Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 ohjaus ei keskitä/ei palauta -> Vaeltaa laidasta toiseen *Update*

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 ohjaus ei keskitä/ei palauta -> Vaeltaa laidasta toiseen *Update*

    A4 avantin ohjaus on ihmeellisen tunnottoman oloinen verrattuna edelliseen aanelkkuun. Ratti ei palaudu omin voimin takaisin keskiasentoon, jonka lisäksi autoa ei meinaa saada kulkemaan kunnolla suoraan.

    Jos käännät ripauksen rattia vasemmalle, auto yliohjaa ja menee jo liikaa vasemmalle. Kun teet pienimmän mahdollisen korjausliikkeen oikealle, saat samantien ohjata uudelleen ripauksen vasemmalle. Onko ideoita mistä lähteä korjaamaan tilannetta? Alla on 16" 205/55 ET45 hyväkuntoiset nastat aluilla sekä alustaa on madallettu jotain 35mm luokkaa...

    Takaiskarit on just uusittu, olivat risana. Katsastuksesta meni läpi ilman huomautuksia. Tukivarsia on väännelty ja kokeiltu, mutta ne tuntuu olevan ihan ok näin päällisin puolin. Välyksiä ei tunnu löytyvän mistään.

    Pyöränkulmia ajattelin käydä tarkistelemassa, mutta missäköhän Kuopion suunnalla kannattais moinen operaatio teettää? Euromasterilta kyselin, mutta niille ei ole vielä uudet laitteet uusiin tiloihin saapuneet, ovat kuulemma vielä Italian suunnalla... :)

    Kaikki hyvät vinkit otetaan vastaan, itselle kun tuo tekniikka ei ole ihan kaikista vahvin puoli.
    Kiitän jo etukäteen.
    Viimeksi muokannut Zuuppovi; 24.6.2007, 15:51.

    #2
    Itse olen useamman kerran säädättänyt Shell Leväsellä. Audit tunnetaan ja laitteet ovat asianmukaiset.

    Shell huoltamo

    Levänen
    Rauhalahdentie 2
    70780 Kuopio
    Puh. 017-2647100
    Faksinumero 017-2647160
    Autohuolto: 017-2647100

    Comment


      #3
      Ehdottomasti

      Pikahuolto Räisänen
      neulämäki
      teräskatu 2
      70150 Kuopio

      puh. 017-2833 650

      Onnistuu ja tulee laserin tarkkaa jälkeä.

      Comment


      • #4
        Paljonko on kyseisellä autolla ajettu? Omassa autossa vaikutti suuntavakavuuteen ja ohjauksen keskialueeseen väljät etupyöränlaakerit.

        Välystä ei huomannut rengasta heiluttelemalla, eikä laakerit jyrisseet tai ääntäneet oudosti. Ainoastaan vähän kovemmalla pakkasella n.1km matkalla liikkeellelähdöstä pitivät hillitöntä vinkumista/ulinaa. Laakerien vaihdon jälkeen alkoi kulkemaan taas kuin juna.

        Comment


        • #5
          Paljonko on kyseisellä autolla ajettu? Omassa autossa vaikutti suuntavakavuuteen ja ohjauksen keskialueeseen väljät etupyöränlaakerit.

          Välystä ei huomannut rengasta heiluttelemalla, eikä laakerit jyrisseet tai ääntäneet oudosti. Ainoastaan vähän kovemmalla pakkasella n.1km matkalla liikkeellelähdöstä pitivät hillitöntä vinkumista/ulinaa. Laakerien vaihdon jälkeen alkoi kulkemaan taas kuin juna.
          Ajokilometrejä on jotain 325 tkm. Ei ainakaan mitään ylimääräisiä ääniä ole kuuulunut, mutta pitää katsella noitakin tarkemmin vielä...

          Kiitos noista yhteystiedoista parille edelliselle, pitääpi ottaa yhteyttä.

          Comment


          • #6
            Tulipa käytettyä tuolla Pikahuolto Räisäsellä nuo kulmat tarkistettavana.
            En tiiä liekkö hyvä vai huono juttu, mutta kulmat olivat erittäin hyvin kohdillaan,
            jotta ei kannattanut mennä kuulemma koskemaan.

            Pitänee kai odotella kevättä ja ostaa uudet kesäkumit alle ja katsoa muuttuuko
            tilanne sitten suuntaan tai toiseen, ennenkuin alkaa etsimään vikaa muualtakaan.
            Aika vaikeasti paikallistettavia tuntuu tämmöset ropleemat olevan. ;(

            Palvelu oli kyllä firmassa hyvää ja hintakin kohdillaan. :)

            Comment


            • #7
              Oletkos tätä lukenut?
              http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=23911

              Comment


              • #8
                Hmmm, tuopa ei tullut aiemmin vastaan. Kiitoksia vihjeestä, pitääpä seuraavan kerran kotipaikalla käydessä ajella montulle ja tutkailla tuo säätö.

