Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrupaineen säätimen herkistely

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jarrupaineen säätimen herkistely

    Konttorista ilmoitettiiin, että jarrupaineensäädin on jumissa (siis se siellä kuskinpuolen takarenkaan edessä) ja leima jäi sitten sen vuoksi saamatta.
    Onnistuuko tuon herkistely? Ja miten sen toiminnan/toimimattomuuden voi testata? Miten sen pitäisi toimia? Auto siis 100 V6 2,6 vm.94.

  • #2
    Audinsukuinen kansanvaununi narahti kerran samasta. Runsaasti ruosteen irrotinta aina välillä lisäillen, antaa muhia ja vaikuttaa vaikka päiväkausia. Käyttövipua kannattaa nitkuttaa ahkerasti. Sen kyllä huomaa milloin venttiili toimii ja milloin se on selkeästi jumissa.

    Edit: hieman tarkentaen, venttiilin tapin liikkeen yleensä näkee silloin, kun se on toimintakuntoinen

    Comment


      #3
      Jarrupaineensäätimen idea on se, että sen avulla lisätään takajarrujen tehoa silloin, kun takapyörien päällä on enempi kuormaa.

      Se aktivoituu taka-akselin ollessa sopivalla etäisyydellä auton korista eli silloin, kun auton takapää on sopivasti kuormattu -> ihmisiä takapenkillä tai kontti täynnä tavaraa.

      Comment


      • #4
        Eli pitäisikö sitä vipua pystyä käsin liikuttelemaan?

        Comment


        • #5
          Kyllä pitäisi. Pitäs muistaa herkistellä aina kun vaihtaa renkaat. Viime syksynä jäi tekemättä, kun vaihdoin renkaita pimeässä ja pakkasessa, katsuri joutui sen sitten minun puolestani herkistelemään..

          Comment


          • #6
            Nimenomaan. Sen pitäisi liikkua ihan käsinkin. Yleensä siinä on säädettävä jousivaste, sen jousen voi irrottaa, jolloin vipu kääntyy hieman ja itse venttiiliä pääsee tutkimaan tarkemmin.

            Comment

            Working...
            X