Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrulevyt takuujuttu?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jarrulevyt takuujuttu?

    Tässä joulun jälkeen etulevyt on jostain syystä alkanut väpättää, eli menny kieroksi. Ensin huomasi vaan todella hiljaisessa vauhdissa kevyesti jarruttaessa mutta nyt tuntuu jo selvästi kaikilla nopeuksilla.
    Auto täyttää huhtikuun 28pvä 2 vuotta, joten takuu on vielä voimassa. Kilometrejä on kertynyt n. 64tkm.
    Varasin huollon täältä Tampereen audi centeristä ja ne siellä väitti ettei levyt mene takuuseen koska ovat kulutustavaraa. Oma kommenttini siihen oli että kylläpäs menee, en maksa uusista levyistä ennen kun edes ekat palat ovat kuluneet loppuun. Huoltomies sanoi että selvitetään asia kun auto on hallissa.
    Miten yleensä näissä asioissa toimitaan?

    ongelma nr. 2
    Samasta autosta häviää jäähdytinnestettä. Olen jo muutaman kuukauden ajan täyttänyt n. 1dl/viikko. Eli ei pahemmin vuoda, enkä tiedä mistä vuotaa. Tämä vuoto on tarkoitus korjata samalla kun levyt vaihdetaan. Tämä taas menee takuuseen jos ei ole kivenisku. Mutta miten voi olla varma siitä?
    Miten tässä pitäisi toimia. Audi Centerissä syylärin vaihto maksaa varmaan maltaita, mutta ellei ne itse revi paikkoja auki ne ei pysty toteamaan jos on vai eikö ole takuuhomma, eli kun kaikki paikat ovat auki ja ne toteaa että eipäs ole takuuhomma niin en voi enää muualle viedä, vai?

    Muuten ne ovat olleet todella mukavia takuujuttujen suhteen. Takaluukku maalattiin tammikuun alussa koska huomasin nuppineulanpään kokoisen maalivirheen. Etutuulilasi vaihdettiin koska siinä oli pienenpieni valuvirhe. Kuskin puoleisen penkin nahka vaihdettiin myös koska oli kulunut huomattavan paljon puolessatoista vuodessa.

    #2
    Edit: Haha, luin että jarrunestettä vuotaa. :DD

    (Oli: Desi viikossa kyllä väkisinkin näkyy jossain. Jos poljinta painaa pitkää, niin alkaako se pikku hiljaa mennä pohjaan? Vuoto voi olla myös kytkimen puolella.)

    Comment


      #3
      Katsoppa

      En tiedä onko tuo 2.0T suunnittelultaan kovin erilainen kuin 1.8T mutta jos ei niin katsoppa venttiilikopan päähän, siellä missä on lämpötila-anturit (letkuhässäkkä pääty). Mulla tihkui antureiden kiinnityslaipasta.

      Comment


      • #4
        Nuo punaisen nesteen vuotokohdat näkyvät aika selkeästi. Onkos muuten laitetta hehkutettu lohkolämmittimellä miten kauan kerrallaan?

        Comment


        • #5
          Mikähän se perimmäinen syy tuolle levyjen väpätykselle on, kun sitä tuntuu esiintyvän kautta linjan VAG-autoissa?
          Itse, kun syksyllä olin eka kertaa koeajolla tuolla nykyisellä A4:lla, tunsin jo heti silloin aivan pientä väpätystä jarruttaessa. No, syksyn mittaan väpätys sitten vaan paheni. Tarkemmin (edellisen omistajan) huoltokuitteja selatessani, huomasin, että autoon oli vaihdettu levyt ja palat viime kesäkuussa, jonka jälkeen oli ajettu vain 5 tkm siihen mennessä, kun minä auton ostin.
          Menin sitten Audin merkkihuoltoon täällä Itävallassa ja näytin huoltokuitteja, että Ruotsissa on merkkihuollossa vaihdettu levyt ja palat kesäkuussa. Ensimmäinen kysymys oli, että paljonko on ajettu levyjen vaihdon jälkeen?
          No, vastasin sen hetkisen kilometrimäärän mukaan eli 11 tkm oli silloin ajettu levyjen vaihdon jälkeen. Vastaus oli, että ei mene takuuseen, koska jarrulevyillä on 10 tkm takuu! Mielestäni aika lyhyt takuu ALKUPERÄISILLE jarrulevyille, jos tuo pitää paikkansa, mistään 2 vuoden takuusta ei ollut tietoakaan, ja aikaa levyjen vaihdosta oli kulunut 5 kk:tta.
          Päätin kuitenkin sitten vaihtaa liikettä (toiseen merkkiliikkeeseen), jossa keskustelun jälkeen suostuivat tekemään takuuvaihdon. Nyt on taas 10 tkm ajettu takuuvaihdon jälkeen ja äskettäin olin huomaavinani hyvin hyvin pientä väpätystä. Taidan ostaa Zimmermanit takakonttiin ennen kuin täältä palataan kesäksi takaisin Suomeen...luottamus on mennyt VAG:n jarrulevyihin.