                Comment


                • #9
                  Pykälän verran kiristettiin hammastankoa, todella vähän. Hieman auttoi, mutta ei mitenkään merkittävästi. Ohjausliikkeitä ei ihan niin paljoa enää tarvitse tehdä maantieajossa. Parempaan päin mennään, pitänee renkaanvaihdon yhteudessä alkaa tutkailemaan noita laakereita sun muuta.

                  Comment


                  • #10
                    Uudet kesärenkaat alla ja eteenpäin mennään edelleen koko tien leveydellä, eli renkaat ei olleet pääsyyllinen vaikka uusilla kesäkumeilla onkin hieman mukavempi ajaa.

                    Nyt kun kulmat on tarkistettu ja välyksiä ei tunnu löytyvän kokeilemalla mistään eikä ajaessakaan kuulu kolinoita keulasta tai muitakaan epämääräisiä ääniä, ei auttane muu kuin lähteä vaihtamaan vain jotain palikkaa.. Ehdotuksia todennäköisimmästä syyllisestä otetaankin mielellään vastaan... Lisäksi ohjauksen keskialue on siis todellakin "jämäkkä" ja ohjaus ei palauta juuri lainkaan.

                    Autossa on madallettu (ehkä noin 35-40) alusta ja takana uudet kaasu iskarit (Sachs), mutta se tuskin on syyllinen tuohon ajettavuuteen (?).
                    Voisiko nuo renkaanlaakerit vaikuttaa todellakin noin paljon, varsinkin tuohon jäykkään keskialueeseen ja siihen ettei ohjaus palauta?

                    Comment


                    • #11
                      No mulla ainakin ilmestyi keskialueelle tarkkuutta rutkasti, kun vaihtoi etupyoranlaakerit uusiin. Nyt tuolla pystyy nipin napin jo ajamaan kesarenkaillakin vaikka vanteiden ET on 35. Aiemmin tuo vaihto talvivanteista (ET 42) kesavanteisiin haivytti kaiken tuntuman ohjauksesta ja auto vaelteli urista miten sattuu ja ratilla korjaileminen teki menosta vaan enemman mutkittelevaa.

                      Aluksi oli vaan kesarenkaiden paineet 0.4bar liian pienet niin meinasin jo vieda tuon auton paalaimeen 400km ajorupeaman aiheuttaman ketutuksen takia, mutta onneksi vika oli vain huoltoasemien painemittarien tarkkuudessa :)

                      Edit. Korjattu kirotusvieheita

                      Comment


                      • #12
                        Joskus vanhassa bemarissani oli samaa vikaa kun ohjaustehostimen neste oli päässyt alle minimin. Kannattaa tarkistaa.

                        Comment


                        • #13
                          Kyllä tehostimessa nesteitä on riittävästi. Kesärenkailla nyt on kyllä huomannut selvästi, että oikealta edestä kuuluu epätasainen "hankaava" ääni. Muutaman kerran märällä kelillä liikkeelle lähtiessä kun peruuttaa parkkipaikalta ja ratti on käännettynä aikalailla ääriasentoon, on oikein vinkaissut kovastikin. Jarrut tuskin laahaa kun jarrun polkaisu ei vaikuta ääneen.

                          Parhaiten tuon äänen kuulee n. 80kmh nopeudessa pienillä kierroksilla ajaessa. Olisiko kyseessä laakerit vai voiko joku muukin tuommoista aiheuttaa? Onko jollakulla kokemusta, paljonko suunnilleen kustantaa etupyörän laakerien vaihto molemmille puolille jossain korjaamolla (merkkihuolto unohdetaan jo heti alkuun...)?

                          Comment


                          • #14
                            AD:lla taitaa olla kiinteä hinta pyöränlaakerin vaihdolle 59€ + osat. Motonetissä VAG:n laakerit oli muistaakseni 45-55€

                            Comment


                            • #15
                              Mulla pari vuotta sitten aanelkussa ohjaus haki epämääräisesti, syyksi paljastui ohjausakselin ristinivel. Kokeilepa piruuttasi, ei saisi klapata yhtään, ja mulla klappasi ainaki 2-3mm. Löytyy siis jalkatilasta, juuri ennen läpivientiä.
                              Ja sehän ei ole erikseen vaihdettavissa, joutuu koko ohjausakselin vaihtamaan :)

                              Comment


                              • #16
                                eihän se hammastangon kiristyssäätö nyt vain ole liian tiukalla? se sillon syö kyllä kaiken tuntuman ja palutuksen pois. Jossain autossa(ei audi) oli säätöohje että max 10mm pitäis ratin kehä liikkua tyhjää = ei varmasti ahdista

                                Comment


                                • #17
                                  Jotain uutta tälläkin rintamalla. Käytettiin irti kuskin puolelta alatukivarret ja takimmaisen alatukivarren puslassa oli aika paljon väljyyttä. Tätä siis ei huomaa käsin vääntelemällä ennenkuin otti sen irti toisesta päästä.

