka olen omistanut, urssista en mene takuuseen.
                          Olisko seitsemäs vag menossa nyt, 60/50 Audi/VW ;)

                          Comment


                          • #14
                            Aivan täysin ei Powerdiscit tuota itselläni poistaneet. Helpottivat jonkun verran, mutta kyllä pitää sohjoilun jälkeen vieläkin varautua, että ensimmäinen jarrutus ei pysäytä. Lisäksi aina ei mene edes suoraan, aivan kuin toinen puoli ottaisi paremmin kuin toinen. Jarrukilven koosta en osaa sanoa. Kuivatustoiminto olisi kyllä kiva olla.

                            Comment


                              #15
                              Tänään tuossa myräkässä ajellessa ei ollut mitään ongelmia. Siinä mietin tuota jarru juttua. Voisiko tuo ilmiö johtua audin pyörän tuennasta. Yleensähän taitaa autoissa olla kolmio tukivarret tai sen tyyppiset, ja ne vähän suojaa roiskeilta. Mutta kun on tuommoset ohkaset erilliset tukivarret kuin audissa, niin sohjo ja kura pääsee helpommin jarrulevyyn loiskumaan.
                              Tämmöstä yksin puhelua.

                              Comment


                                #16
                                Sen jarrukilven tehtävänä on vähentää veden ja muun ravan pääsyä levylle. Omassa on McPhersonit ja siinä tuntuu myös tuollaista edellä kuvattua pidon puutetta märillä keleillä ekassa polkaisussa.

                                Comment


                                • #17
                                  Kuivatustoiminto olisi kyllä kiva olla.
                                  Ja sitten ne joilla se "hyvin" toimiva kuivaustoiminta on niin ovat kytkemässä sitä pois kun jarrupalat ei kestä kuin 30tkm. Varmaankin se isompi jarrukilpi, hyvä pala ja uritettu levy on kuitenkin se paras ratkaisu.

                                  Comment


                                    #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja rehto Näytä viesti
                                    Ja sitten ne joilla se "hyvin" toimiva kuivaustoiminta on niin ovat kytkemässä sitä pois kun jarrupalat ei kestä kuin 30tkm. Varmaankin se isompi jarrukilpi, hyvä pala ja uritettu levy on kuitenkin se paras ratkaisu.
                                    Hienosti toimii kuivaustoiminto, palat hyvässä vedossa vielä ja 46 tkm mittarissa.
                                    Taisi taas tuo nopea kuluminen koskea jotain tiettyjä A6 malleja, mutta näinhän kaikki puheissa yleistyy...
                                    Viimeksi muokannut Blodshed; 22.12.2008, 09:42. Perustelu: lisäystä

                                    Comment


                                      #19
                                      Onhan näissä vanhemmissakin quattroissa jarrujen kuivaustoiminto, eikös se EDL sellainen ole... :)

                                      Kunhan etenee riittävän agressiivisesti niin ei varmasti vesi pysy levyillä, sen verran lämpöiset ovat.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Huomannu kyllä saman homman tuossa omassa kulkineessa. Lähinnä loska/vesisateessa. Parisenkymmentä kilsaa ajaa maantietä ja sitten tulee risteys ei jarrut toimikkaan yhdellä polkasulla. Jossain oli joskus juttua että näitä b5 a4 ois kutsuttu takaisin maahantuojan toimesta ja valmistajan laskuun vaihdettu isommat jarrukilvet voin kyllä olla väärässä?

                                        Comment


                                          #21
                                          Jossain foorumin syövereissä on 4vant:in kirjoittama ohje miten vaihdetaan nuo isommat
                                          loiskepellit. Omassa B6:sessa tuo jarrujen kuivatus, ja jarrut muutenkin (312mm) ovat aivan
                                          loistavat. B5:sessa sattui joskus juuri tuota kova poljin - ei hidastusta.

                                          Comment


                                          • #22
                                            http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=45995

                                            Comment


                                              #23
                                              Mites kun nyt pakkasilla on tuo jarrupoljin ruvennut tuntumaan normaalia pehmeämmältä. Ensimmäinen polkaisu pehmeä ja vasta toisella löytyy tuntuma. Ei ole tietoa koska on viimeksi nesteet vaihdettu ja voipi olla aika vanhat. Vaikuttaako pakkanen nesteen toimintaa?

                                              Sitten noista kulumisista, mitkä on ne kulumisrajat paloilla / levyillä? Ja vaikuttaako kuluneisuus tuohon pehmeyteen?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Täällä on näköjään ollut puhetta noista abs hommistakin, niin onkohan kellään tietoa, onko bochin ja vdo:n taka-antureissa muuta eroa, kuin merkki. Auto siis A4 b5 q. Eli omasta meni tuo taka-anturi rikki ja hankin purkaamolta käytetyn tilalle. Vanha oli kuitenkin vdo merkkinen ja uusi on boch. Ja vanha anturi on niin lujassa, ettei sitä saa kuin paloina irti, joten osien vertailukin on hieman hankalaa. Uudenkin pitäisi kuitenkin olla quattrosta, joten se ainakin täsmää. Kuulema q:ssa erilainen anturi takana, kuin vajaavetoisessa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  b5 levyt ruostuu

                                                  Jostain foorumin syövereistä luin joskus vinkkejä miksi jarrupalat ottaa vain puolesta levystä mutta ei nyt oikeita hakusanoja löydy..

                                                  Eli ongelma on etujarruissa molemmin puolin.
                                                  Palat ottaa vaan puolesta levystä ja keskeltä puoleen väliin levyt ovat ruosteessa. Ongelma ilmestyi kun vaihdoin uudet levyt ja palat. Mistäköhän tämä johtuu?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Siis millä laidalla levyn pintaa tuo ruoste on?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Itte vain ajaisin nyt ja kattosin miten asettuu kuhan on sisäänajetut.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ne ottaa vaan puoleen levyyn kiinni, koska siellä on kaikki kulunut ja väljistynyt. Kyllä se kohta ottanee koko levyn mitalta kiinni.

                                                        Tässä esimerkkikuva 10vuotta vanhasta alumiinisatulasta, aika rajuun kuntoon ne Suomessa menee... Ulomman palan vastinpinta ei taida enää olla ihan samassa linjassa levyn kanssa, ja sehän aiheuttaa heti vinoon kulumista.
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Siis ne nyt on jo pari-kolme kk olleet mutta auto on kyllä aika vähällä ajolla.
                                                          Ulkoreunasta ottaa puolen jarrupalan verran. Mika on varmaan oikeassa että ovat vain kuluneet ja väljistyneet.
                                                          Ajellaan ja katsellaan paraneeko ne tuosta kulumalla.
                                                          Attached Files

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa :)

                                                            Väljähän se. Vaan eipä tuo levykään nyt ihan tuoreelta näytä...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X