          Comment


          • #6
            Minulla oli joskus Derby, jossa jarrulevyjä joutui vaihtamaan välillä jopa pari kertaa vuodessa.
            Kokeilin eri merkkisiä levyjä, mutta aina sama homma.
            Lisäksi autoon vaihdettiin uudet etutolpat/laakerit/navat, mutta ei vaikutusta.
            Koneistaja ehdotti, että ajetaan uudet levyt sisään ja koneistetaan ne sitten uudelleen, niin pitäisi pysyä paremmin suorana, mutta tuo jäi sitten kokeilematta, kun vaihdoin Audiin, niin etten tiedä olisiko se auttanut, mutta kokeilunahan se ei olisi kallis, varsinkin jos vaihto onnistuu itseltä.

            Ja silloin osa levyistä meni takuuseen, takuuaika oli tarvikelevyillä muistaakseni vuosi.

            Comment


              #7
              Onkos muuten laitetta hehkutettu lohkolämmittimellä miten kauan kerrallaan?
              Veikkaisin säteilijää ja sen ei "kai" pitäisi paljon hukata nestettä.

              Comment


              • #8
                Pakko kai se on sitten etsimään vuotokohtia ennen varsinaista huoltoa.

                Nuo punaisen nesteen vuotokohdat näkyvät aika selkeästi. Onkos muuten laitetta hehkutettu lohkolämmittimellä miten kauan kerrallaan?
                Asensin lohkolämmittimen tammikuussa ja vaimolla on työpaikallaan tolppa jossa ajastin max. 2h/krt, joten sen kauemmin ei ole koskaan ollut. Kotona on lämmin autotalli.
                Ja ei, vuoto ei ole tullut lohkolämmittimen asentamisen jälkeen vaan nestettä hävisi sitä ennen.

                Comment


                • #9
                  Vaikuttaako kieroutumiseen nykyaikainen levymateriaali? Kun tuntuu järkiään levyt kuluvan loppuun ennen paloja, ja kovin lyhyelle matkalle.

                  Comment


                  • #10
                    Minulla edellinen käyttöauto oli Honda CR-V 2.2 Diesel, sen jarrut olivat niin alimitoitetut että joka huollossa piti vaihtaa levyt. Loppuvaiheessa ajaminen oli ikävää kun ei uskaltanut jarrutella kuin mahdollisimman kevyesti ja mahdollisimman paljon moottorilla, muuten autossa alkoi horkkamainen tärinä! 70 000 km jaksoin tuolla täristimellä

                    Tuo jarruongelma on yleinen noissa, Auto Motor und Sport jätti Hondan yhdessä vertailussa viimeiseksi juuri alimittaisten jarrujen takia.

                    Comment


                    • #11
                      Update:

                      Jarrut ei takuuhomma vaikka mitä tekisi näköjään. Vaihdoin sitten 2.0Tq sport rejitetyt levyt tilalle. Näyttää isoimmilta, mahtuu nippanappa 16" talvikiekkojen kanssa pyörimään mutta pakko kai niitten on oltava samankokoiset eli 322x30?

                      Syylärinestettä tuli jostain kannen päädyssä olevasta haarasta = takuuhommma

                      Sitten ne huomasi että tuulilasipyyhkiät narisi joten vaihtoivat koko koneiston moottorineen takuuna. Vaihtoivat myös reilun kuukauden vanhat sulat.

                      459? köyhempi mutta varsin tyytyväinen..

                      Comment

                      Working...
                      X