                                  Nivelissä ei ollut välyksiä lainkaan, joten voisi olla järkevintä ostaa uudet puslat (uretaani) molemmin puolin noihin takimmaisiin alatukivarsiin sem sijaan, että ostaisi koko tukivarret uudet. Mitä foorumi on tästä mieltä?

                                  Tarkkaa tietoa noista tukivarsista ei ole, mutta tukivarresta löytyy jonkinlainen numerokirjain yhdistelmä, selviääkö tästä mitenkään, että onko kyseessä vahvistetut tukivarret vai jotain muuta? (Sarja oli: 4D0407695J).

                                  Mikäs tarkoitus tuolla takimmaisen alatukivarren kiinnityssysteemillä on, kun siinä on sisemmät/ulommat pultinreiät? Jäljistä päätellen tukivarret on joskus olleet kiinni ulommissa reijissä, mutta tällä hetkellä ne ovat sisemmissä kiinni... Onko tukivarsissa jotain eroa pituuksissa tms.? Mikä vaikutus tuolla käytännössä on? Kulmiinhan se jollain lailla vaikuttaa. Autoon toki on vaihdettu joskus n. 40mm madallussarja, joten tuli mieleen, liittyykö jotenkin siihen?

                                  Alla kuva siis tuosta kiinnityspaikasta:

                                  Comment


                                    #18
                                    Tietääkseni samaa apurunkoa käytetään A6:ssa, ja siinä tukivarret tulee ulompiin reikiin. Joku "kutosmies" voisi vahvistaa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Uretaanipuslien ulkokehiä joudut ehken hiukan hiomaan jotta saat ne tukivarret puslineen helposti sinne paikoilleen. Tuleekin sit aika jämäkkä siitä. Rasvaa kunnolla se uretaanipusla joka puolelta oikeestaan ettei ala narisemaan.

                                      Ja huomio miten laitat sen pultin paikoilleen et on helpompaa seuraavalla kerralla. Itse käänsin sen väärinpäin miten oli aluksi laitettu.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja jsahlman
                                        Uretaanipuslien ulkokehiä joudut ehken hiukan hiomaan jotta saat ne tukivarret puslineen helposti sinne paikoilleen. Tuleekin sit aika jämäkkä siitä. Rasvaa kunnolla se uretaanipusla joka puolelta oikeestaan ettei ala narisemaan.

                                        Ja huomio miten laitat sen pultin paikoilleen et on helpompaa seuraavalla kerralla. Itse käänsin sen väärinpäin miten oli aluksi laitettu.
                                        Vaihdettiin nuo powerflexin puslat tuohon ja tosiaankin joutui hieman hiomaan että puslat tuonne pesään sai survottua. Jämäkkä tosiaan tule verrattuna aiempaan. Ei ainakaan toistaiseksi ole narinoita ilmennyt.

                                        Ajettavuus korjaantui taas pykälän verran, ihan niin herkästi ei lähde vetelemään, mutta edelleen korjausliikettä saa tehdä jatkuvasti. ;(

                                        Pitänee lähteä hieman tuota alustaa jousien osalta muuttamaan ja käyttää kulmien säädätyksessä sen jälkeen ja pyytää hieman lisää aurausta ohjearvoista poiketen. Ilmeisesti tämä voisi auttaa (?).

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jatketaanpa nyt vaikka tähän, eli mitä säätöjä B5 vajaavetoisessa on? Edessä nyt tietysti auraus ainakin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Lainataan tätä readia:)

                                            Sattuuko joku tietämään, saako vajaavetoiseen B5-koppaiseen uretaanipuslia takatukivarsiin? En äkkiseltään löytänyt Powerflexin manuaalista ainakaan...

                                            Kuulostaako siltä, että takatuennan helat olisivat antautuneet, kun vähän tiukemmin oikealle kurvatessa rengas ottaa kiinni takaiskariin Rengasvannesetti on kyllä ET:n puolesta sopiva (18"x 8" ET40 + 235/40/) ko. kulkineeseen, joten siitä tuo ei johdu. Kumien haperoituminen selittäisi hiukan huijuvan menon muutenkin.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mulla kans tuo a4 b5 quattro on toisi kettumainen ajaa. Tosta autosta ei juurikaan ole kokemusta kesärenkailla. Mutta ainakin talvella näillä nokia nordman + 205/55 r 16 rengastuksella on aivan kauhea. Tuntuu että kokoajan saa olla ohjaamassa jonnekkin, ja jos munaa on ratista puristaa ja antaa mennä. Menee auto kyllä juuri ja juuri omalla kaistalla aaltoillen. Tosi hullun tuntusta! Toivon että tämä vika johtuu noista renkaista. Kohta sen näkee ku laittaa kesä setin alle, 225/40 r18. Niin ja ajettu 134 tkm ja pyöräkulmat katottu vasta ikään.

                                              Comment


                                                #24
                                                Itsellä paljastu huono ajettavuuden syyksi (Perä tykkäs seilaa pienenki korjausliikkeen jälkeen aika paljonkin) että huollossa kun olivat vaihtaneet kaikki jarrupalat / levyt ja takalaakerit niin olivat jättäneet oikean puolen taka renkaan laakeri/Jarrulevyn pultin missä on sokka lukitus liian löysälle että koko rengas jarrlevyineen pääs liikkuu reilusti joka suuntaan.

                                                Tainnu mennä jarrulevy ja laakeri kyseisen 'laiminlyönnin' seurauksena aikalailla vaihto kuntoon.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  A4:ssa itsellä ilmeni keskialueen ohjauksessa samankaltaisia ongelmia. Ohjaus ei palauttanut, kuului hankaava ääni ja tuntui että koko ajan saa korjata suuntaa. Lisäksi ohjaus oli raskas. Aikani ihmeteltyäni, syyksi paljastui viiksen vaihdon yhteydessä huonosti asettunut uusi viiksi. Ratin takana olevat muovit eivät kunnolla mahtuneet paikoilleen. Ratti ja kuoret irti ja viiksi ja ohjainyksikkö kunnolla pohjaan, sitten muovit paikoilleen ja menoksi. Korjauksen jälkeen toimii niinkuin pitääkin. Oliskohan käynnyt samanlailla? Joskus se on pienestä kiinni:)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    On tosiaankin aika tarkkaa tuon hammastangon kireyden säätö, mutta kun sai haettua sopivan kireyden, parani ohjaustuntuma aika roimasti.

                                                    Ensimmäisellä kerralla kun kiristelin kylmiltään enkä odotellut että nesteet oli lämmenneet, tuntui että kiristäminen ei auttanut mitään ja sitten kun kiristi hieman lisää, ohjaus ei enää palauttanut yli 1/4 kierrosta rattia kääntäessä.

                                                    Toisella yrittämällä odotin että auto lämpeni kunnolla. Vähän kerrallaan kiristämällä ja koeajamalla tuli hyvä. Viimeinen ihan muutaman asteen kiristys vaikutti vielä yllättävän paljon ohjauksen tarkkuuteen.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mulla on tismalleen samanlainen ongelma. Auto seilaa laidasta laitaan. Nopean väistöliikkeen tehdessä auto heijaa samanlaisen liikkeen uudestaan. Pyöränsuuntaus tehtynä, samalla siellä sanoivat että voisi jotenkin johtua apurungon kiinnityksen väljyydestä?? Myös hammastangon kireyttä kokeilin säätää mutta kyseinen mutteri ei kääntynyt mihinkään enkä uskaltanut kovemmin rueta vääntämään. Välillä autosta kuuluu nasahdus kun lähdetään esim parkkipaikalta taakse päin ja joudutaan kääntämään rattia miltei ääriasentoon.

                                                      Alkaa loppua iteltä taito niin kohtahan se on korjaamolle vietävä :D

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja mtxxx Näytä viesti
                                                        Mulla on tismalleen samanlainen ongelma. Auto seilaa laidasta laitaan. Nopean väistöliikkeen tehdessä auto heijaa samanlaisen liikkeen uudestaan. Pyöränsuuntaus tehtynä, samalla siellä sanoivat että voisi jotenkin johtua apurungon kiinnityksen väljyydestä?? Myös hammastangon kireyttä kokeilin säätää mutta kyseinen mutteri ei kääntynyt mihinkään enkä uskaltanut kovemmin rueta vääntämään. Välillä autosta kuuluu nasahdus kun lähdetään esim parkkipaikalta taakse päin ja joudutaan kääntämään rattia miltei ääriasentoon.
                                                        En tiiä mikä auto sulla on mutta omassa B6:ssa tuollaiset oireet johtuivat apurungon puslien väljyydestä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          2003 b6 audi. Onko paha homma vaihtaa ite?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Onhan siinä hommaa, muttei ole tekemätön paikka. Itse teetin korjaamolla tuon joten en tarkkaan osaa spekuloida sen vaikeutta. Vanhat puslat lähtee varmaankin helpoiten pois kun sahaa ne kahtia ennen irroitusta. Itselle vaihdettiin etu- ja taka-apurunkoon vain takimmaiset puslat.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X